[photoshop] Correcte kleurprofielen en printen

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• spider
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-12-2023
Ik ben bezig met een fototraining aan de SKVR, en nu voor het eerst digitaal, na jaren analoog gedaan te hebben. In die cursus zit een stukje photoshop, wat voor mij de eerste keer is, dus vergeef me mijn noob vraag.

Ik probeer nl, de foto die ik in photoshop heb bewerkt,er ook zo uit te krijgen uit de printer.
Heb een 350d, photoshop cs2 en een canon ip5300.
Schiet de foto's in rgb 8bits

Nu linker foto is photoshop en zo wil ik heb hebben en rechts is hoe hij uit de printer komt.

Afbeeldingslocatie: http://img525.imageshack.us/img525/5264/naamloosyk3.jpg
Dit is maar een voorbeeld, maar ik contateer elke keer dat de foto's lichter worden.
Het shirt van de dame is hier een beetje blauwig, maar op de printer word hij gewoon wit.
Het lijkt wel of hij elke foto, de zwart tinten een stukje lichter maakt.

Dus gaan rommelen in photoshop en standaart stel ik dit in

Afbeeldingslocatie: http://img444.imageshack.us/img444/499/naamloos2hs7.jpg

In de printer drivers zelf, zet ik alles uit. Dus niks automatische kleur correctie, of andere shit.
Maar het wil maar niet lukken.
Dus heren goeroes, iemand een goede suggestie waar ik het kan zoeken. Of nog beter hoe dit te fixen. Want google en dit mooie forum geven mij weinig resulten op mijn zoek termen.

"Is your mother proud of you ?"

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
De kleuren van je monitor beter instellen? Waarschijnlijk staat je monitor te "koud".

bedenk me net dat dit natuurlijk niet het geval is, want dan zou het er bij mij minder blauw uit moeten zien, of mijn monitor staat ook niet netjes goed. Iig kan een aanpassing van die instellingen er wel voor zorgen dat beeld en print overeen komen

[ Voor 59% gewijzigd door Maverick op 19-05-2007 22:39 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

• spider
edit ^^ was te snel met onderstaande :)

hmm, dat rechter voorbeeld, is het voorbeeld van de print preview van de canon driver.
Die print preview geeft precies weer hoe de foto gaat worden, in tegenstelling tot de ps preview in mijn geval, dus een instelling met de monitor zal niet helpen.
Het zit tussen adobe en driver

[ Voor 6% gewijzigd door spider op 19-05-2007 22:42 ]

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
ok, ik dacht dat je er 1 van de 2 gesoept had om het verschil duidelijk te maken. Ik weet dat photoshop de eerste keer dat je opstart weleens met een "kleurprofielen" popup komt, misschien dat je het daarin moet zoeken.

Onder Edit >> Color settings zit ie

[ Voor 8% gewijzigd door Maverick op 19-05-2007 22:45 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

• spider
Dankje Maverick, je hebt me in de juste richtring gestuurd.
Wat het allemaal was, voor het archief :)

1. stel je camera in op adobe RGB(color space op de 350d)
2. stel photo shop in als adobe RGB 1998 (edit color settings)
3. stel je monitor in als adobe RGB 1998 (kleurbeheer in de eigenschappen van de monitor)
4. stel je printer in op ICM (Windows image color management settings, profile adobe RGB)

en dan, eindelijk komt het er bijna uit zoals je het bedacht had. Daarna kan je de monitor nog calliberen, maar dat komt nog wel eens.

Bij was het een zooitje, ik denk vooral dat het de monitor eigenschappen waren, die stonden op de eigen syncmaster settings.

[ Voor 10% gewijzigd door spider op 20-05-2007 14:14 ]

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:51

Zoefff

❤ 

Kleine titelfix, dit beschrijft je probleem iets beter (ook al is het inmiddels opgelost ;) ).

Je kan achteraf het kleurprofiel ook nog aanpassen trouwens, met de optie "Convert to profile...". Uiteraard zonder dat de kleuren veranderen :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

spider schreef op zondag 20 mei 2007 @ 14:12:
Dankje Maverick, je hebt me in de juste richtring gestuurd.
Wat het allemaal was, voor het archief :)

1. stel je camera in op adobe RGB(color space op de 350d)
2. stel photo shop in als adobe RGB 1998 (edit color settings)
3. stel je monitor in als adobe RGB 1998 (kleurbeheer in de eigenschappen van de monitor)
4. stel je printer in op ICM (Windows image color management settings, profile adobe RGB)

en dan, eindelijk komt het er bijna uit zoals je het bedacht had. Daarna kan je de monitor nog calliberen, maar dat komt nog wel eens.

Bij was het een zooitje, ik denk vooral dat het de monitor eigenschappen waren, die stonden op de eigen syncmaster settings.
Ik gok dat als je alles op sRGB zet het er ook correct uit komt? En dat is misschien handiger omdat sRGB veel meer gebruikt word en je foto's er dan bij iemand anders die ze via internet bekijkt ofzo, ook goed uit zien. Het gaat er namelijk vooral om dat je steeds in hetzelfde profiel werkt, bij de conversie krijg je kleurverschillen.

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 20-05-2007 18:33 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• spider
Orion84 schreef op zondag 20 mei 2007 @ 18:33:
Ik gok dat als je alles op sRGB zet het er ook correct uit komt? En dat is misschien handiger omdat sRGB veel meer gebruikt word en je foto's er dan bij iemand anders die ze via internet bekijkt ofzo, ook goed uit zien. Het gaat er namelijk vooral om dat je steeds in hetzelfde profiel werkt, bij de conversie krijg je kleurverschillen.
Goede vraag, weet ik niet.
Ik kwam na de opmerking van maverick op een canon site via een got artikel, waar het allemaal verteld werd, en daar zeiden ze dat je altijd adobe rgb moet kiezen.

Het door mij gebruikte document raadt aan om je monitor te calibreren en vervolgens je RGB working space in Photoshop op Adobe RGB 1998 te zetten, 'omdat dat de standaard is'. Dat heb ik braaf gedaan. <- en ik ook :)
stukje op got

en hier op zijn dummies, just the way I like it.
klik voor canon verhaal

In mijn printer drivers kan ik trouwens ook alleen adobe selecteren. De standaard srgb is niet eens beschikbaar. Daarbij is mijn eindoel nu bereikt, wat ik schiet is wat ik print.
Overigens al ik ooit nog eens ga meedoen met de contest hier op GoT,zal ik hem converteren naar sRGN.

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 07:49

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

Behalve het juist instellen / kalibereren van je monitor, is er nog een feestelijkheid in deze: je printer moet een profiel hebben om aangestuurd te worden.

Dit profiel is printer- en papier specifiek. D.m.v. de softproof functie kun je een idee krijgen hoe je print eruit gaat zien. Dit profiel kun je hoogstwaarschijnlijk, als je standaard Canon papier gebruikt, downloaden bij Canon.

Gebruik je een exotischer soort, dan moet je maar hopen dat er een beschikbaar profiel voor gemaakt is en dat deze werkt.

Wil je het echt goed doen, dan moet je een custom made profiel maken per papiersoort. Alleen al omdat iedere printer (ook uit dezelfde serie) weer wat afwijkt en uniek is.

[ Voor 7% gewijzigd door gratis_vodka op 21-05-2007 10:23 ]

Verwijderd

Ben niet helemaal zeker. Maar als ik me niet vergis gebruikt PS andere drivers/kleurprofielen dan degene die standaard door windows worden geladen.
Je kan je monitor ook eens proberen te calibreren via Adobe Gamma (staat normaal in het configuratiescherm)
Vroeger had ik dezelfde problemen en nadat ik met adobe gamma alles doorlopen heb en een nieuw profiel zo aangemaakt heb zijn alle problemen van de baan.

groetjes ...

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2007 @ 19:42:
Ben niet helemaal zeker. Maar als ik me niet vergis gebruikt PS andere drivers/kleurprofielen dan degene die standaard door windows worden geladen.
Je kan je monitor ook eens proberen te calibreren via Adobe Gamma (staat normaal in het configuratiescherm)
Vroeger had ik dezelfde problemen en nadat ik met adobe gamma alles doorlopen heb en een nieuw profiel zo aangemaakt heb zijn alle problemen van de baan.

groetjes ...
Adobe Gamma zit niet meer standaard bij photoshop sinds iig CS2. Adobe gamma is dus niet altijd voor iedereen een optie.

je hoeft niet te groeten op GoT :)

BTW: sRGB is volgens mij ongeveer hetzelfde als: niet echt gecalibreerd en wordt juist afgeraden om te gebruiken. (Iets met klepel en klok enzo in dit geval...)

[ Voor 10% gewijzigd door Hann1BaL op 30-05-2007 12:04 ]

Pagina: 1