Toon posts:

RAID1 met bestaande schijf starten zonder mirror

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik het antwoord op mijn vraag over RAID1 nog niet gevonden heb na uren neuzen op het forum, bij deze:
Ik heb een installatie van Windows XP Professional op een 250 GB PATA schijf, waar ook mijn data op staat. Nu wil ik RAID1 gaan gebruiken dat op mijn mobo (Gigabyte GA7VRXP v1.1) aanwezig is als een Promise PDC20276 controller. Hiertoe heb ik nog eenzelfde harde schijf besteld. Graag zou ik de huidige installatie van XP behouden en ook mijn data; momenteel hangt de schijf dus gewoon via ATA op IDE kanaal 1. Volgens de handleiding van het mobo is het mogelijk met behoud van bestaande data een RAID1 array aan te maken.
Nu is mijn plan als volgt:

Eerst de huidige schijf kopiëren naar de nieuwe, waarbij deze middels ATA aan IDE 2 hangt, aangezien de handleiding niet garandeert dat de data behouden blijft. (Ik ga er even vanuit dat dit mij wel lukt met een of ander stukje software)

Daarna de oorspronkelijke schijf op IDE 3 gooien en RAID aanzetten op het mobo en vervolgens de schijf als bronschijf in het RAID setup-tooltje aanduiden, zodat deze geïnstalleerd wordt als RAID, maar dan zonder de mirror-schijf erbij. Als dit allemaal blijkt te werken en de backup op de nieuwe schijf 'overbodig' is geworden, wil ik dan de tweede schijf als mirror erbij plaatsen op IDE4 en weer met FastBuild de boel kopiëren en in werking zetten (ik begrijp dat dit riskant is omdat ik dan geen volledige back-up meer heb, afgezien van de echt belangrijke data die op m'n laptop is geback-upped, maar ik ben huiveriger voor fouten bij het omschakelen van ATA naar RAID in het begin.

Nu is mijn vraag of ik met deze controller een RAID1 array kan starten en gebruiken zonder dat er een mirror-schijf bij zit of heeft gezeten (ook al heb ik dan geen security), aangezien hij later namelijk wel alleen kan draaien op een schijf bij uitval van een der schijven.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Je kunt zonder probleem een tweede HD aan de bestaande controller hangen en een RAID1 aanmeken. Omdat de controller "ziet" dat de ARRAY corrupt is (1 HD is immers nog leeg) zal hij vragen om het e.e.a. opnieuw op te bouwen. Let dan wel op dat je de juiste HD als bron kiest. Met wat pech laat je de volle HD overschrijven met de gegevens van de lege.

Leesvoer: RAID FAQ

Enne... :w op GoT

Waar iedereen altijd een backup maakt voordat er gerommeld gaat worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Guardian Angel op 19-05-2007 22:26 ]

ARME AOW’er