[Geluidskaarten topic]

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
Heel veel mensen zoeken een 'goede' geluidskaart, waaronder ik.. maar de meeste mensen die 'zoeken'komen zelf niet veel verder dan Creative.
Daarom wil ik graag een topic openen waarin iedereen ervaringen e.d. kan uitwisselen en vragen kan stellen en merken aanraden enz.
mijn bedoelingen zijn een topic te maken die blijft lopen zodat mensen gewoon hier hun vragen kwijtkunnen i.p.v. iedere keer een nieuw topic hoeven te openen.

een vraag van mijn kant, Ik zoek een geluidskaart vooral voor muziek(mp3 en cd's) ik kijk af en toe een film en speel soms een spel op mn pc. Aan mijn pc hangt nu een Yamaha rx-v459 receiver met daarop aangesloten 2 B&W DM2 speakers(joekel kwaliteitskasten) welke kaart zouden jullie mij willen aanraden?

Ik heb zelf rondgekeken en Creative lijkt me niets, terratec is zo'n merk die ik niet helemaal vertrouw(komt oud over enzo), M-audio leek me wel wat alleen jammer dat ze de revelution nergens meer leveren. Verder is Clud 3D(Theatron) ook wel interessant maar de drivers schijnen niet optimaal te zijn. De Audiotrak(prodigy) is misschien ook een kanidaat maar ik heb er nog niet super veel over gehoord.. Auzentech: voor zover ik kan volgen is dit HET merk voor geluidskaarten echter zijn deze niet in Nederland te verkrijgen en aanschafprijs plus 20 euro verzend maakt dit toch een duur kaartje :P maar zou hij het waard zijn? Mis ik nog merken? Dat wil ik nu graag van jullie horen >:)

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-02 22:46
Ik vraag me ook nog steeds wat af:
Mijn audigy 2 is optisch aangesloten op mijn denon receiver, de D/A conversie gebeurt dus als het goed is in de versterker. Wat ik dan toch raar vind is dat ik allerlei eax effecten aan kan zetten en de bass en treble enz. kan instellen, en dat dit ook het optische geluid veranderd.
Ik hoor altijd zeggen dat het voor digitaal aansluiten niet uitmaakt of je een trust of m-audio hebt.

Verder vroeg ik mij af of er nu echt zoveel verschil is tussen mijn audigy en een kaart die niet upsampled als je de kaart optisch (digitaal) aansluit. Overigens heb ik wel een software resampler in foobar draaien die alles naar 48khz zet zodat de kaart dat niet doet. (Is dit overigens ook te controleren?, of foobar echt naar 48khz upmixt?)

Verwijderd

Ik heb een jaartje geleden rondgekeken wat er verkrijgbaar was en bij de veel winkels hadden ze alleen maar creative of een budget kaartje van 10 euro. Sommige winkels hadden dan nog wel weer terratec maar het enige wat ik daarvan hoorde is dat de hardware op zich goed was maar de drivers heel heel erg instabiel. Uiteindelijk ben ik na lang zoeken gegaan voor een audiotrak prodigy 7.1 LT en ben daar redelijk tevreden mee. De software loopt nu helemaal goed en stabiel en de hardware is ook prima (zit een envy chip in). Inmiddels is er ook een nieuwe versie van de kaart en die heeft geloof ik ook nog een leuke witte pcb.

Probeer je niet blind te staren op de specs, maar kies er eentje die daarnaast ook goede drivers/software bijlevert. Kaarten die op beide punten heel sterk zijn heb ik niet kunnen vinden in de 100-125 euro prijsrange.

• Hrugnir
@gelukkie als het goed is wordt idd alles doorstuurd naar je versterker dan maar met digitaal uitzenden vanuit je geluidskaart kan het altijd nog zo zijn dat niet alles surround wordt meegezonden daarvoor heb je een Dolby Digital kaart of DTS connect kaart voor nodig(denk aan surroundeffecten games) het is raar dat eax werkt bij jou vind ik dan :P maar dit is wat ik weet..

@Fietspomp ik bestel hoogstwaarschijnlijk via internet en staar me eerder kapot op meningen van anderen dan op specs :P maar hoezo bevalt de Prodigy redelijk? en niet goed? heb je ook minder goede ervaringen ermee?

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-02 22:46
Sorry beetje onduidelijk, eax 5.1 werkt niet, maar de omgevings effecten wel (echo enzo).

Verwijderd

Ik wilde naast de dts en ac3 via digitale uitgang ook bij "gewoon" muziek het geluid over front+rear hebben. Ik ben daar zelfs zover in gegaan dat ik wavewizard heb gemaakt met allemaal toeters en bellen (dts en ac3 encoden, GOED 64 bit upsamplen op basis van ssrc, support voor vst's etc etc). Ik heb de kaart gekocht omdat dit een mooie aanvulling was voor mijn eigen gemaakte software. Deze kaart heeft goede hardware, weinig ruis, weinig overspraak (ben officiele engelse term even kwijt) etc maar dat hebben zelfs de creative kaarten van tegenwoordig. Wat ik de sterke punten vind van deze kaart is dat deze een ogenschijnlijk simpele interface heeft maar toch een heleboel dingen kan en zelfs voor semi profesioneel gebruik een prima kaartje is. De hardware is prima, de sofware in MIJN geval ook maar dat hoeft niet voor jouw zo te zijn. Ik heb gelezen op het forum dat er soms wat problemen zijn en heb het zelf ook wel eens "wat" gehad.

Uiteindelijk kwam ik er achter dat de drivers op de engelse site niet werden geupdate maar op de japanse/koreaanse site wel (vind ik best wel minpuntje want ik kan dat helemaal niet lezen). Maar toen ik daar mijn drivertjes vandaan haalde draaide die prima (en ze hebben zelfs ook al een tijdje vista drivers , en zijn daarmee geloof ik sneller mee dan creative, maar zelf heb ik geen vista).

Als ik weer een kaart zou kopen zou ik het nieuwere broertje nemen van deze kaart. software ziet er niet blits/fancy uit, maar de kaart geeft prima kwaliteit en als je weet hoe de config panel werkt is het prima te gebruiken. Bij teratec heb ik hele slechte verhalen gehoord en met dit soort kaarten is de keuze niet heel erg ruim. Overigens zou ik ook eens kijken op de site van audiotrack (en andere merken). Dingen als "Direct wire" vond ik zelf erg leuk en heb dat niet gezien bij andere kaarten. Ik heb het al een tijdje niet meer gebruikt (helaas veel te druk), maar hiermee kon ik de 6 geluidssporen van bijvoorbeeld powerdvd direct weer (digitaal !) opnemen iirc.

PS dit soort kaarten heb je ook vaak bij die (semi)prof audiowinkels en die kunnen wel eens een paar eurtotjes duurder zijn. Ik heb em ook besteld bij zo'n winkel, maar ik vond dat zelf geen probleem.

Heb je ook nog specifiek functionele eisen voor je geluidskaart trouwens?

EDIT even gekeken naar die Auzentech want die had ik nog nooit eerder gezien. Mijn indruk is dat dit een kaartje is met een leuke martketing en meer niet. Als ik kijk in de feature table op hun site staat er vaak iets als "Powerful sound than CreativeLabs", "better than CreativeLabs X-Fi". Vind ik niet een sterk punt, als een kaart goed is hoeven ze zicht niet met creative te vergelijken. Verder gebruikt de kaart een (voor mij onbekende) geluids-chip van cmi terwijl veel andere (prodigy, m-audio etc) envy gebruiken. Mijn eerste indruk is dat dit een nieuwe kaart is die het moet hebben van de marketing.

EDIT 2 misschien leuk om te vermelden dat mijn geluidskaart eigenlijk 2 "modes" heeft. In de hardware van windows zie ik hem als prodigy 7.1 LT en als QVE (ja dus 2 keer). In de "QVE" heb ik equalizer en al die andere leuke effecten en als prodigy 7.1 is dat allemaal uitgeschakeld voor max kwaliteit. Dus voor ieder wat wils 8).

Edit 3. Als ik jullie een advies mag geven, neem een kaart die de front kanalen automatisch(!) kan doorlussen naar je achterspeakers en sluit je kaart ook analoog aan (naast digitaal voor dts/ac3) op de pre-in van je versterken. Stereo klinkt leuk, maar als je het op 4 goede speakers afspeelt kan het zo veel beter klinken. Dan moet je ook per kanaal het niveau kunnen instellen als je voor andere speakers hebt dan achter. Ik wissel wel eens van 2 naar 4 speakers en dan is 2 speakers opeens niet meer zo mooi. En dat was mijn laatste edit want mijn post is veeel te lang geworden :o

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2007 14:35 ]

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-02 22:56
goed topic! Misschien samen een leuke topic start opzetten...met alle specs, pics en voor en nadelen van alle kaarten beschikbaar >50 euro zou ik zeggen. Zo vallen alle "on-board" prularia af.

Ik zoek een kaart welke in stereo uitblinkt, voornamelijk muziek.
Budget is niet zo heel hoog, 70 euro.
Stabiliteit is een eis, niks irritanters als haperend/uitvallend geluid (en Vista ready).
Tevens wil ik een digitale uitgang (voor toekomst, maar dan ook voor stereo signaal te verbeteren).
Ingangen hebben geen eisen.

Ikzelf zat te denken aan een X-fi music, maar deze heeft blijkbaar geen digitale uitgang. Is er iets gelijkwaardigs wat deze wel heeft?.

kwa software heb ik ook nog een eis...zo min mogelijk. EQ doe ik wel met winamp en ik moet niks hebben van effecten over mijn muziek heen.

[ Voor 9% gewijzigd door _sepulnation_ op 20-05-2007 14:14 ]

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:10

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ik ben onlangs over gegaan om een Razer Barracuda, 1 digitaal uit via glas, 1 digitaal in ook via glas.

Daarvoor had ik een Creative Extreme Music, als je die digitaal wil aansluiten moest je weer een extra kabeltje bestellen van 30,- die ook nog eens slecht leverbaar was :/
De drivers waren ook brak, de meest rare dingen gehad: Kaart werd niet meer gevonden, ineens kij harde pieptoon, koel elementen die gewoonweg los lieten en die mode changer was ook gruwlijk iritant. Voor Games is het absoluut een aanrader, maar dat speel ik nu niet zo vaak meer.

De barracuda hangt wel een flink prijskaartje aan (+- 170 - 200,-) maar dan heb je een kaart die:
DTS Interactive realtime encoding, Dobly Digital Live realtime encoding ondersteund.
De belangrijke delen zijn netjes afgeschermd dmv van een passive emi shield, de chipset is geloof ik gebasseerd op die van de Auzentech (CMI8788)

Ik kan niet anders zeggen dat het geluid echt super helder en vol is, ik ben zelf niet iemand die van het upscalen van 2.0 naar 5.1 is maar ik moet zeggen dat het met DDLive erg goed klinkt. DTS is wat minder "warm" wat dat betreft. Maar ook op een 2.0 signaal werk het prima :)

Afbeeldingslocatie: http://www.razerzone.com/images/ac1card_LRG1.jpg

Tech specs: http://www.razerzone.com/...cPath=2_16&products_id=41

I am the great Cornholio!

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-10-2025
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2007 @ 12:31:
Edit 3. Als ik jullie een advies mag geven, neem een kaart die de front kanalen automatisch(!) kan doorlussen naar je achterspeakers en sluit je kaart ook analoog aan (naast digitaal voor dts/ac3) op de pre-in van je versterken. Stereo klinkt leuk, maar als je het op 4 goede speakers afspeelt kan het zo veel beter klinken. Dan moet je ook per kanaal het niveau kunnen instellen als je voor andere speakers hebt dan achter. Ik wissel wel eens van 2 naar 4 speakers en dan is 2 speakers opeens niet meer zo mooi. En dat was mijn laatste edit want mijn post is veeel te lang geworden :o
Waarom zou je analoog aansluiten als je al digitaal hebt aangesloten? ik zie de meerwaarde even niet. laat de DA conversie maar aan een extern device over zou ik eerder zeggen

@manic_mind: ik vind het wel jammer dat ie alleen optisch heeft. Die kabels zijn een stuk duurder als de afstand wat meer is dan een meter dan een digitale coax kabel.

[ Voor 8% gewijzigd door .Johnny op 20-05-2007 17:42 ]

Verwijderd

.Johnny schreef op zondag 20 mei 2007 @ 17:35:
[...]

Waarom zou je analoog aansluiten als je al digitaal hebt aangesloten? ik zie de meerwaarde even niet. laat de DA conversie maar aan een extern device over zou ik eerder zeggen
Dvd doe ik natuurlijk altijd digitaal, maar als je het geluid van bv winamp over 4 boxen wil kan je dat niet meer zomaar digitaal oversturen. Sommige kaarten hebben dan wel een realtime ac3 encoder (misschien ook wel dts, geen idee eigenlijk) maar als ik kijk hoelang een profesionele encoder bezig is om geluid om te zetten in dts of ac3 denk ik dat zo'n geluidskaartje niet genoeg rekenkracht heeft om dat op een fatsoenlijke kwaliteit te doen. En daarnaast hou ik er ook niet van wanneer het geluid wordt geresampled, wat soms nodig is als het wordt omgezet door zo'n realtime ac3 encoder. Daarom heb ik het digitaal aangesloten voor dvd, en voor bijna al het andere netjes via 3 paar goede analoge audio kabels.

Digitaal mag dan wel betrouwbaarder zijn voor data overdracht, als de geluidskaart om wat voor reden dan ook het geluid eerst gaat resampelen en comprimeren dan gaat de kwaliteit er zeker niet op vooruit als je alles via spdif/coax doet. Geloof me niet op mijn woord, je kan het zelf testen met speciale geluidsfragementen die bij brakke resampelers een iritant geluid geven. Deze zijn ook speciaal geconstrueerd om dit hoorbaar te maken overigens.

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

.Johnny schreef op zondag 20 mei 2007 @ 17:35:
[...]
@manic_mind: ik vind het wel jammer dat ie alleen optisch heeft. Die kabels zijn een stuk duurder als de afstand wat meer is dan een meter dan een digitale coax kabel.
Dr zit een converter stukje bij voor de HD-DAI aansluiting, zo kun je het ook nog analoog aansluiten :)

@fietspomp
De barracuda encodeerd alles naar een 5.1 signaal in DTS of Dolby Digital, de kwaliteit gaat zover ik het horen niet achteruit. Het word juist warmer :)

Verwijderd

@fietspomp
De barracuda encodeerd alles naar een 5.1 signaal in DTS of Dolby Digital, de kwaliteit gaat zover ik het horen niet achteruit. Het word juist warmer
Als het geluid warmer wordt of anders verandert dan noem ik dat kwaliteitsuitgang ;).

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

:+

Verwijderd

club-3d heeft dts en dolby digital live kaarten.
Zelf gebruik ik een dolby digital live kaart (zeer dure versie)
Ding is uitsteken kwa geluid .

Maar tegenwoordige is de onbourd audio ook steets beter om mee te game.
Usb audio word ook steets beter kwa geluid .
Persoonlijk vind ik eax zeer over dreven en ik mis het totaal niet tijdens het game.

Nu maak ik tegen woordige gebruik van een logitech z10 usb speker waar een geweldige geluid is via usb.
Mijn ddl kaart gaat terug naar de mce pc toe

• Hrugnir
@_sepulnation_ als jij een leuke startpost wil maken en je die dan naar me wil pmen wil ik die wel toepassen ;)

@fietspomp mijn eisen zijn vooral dat ik goed de details kan horen en goeie bassen heb tijdens muziek, ik heb mijn mening over Auzentech denk ik eerder gevormd door andermans meningen dan door hun 'we are the best' praatje alle merken maken zich daar schuldig aan. Van sweex tot noem maar op :P zelfs professionele producten.. Maar de audiotrak zou dus ook een optie zijn maar waar haal ik die vandaan? bij alternate hebben ze een Prodigy Hifi versie maar die staat niet op hun site :S ik kon zo snel niets in de pricewatch vinden..

@manic_mind is dat een dvi aansluiting op de kaart? waar dient die precies voor? }:O, en de theatron voor 60 euro zend toch ook dd en dts uit via optisch? hoezo is deze kaart dan zo veel duurder? hebben geloof ik zelfs dezelfde chipset :P

@suijkerbuijk de zeer dure versie? de DD versie kost toch 40 euro? :o

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2007 @ 12:31:
Edit 3. Als ik jullie een advies mag geven, neem een kaart die de front kanalen automatisch(!) kan doorlussen naar je achterspeakers en sluit je kaart ook analoog aan (naast digitaal voor dts/ac3) op de pre-in van je versterken. Stereo klinkt leuk, maar als je het op 4 goede speakers afspeelt kan het zo veel beter klinken.
Sorry hoor, en ieder z'n meug natuurlijk, maar imho is 2x stereo funest voor het stereobeeld, de spreiding en de plaatsing. Het geluid wordt er alleen maar 'meer' van, absoluut niet beter!

• .Johnny
@fietspomp:
bij gebrek aan DTS Interactive onder Vista stuur ik nu gewoon PCM Digital (stereo) naar de receiver. Die heeft zelf wel mogelijkheden om dat over 5 speakers te verdelen (simpel via 5ch stereo, of evt met effecten als Pro logic).
Maar ik baal er vooral van dat DTS Interactive onder vista niet werkt, want ik heb geen zin om al die analoge kabels door te lussen naar de receiver.

@manic_mind:
Ik bedoel digitale coax, geen analoog signaal. Die kabels zijn wat minder duur per strekkende meter en volgens mij toch net zo goed?

[ Voor 16% gewijzigd door .Johnny op 20-05-2007 23:25 ]

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

LlamaWereldOver schreef op zondag 20 mei 2007 @ 22:35:
@manic_mind is dat een dvi aansluiting op de kaart? waar dient die precies voor? }:O, en de theatron voor 60 euro zend toch ook dd en dts uit via optisch? hoezo is deze kaart dan zo veel duurder? hebben geloof ik zelfs dezelfde chipset :P
Nee dat is een HD-DAI aansluiting, een eigen standaard van Razer geloof ik. Soort van digitale geluids interface voor een van hun headsets geloof ik. Niet echt een boeiende feature :)

Het grote verschil zal hem niet zo in de chipset zitten maar in de gebruikte componenten en afwerking :)

[ Voor 9% gewijzigd door HaterFrame op 20-05-2007 23:26 ]

• Hrugnir
het is ook inderdaad de 'mooiste' kaart die ik tot nu toe ben tegengekomen :P maar ze noemen hem een gamerkaart toch? bevalt hij voor muziek ook goed?

ik zoek voor mn broertje nog een geluidskaart, het liefst moet hij goedkoop zijn en zn cpu (beetje) ontlasten. Hij heeft een goedkoop logitech 2.0 setje eraan hangen dus veeleisend zal hij niet zijn. Iemand een aanrader? Of moet ik hiervoor gewoon de goedkoopste creative uitzoeken?

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ze noemen het idd een gamerskaart, maar dat doen ze eigenlijk ook met alle XiFi kaarten ;) Overigens is de geluidskwalliteit subliem met muziek :)

Een goedkoop Creativve kaartje is denk ik wel voldoende voor je broertje.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb goede ervaringen met de Terratec Aureon USB MkII:
http://sounden.terratec.n...News&file=article&sid=230

Als je de windows usb-audio driver gebruikt kun je dit installeren: http://www.asio4all.com/

Dat icm een ASIO plugin voor foobar of winamp en je omzeilt de windows-mixer. Qua games heb ik geen idee wat hij allemaal ondersteunt, hij werkt wel prima onder linux. En hij is goedkoop.

• .Johnny
@manic mind;
hoe zit het nou met die digitale aansluitingen? kun je nu wel of niet spdif coax aansluiten?

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Volgens mij geen COAX,
# Razer High Definition-Dedicated Audio Interface™ (HD-DAI™ connector)> Naar analoog
# S/PDIF in/out Toslink connectors

Lijkt van niet dus....

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:11
Hercules Fortissimo IV. Heeft VIA Envy (dus bitperfecte digitale uitgang) en als bonus zeer nette DACS. Zie head-fi voor details (dit kaartje lijkt op de CHaintech AV710, de goedkope goede kaart).

Ben er zeer content mee.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
Als je een X-Fi XtremeMusic gebruikt met een zelfgemaakte SPDIF-bracket, en je gebruikt de plugin die al het geluid in 5.1 over de SPDIF verzend. Dan krijg je er ook nog een snelle audiochip bij die EAX 5.0 ondersteund bij. En het kost ongeveer de helft van de Barracuda. Dan is dat toch een veel betere keuze?

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Tha Ra schreef op maandag 21 mei 2007 @ 22:05:
Als je een X-Fi XtremeMusic gebruikt met een zelfgemaakte SPDIF-bracket, en je gebruikt de plugin die al het geluid in 5.1 over de SPDIF verzend. Dan krijg je er ook nog een snelle audiochip bij die EAX 5.0 ondersteund bij. En het kost ongeveer de helft van de Barracuda. Dan is dat toch een veel betere keuze?
Op bepaalde punten heb je gelijk, zoals EAX 5.0. Punt is dat ik niet wil inleveren op de CPU kracht die dat alsnog kost om een signaal om te zetten naar 5.1 digitaal. Daarbij komt dat ik niet wil prutsen en dat ook niet kan, dus zo`n bracket gaat me ook niet echt lukken... Tis maar net welke keuze je maakt :)

Ik ben er blij mee en das voor mij het belangrijkste ;) :+

• Hrugnir
creative is zo'n merk waarbij je makkelijk van alles af hoopt te zijn omdat iedereen het koopt, blijkbaar is dit niet zo :P ik ga denkik vanmiddag de theatron dts versie bestellen omdat ik toch niet helemaal het geduld heb om door te sparen :P en voor mn broertje die goedkope audigy die je overal voor rond de 20 euro ziet. Maar over die audigy heb ik nog niet vreselijk veel gehoord, is die 'ok'? Softwarematig is mijn broertje wel handig dus moet dit hem lukken?

edit: weet iemand of ik nog een optisch kabeltje mee moet bestellen of deze al in de doos zit?(van de dts connect theatron)

[ Voor 12% gewijzigd door Hrugnir op 22-05-2007 07:04 ]

• Hrugnir
Heb net de theatron dts connect bij empc besteld samen met een creative kaartje voor mn broertje :P nou hopen dat het allemaal een beetje snel komt en ik in het weekend kan gaan knutselen..

Verwijderd

Een goede geluidskaart koop je bij een muziekwinkel en niet bij een computerzaak.

In het bezit van een M-Audio Delta 44 omdat ik wat meer ingangen wilde voor muziekinstrumenten. Achteraf misschien toch beter voor een 24/96 had kunnen gaan omdat ik alles via een mengpaneel doe. Maar begrijp me niet verkeerd, ik ben uitermate tevreden over de Delta. De gebruikte chipset werkt perfect onder Windows en Linux. Software en driverondersteuning is voorbeeldig.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:38
Hoe kom je daarbij?
De Theatron en andere vergelijkbare kaarten zijn misschien niet de absolute top, maar er worden zeer degelijke OP-AMPS en DAC/ADCs gebruikt van Wolfson en AKM. Die kom je ook in veel duurdere hifi apparatuur tegen. De Cmedia chip zelf heeft overigens weinig invloed op de geluidskwaliteit, dat ding praat alleen digitaal met de buitenwereld, en zolang ie dat goed doet en zonder rare conversies hoef je je daar geen druk om te maken.
De Auzentech kaarten zijn overigens zeer goed ontworpen. Ik weet zeker dat die zich prima kunnen meten met kaarten van M-Audio e.a.

[ Voor 12% gewijzigd door FatalError op 22-05-2007 22:12 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Simpelweg omdat als ik bijvoorbeeld de Tweakers pricewatch naast het aanbod van een bekende duitse muziekwinkel leg Tweakers er maar zeer bekaaid afkomt. Daar vind je met veel geluk maar een klein aantal kaarten die de moeite waard zijn. Kijk dus voor een fatsoenlijke geluidskaart bij een muziekzaak. En die verkopen ook heus Terratec etc. omdat die goede DAC's gebruiken. Club3D zul je er wel minder zien omdat dat merk nou eenmaal meer met grafische kaarten wordt geassocieerd.

• Hrugnir
maar voordat ik in duitsland kom heb ik ondertussen genoeg tijd gehad om te sparen voor een auto zo lang duurt dat :P ik heb in topics geprobeert erachter te komen wat er allemaal is en ik denk dat ik nu redelijk wat kaarten van naam weet iig :P maar in echte muziekwinkels richten ze zich meer op opnamespul enzo en daar heb ik gewoon niets aan, ik zocht een goede kaart om digitaal aan te sluiten voor stereo en later surround, en eventueel analoog.. btw M-audio delta 44 is niet zo exotisch dat je er moeite voor hoeft te doen om die te vinden hoor :P

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:38
Die Club3D gebruikt nu juist hele degelijke DAC's! De Auzentech kaarten doen daar zelfs nog n paar schepjes bovenop.
Dat de kaarten niet gericht zijn aan professionele musici wil nog niet zeggen dat ze geen 'professioneel' / goed geluid kunnen produceren, want dat kunnen bepaalde consumentenkaarten wel degelijk.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Punksmurf
  • Laatst online: 06-01-2024
Hé, wat een goed topic dit. Ik liep er zelf laatst ook over na te denken, maar van een topic is het nog niet gekomen omdat ik nog geen tijd had gehad om wat zoekwerk te doen. Ik zoek een relatief simpel kaartje, maar wel met een fatsoenlijke geluidskwaliteit, vnl voor als ik met oordoppen/koptelefoon op werk (stereo is dus genoeg). Onboard ding is om te janken en dat creative 128 blabla kaartje wat ik nog had liggen is een weinig beter, wat een iel kutgeluid. Laatst m'n Shures in een iMac geprikt en dat is zo'n pak beter :).

Misschien dat iemand me zo gauw iets aan kan raden? Stereo geluid, liefst ook een optische uitgang, midi-aansluiting. Qua budget heb ik iets van €50 beschikbaar.

Zijn er geen sites met reviews? Daar heb ik wel naar gezocht, maar itt tot sites over headphones, oordopjes en mp3-spelers lijken die niet te bestaan (buiten kelkoo-achtige zut met consumer reviews van 3 zinnen).

met een hamer past alles

• Hrugnir
en btw dat men club 3d met grafische kaarten associeerd vind ik een beetje amateuristische reden om iets niet te verkopen :P dat delta aan waterwerken doet denken betekent toch ook niet dat winkels hem daarom niet willen verkopen uit angst voor waterschade? :P

• Hrugnir
@ punksmurf wat denk je van de tweakers.net site?:P of tik maar een merknaam in bij google en je vindt ze vanzelf, voor 50 euro zou je de DD variant van theatron kunnen kopen, ik heb zelf de Dts versie gekocht van 2 tientjes duurder maar die is nog niet binnen :P is precies gelijk op een optisch kabeltje meegeleverd en dts functie na en lijkt me een goeie optie. ik heb zelf nu ook alleen maar 2.0

Verwijderd

Club3D, Auzentech en Terratec zullen toereikend genoeg zijn als je niet meer doet dan je kaart digitaal aan je versterker hangen. Maar ik gebruik mijn kaart ook voor opnames en dan gruwel ik van minijacks. Dan voldoen die kaarten automatisch niet meer voor mij.

Luister, ik ontken de vooruitgang van de kwaliteit van dit soort merken zeer zeker niet. Alles is beter dan een Creative. Terratec had vroeger al een voorsprong en het is goed om te zien dat club3d en auzentech zich ook in de strijd hebben geworpen.

Toch blijf ik van mening dat je voor een kwaliteitsaanbod geluidskaarten bij een muziekwinkel ruimer in de keuze zit. Dat is de enige reden dat ik zeg dat je bij de betere muziekzaak moet zijn en niet bij de computerboer op de hoek.

• Punksmurf
  • Laatst online: 06-01-2024
Wat is er mis met mini-jacks? Oké, het contactvlak is kleiner maar doorgaans zal dat niet kleiner zijn dan de doorsnede van je kabels.
LlamaWereldOver schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 22:42:
@ punksmurf wat denk je van de tweakers.net site?:P
Ik doelde meer op een site die echt toegewijd is aan die dingen, waar een stelletje audiofielen zich dagen buigen over een geluidskaartje en dan een keihard oordeel vellen :P Waar dus ook goed wordt ingegaan op de frequentiekarakteristieken van die dingen enzo. Niet dat ik die high-end handel kan betalen (dan was ik wel naar de betere muziekhandel gelopen en daar gaan vragen wat ze voor me hadden), maar wel interessant.

Ik zal eens kijken naar de kaart die je noemde, bedankt :).

[ Voor 9% gewijzigd door Punksmurf op 23-05-2007 00:06 ]

met een hamer past alles

• schaap2005
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-01-2025
Wat zoek ik?
Een externe geluidskaart met:
*goede geluidskwaliteit voor muziek/films/games (lees: veel beter dan mn huidige alc250 ac97)
*voldoende mogelijkheden om op te nemen (line-in en microfoon)

Wat is mijn budget
Ongeveer 70 euro, dus niet een enorme lading buiten.

Het moet een externe kaart zijn, omdat het voor m'n laptop is. Mijn onboard soundcard, een ac97 (alc250 codec) is namelijk kapot gegaan.
Thanks!

• Koekie007
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-01 14:22

Koekie007

Soms maar niet altijd ....

schaap2005 schreef op woensdag 23 mei 2007 @ 08:35:
Wat zoek ik?
Een externe geluidskaart met:
*goede geluidskwaliteit voor muziek/films/games (lees: veel beter dan mn huidige alc250 ac97)
*voldoende mogelijkheden om op te nemen (line-in en microfoon)

Wat is mijn budget
Ongeveer 70 euro, dus niet een enorme lading buiten.

Het moet een externe kaart zijn, omdat het voor m'n laptop is. Mijn onboard soundcard, een ac97 (alc250 codec) is namelijk kapot gegaan.
Thanks!
Als je firewire op je laptop hebt zou je eens kunnen kijken naar de Behringer FCA202 audio interface heb deze zelf ook aan mijn iBookje hangen en ik ben er best tevreden over.

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-02 23:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ehm mensen,
mijn bedoelingen zijn een topic te maken die blijft lopen zodat mensen gewoon hier hun vragen kwijtkunnen i.p.v. iedere keer een nieuw topic hoeven te openen.
Dit strookt niet met het beleid. Het is niet de bedoeling om alles in een groot topic te gooien. Als je specifieke vragen hebt over geluidskaarten, kun je die altijd in een los topic stellen.

In zo'n topic gaan 18 onderwerpen door elkaar heen lopen en kan je met de search ook niet goed info terug vinden. Daarom doen we dit toch maar niet.

(PS: voor de meeste mensen maakt het helemaal niet zo uit welke geluidskaart ze nemen).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.