Als eerste wil ik even zeggen dat ik nieuw ben met RAID. ik heb het wel 'moeten' leren maar heb er nog nooit mee gewerkt.
De situatie:
Op het werk heeft de baas een HP Proliant server gekocht met 1GB Ram, 1x XEON 3.2GHz, 3x SCSI 146.8GB 10K schijven en een HP StorageWorks DAT 40. (op de raid controller)
+ een (al ingebouwde) SCSI RAID kaart. De Compaq Smart Array 431 Controller.
Ook is er een Windows Server 2003 small buisness gekocht.
Nu vroeg hij aan mij om het te installeren. De RAID zou al goed moeten staan (1x Hdd voor system spul, en 2x HDD ( in RAID 1) voor de data.
Dus ik gewoon de windows setup starten en voorde rest niet op de POST van alles gelet.
Ik de setup geeft de partitionscherm het volgende weer:
Ik denk maar ja dat is niet goed. Staat vast ergens iets fout met een RAID. Dus ik opnieuw opstarten en goed op de POST letten.
(Trouwens opstarten en proberen te installeren met 1 schijf op Plaats 0 in de array lukt niet. dan vind de setup geen schijven)
Na de initializing van de SMART CONTROLLER geeft het de volgende status weer.
Hieruit snap ik dus dat de DAT40 ergens een fout geeft. en dat 1 van de schijven misschien kappot is. Maar meer werd ik er niet wijs uit.
Na deze melding zie ik 2 'F' opties voorbij komen dus ik druk snel op pauze.
Dus ik denk ik ga eerst eens even in de BIOS kijken. Hier staat dat de server ook nog een SCSI Adapter onboard heeft, maar ik heb fysiek gecheckt; hier is niets op aangesloten.
En op PCI slot 1 is de Compag Smart Array 431 Controller aangesloten.
Voor de rest kon ik hier weinig vinden wat mij wijzer maakte over het probleem.
Ik ga maar eens F9 proberen tijdens de volgende opstart. Dus weer die initializing doorgaan (wat overigens wel even duurt (30sec - 1min) en ram op F9.
Krijg ik dus mooi de melding dat dit niet werk
Ik dacht ik kan hier vast mn RAID weer instellen, maar niet dus.
Wat zie ik over het hoofd en waar zou ik het in kunnen stellen.
Trouwens ik heb nergens de mogelijkheid om de SCSI schijven te testen of die ene dus echt kapot is.
Zoals ik al zei ben ik helemaal nieuw in de RAID gedoe, maar het moet toch te doen zijn.
Het probleem nu is dat ik dus niet fulltime daar werk, maar gewoon als bijbaantje. dus ik kan niet direct dingen uit proberen die jullie als suggestie hebben.
Maar als jullie meer info willen hoor ik dit graag, dan probeer ik er aan te komen.
BVD voor de hulp
De situatie:
Op het werk heeft de baas een HP Proliant server gekocht met 1GB Ram, 1x XEON 3.2GHz, 3x SCSI 146.8GB 10K schijven en een HP StorageWorks DAT 40. (op de raid controller)
+ een (al ingebouwde) SCSI RAID kaart. De Compaq Smart Array 431 Controller.
Ook is er een Windows Server 2003 small buisness gekocht.
Nu vroeg hij aan mij om het te installeren. De RAID zou al goed moeten staan (1x Hdd voor system spul, en 2x HDD ( in RAID 1) voor de data.
Dus ik gewoon de windows setup starten en voorde rest niet op de POST van alles gelet.
Ik de setup geeft de partitionscherm het volgende weer:
code:
1
2
| -Schijf van 261117 MB, 0 met ID0 op bus 0 <cparray2> -Schijf van 18902MB, 0 met ID1 op bus 0 <cparray2> |
Ik denk maar ja dat is niet goed. Staat vast ergens iets fout met een RAID. Dus ik opnieuw opstarten en goed op de POST letten.
(Trouwens opstarten en proberen te installeren met 1 schijf op Plaats 0 in de array lukt niet. dan vind de setup geen schijven)
Na de initializing van de SMART CONTROLLER geeft het de volgende status weer.
code:
1
2
3
4
5
| Slot 1 Smart Array Controller - 2 logical drives -1777 Slot 1 drive Array - Proliant Storage Enclosure Problem Detected. *SCSI ID -> check cables and storage system. -1721 Slot 1 Drive Array - Drive parameter Trading Predicts Imminent Failure. Following drivers should be replaced. * SCSI Port 1 SCSI ID1. |
Hieruit snap ik dus dat de DAT40 ergens een fout geeft. en dat 1 van de schijven misschien kappot is. Maar meer werd ik er niet wijs uit.
Na deze melding zie ik 2 'F' opties voorbij komen dus ik druk snel op pauze.
code:
1
2
| F9 -> BIOS F10 -> System partitioning |
Dus ik denk ik ga eerst eens even in de BIOS kijken. Hier staat dat de server ook nog een SCSI Adapter onboard heeft, maar ik heb fysiek gecheckt; hier is niets op aangesloten.
En op PCI slot 1 is de Compag Smart Array 431 Controller aangesloten.
Voor de rest kon ik hier weinig vinden wat mij wijzer maakte over het probleem.
Ik ga maar eens F9 proberen tijdens de volgende opstart. Dus weer die initializing doorgaan (wat overigens wel even duurt (30sec - 1min) en ram op F9.
Krijg ik dus mooi de melding dat dit niet werk
code:
1
| The system partition utilities are not available on this system |
Ik dacht ik kan hier vast mn RAID weer instellen, maar niet dus.
Wat zie ik over het hoofd en waar zou ik het in kunnen stellen.
Trouwens ik heb nergens de mogelijkheid om de SCSI schijven te testen of die ene dus echt kapot is.
Zoals ik al zei ben ik helemaal nieuw in de RAID gedoe, maar het moet toch te doen zijn.
Het probleem nu is dat ik dus niet fulltime daar werk, maar gewoon als bijbaantje. dus ik kan niet direct dingen uit proberen die jullie als suggestie hebben.
Maar als jullie meer info willen hoor ik dit graag, dan probeer ik er aan te komen.
BVD voor de hulp