[EiP] USB-LCD zonder microcontroller

Pagina: 1
Acties:
  • 5.990 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Topicstarter
Wegens groot gebrek aan EiP topics in dit forum hier dan weer een nieuwe :) Uit de serie 'leuke dingen die je met een FTxxxR kunt doen': een testprintje voor een USB LCD aansturing zonder microcontrollers e.d.

Printje:
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/co/usblcd/print.jpg

Gesoldeerd achterop een 4x20 LCD:
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/co/usblcd/print2.jpg

Overzicht, het is een LCD met grote karakters dus het printje lijkt wat klein in verhoudig (printje is 45x30mm).
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/co/usblcd/print3.jpg

Het resultaat met LCD Smartie:
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/co/usblcd/lcd1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/co/usblcd/lcd2.jpg

Het geheel gebruikt weer de bitbang mode van de FT232R die via een kleine display DLL met LCD Smartie samenwerkt. Backlight kan ook nog aan en uit gezet worden (al heeft dat niet echt veel nut, je ziet nauwelijks iets zonder backlight). Probleem is nog wel dat het LCD aan blijft als je je PC uitzet, ik dacht dat de 5V lijn dan ook weg zou vallen maar dit lijkt niet zo te zijn. Volgende versie moet dus de spanning kunnen aan en uitschakelen, FTDI heeft dat ook mooi in hun datasheet staan (PWREN pin met P-ch mosfet).

Ik ga er sowieso nog een verbeterde versie van maken, misschien is het leuk om er wat printjes voor te laten maken en er een inkoopactie van te maken als er genoeg animo voor is. Printje en onderdelen zijn samen wel voor onder de 10 euro te krijgen. Wel allemaal SMD solderen maar je hebt dan weer geen AVR of PIC programmers nodig.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mamoritai
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-03-2021
ziet er netjes uit, hier zou ik nog wel een usbpoortje op willen offeren (losse box o.i.d met lcd erin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-08 17:46

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

Ziet er inderdaad prima uit. Jammer dat de power off nog niet goed verloopt. Ik ga maar eens uitzoeken hoe ik SMD kan solderen. Ik bookmark hem in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaaf!
Daar heb je een microscoop voor nodig om te solderen 8) :P
Veel te veel gepriegel voor mij though

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
Dat solderen is eenvoudiger dan je denkt hoor, als je er je tijd voor neemt lukt dat wel.
Het is weer een erg leuk dingetje, simpel maar o zo handig. Keep it up!

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

offtopic:
Ik heb van horen zeggen dat 't wel makkelijk soldeert: gewoon een klodder soldeer erop en dan kun je het overbodige soldeer er met je bout tussenuit trekken. Is het echt zo simpel, of is dat onzin?

Als 't zo makkelijk gaat, doe ik mee, hoe beperkt m'n kennis van elektronica ook is. De kosten van dit project zijn ook niet iets om het voor te laten, als ik het zo hoor. ;) Alleen is het even de vraag hoe het gaat werken met het printje. Etsen kan ik niet zelf.

[ Voor 10% gewijzigd door ERIKvanPAASSEN op 20-05-2007 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

Erg leuk gemaakt!!! Ook handig dat het zonder uC werkt!!
Je moet alleen natuurlijk weten hoe je zo'n chip aanstuurt via USB....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Topicstarter
Klopt maar bitbang mode is heel eenvoudig: Bit Bang Modes for the FT232R and FT245R.

edit: Winamp equalizer is ook geen probleem, filmpje.

[ Voor 27% gewijzigd door madwizard op 21-05-2007 12:03 ]

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

ERIKvanPAASSEN schreef op zondag 20 mei 2007 @ 18:14:
offtopic:
Ik heb van horen zeggen dat 't wel makkelijk soldeert: gewoon een klodder soldeer erop en dan kun je het overbodige soldeer er met je bout tussenuit trekken. Is het echt zo simpel, of is dat onzin?

Als 't zo makkelijk gaat, doe ik mee, hoe beperkt m'n kennis van elektronica ook is. De kosten van dit project zijn ook niet iets om het voor te laten, als ik het zo hoor. ;) Alleen is het even de vraag hoe het gaat werken met het printje. Etsen kan ik niet zelf.
Kwestie van een fijne soldeerbout en dunne tin gebruiken.. Zelf had ik ooit een soldeernaald van rond de 10 euro bij Conrad besteld (10 watt met een puntje van een halve mm dik) die me bij een aantal voltmods op moederborden perfect geholpen heeft :)
Als ik het goed begrijp wordt de LCD ook gevoed vanuit de USB-poort? Ik vind het een bijzonder interessant projectje en heb zeker interesse als hier een IA voor georganiseerd zou worden. Een praktische toevoeging zou misschien een pin-header zijn, zodat je het geheel op een interne USB-header aan kan sluiten.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

Een praktische toevoeging zou misschien een pin-header zijn, zodat je het geheel op een interne USB-header aan kan sluiten.
Je zou dit projectje kunnen opsplitsen in een een interne en externe variant. De interne zou je op de interne USB-pins aan kunnen sluiten en voeden met een molex (5V-lijn) om het power-off probleem op te lossen. De externe kan je via een USB-stekker aansluiten, maar dan zit je nog steeds met het probleem van de power-off, wat m'n bluetooth-dongle overigens ook heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Topicstarter
Demoniac schreef op maandag 21 mei 2007 @ 13:12:Als ik het goed begrijp wordt de LCD ook gevoed vanuit de USB-poort? Ik vind het een bijzonder interessant projectje en heb zeker interesse als hier een IA voor georganiseerd zou worden. Een praktische toevoeging zou misschien een pin-header zijn, zodat je het geheel op een interne USB-header aan kan sluiten.
Goed idee ja, zo'n 5 pin-header is dat een beetje standaard (of 4 zonder shield)?
ERIKvanPAASSEN schreef op maandag 21 mei 2007 @ 13:22:
Je zou dit projectje kunnen opsplitsen in een een interne en externe variant. De interne zou je op de interne USB-pins aan kunnen sluiten en voeden met een molex (5V-lijn) om het power-off probleem op te lossen. De externe kan je via een USB-stekker aansluiten, maar dan zit je nog steeds met het probleem van de power-off, wat m'n bluetooth-dongle overigens ook heeft.
Het is denk ik makkelijker gewoon een header voor USB op het printje te zetten dan kan je kiezen. Het power-off probleem kan makkelijk opgelost worden door de power-enable lijn van de FTDI chip te gebruiken om de spanning aan en uit te zetten. Dan gaat alles netjes uit, ook als je je PC in standby zet. Als je dat niet doet voldoet het ding ook niet aan de USB specs, je mag maar 500uA gebruiken in suspend mode.

Verder leek het me ook handig er zowel een 1x16 als 2x8 aansluiting op te zetten, omdat sommige LCDs alleen een 2x8 header hebben.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Volgens de startpost is het al mogelijk om de spanning via de controller aan en uit te schakelen, maar is het in dit eerste ontwerp nog niet geïmplementeerd. Ook zou ik voor intern gebruik voeding via de USB-connector ook de voorkeur geven, aangezien een molex-connector het geheel onnodig lomp zou maken en floppyconnectors aardig zeldzaam aan het worden zijn. Bovendien krijg je dan extra kabels waar de meeste mensen ook niet op zitten te wachten.
edit:
Spuit 11, het brein achter dit project was me al voor :P

[ Voor 6% gewijzigd door Demo op 21-05-2007 13:40 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Topicstarter
Voor de liefhebbers nog het schema, al zou ik dus de genoemde verbeteringen wel aanraden:
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/co/usblcd/schematic.png

Software voor LCD smartie is nog een rommel, dat breng ik wel uit als het wat beter in elkaar zit.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

madwizard schreef op maandag 21 mei 2007 @ 13:39:
[...]

Goed idee ja, zo'n 5 pin-header is dat een beetje standaard (of 4 zonder shield)?
Ja, die zijn in elke PC hetzelfde.

Wazige foto's van een USB-bracket:
Afbeeldingslocatie: http://i16.tinypic.com/6451esn.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1.tinypic.com/6f6q8ti.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i9.tinypic.com/4xo2i3d.gif
Zwart/Groen/Wit/Rood spreekt voor zich
Grijs wordt niet gebruikt
Geel is geblokkeerd

Bovenstaande connector is voor twee USB-poorten. Vaak wordt er gewoon een vierpins-header gebruikt voor een enkele poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:20

SA007

Moderator Tweaking
Zou idd gewoon een 4polige header pakken:
  1. Vcc
  2. D-
  3. D+
  4. GND
Jammer dat het niet kan bij de FT232BL, die heb ik nl nog 2 liggen.

Enig idee of dit ook kan onder linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Topicstarter
Dank je, ik heb inderdaad ook nog zo'n ding liggen. Dan komt er gewoon een 4 pins header op het printje.

edit:
FT232BL heeft ook een bitbang mode geloof ik, moet je even opzoeken. Onder linux zou je een FTDI library moeten hebben die bitbang ondersteund, dan kan het wel.

[ Voor 46% gewijzigd door madwizard op 21-05-2007 15:34 ]

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Kan niks bij de FT232BL terugvinden over een bit-bang modus, dus die zal er dan wel niet opzitten.

Als er een IA komt wil ik wel meehelpen met evt soldeerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Topicstarter

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Mm, hij schijnt het inderdaad wel te ondersteunen, is wel een andere package (tqfp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carismagdi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-08 16:27
schopje...

Mooi gemaakt dit printje, hier was ik ook naar op zoek. Heb het nu maar gewoon even aan de LPT poort hangen.

Maar kan iemand mij vertellen waarom ik de text op het display niet goed kan lezen als ik er recht op kijk, als ik het display schuin houd dan is het wel goed.

GigaByte GA-A75M-UD2H, AMD Fusion A8-3870, 8GB PC12800, 750GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Topicstarter
Normaal is het andersom, als je schuin kijkt wordt het beeld een geinverteerd en vaag. Heb je wel de contrast setting goed? En heb je niet toevallig een LCD wat ook nog een negatieve spanning nodig heeft?

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob_W
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-07-2023
Ondanks dat dit topic al bijna een jaar stilstaat wil ik het bij dezen toch nieuw leven inblazen.

Zijn er nog vorderingen gemaakt met de software en de print?

Ik wil het graag gaan namaken en daarvoor kan ik best zelf het printje etsen en in elkaar solderen, van de software heb ik echter geen kaas gegeten. Werkt de schakeling zonder veel problemen met bv smartie?

Ik ben benieuwd naar de reacties,

Rob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Topicstarter
Ik heb verder geen nieuwe versie meer gemaakt. Ik was nog steeds van plan het schema met korte uitleg en software op m'n site te zetten, maar wilde eigenlijk eerst nog een verbeterde versie testen. Dat is er niet van gekomen dus ik denk dat ik de boel maar gewoon zoals het is op de site zet. Voornaamste probleem met dit schema is dat het niet voldoet aan de USB standby specificaties en je dus een grote kans hebt dat het backlight altijd blijft branden ook als de PC uit staat. Kan wel in het bios aangepast worden maar dat is natuurlijk geen oplossing.

Ik kan wel even een schema maken voor een verbeterde versie, mooist zou zijn als iemand die dan even uit kan testen (heb je wel een p-channel mosfet nodig) dan kan die op m'n site. Ik zet niet graag schema's erop die niet getest zijn namelijk maar zie mezelf dat niet op korte termijn doen.

Het schema werkt standaard niet met smartie maar ik heb toen een plugin voor smartie geschreven waarmee het gewoon werkt. Ik zal die code wel geschikt maken voor VC++ express 2008 dan kan die ook online.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:06

Cheezus

Luiaard

Die standby-power op de USB-poort is toch alleen om te zorgen dat je je pc wakker kunt schudden met je muis/keyboard?
Als je dit in het bios of d.m.v. een jumpertje disabled is het probleem opgelost? Tenzij je natuurlijk je pc altijd aanzet met keyboard of muis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Topicstarter
Dat is waarschijnlijk daarvoor bedoeld ja. Uitzetten lost het probleem wel op maar het is meer symptoombestrijding dan een echt goede oplossing. Je breekt de standaard ook, in standby en ook voordat de USB verbinding geïnitialiseerd is mag je maar heel weinig stroom gebruiken, echt onder de 1mA geloof ik.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob_W
Ik wil best het een en ander voor je testen..

Fet's heb ik wel liggen, chippie moet ik even bestellen en de andere 'rommeltjes' haal ik wel bij de electroboer :)
Het printje kan ik zo maken als ik bv de eagle file heb, dan gooi ik hem zo op de freestafel :P

Met wat hulp zal dan de softwarekant ook wel gaan lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:06

Cheezus

Luiaard

madwizard schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 16:36:
Je breekt de standaard ook, in standby en ook voordat de USB verbinding geïnitialiseerd is mag je maar heel weinig stroom gebruiken, echt onder de 1mA geloof ik.
Dat is waar, maar alle USB-gadgets (lampjes, stofzuigers, koffiemokwarmhouders) doen dat dus erg veel kwaad zal het niet doen..

Tenzij je graag een 'USB-certified' logo op je LCD wil kunnen plakken zou ik er niet zo over in zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Topicstarter
Rob_W schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 17:16:
Ik wil best het een en ander voor je testen..

Fet's heb ik wel liggen, chippie moet ik even bestellen en de andere 'rommeltjes' haal ik wel bij de electroboer :)
Het printje kan ik zo maken als ik bv de eagle file heb, dan gooi ik hem zo op de freestafel :P

Met wat hulp zal dan de softwarekant ook wel gaan lukken.
Oke, ik zal zodra ik tijd heb het allemaal even bij elkaar zoeken.
primusz schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 19:01:
Dat is waar, maar alle USB-gadgets (lampjes, stofzuigers, koffiemokwarmhouders) doen dat dus erg veel kwaad zal het niet doen..
Klopt maar als het even kan doe ik het liever zoals het hoort, veel meer werk is het ook niet. Er moet alleen een p-channel FET tussen die de spanning van het LCD haalt tijdens standby. Schema staat hiervan ook in de datasheet.
Tenzij je graag een 'USB-certified' logo op je LCD wil kunnen plakken zou ik er niet zo over in zitten ;)
Als je dat wilt mag je waarschijnlijk nog even door sparen :)

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Rain
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04-2024
Is deze schakeling enkel voor seriele LCD schermpjes? Of kan dit ook met de HD44780 parallel LCD schermpjes?

Is er een verschil tussen de gebruikte FT232RL IC en de FT232BL IC, deze laatste is namelijk te koop bij Niels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Topicstarter
Deze schakeling is juist voor HD44780 schermpjes, serieel moet je anders aansluiten. Dit schema is vergelijkbaar met de parallele poort aansturing. De seriele interface van het FTDI ICtje wordt niet gebruikt, in plaats daarvan wordt de bit-bang mode gebruikt die 8 parallele datalijnen biedt.

De FT232BL is een oudere versie en heeft meer onderdelen, ik geloof dat het los daarvan wel werkt maar heb dit nooit getest. Het kan zijn dat de bit-bang mode iets verschilt. Niels heeft trouwens ook gewoon de FT232RL (http://www.samenkopen.net/action_product/965623/603223), ik raad aan die te nemen.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Laatst online: 11-09 20:13
Deze schakeling is juist voor HD44780 LCD's. Die BL versie heeft meer externe componenten nodig om te werken en is niet direct compatible met de RL. De FT232RL kun je ook bij voti kopen.
edit:wat madwizard dus zegt

[ Voor 10% gewijzigd door Springuin op 07-02-2008 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Topicstarter
Dit is het verbeterede schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/co/usblcd/ftusbschema.png

Misschien dat iemand deze zou kunnen testen, ik heb de eagle file van het schema hier staan: FTUSBLCD.zip. Board file moet je zelf maar even maken (misschien zijn de onderdelen ook niet goed voor iedereen dan moet je dat zelf even aanpassen, maar let op dat de verbindingen blijven bestaan!).

Paar opmerkingen:
  • Schema is niet getest dus er kunnen fouten in zitten.
  • L1 is een ferrite bead, die kun je weglaten als je die niet hebt
  • C6 in een gewon elco, maar maak deze niet te groot, 10uF is echt genoeg en bij meer kan je USB problemen krijgen. Beter dus geen 100uF erin
  • Er zitten 2 connectors op, 1 voor 16 rijen en 1 voor 2x8 LCDs. Wel even controleren of ze kloppen.
  • Q1 kan een willekeurige N-channel FET zijn als ie maar geschikt is voor de backlight stroom *en* het een logic level FET is die bij 5V goed open gaat. Ook geen hele zware FET in zetten (geen BUZ11 ofzo).
  • Q2 moet een p-channel FET zijn, en moet ook de backlight stroom aan kunnen en een logic level FET zijn.
  • Voor de FETs kun je wel BS170 en BS250 (uit m'n hoofd dacht ik) gebruiken als het goed is. Bij die FETs wel even opletten, de p-channel variant bestaat in diverse pinouts als ik me niet vergis. Maar andere FETs zijn ook prima, als je twijfelt vraag maar even.
  • C4 en C5 dicht op VCC en VCCIO pinnen
  • C2 dicht bij de 3V3OUT pin
  • C1/C7 dicht bij de LCD aansluiting
Als iemand dit wil proberen moet je even PMen of mailen dan zal ik de software ervoor mailen (moet ik ook nog even aanpassen). Als het dan allemaal goed blijkt te werken maak ik een stukje op m'n site met de hele handel erop voor iedereen.

[ Voor 3% gewijzigd door madwizard op 08-02-2008 21:45 ]

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 08:59
Is het niet makkelijker om een prototype bordje (15 euries bij farnell) te kopen? Ik denk dat je dan nog goedkoper uit ben ivm onderdelen en printplaatjes maken.
Maar daarnaast is dit wel leuker natuurlijk :P

En waarom heb je eigelijk niet gekozen voor de FT245 (parallel ftw :P )?

Ik heb wel een FT232 prototype bordje en een HD44780 schermpje, dus ik wil misschien wel wat voor je testen. Maar daar kan ik pas maandag bij komen

[ Voor 29% gewijzigd door HammerT op 08-02-2008 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Topicstarter
HammerT schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 23:38:
Is het niet makkelijker om een prototype bordje (15 euries bij farnell) te kopen? Ik denk dat je dan nog goedkoper uit ben ivm onderdelen en printplaatjes maken.
Maar daarnaast is dit wel leuker natuurlijk :P
Een FT232 bordje bedoel je? Dat kan natuurlijk als je dat makkelijk vindt. Maar los kost die chip zo'n 4 euro dus of het qua kosten goedkoper is weet ik niet. En het is minder mooi natuurlijk
En waarom heb je eigelijk niet gekozen voor de FT245 (parallel ftw :P )?
Maakt in principe niets uit, ik gebruik de bit-bang mode en die is exact hetzelfde voor beide ICs. De parallele FIFO functionaliteit van een FT245 heb ik niets aan, net zoals de seriele functionaliteit van de FT232. Die hebben beiden extra logica nodig en het idee was nou juist zonder microcontroller of logica te werken. FT245's zijn alleen een stuk lastiger te krijgen dan 232's, dus dan is de keuze snel gemaakt. Voor de rest werken beiden precies hetzelfde in dit geval.
Ik heb wel een FT232 prototype bordje en een HD44780 schermpje, dus ik wil misschien wel wat voor je testen. Maar daar kan ik pas maandag bij komen
Ik weet dat het werkt met een FT232, het gaat voornamelijk om die P-FET erbij nog maar gezien dat uit de datasheet komt zal dat wel werken. Maar alle tests zijn welkom natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door madwizard op 09-02-2008 02:23 ]

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob_W
@Madwizard: Dankjewel voor je inspanningen!
Momenteel heb ik even mijn handen vol aan het herinstalleren van mijn pc maar zodra ik daarme klaar ben dan ga ik met jouw spul aan de gang!

Rob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:39

virus.elektro

profesionele monitor sloper

mad wizzard, denk je dat dit ook werkt de ft2232. dat zou mooi zijn want dan kan je 1 compoort gebruiken voor knopjes en de ander voor een lcd?

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Topicstarter
Dat moet volgens mij wel kunnen. De compoort wordt trouwens niet voor de LCD aansturing gebruikt he, het is gewoon bitbangen en heeft eigenlijk niets met serieel te maken. Volgens mij kan de FT2232 twee keer 8-bit kanalen bitbangen, je zou dan met het tweede kanaal knopjes kunnen uitlezen, al moet dat dan wel via polling (niet echt mooi). Of je hangt aan het tweede kanaal een microcontroller via de seriele verbinding maar de vraag is dan waarom je nog wilt bitbangen via de FTDI chip en dat niet gewoon ook met de microcontroller doet als je die toch gaat gebruiken.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:39

virus.elektro

profesionele monitor sloper

na het zien de ft2232 package heb ik besloten dat dat hem niet wordt, zowiezo een is het een bak extra onderdelen. en het moet soldeerbaar zijn voor mensen die voor het eerst iets doen met smd.

ze kunnen kiezen uit:
- jouw usb display
- winamp com-controll via usb
- usb -ir ontvanger.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Rob_W
Ik heb net de laatste hand gelegd aan het routen van de print. Er zijn toch nog 4 via's aan te pas gekomen.. Morgen wil ik hem proberen te frezen, ik hoop maar dat het allemaal niet te klein is :)

Heeft iemand trouwens een adresje waar die mini usb connectors te bestellen zijn? Liefst in Nederland. Ik vind dat daar maar moeilijk aan te komen is, of ligt dat aan mij?

Groet,
Rob.

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
Rob_W schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:58:
Ik heb net de laatste hand gelegd aan het routen van de print. Er zijn toch nog 4 via's aan te pas gekomen.. Morgen wil ik hem proberen te frezen, ik hoop maar dat het allemaal niet te klein is :)

Heeft iemand trouwens een adresje waar die mini usb connectors te bestellen zijn? Liefst in Nederland. Ik vind dat daar maar moeilijk aan te komen is, of ligt dat aan mij?

Groet,
Rob.
Niet in Nederland, wel via Niels op Samenkopen.net
http://www.samenkopen.net/action_product/762661/653120

't lijkt me een leuk projectje om te doen, wellicht is er een manier om een aantal lege printjes te (laten) maken? solderen kan ik zelf wel, da's het probleem niet...

Een pakketje maken met de onderdelen, zoals de USB chip, alles SMD, ook de condensators enzo, en een LCD schermpje en het lege printje. Leuk projectje om SMD solderen te oefenen...

Printje 100 x laten maken kost nog geen 1 euro per print. Als je dit geheel bij dezelfde Niels bestelt kan je voor rond de 20 euro per setje klaar zijn met een LCD van 4*20 erbij...

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• madwizard

madwizard

Topicstarter
Ik heb misschien nog wel wat van die connectors liggen, zal vanavond even kijken. Bij Niels duurt wel een paar weken. Mis je nog andere onderdelen?

[ Voor 12% gewijzigd door madwizard op 14-02-2008 15:09 ]

www.madwizard.org

• Rob_W
Die van Niels heb ik gezien, maar dat zijn volgens mij de vier pins en niet de vijf uit het schema. Zo te zien hebben die ook een andere vorm voor het stekkertje.

Het gros van de onderdelen heb ik. Alleen de fet's zijn nog een probleempje. Ik heb er geen in smd.. :( Ik heb wel gewone transistors in smd de BC850C en de BC860C.
Wat betreft de 10nF en 10uF condensators; ik heb ze nog niet gevonden. Misschien heb ik die nog ergens op een sloopprint zitten.

• madwizard

madwizard

Topicstarter
10nF heb ik in overvloed, 10uF mag ook gewoon een elco zijn maar heb ze ook wel keramisch in SMD, n-channel FETs ook genoeg maar p-channel FETs weet ik niet, ik zal even kijken straks, ook naar het stekkertje. Die van mij zijn iig 5 pins, al zal het met 4 in principe ook werken (extra pin wordt alleen bij USB on the go gebruikt). Mail/PM anders je adres even dan stuur ik het een en ander naar je op.

Heb ook nog SMD weerstand trimmers trouwens, wel wat lastig solderen met de huidige footprint icm een gewone bout (onderdelen in de eagle file zijn gemaakt voor reflow/hete lucht) dus misschien de pads wat langer maken. Maar een potmeter heb je al zeker?

[ Voor 24% gewijzigd door madwizard op 14-02-2008 20:13 ]

www.madwizard.org

• Rob_W
_/-\o_
Ik mail/PM je zometeen!

Wat betreft die trimpot die was ik vergeten 8)7
Die wil ik er ook wel graag bij hebben O-)

Rob.

• madwizard

madwizard

Topicstarter
Ik heb de onderdelen bij elkaar gezocht, heb in principe alles alleen de P-channel FET die ik heb is wel SO-8 (geen SOT23), en losgesoldeerd van een ander project maar dat moet op zich niet uitmaken:
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/irf7416.jpg
  • USB mini-B connector (Hirose UX60-MB-5ST) (footprint in eagle file klopt)
  • 20k trimmer (footprint in eagle file klopt, maar krap voor handsolderen)
  • 2N7002 / MMBF170 N-channel FET in SOT-23 (footprint in eagle file klopt)
  • IRF7416 P-channel FET in SO-8 (niet de goede footprint in eagle file!)
  • 10uF 10V X5R 0805 condensator
  • 10nF 50V 0805 condensator
Let bij de USB connector ook op de twee plastic pinnetjes waarvoor je ook moet boren, ik weet niet of je freesmachine dat automatisch doet. Van de condensators weet ik niet wat voor footprint er gebruikt is in de files.

Stuur het spul morgen op dan heb je het zaterdag als het goed is.

edit: Voor die IRF7416 FET, er zit bij dit project op m'n website een zip file met eagle bestanden waar die FET in gebruikt wordt, je kunt em daar uit copy/pasten in je eigen project, scheelt weer een footprint maken.

[ Voor 11% gewijzigd door madwizard op 14-02-2008 22:03 ]

www.madwizard.org

• Rob_W
Top! Dankjewel.

Maar hoe copy/paste je in twee verschillende schema's? hier weigert eagle om twee schema's tegelijk te openen... :/

• madwizard

madwizard

Topicstarter
Schema's na elkaar openen in plaats van tegelijk. Component selecteren met group, dan CUT (eagle's idee van copy.. zucht) en rechtsklikken. Dan andere schema openen en paste.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

Hee, misschien dat jij me kan helpen, ik heb namelijk het probleem dat mijn (FT232BL based) Enttec OpenDMX USB niet meer start. De Enttec is niet meer dan het reference design van FTDI, dus misschien dat iemand me hier wat tips kan geven waar en hoe ik zoiets moet debuggen?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Topicstarter
Hoe bedoel je 'niet meer start'? Kan je wat meer details geven? Misschien is het trouwens beter daarvoor even een nieuw topic te starten, dan kunnen we daar verder kijken wat er aan de hand is.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob_W
Nou, vanmiddag aan het frezen geweest maar het is niet om over naar huis te schrijven.. Het overgrote deel van de sporen zijn zo smal gefreesd dat ze niet meer bestaan 8)7

Ik zal vanavond de board lay-out nog eens onder de loep nemen en eens kijken hoe ik het alemaal wat ruimer en groter kan maken.
@madwizard; ik vind het knap dat jij met 'gewoon' etsen de pads voor het ic er op gekregen hebt.

Tot zover even de update :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 08:59
etsen is toch juist fijner dan frezen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Topicstarter
Belichten is lastig te verslaan met een frees denk ik ja. Maar de clearance tusse nde FTDI chip pads is ook wel vrij klein, 0.2mm. IPC standaard, maar kan wel eens kleiner worden of aan elkaar gaan zitten als je het zelf etst. Misschien wat groter zetten dus. De banen moeten geen probleem zijn, ik gebruik meestal 10 mils.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob_W
Even een nieuwe update omdat het anders zo stil word :) (en jullie misschien denken dat ik het opgeef)

Ik heb een kennis gevraagd om het printje te etsen, omdat ik niet de benodigde precisie uit mijn freestafel kan halen voor het ftdi ic'tje. Dat gaat wel een weekje duren omdat hij ook een beetje efficiënt met zijn tijd en spullen om gaat.

Dus nog eventjes geduld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Rain
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04-2024
Ik zou deze schakeling graag maken maar waar vind ik de software om deze lcd aan te praat te krijgen met "Smartie"?

Rob_W hoever staat het met jouw printje? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Topicstarter
Rob_W mailde me afgelopen weekend dat het printje af was, het is ondertussen getest en het werkt allemaal goed. Als je de software voor Smartie wilt moet je maar even mailen, zodra ik een artikel voor m'n site heb geschreven gaat alles gewoon online maar tot dan graag nog even on request :)

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 22:20

RetepV

ALLES valt te repareren

naftebakje schreef op zondag 20 mei 2007 @ 18:10:
Dat solderen is eenvoudiger dan je denkt hoor, als je er je tijd voor neemt lukt dat wel.
Als je soldeerflux gebruikt heb je het zo gesoldeerd.

Edit: Sorry voor de reactie op zo'n oude reply.

[ Voor 9% gewijzigd door RetepV op 08-04-2008 20:13 ]

Macbook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob_W
Hee, even gemist dat hier weer leven in de brouwerij was.

Het printje werkt nu al een week of twee :? naar volle tevredenheid. momenteel hangt er een 2*20 PLED schermpje aan en dat is wel heel fraai.
Ik heb nog een kaal printje, dat wil ik nu ook nog bevolken. Eens kijken of het met twee schermpjes ook allemaal werkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob_W
Is er al iemand die het printje ook heeft gemaakt? Ik ben wel benieuwd of bij anderen ook zo goed werkt :)
Ik heb zelf inmiddels twee printjes succesvol opgebouwd en ik ben er heel tevreden mee. Eén hangt aan mijn standaard pc en de ander hangt aan de server. Geniaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:07

mace

Sapere Aude

Kan dit ook gebruikt worden om een grafisch LCD aan te sturen?
Met een t6963c controller.

Ik neem aan dat je dan in principe alleen maar een driver hoeft te schrijven voor je LCD programma of choice. Ik denk zelf aan LCDstudio.

Ik heb alleen totaal geen ervaring met het schrijven van zulke drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Topicstarter
In theorie wel denk ik, als je aan 8 datalijnen genoeg hebt tenminste.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:07

mace

Sapere Aude

madwizard schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 19:47:
In theorie wel denk ik, als je aan 8 datalijnen genoeg hebt tenminste.
Hmm, volgens mij niet. :P
Pagina: 1