Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

aansluiting jbl gto 6000 versterker - REM

Pagina: 1
Acties:
  • 707 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• designerben
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-08 13:45
Ik heb in mijn auto een jbl gto 6000 versterker aangesloten volgens de gebruiksaanwijzing. Hij doet alleen niets terwijl ik zeker weet dat hij in orde is. Het groene lampje brandt niet maar ik meet wel 12 volt op de inputspanning (zekeringen zijn ok). Nu is er nog een REM-aansluiting, maar ik weet niet of ik die nu ook nog moet aansluiten en waarop? Ik haal het signaal van mijn achterspeakers met een RCA-converter omdat er op de standaard radio geen RCA-uitgang zit. Kan iemand mij hiermee helpen?

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 17:45
De REM (remote) moet +12v krijgen, dan schakelt de versterker in...

Meestal zit op je radio een aansluiting voor een automatische antenne of gewoon een remote aansluiting, deze sluit je op de REM van de versterker aan.

Heb je deze niet, kun je gewoon een geschakelde spanning van je contact pakken.

De bedoeling is dat de versterker met de radio mee aan en uit gaat...

[ Voor 20% gewijzigd door LiquidSmoke op 19-05-2007 19:27 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Je hebt voor een autoradio een constante +12V nodig, om de zenders enzo te onthouden, en daarnaast ook een geschakelde +12V die de autoradio inschakelt als je de auto start.
Doorgaans staat goed in het boekje van de radio uitgelegd en getekend welke draad waarvoor dient, controleer even of beide lijnen netjes +12V hebben als de contactsleutel op "on" staat (een klikje voor draaiende motor, dat lijkt me niet zo handig als je tegen de versnellingspook zit tijdens het meten ;) ).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• designerben
ok bedankt, ik kan dus om te proberen of alles werkt ook gewoon even een aftakking maken van de 12 voltdraad die nu op de versterker aangesloten is?

• LiquidSmoke
naftebakje schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 19:27:
Je hebt voor een autoradio een constante +12V nodig, om de zenders enzo te onthouden, en daarnaast ook een geschakelde +12V die de autoradio inschakelt als je de auto start.
Doorgaans staat goed in het boekje van de radio uitgelegd en getekend welke draad waarvoor dient, controleer even of beide lijnen netjes +12V hebben als de contactsleutel op "on" staat (een klikje voor draaiende motor, dat lijkt me niet zo handig als je tegen de versnellingspook zit tijdens het meten ;) ).
Precies wat ik zei dus :P

Mocht je nu echt niks kunnen vinden of niets willen/kunnen veranderen, leg dan een draadje van de 12v voeding naar de versterker ook naar de remote aansluiting met een schakelaar.

Ik raad het niet aan, omdat je de versterker kunt vergeten uit te zetten, en deze verbruikt toch wat vermogen, ook als er geen muziek door speelt.

Mijn versterker trekt bijv. 3,5A op 13,8V als hij alleen maar ingeschakelt is....
designerben schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 19:44:
ok bedankt, ik kan dus om te proberen of alles werkt ook gewoon even een aftakking maken van de 12 voltdraad die nu op de versterker aangesloten is?
Ja dus, maar het is niet aan te raden om het zo te laten zitten...

[ Voor 13% gewijzigd door LiquidSmoke op 19-05-2007 19:45 ]

• designerben
bedankt voor de hulp! Ik ga het zo even proberen...

• designerben
het werkt dus! Nu heb ik alleen nogal een irritante hoge zoemtoon als mijn motor draait.Ik had hier al rekening mee gehouden want dit is niet de beste oplossing, zo'n RCA-converter. Heb je eventueel nog wat tips om dat te verminderen? De massakabel van de converter en die van de versterker heb ik op hetzelfde punt gemonteerd, zou dat nog wat schelen misschien?

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-11 06:01
Zorg in ieder geval voor een goede massa. Niet ergens bij lassen bij een lampje of iets dergelijks. Echt vast zetten op blank staal. Als je een te slechte massa hebt kun je schade toebrengen aan je versterker.

Wat betreft je storing. Hoe licht je RCA kabel loopt die mee met de + van je versterker, grote kans dat deze ergens bij elkaar liggen.

Groeten Jos

• apollo432
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-11 20:22
designerben schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 20:24:
het werkt dus! Nu heb ik alleen nogal een irritante hoge zoemtoon als mijn motor draait.Ik had hier al rekening mee gehouden want dit is niet de beste oplossing, zo'n RCA-converter. Heb je eventueel nog wat tips om dat te verminderen? De massakabel van de converter en die van de versterker heb ik op hetzelfde punt gemonteerd, zou dat nog wat schelen misschien?
Het beste is om voor alle audioapparatuur in de auto 1 centraal massapunt te nemen, aan dezelfde kant in de auto waar de accu zit (accu links - massapunt links, accu rechts - massapunt rechts).

Die irritante hoge zoemtoon wordt meestal veroorzaakt doordat de rca kabel (bij jouw van converter naar versterker) te dicht of naast de voedingskabel ( de stroomkabel van accu naar versterker) ligt. Ook is het mogelijk dat de rca kabel te dicht bij de kabelboom van de auto ligt.

De benzinepomp onder de achterbank is ook een beruchte storingsbron als je je versterker tegen de achterbank of in de kofferruimte gemonteerd hebt.

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Let er even op dat de JBL GTO 6000 een redelijk krachtige versterker is, en dat er dus flink hoge stromen kunnen lopen. Dat betekend dat elk klein beetje weerstand in de kabel of verbindingen een spanningsverlies opleveren.

Let er dus op dat:
- De voedingskabel degelijk vast zit aan je accuklem
- Je accuklemmen goed schoon zijn
- De massa degelijk is aangesloten
- Je kabels gebruikt die dik genoeg zijn

Een brom in je geluid kan ook worden veroorzaakt door een slechte accu, of een versleten dynamo.

Ik had een tijdje geleden dat ik perongeluk mijn verlichting aan had laten staan, dus volgende ochtend een lege accu. Na gebruik van startkabels kon ik weer op weg, maar mijn versterker bromde dus, omdat de accuspanning nog te laag was en de versterker alleen nog maar werkte op de dynamostroom (en dat zijn pulsen)

• LiquidSmoke
Misschien een tip: Links alleen voedingskabels door de auto leggen, en rechts alleen signaalkabels, als je voor ook luidsprekers op de versterker wilt leg je deze het beste rechts bij de signaalkabels, of door het midden. Of zoals je uitkomt, bij sommige auto's zit de accu rechts ipv links. Als je het maar gescheiden houdt.

Verder kan een 'Ground loop isolator' (kost rond de 15 euro) wonderen doen bij ruis en storing, je scheidt het signaal galvanisch tussen radio en versterker (komt dus op je tulp kabel te zitten).

Je massapunt van de versterker goe dbevestigen, de ondergrond schoonkrabben (lees alle lak eraf halen) met een schroevendraaiertje, en desnoods een 2e massakabel van accu naar chassis (de huidige kabel is precies berekend voor de auto, en nu probeer je veel meer over die kabel te 'transporteren'.

[ Voor 22% gewijzigd door LiquidSmoke op 20-05-2007 15:29 ]

Pagina: 1