Netwerk probleempje met printer

Pagina: 1
Acties:

• Eddimello
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verbinding verbroken:

Ik heb vorige week een HP Photosmart C6180 aangeschaft. Dit is een all in one printer met wlan en lan. IK heb deze in mijn bescheiden netwerk aangesloten via de Lan.

Ik heb de printer boven op de studeerkamer staan naast mijn desktop. Nu bezit ik ook een laptop. De configuratie is als volgt:

- adsl via tweakers modem naar sitecom draadloze router (allemaal in meterkast)
- 1 lan draad naar boven en daar weer op router Zyxel prestige. Op deze router zitten dan weer mijn desktop pc en de betreffende printer.
- nu heb ik de drivers en progs geinstaleerd op zowel mijn desktop als laptop.
- via de laptop kan ik alles printen maar via desktop niet
- de status is dan ook verbroken en ik kan de printer niet aansturen.
- de vraag is dus of die router dingen tegen houdt!

Ik weet echter niet hoe ik in die router zou moeten komen.

ps firewall even uitgezet mocht niet baten.

Mogelijk iemand een suggestie!

Eddie

Verwijderd

Wat is het type Zyxel dat je hebt?

En wat is de firmware versie?

Verder kan ik niet helemaal opmaken of je alle nodes nu via de sitecom router laat lopen, of dat je de desktop op de Zyxel hebt aangesloten.

In ieder geval lijkt het me verstandig dat je alle nodes via de Sitecom router laat lopen.
(de sitecom is op zijn beurt weer op de Zyxel aangesloten.)

Opmerking:
De sitecom router en de Zyxel mogen niet gebruikmaken van dezelfde ip-reeks (als beide apparaten routeren) omdat de router erachter dan niet weet wat 'voor' of 'achter' is en dan niet kan routeren, wijzig de ip-reeks van een van beide zodat deze niet in dezelfde ip-reeks zit.

Verder is het interessant of je de Zyxel modem al-dan-niet in bridgemode kan zetten (en dan is het bovenstaande over ip-reeksen niet meer belangrijk), echter dat is niet mogelijk als je ISP via de KPN (met PPPoA) hebt en/of Voip gebruikt (als er een Voip optie in de Zyxel zit en gebruikt moet worden).

Derhalve de volgende vragen:
-Wie is je ISP?
-En gebruikt die PPPoA?
-Maak je gebruik van Voip in de Zyxel?
(let op: dat hangt van het type Zyxel af en je abbonement)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2007 12:19 ]

• Eddimello
  • Niet online
Ptir thanks voor je antwoorden en ik ga dit even rustig uitzoeken. Ik heb er niet zoveel verstand van en moet dus even kijken waar mijn fouten liggen.

Eddie

• Eddimello
  • Niet online
De Zyxel is een oude mode van het type prestige 650H-31. Ik had deze router nog over en gebruik dus nu alleen de switch functie. Ik heb namelijk op de begane grond de modem van tweakersdsl (provider) en daar hangt de sitecom wlan router aan. Dit is lekker handig voor de laptops. Verder lopen er vanaf deze sitecom router 2 lan kabels naar de 1e verdieping. 1 kabel zit direct in de nieuwe lan-printer en de andere kabel gaat de Zyxel in. Vanuit deze Zyxel lopen weer 2 lan kabels naar de respectievelijk pc (2x) boven.

Dit even kort de situatie.

De voip in Zyxel wordt niet gebruikt.

Ik weet niet echt of hij PPPoA gebrukt. Maar ik kan wel gewoon internetten en andere dingen doen over het netwerk. Ik vermoed ook dat het een heel simpel iets is! Maar wat???

Eddie

Verwijderd

Ik kan keer het probleem dat ik niet van wlan naar lan kon pingen met hetzelfde modem.

Dit kwam doordat de bridgefunctie op: no stond.

Deze functtie kan je alleen benaderen via telnet naar het modem.

• Eddimello
  • Niet online
ga ik proberen thanks

Eddie

Verwijderd

Aangezien je de Zyxel alleen als switch wordt gebruikt is er niet veel wat je in die Zyxel kan instellen.

Wat je wel kan proberen is of je het lokale ip-adres van de nodes te pingen, als dat lukt dan heb je in principe wel verbinding met het apparaat.

Controleer uit voorzorg de TCP/IP instellingen, van de nodes, of er misschien een foutje in de gateway zit. (maar als dat het geval is kan je er ook niet mee internetten)

Verder zit in de Zyxel ook een ip-adres, wijzig die naar een andere ip-reeks zodat je er geen last van hebt. (redelijkerwijs kan ik aannemen dat de DHCP van de Zyxel uitstaat)

• Eddimello
  • Niet online
de vraag is echter hoe ik in de zyxel moet komen. Ik heb die er tussen gezet en ik weet bij god niet welk ip hij heeft en of die dat wel heeft. Blijft een leuke puzzel.

Eddie

Verwijderd

Dat is 'normaal gesproken of '192.168.1.1' of '192.168.1.254'.

Maar als er eventueel een ander ip-adres is ingesteld, reset dan je Zyxel.
(let op: dan staat wel de DHCP server in je Zyxel aan, en die moet je uitzetten als je een andere DHCp server gebruikt, wat bij jou het geval is lijkt me)
Pagina: 1