Toon posts:

Processor vs. video kaart

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig zelf een pc samen te stellen. Heb me redelijk ingelezen en heb bijna alles op orde.
Ik zit nu alleen te twijfelen over mijn processor en video kaart.
Heb twee opties:
Intel Core 2 Duo E6320 (150,13) & XFX GeForce 7600 GT (101,67) = 251.80 (azerty.nl)
of
Core 2 Duo E4300 (108,90) & XFX GeForce 8600 GT XXX (152,18) = 261.08 (azerty.nl)

Ik zit te twijfelen omdat ik nu niet genoeg € heb om een redelijke processor en redelijke video kaart te kopen. Ik zal dus in de toekomst 1 van de twee moeten upgraden.
Daarom twee vragen;
Kan de E6320 of de 8600 GT XXX 3-4 jaar mee draaien (voor gemiddelde functies, dus niet extreem gamen, etc.).
Is de E4300 of de 7600 GT voldoende om 1-2 jaar vooruit te kunnen?

Persoonlijk lijkt mij de E4300+8600 GT XXX constructie beter. Ik game niet veel, maar als ik nu een pc koop wil ik wel dat ie een paar jaar mee gaat, daarom dx10 kaart. Ik zou dan over x maanden/jaren nieuwe processor moeten kopen en hopen op lage prijzen door prijzenoorlog tussen Intel en AMD.
Ik game dus niet veel, maar denk dat 7600 GT wel het minimale is om spellen van nu een beetje te kunnen spelen (hoeft niet allemaal op hoge settings) en eventueel ook spellen tot 1-2 jaar op low settings te kunnen spelen (hier ben ik dus niet zeker van).

Graag uw advies.

P.S. Budget voor processor + kaart = max. 265,-

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:21
Je weet dat de X1950pro in veel benchmarks sneller is dan de 8600GT en voor 't zelfde geld te krijgen is? nVidia's midrange van de GeForce 8 stelt teleur volgens veel websites.

Nja, wat ik in jou situatie zou doen is heel eventjes wachten, binnenkort komen Intels nieuwe baksels uit (of ze zijn al uit) en dan zakken de prijzen weer...

Verwijderd

idd, even wachten tot juni tot wat prijzendaling of de E4300 + X1950pro! De E4300 klokt lekker over (als je dit wilt) en de X1950pro is atm de beste middensegment GPU dus ;)

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:59
Maar daar tegenover mist de X1950pro weer DX10 ondersteuning.

En dat maakt nu misschien niet uit, maar kijk eens naar bijvoorbeeld de Geforce TI 4600 en de Radeon 9700, beiden waren toen redelijk aan elkaar gewaagd, de TI 4600 is tegenwoordig praktisch onbruikbaar omdat er geen DX10 in zit, de Radeon 9700 is niet nieuw meer maar nog stukken beter bruikbaar dan de TI 4600.

Persoonlijk zou ik voor de 8600 GT gaan :)

• broti
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-11-2025
Waarom koop je niet een 2ehands gpu? Voor even is het toch maar? Een 6800GT kun je nog goed mee gamen. Deze kun je op Vraag en Aanbod al kopen voor rond de 65 euro. De 6800GT doet niet gek veel minder als een 7600GT. Als je er meteen dikke games mee wilt spelen zou ik voor de 8600GT gaan. Als je bijv. Battlefield 2 of CoD2 ofzo speeld voldoet een 6800GT of een 7600GT ook nog meer dan genoeg!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou voor de E4300 gaan en die gewoon op 3GHz clocken met een snelle videokaart. HEb zelf de E4300 icm een 7950GT en dat werkt heerlijk, nu heb ik die kaart al een paar maanden, anders was het msischien ook wel een 8600 oid geworden.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bruikbaar of onbruikbaar is afhankelijk van de eisen, gamegedrag en wat de topicstarter met zijn computer gaat doen. Naast games opnoemen, heb je vele soorten Counter-Strikers, Battlefield-spelers,... De ene wilt dit en de andere wilt dat. Waar leg je de nadruk?

bv Rapture geraakt minstens een jaar aan 1 dezelfde game verslaafd, deze games zijn meestal superieur op vlak van gameplay en graphics is van secundair belang. Voor een pro-gamer zegt de gemiddelde fps zoals de gemiddelde review het toont, niks over de gamebaarheid. Ik leg de norm op minstens 60 fps, als de hele wereld aan het ontploffen staat, mappen met bv 64 man, artilleriegranaten valt overal, de tanks zitten te schieten, 30 nades vliegen voorbij, vliegtuigen droppen stapels bommen, 50 kapotte voertuigen liggen te roken,... Zelfs dan mag de fps niet lager dan 60 gaan. Forgotten Hope mod op Battlefield 1942 heeft meer dan mijn huidige GeForce 6600 GT nodig om op hogere resoluties kunnen spelen.

Het is ook belangrijk om te weten waar de bottleneck van je games nu (met je huidige systeem) liggen.

Kijk eens rond in de specstabellen.
  • Pixel processing rate (Mpixels/sec): Dit zegt hoe snel een GPU-pixels kan inkleuren met textures, om eye-candy te maken worden gemakkelijk paar textures op dezelfde pixel ingekleurd.
  • Pixel fill rate (Mpixels/sec): Dit zegt hoeveel pixels een kaart eruit kan blazen, er kan niet meer dan dit eruit komen. Dit is de bovengrens van de fps.
  • Memory bandwidth (GB/sec): Geheugenbandbreedte moet voldoende hoog zijn, als een kaart merkbaar minder heeft dan zijn collega's, dan is het een gecastreerde kaart.
Bij X1950 Pro zie ik: 21600, 7200, 44.80. Deze kaart kan niet meer dan 7200 Megapixels per seconde eruit blazen, maar je kan wel elke pixel 3x inkleuren voor extra eye-candy. Zoiets zou ik een "eye-candy-kanon" noemen, het is voornamelijk daarvoor goed.

Bij GeForce 7900 GT zie ik: 10800, 7200, 41.60. Deze kaart kan 2x minder pixels inkleuren, maar kan even veel pixels eruit blazen. Vandaar dat deze kaart in de VGA-charts van Tomshardware even hoog staat als de X1950 Pro.

Bij GeForce 8600 GT zie ik: 9520, 4320, 22.40. En als ik een GeForce 7600 GT ernaast leg: 6720, 4480, 22.40. Dan zie je dat ze dezelfde hoeveel pixels eruit kunnen blazen, maar 8600 GT kan wel 50% meer pixels inkleuren.

Algemeen gezien zal ik een geschikte kaart pakken icm met een heftig overgeklokte E4300.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de tips.
Ik denk dat ik inderdaad voor de 8600 ga.

Overclocken is niets voor mij.
Is een Athlon 64 X2 4800+ (65w) ook een optie ipv de E4300?
In combinatie met een AMD2 moederbord (ipv een duurder intel moederbord) kom ik op ongeveer de zelfde prijs uit.
Ik heb in beginsel voor Intel processor gekozen omdat als ik wil upgraden de duurdere processors van Intel beter uit de 'bus' komen dan AMD.
Als ik nu voor AMD kies wil ik in de toekomst ook een betere AMD processor kopen, heb namelijk geen zin (lees geld) om een nieuw moederbord te kopen.
Met het oog op de toekomst zal ik dan toch beter voor de E4300 gaan? Of nu iets meer power met de 4800+ en hopen dat AMD in de toekomst beter can concurreren met Intel wat betreft de betere processors?

Graag nog een keer uw advies :)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:06
Overclocken heb je nog nooit gedaan wss :) Wil niet direct zeggen dat het niet iets voor je is. Desnoods ga je eerst voor de zekerheid niet zo ver en klok je hem op 2.4GHz of iets in die buurt ipv direct naar de 3GHz zoals gezegd. Dan heb je dus eigenlijk een E6600, en dat is nu de beste prijs/kwaliteit volgens mij.

[ Voor 14% gewijzigd door GENETX op 20-05-2007 15:59 ]

Pagina: 1