[Energieverbruik] Energieverbruik van deze bak

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RuntimeError
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-02 16:11
Hoi mensen,

Ik leef, net als de meeste mensen hier, in de 21e eeuw. In de 21e eeuw wordt er flink gedownload. Steeds meer mensen hebben een PC aanstaan om mee te downloaden. Echter wordt er, mede door dit, veel energie verbruikt.

Ook ik ben een van die mensen die 24 / 7 een pctje aan heeft staan om mee te downloaden. Dit apparaat wil ik gaan vervangen door het volgende, best oude, systeem. Ik ben alleen benieuwd hoeveel watt dit aan energie verbruikt... Ik heb zelf geen apparatuur om dit te meten dus vandaar dat ik dit aan jullie vraag. Het gaat om het volgende systeem:

- Asus p2b-s mobo
- Pentium II 400 mHz (onderclock naar 266 mHz)
- 224 MB RAM
- 3COM netwerkkaartje
- GEEN monitor toetsenbord of muis

Alvast bedankt!

Verwijderd

~130 W

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-int-p2.php
Hier kun je vinden hoeveel je cpu onder max belasting zuipt, zo'n 24W dus.

En op sites als http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp kun je voor je systeem kijken wat het max zuipt. Natuurlijk is het zo dat als je hem niet volledig belast, je ook minder gebruikt en ej moet altijd nog rekening houden met een voeding die niet 100% efficient is, maar het geeft een aardig beeld.

@Guido

130W!, dat is wel HEEL veel vind je niet? Ik zou eerder zeggen dat het de helft is (afhankelijk natuurlijk van hoeveelh dds erin hangen).

[ Voor 14% gewijzigd door TERW_DAN op 19-05-2007 22:36 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:24

• RuntimeError
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-02 16:11
Terw_Dan schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 22:35:
http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-int-p2.php
Hier kun je vinden hoeveel je cpu onder max belasting zuipt, zo'n 24W dus.

En op sites als http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp kun je voor je systeem kijken wat het max zuipt. Natuurlijk is het zo dat als je hem niet volledig belast, je ook minder gebruikt en ej moet altijd nog rekening houden met een voeding die niet 100% efficient is, maar het geeft een aardig beeld.

@Guido

130W!, dat is wel HEEL veel vind je niet? Ik zou eerder zeggen dat het de helft is (afhankelijk natuurlijk van hoeveelh dds erin hangen).
er hangt 1 7200 rpm hdd in...

maar wat ik uit deze topic, en ook uit die sites, op kan maken is dat het beestje dus rond de 50 watt verbruikt....

[ Voor 7% gewijzigd door RuntimeError op 19-05-2007 23:16 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
heb zelf een oude pc pentium III 450 Mhz met 128 MB gehegen en zelfs een 32 MB videokaart erin en die verbruikt zo'n 35 watt idle (gemeten)

hopelijk heb je er wat aan als vergelijkingsmateriaal

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:38

Theo

moederbord

Je kan beter een oude latop ergens vandaan halen en deze gebruiken als downloadbak, deze zijn standaard al zuinig.

Mijn gewone pc heeft bijvoorbeeld tijdens downloaden ongeveer 120 watt nodig terwijl mijn laptop ongeveer 15 watt uit het stopcontact trekt...

Nu met WP, PV, EV en PC

• SveNRG
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 30-12-2025

SveNRG

Onderweg

Bij Milieucentraal.nl kan je een een energieverbruikmeter in bruikleen krijgen. Gratis. VOorwaarde is dat je hem binnen 3 weken doorgeeft aan iemand anders, of terugstuurd. Erg leuk om alles in huis door te meten. Mijn PC draait 120W idle, en 180W onder load. Zie specs in m'n sig.

http://www.lage-energiere...erwerp=Meten%20is%20weten

All that you know, is at an end

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Mijn server verbruikt idle ongeveer 55 watt, bestaande uit:

AMD Duron 600, 512MB, S3 vga, 10/100 NIC, S-ATA kaartje, 2x 160GB 7200 rpm, CD-R drive en een Aopen 235 watt ATX voeding.

Divide and conquer.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:28

rapture

Zelfs daar netwerken?

Mijn Pentium 3 1,4 GHz Tualatin met 768MB ram, 3c905B netwerkkaart en 2 harde schijven verbruikte 75 W (idle).

Ik zou het gewoon meten, ofwel de spanning/stroom meten en het vermogen uitrekenen. Ofwel een Watt-meter halen.

• LoEnaTiQ
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

LoEnaTiQ

Who? What? Where?

RuntimeError schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 22:28:

Het gaat om het volgende systeem:

- Asus p2b-s mobo
- Pentium II 400 mHz (onderclock naar 266 mHz)
- 224 MB RAM
- 3COM netwerkkaartje

Alvast bedankt!
Ter vergelijking een Compaq desktopje:

- Pentium II 350 MHz
- 256 MB Ram
- 300GB HDD Samsung
- USB/Firewire kaart

staat in idle stand + 50W te verbruiken, onder load hooguit + 60/65W

bij 24/7 op jaarbasis kost dit + EUR 30/35

| My SpiderWeb |

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-02 14:23
mijn "server", pentium3 1 Ghz, 7 harde schijven gebruikt... even kijken.... 106 W

Harde schijven staan al op de nominatie om vervangen te worden...

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Pagina: 1