Allround systeem +/- €1200

Pagina: 1
Acties:
  • 379 views sinds 30-01-2008

• mkwetters
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-03-2024
Afgelopen weken heb ik het "Gathering of Tweakers" doorgespit om een mooi systeem voor mezelf samen te stellen. Het doel was om een high-performance systeem te maken met een budget van €1000 tot €1500. Ik had al snel bepaald dat de basis een Asus P5B Deluxe/WIFI met een C2D E6600 zou worden om te OC-en naar 3.6 GHz. Het liefste heb ik een fluisterstil systeem, maar performance en stilte gaan vaak niet zo goed samen.

Asus P5B Deluxe/Wifi € 151,29
Een goed moederbord dat geschikt is om te OC-en. Specifieke voordelen voor mij zijn de geintegreerde Wifi, RAID, 6 SATA aanslutingen.

Intel Core 2 Duo E6600 boxed € 186,00
Uit alle posts op dit forum blijkt dat het een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft en eenvouding is te OC-en.

Kingston HyperX 2 GB DDR2-800 Kit € 118,60
Ik wilde eerst 4GB geheugen erin prikken maar dat volgens mij een beetje overkill dus vandaar 2GB. Dit geheugen sluit aan bij een geoverclockte E6600.

OCZ 4 GB DDR2-800 Kit (2x 2GB) € 252
Toch maar wat meer geheugen! Wat is de kwaliteit van OCZ geheugen? Ik neem 2 reepjes van 2GB ipv 4x 1GB omdatik niet direct alle geheugen banken wil bezetten

2x Western Digital Raptor 36,7 GB € 95,61 74GB €134
Twee rappe schijven om in een RAID0 te zetten voor m`n windows, applicaties en games.

Samsung SpinPoint T166 500 GB 97.99
Harde schijf met een goede prijs/omvang/prestatie verhouding. Krijgt goeie review van Tomshardware

Seagate Barracuda 7200.10 320GB €68,20
Een flinke schijf voor opslag van documenten, fotoos, mp3, films, etc.

Windows/proggies/games:
RAID0: 2x Seagate Barracuda 7200.10, 80 GB, 7200 RPM, 8 MB, SATA II (2x € 39)
Dataopslag:
Seagate Barracuda 7200.10, 250 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II (€ 60)

Cooler Master iGreen Power 500W €69,00
Stabiele hoog rendement voeding, met voldoende power om te overclocken, 3 HD-s te ondersteunen en in de toekomst een zwaardere dx10 videokaart.

Be Quiet Dark Power Pro, 530 Watt € 93,50
Een sterke voeding die al m`n HD-s, een overclockte e6600 en een toekomstige dx10 kan poweren. Krijg goede reviews, veel kabels erbij, heel stil.

Arctic-Cooling Freezer 7 Pro € 15,90
Goede koeling voor weinig geld. Wat is de geluidsopbrengst van deze koeler?

Scythe Infinity €37,75
Koud en stil.

NEC AD-7170S (Zwart) € 29,08
Zwarte dvd-branders met een SATA interface zijn erg dun gezaaid had dus weinig keus.

Samsung SH-D163A (Zwart) €19,00
Zwarte dvd-lezers met een SATA interface zijn erg dun gezaaid had dus weinig keus.

Creative X-Fi Xtreme Music € 68,66
Mooi geluid voor niet teveel geld. Zit er nog een voordelen/nadelen aan de Gamer versie, behalve dat hij kleiner is?

Sapphire Radeon X1950 PRO € 131,95
Leuke grafische kaart voor niet te veel geld en voldoet redelijk tot dx10 kaarten wat meer worden ondersteund en goedkoper worden.

Antec Nine Hundred € 89,90
Hele mooi kast om te zien en goed gekoeld. Ik vraag me alleen af of al de fans niet een hoop herrie maken, heeft iemand daar ervaring mee?

Ik hoop wat commentaar van jullie te krijgen betreffende deze configuratie en eventueel wat verbeteringen te kunnen aanbrengen. Het totaal is nu via pricewatch 1140 1426 euro er is nog wat budget om dingen te verbeteren.

[ Voor 12% gewijzigd door mkwetters op 22-05-2007 20:12 ]

Verwijderd

Even snel een paar punten danwel vragen:

1) je wilt je processor tot 3,6 ghz overklokken met een Arctic-Cooling Freezer 7 Pro, ik denk niet dat dit gaat lukken, zeker niet als je heb voluit hebt staan. 3,0-3,2 Ghz is snel genoeg en dan kan je ook met pc5300 geheugen werken en dat zal wat geld schelen.

2) 2x Western Digital Raptor 36,7 GB in raid vind ik een beetje zonde, dit zijn best oude schijven en bijna even snel als de nieuwere s-ata schijven. Ik zou hier gewoon gaan voor bijvoorbeeld 2x 320 GB schijven.

3) Ga je echt je videokaart upgraden?, veel mensen zeggen dit wel maar doen dit later toch niet.

4) 4Gb kost geen drol meer, ga gewoon voor 4 Gb geheugen

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2007 13:24 ]

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:00
2*2GB (4GB) geheugen moet je zien als een investering. Voorlopig is 2GB genoeg, net zoals 1GB iets meer of een jaar geleden genoeg was, en 512MB iets meer dan 2 jaar geleden. 4GB is zeker geen overkill want games en applicaties gebruiken steeds sneller meer en meer geheugen.

De Raptors in raid vind ik een goed idee, alhoewel ik 2*36GB = 72GB een beetje weinig vind voor windows, applicaties en games. Ik heb een 100GB partitie hiervoor en toch heb ik maar zo'n 35-40% ruimte over, en dat is als ik enkel de games en applicaties heb geïnstalleerd die ik gebruik/speel.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de Arctic Cooling Freezer 7 Pro amper iets van zich laat horen. Meestal draait de fan zelfs niet bij mij, tenzij ik begin te gamen maar dan hoor ik de fan toch niet ;) De boxed cooler daarintegen koelt niet zo goed waardoor de fan sneller gaat draaien, en op een lage rpm maakt die fan een fluitend geluid wat uitermate irritant is. Goede keuze dus!

De NEC dvd-brander lijkt mij een goede keuze. Ik heb dezelfde maar dan met een ATA interface. De reden hiervoor is dat ik alle SATA connectoren gebruik voor HD's. Als je dus meer HD's wilt denk hier aan.

Ik heb dezelfde geluidskaart en het is een goed dingetje. De drivers zijn niet altijd super maar ik heb nog geen degelijke alternatieven gevonden.

En dan nog de kast, ik heb die kast ook. Het doel van die 200mm fan is een grote luchtverplaatsing met zo weinig mogelijk geluidsproductie, en daar zijn ze dan ook zeer erg in geslaagd. De mounting screws zijn wel niet te vast aangezien de moboscrews er niet altijd direct uit willen. Verder is het een prettige kast om in te werken.

Oh en btw zoek wat reviews van die PSU. Ik dacht gelezen te hebben dat ie lawaaierig is.

[ Voor 43% gewijzigd door Flying op 20-05-2007 13:35 ]

• Flipjack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:06
De AC Freezer 7 Pro en CM iGreen maken allebei behoorlijk wat geluid. Ik bezit allebei, de AC Freezer ga ik vervangen door een Scythe Infinity en de fan van de PSU gaat eruit voor (waarschijnlijk) een Noctua fan. Zolang je de AC Freezer op zo'n 1000rpm weet te houden, hoor je hem niet, maar zonder QFan gaat ie een kleine 3000rpm, wat niet aan te horen is. Zelfde als de voeding: het is een hele goeie, maar de geluidsproductie (vind ik voor mijzelf) is te veel. Neem dit mee in je overwegingen als je een beetje een stil systeem wil

• mkwetters
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2007 @ 13:24:
Even snel een paar punten danwel vragen:

1) je wilt je processor tot 3,6 ghz overklokken met een Arctic-Cooling Freezer 7 Pro, ik denk niet dat dit gaat lukken, zeker niet als je heb voluit hebt staan. 3,0-3,2 Ghz is snel genoeg en dan kan je ook met pc5300 geheugen werken en dat zal wat geld schelen.
In dat geval switch ik toch maar terug naar mijn eerste gedachte van een Scythe Infinity. Dit zou het warmte probleem moeten oplossen, is het niet?
2) 2x Western Digital Raptor 36,7 GB in raid vind ik een beetje zonde, dit zijn best oude schijven en bijna even snel als de nieuwere s-ata schijven. Ik zou hier gewoon gaan voor bijvoorbeeld 2x 320 GB schijven.
De toegangstijd van deze schijven is volgens mij nog helemaal een RAID0 opstelling sneller dan de nieuwere SATAII schijven. M`n data-opslag (320GB) wil ik niet in een RAID0 (misschien in de toekomst RAID5).
3) Ga je echt je videokaart upgraden?, veel mensen zeggen dit wel maar doen dit later toch niet.
De tijd zal het leren...
4) 4Gb kost geen drol meer, ga gewoon voor 4 Gb geheugen
Maakt het veel uit of ik dan voor GEIL, OCZ of HyperX ga?

• mkwetters
Flying schreef op zondag 20 mei 2007 @ 13:34:
2*2GB (4GB) geheugen moet je zien als een investering. Voorlopig is 2GB genoeg, net zoals 1GB iets meer of een jaar geleden genoeg was, en 512MB iets meer dan 2 jaar geleden. 4GB is zeker geen overkill want games en applicaties gebruiken steeds sneller meer en meer geheugen.
Het was m`n eerste gedachte om 4GB te gebruiken maar daar ben ik toen van terug gekomen. Misschien dat ik toch moet overwegen om voor 4GB te gaan. Maakt het dan veel uit of het OCZ, HyperX of GEIL is?
De Raptors in raid vind ik een goed idee, alhoewel ik 2*36GB = 72GB een beetje weinig vind voor windows, applicaties en games. Ik heb een 100GB partitie hiervoor en toch heb ik maar zo'n 35-40% ruimte over, en dat is als ik enkel de games en applicaties heb geïnstalleerd die ik gebruik/speel.
Ben ik met je eens ik ga voor de 74GB versie
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de Arctic Cooling Freezer 7 Pro amper iets van zich laat horen. Meestal draait de fan zelfs niet bij mij, tenzij ik begin te gamen maar dan hoor ik de fan toch niet ;) De boxed cooler daarintegen koelt niet zo goed waardoor de fan sneller gaat draaien, en op een lage rpm maakt die fan een fluitend geluid wat uitermate irritant is. Goede keuze dus!
barttange13 twijfelt aan z`n vermogen om te koelen misschien dat ik dan maar een Scythe Infinity neem.
De NEC dvd-brander lijkt mij een goede keuze. Ik heb dezelfde maar dan met een ATA interface. De reden hiervoor is dat ik alle SATA connectoren gebruik voor HD's. Als je dus meer HD's wilt denk hier aan.
Als het zover komt koop ik wel een nieuwe brander/lezer, die dingen kosten geen drol.
Ik heb dezelfde geluidskaart en het is een goed dingetje. De drivers zijn niet altijd super maar ik heb nog geen degelijke alternatieven gevonden.
Ik lees er een hoop goede dingen over
En dan nog de kast, ik heb die kast ook. Het doel van die 200mm fan is een grote luchtverplaatsing met zo weinig mogelijk geluidsproductie, en daar zijn ze dan ook zeer erg in geslaagd. De mounting screws zijn wel niet te vast aangezien de moboscrews er niet altijd direct uit willen. Verder is het een prettige kast om in te werken.
In dat geval wordt hij het zeker!
Oh en btw zoek wat reviews van die PSU. Ik dacht gelezen te hebben dat ie lawaaierig is.
daar ga ik eens naar kijken dan.

• F5544
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-01 16:08
ik zou op de nieuwe core 2 quads wachten met de prijsdalingen volgende maand ;)

• mkwetters
Ik vindt de Nine Hundred mooier en volgens Flying is het een prima niet lawaaierige kast.
Ik ga eens kijken naar 4GB
Geen wifi onboard en maar 1 lan poort heb minimaal twee lan controllers nodig (wifi en utp)

Processor: Intel Core 2 Duo, E6600 € 195 - 200
Be Quit Straight Power: niet genoeg SATA aansluitingen
Be Quit Dard Power: prijzig maar overwegen waard
Seasonic M12-500: Duur en beetje overkill op de aansluitingen
Ik denk dat dit idd mijn koeler gaat worden.

• mkwetters
Flipjack schreef op zondag 20 mei 2007 @ 14:54:
De AC Freezer 7 Pro en CM iGreen maken allebei behoorlijk wat geluid. Ik bezit allebei, de AC Freezer ga ik vervangen door een Scythe Infinity en de fan van de PSU gaat eruit voor (waarschijnlijk) een Noctua fan. Zolang je de AC Freezer op zo'n 1000rpm weet te houden, hoor je hem niet, maar zonder QFan gaat ie een kleine 3000rpm, wat niet aan te horen is. Zelfde als de voeding: het is een hele goeie, maar de geluidsproductie (vind ik voor mijzelf) is te veel. Neem dit mee in je overwegingen als je een beetje een stil systeem wil
Ik ga bij nader inzien voor de Scythe Infinity. Wat betreft de voeding ga ik wat anders zoeken. Inovix had een goede suggestie met Be Quit Dark Power 530 Watt

• mkwetters
F5544 schreef op zondag 20 mei 2007 @ 15:19:
ik zou op de nieuwe core 2 quads wachten met de prijsdalingen volgende maand ;)
er daalt altijd wel ergens een prijs ik denk dat ik dan eeuwig kan blijven wachten.....

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-11-2025

psychoclown

Back in black

Ik heb ook nog een paar dingetjes toe te voegen.

Wat ik niet uit je verhaal kan opmaken is wat voor OS je gaat/wilt gebruiken.
Als je 4GB memory neemt moet je wel een 64 bits OS nemen.

Als voeding zou ik ook zeker even kijken naar de Corsair 520W die erg goed is en een van de stilste voedingen.

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

• mkwetters
psychoclown schreef op zondag 20 mei 2007 @ 15:28:
Ik heb ook nog een paar dingetjes toe te voegen.

Wat ik niet uit je verhaal kan opmaken is wat voor OS je gaat/wilt gebruiken.
Als je 4GB memory neemt moet je wel een 64 bits OS nemen.
Windows Vista Home Premium 64
Als voeding zou ik ook zeker even kijken naar de Corsair 520W die erg goed is en een van de stilste voedingen.
Ik zal eens kijken wat het is.

• SjorsVN
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2022
Ik zou zelf die raptors er uit halen en 2x 320GB Seagate 7200.10 nemen. De raptors zijn niet zo heel veel sneller meer. Ook ben ik zeer positief over deze Seagate schijf, snel en stil. Bovendien is 288 euro voor 2x74GB erg veel geld naar mijn mening. Ik zou dat geld of niet uitgeven of beter een betere provessor,geheugen en videokaart kopen..

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Voor 1200€ zou ik eerder aan zoiets denken (kast is alleen niet te verkrijgen)(huidige winkelmandje wordt overschreven!):

http://tweakers.net/ext/p...2C148561%2F1%2C155780%2F1

Oftewel:

OCZ2P800R22Gk
P5NESLI
C2DE6600
HD 2900 XT

[ Voor 17% gewijzigd door Dutch_Razor op 20-05-2007 15:43 ]

• mkwetters
In plaats van de dure Raptors:

Windows/proggies/games:
RAID0: 2x Seagate Barracuda 7200.10, 80 GB, 7200 RPM, 8 MB, SATA II (2x € 39)

Dataopslag:
Seagate Barracuda 7200.10, 250 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II (€ 60)

• mkwetters
*kickje*

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zo kun je eeuweig blijven doorgaan. In een ander topic staat nu een reactie over de nieuwe WD's incl. verwijzingen naar reviews. Dan kun je de Seagates weer schrappen.

ARME AOW’er

• mkwetters
Ik ben er behoorlijk zeker van dat dit de combinatie voor mij gaat worden. Is wat prijzig geworden, maar dan heb je ook wat. Ik heb alleen niet veel over het geheugen kunnen vinden, misschien dat iemand anders daar nog wat input over heeft?

Moederbord
Asus P5B Deluxe/Wifi € 151,29
Processor
Intel Core 2 Duo E6600 boxed € 186,00
Geheugen
OCZ 4 GB DDR2-800 Kit (2x 2GB) (Copper) € 252,01
Harde schijf
Samsung SpinPoint T166 500GB € 97,99
2x Western Digital Raptor 740ADFD 73GB € 134,81
Voeding
Be Quiet Dark Power Pro, 530 Watt € 93,50
Koeling
Scythe Infinity € 37,75
DVD-brander
NEC AD-7170S (Zwart) € 29,08
DVD-lezer
Samsung SH-D163A (Zwart) € 19,00
Geluidskaart
Creative X-Fi Xtreme Music € 68,66
Videokaart
Sapphire Radeon X1950 PRO € 131,95
Kast
Antec Nine Hundred € 89,90
=================================
Totaal € 1426,75

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

PSU..... kijk eens naar mijn laatste reactie in "welke voeding heb ik nodig" :)

ARME AOW’er

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? **lezen**

Lees deze eens goed door, dan zie je dat jouw topic niet voldoet aan onze policy. Dicht dus :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.