[Speakersysteem] Geluid gaat niet door alle boxen

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zinu
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-02 19:23

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb het gevoel dat bij onze geluidsinstallatie Dolby Surround 5.1 en DTS 5.1/6.1 niet altijd goed werken. Dit omdat ik het surround geluid nogal vind tegenvallen. En dat is natuurlijk wel jammer.

Ik heb hier een probleempje met ons speakersysteem Pioneer S-CR50, die aangesloten is op een Pioneer VSX-C300 (de receiver). Deze hebben wij gekocht in de vorm van de Pioneer DV-444SYS, dus in samenwerking met de Pioneer DV-444K (dvd-speler). Op deze receiver zit een knop, "TEST TONE", dit om een ruistoon door alle aangesloten boxen te sturen en die daarmee dus te testen, in ons geval de FL (Front Left), FR (Front Right), C (Center), SL (Surround Left), SR (Surround Right) en SW (Subwoofer). Nu is het probleem, dat deze het allemaal doen, behalve de toon wanneer SL aangegeven staat aan de beurt te zijn. En als de toon dan bij SR is komt er wel geluid uit SL. Dus, Surround Left speelt niet apart, alleen tegelijkertijd met Surround Left. Ik denk dat hierdoor de surround niet helemaal uitkomt.

Ik heb al twee dingen geprobeerd in de instellingen van de receiver: De afstand ingeven waarvan je van de box afzit (hoe hoger de afstand hoe hoger het volume natuurlijk) en het geluidsvolume van elke luidspreker apart ingeven (heeft geen nut vanwege het bovenstaande probleem natuurlijk). Verder ben ik niets van nut tegengekomen in de handleiding. Ook heb ik de aansluitingen gecheckt, deze zitten, voor zover ik weet, allemaal op de juiste plaats.

Ik weet dus niet meer wat het kan zijn, en ik hoopte dat jullie me kunnen helpen.

Bij voorbaat dank,
Zinu.

EDIT: Begrijp me dus niet verkeerd, er komt wel gewoon geluid uit alle boxen. Het probleem is dat uit allebei de surround boxen hetzelfde geluid komt (Surround Left aapt Surround Right na), wat natuurlijk niet de bedoeling is.

[ Voor 12% gewijzigd door Zinu op 19-05-2007 22:08 ]

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
Dus de LS geeft wel geluid als hij geluid zou moeten geven?

Verwijderd

Bij (analoog) Dolby Pro Logic is 't normaal dat surround links en rechts hetzefde signaal weergeven, maar bij Dolby Digital of DTS zijn 't 2 aparte kanalen.
Wel vreemd dat bij de test routine SL meezingt als SR wordt aangestuurd. Die Pioneer ondersteunt DD en DTS, dus dat zou niet mogen. Gevalletje garantie denk ik?

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
@Tha ra: Nou, nee, hij geeft alleen hetzelfde geluid als RS weer, niet zijn eigen geluid.

@Afterlife: Ik heb deze set al erg lang, maar ik ben hier pas pas geleden op gaan letten. Maar ik heb zitten denken, en kan het niet aan serie/parallel aangesloten liggen? Hij geeft blijkbaar ProLogic weer.

Ik merk net dat bij een film (Afblijven!) met DD5.1 en DTS, dat bij de selectie van de Dolby Digital 5.1 track het lampje 'Pro Logic' oplicht ipv 'Multi ch' en 'Dolby Digital' (wat de bedoeling is volgens de handleiding (let op, PDF!), blz. 54). Bij DTS gebeurt dit wel!
Ik heb dit op enkele DVD's getest, en bij alle Dolby Digital 5.1 tracks is dit het geval. Zijn er soms weinig DVD's die echt 5.1 zijn, maar gewoon ProLogic?

Daarnaast staat op blz. 39 iets over de verklaring van het ingangssignaal. Op dezelfde film als hierboven krijg ik, wanneer de 5.1 track geselecteerd is, 'PCM 48k' te zien. Wanneer DTS geselecteerd is staat er 'DTS 5.1ch'. Kan ik hier iets uit opmaken?

[ Voor 61% gewijzigd door Zinu op 20-05-2007 00:32 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

waarschijnlijk kloppen je instellingen dus niet en komt een dd5.1 signaal als prologic binnen. Ik neem aan dat je digitaal van je dvd naar je reciever gaat. Controleer of de dvd speler raw output aan heeft staan over het digitale kanaal. Is dit niet het geval krijg je dus vanuit de dvd al een downmix naar 2 kanalen waar de reciever dan standaard prologic van maakt (met mono achterkanalen dus). Dit is trouwens een klassieke fout....hoop dat je dit niet al heel lang zo ingesteld hebt staan :) bij dts zul je dit probleem niet hebben omdat een dvd speler daar geen downmix van kan maken en dus altijd het digitale signaal raw doorstuurt (vandaar dat de reciever dit wel juist aangeeft)

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Als je dat zo zegt kan dat gerust de oplossing zijn.

EDIT: Toen ik de setup opende moest ik een aantal waarden ingeven, onder andere welke formaten ondersteund waren. Waarschijnlijk omdat dat zo lang geleden is geweest. Ik gaf DD, DTS en MPEG in. Hierdoor stonden de instellingen, naar mijn weten, goed voor audio en dacht ik dat jouw opmerking de oplossing was. Maar toen ik weer even nadacht ging ik terug om te kijken, en inderdaad, Multi ch en Dolby Digital gingen aan, wat natuurlijk ook weer scheelt (geen PCM meer, maar DD)! Joepie :+

Alleen nu nog het probleem waar het hele topic om draait, dat bij de TEST TONE, SL niet zelf klinkt maar samen met SR, wanneer die aan de beurt is. Dus niet apart.

Ik hoop dat jullie me daar ook bij kunnen helpen.

[ Voor 82% gewijzigd door Zinu op 20-05-2007 03:18 ]

• Ray

Ray

volgens mij heb ik zelf ook zoiets gehad met een marantz versterker maar dat staat me niet helemaal duidelijk bij :) is al weer wat jaren geleden maar was wel hetzelfde euvel. Wellicht dezelfde sofware. Maar er zijn genoeg testsignalen / demo's op inet te vinden die netjes alle kanalen aflopen. Zorg dat je zo'n dvd te pakken krijg en speel hem af en luister of de effecten kloppen. Waarschijnlijk zul je nu dus wel de juiste settings hebben en dus de goede weergave. Trouwens je zou nu al een behoorlijk verschil moeten horen tov de vorige instellingen!

• Zinu

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Topicstarter
Ik heb wel gehoord van DTS demo disks en THX demo discs, welke moet ik dan hebben? Of zijn er ook 5.1 demo discs.

En ik neem aan, dat nu, met deze instellingen, het verschil is dat de kanalen echt apart zijn en dus niet virtual (als in stereo/prologic)?

• Ray

Ray

via google kan je echt wel vanalles vinden. Zoek gewoon DD5.1 demo's en speel ze af en luister of de effecten kloppen. Echter als je nu het verschil nog niet hoort met het oude analoge prologic versus digital 5.1 vraag ik me af ......... :)

bij nieuwe generatie recievers zitten er echt 5 eindtrappen in die gescheiden worden aangestuurd mits het signaal ook die informatie bevat
Pagina: 1