Toon posts:

19 inch tft op 1600 X 1200 draaien; slecht?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik zag laatst een samsung 19 inch tft (920BN dacht ik) op 1600 X 1200 draaien,
terwijl officieel de hoogste resolutie 1280 X 1024 is.

De letters waren niet helemaal meer duidelijk op het scherm, maar dat zou mij niet uitmaken..

Mijn vraag is: is het slecht voor je tft om m op een hogere resolutie te draaien?

thx

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het heeft helemaal geen zin om een hogere res te draaien want die extra pixels die je dan probeerd te gebruiken zijn helemaal niet aanwezig.

Verwijderd

de emeste tft's geven toch echt de melding "Out of Range" of iets soortgelijks.
Ten eerste zou ej geluk moeten hebben als het uberhaupt draait.
Ten tweede klinkt het heel er vaag, aangezien je maar 1280 pixels heb, en er voor 1600 pixels aan informatie in gaat stoppen......scherp krijg je het nooit, wel hoofdpijn...

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-07 10:16

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 13:46:
ik zag laatst een samsung 19 inch tft (920BN dacht ik) op 1600 X 1200 draaien,
terwijl officieel de hoogste resolutie 1280 X 1024 is.

De letters waren niet helemaal meer duidelijk op het scherm, maar dat zou mij niet uitmaken..

Mijn vraag is: is het slecht voor je tft om m op een hogere resolutie te draaien?

thx
Nee, wel voor je ogen. De TFT scaled vervolgens weer terug naar 1280x1024 hetgeen je zoals je zelf al aanhaalt een onduidelijk beeld oplevert. Waarom zou je dat willen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-07 07:20

mace

Sapere Aude

Doet me er aan denken dat ik vroeger als kind dacht dat CRT's zouden ontploffen als je te hoge resolutie's zou draaien 8)7.

Antwoord: Waarschijnlijk kan het best, maar het beeld wordt er juist slechter op en niet beter.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Itt tot CRt schermen boeit het niet om de resolutie op een TFT scherm hoger te zetten dan zijn native resolutie. Dit heeft er mee te maken dat beide schermen hun beeld anders opbouwen.
Of je het wil is een tweede....

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MaCe1337 schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 13:54:
Doet me er aan denken dat ik vroeger als kind dacht dat CRT's zouden ontploffen als je te hoge resolutie's zou draaien 8)7.
Eh, dat kan dus _WEL_ :o

Als je fors out-of-range HScan frequencies gaat aanleveren voor een CRT kunnen de magneetspoelen overhitten en trafos daardoor bezwijken. Dat kan soms met flinke knal gepaard gaan. Heb het al een paar keer meegemaakt :7
Antwoord: Waarschijnlijk kan het best, maar het beeld wordt er juist slechter op en niet beter.
Totaal andere situatie, ongeacht wat je in OS instelt, de TFT beeldplaat krijgt puur native reso voor z'n kiezen. Maar daardoor heb je er ook niets aan.

Oslik blyat! Oslik!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-07 07:20

mace

Sapere Aude

dion_b schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 13:59:
[...]

Eh, dat kan dus _WEL_ :o

Als je fors out-of-range HScan frequencies gaat aanleveren voor een CRT kunnen de magneetspoelen overhitten en trafos daardoor bezwijken. Dat kan soms met flinke knal gepaard gaan. Heb het al een paar keer meegemaakt :7
Wow, vet, maar die fors out-of-range signalen kan jan-met-de-pet niet instellen op zijn videokaartje, toch?
Totaal andere situatie, ongeacht wat je in OS instelt, de TFT beeldplaat krijgt puur native reso voor z'n kiezen. Maar daardoor heb je er ook niets aan.
Dat bedoel ik er ook mee te zeggen.

Edit: je zal misschien ook nog wel te maken krijgen met forse overscan, dus dan zie je minder :P
leuk trouwens dat het bij LCD techniek ook nog steeds "overscan" heet

[ Voor 10% gewijzigd door mace op 19-05-2007 14:09 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

MaCe1337 schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 14:07:
[...]

Wow, vet, maar die fors out-of-range signalen kan jan-met-de-pet niet instellen op zijn videokaartje, toch?
Oh jawel hoor. Alleen zit er in de moderne CRT monitor wat logica die ervoor zorgt dat je een out of range error krijgt. Bij de oudere CRT bakken had je dat dus niet en dan kon je ze op die manier slopen.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
MaCe1337 schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 14:07:
[...]

nu niet meer nee, maar vroeger wel hoor :)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:40
Om een mooi beeld te kunnen kijgen op een LCD (dus geen lijnen die twijfelen tussen 1 en 2 pixels breed enzo), moet je op een resolutie draaien die ondersteund wordt door het scherm, en een factor 2 verschilt met de native resolutie.
Dus met dat scherm van 1280 X 1024, kan je een mooi beeld bekomen als je een resolutie van 640*512 draait, elke pixel van het beeld wordt dan opgebouwd uit 4 pixels en er zijn geen vervormingen in het beeld.

Er bestaan wel scalers die een beeld van de ene resolutie toch "mooi" kunnen aanpassen naar een andere resolutie (denk aan technieken als in grafische kaarten gebruikt worden, anti-aliasing enzo), maar daar betaal je dan ook wel fors voor (en die zijn wellicht niet te vinden voor consumenten).

Kortom: het wordt lelijk, je hebt niet meer informatie op je scherm (en door de lelijkheid eerder minder informatie), maar het kan zeker geen kwaad.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt, als het slecht voor mijn ogen is ( aangezien ik er nogal wat uurtjes achter zit... :-)
koop ik een scherm dat wel 1600 X 1200 native heeft, nl. de samsung 204B, voor 320 euro.

bedankt
Pagina: 1