Toon posts:

Xp op core (2) duo: zinnig of oude dame in ferrari?

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Na het rondkijken en nadenken over een nieuwe laptop, kwam ik tot de volgende gedachten:

- Vista is leuk, maar vereist nogal wat prijzige hardware. Zeker wanneer je de meest uitgebreide versie wilt draaien. Daarbij is het te nieuw en kan het nog veel kinderziekten bevatten. Nog even mee wachten dus, zeker met het volgende punt in gedachten..
- Xp is nu zo goed als het ooit gaat worden: MS brengt nu slechts nog kleine (?) updates uit, maar het is nu wel zo goed als uit ontwikkeld= volwassen. Het draait nu ook prima bij mij (P4 @ 1600 -512 mb, Asus N 6200).

Voorgaande punten samengenomen betekent voor mij dat ik graag nog een tijdje XP blijf draaien. Dit brengt echter het volgende met zich mee.

De nieuwe hardware: core (2) duo enzo is 64 bits. Xp is echter 32 bits (de 64 bits heb ik niet). Nu weet ik dat Xp het prima doet op Athlon 64 systemen, dus dat zal op de C2D ook wel gaan. Maar, en dit is de vraag die ik aan tweakers voorleg:

Is het niet als een oude dame in een ferrari? Of anders: Xp32 gebruikt niet alle potentieel van C2D en draait dus sub-optimaal? Nog anders: je hoeft niet de C2D te gaan kopen, want de minder prijzige laatste generatie P4 (3000?) draait Xp net zo snel?

Het argument 'koop de C2D voor de toekomst' is in mijn ogen niet zo relevant: om Vista goed te draaien is de hardware van volgend jaar beter geschikt (4 of 8 core, 8 of 16 gig intern). De C2D draait vista wel, maar dan niet comfortabel, met alle features en opties ingeschakeld.

Wat vind men van bovenstaande tekst?

da

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tja, als alles nu 64b was dan zou ik het eens kunnen zijn met de stelling, echter, het meerendeel van de progs is nog 32b dus zou ik het lekker bij een 32b OS houden.
Dan is XP helemaal niet te oud. Sterker nog, ik draai zelf win2000 op mijn Core 2 Duo, simpelweg omdat het gewoon lekkerder werkt dan XP. Vista zou ik voorlopig ver van weg blijven, het is imho nog allemaal te traag en ik zou dan ook liever kiezen voor een OS dat al enige tijd draait en bewezen heeft dat het goed werkt.

Overigens is het zo dat een C2D stukken sneller is als een P4, ongeacht welk os :P

[ Voor 8% gewijzigd door TERW_DAN op 19-05-2007 10:42 ]

Verwijderd

Vaag stukje tekst, reactie op wat ik ervan begrijp:
- 32bit versus 64bit: het is niet omdat je 64bit cpu hebt dat je 64bit moet draaien. 32bit gaat ook perfect en moet niet onder doen voor 64bit op het moment. Dus oude dame in Ferrari is het niet denk ik.
- Vista versus XP: quasi alles is performantr op XP dan op Vista, Vista verbruikt meer rescources voor wat meer eyecandy in de windowsomgeving. In mijn ogen geen meerwaarde en extra functionaliteit zie ik er ook niet in. Dus je kan perfect bij XP blijven totdat er een concrete noodzaak komt om over te stappen naar Vista.

Verwijderd

Ik draai Vista op een laptop met 2 gb intern geheugen en een Centrino Core2Duo processor. Het is een zakelijk laptop met de nodige applicaties en draait als een trein.

Waarom Vista en geen XP of w2k? Omdat ik een IT'er ben en graag de ervaring op wil doen met Vista. Het kan toch niet zo zijn dat er binnenkort iemand met een Vista installatie voor je staat en je nog moet gaan zoeken waar je moet zijn? :)

Verder draait Vista met Aero en alle opties aan prima bij mij, het oog wil ook wat. Ik heb eerder ook Vista geinstalleerd op een p4 3ghz systeem maar daar heb ik het toen snel weer afgehaald omdat ik niet tevreden was met de performance.

Natuurlijk krijg je wel compatibiliteits probleempjes als je Vista gaat draaien, of 64x met bepaalde software. Maar daar is over het algemeen weer prima omheen te werken door alternatieve software te gebruiken.

Mijn stelling is eigenlijk, probeer het gewoon. Je kunt een 30 dagen trial gebruiken en als het niet bevalt kan je altijd nog terug naar XP.

Betreffende 64 bits wil ik alleen maar zeggen dat ik een paar 64bits systemen heb uitgezet (XP) bij klanten en dit echt zo ontzettend snel is dat ik de voordelen er zeker wel van in zie :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2007 10:52 ]

Verwijderd

Als je twijfelt om het te doen zou ik gewoon lekker wachten. WinXP draait (bij mij iig) beter dan elk ander os dat ik ooit heb gedraait en als je niet de allernieuwste spellen draait heb je waarschijnlijk niet een sneller systeem nodig en zal je het verschil niet echt merken. Wanneer je echt vista of de extra snelheid nodig hebt is het wat anders, maar tot die tijd zou ik gewoon lekker met winXP blijven werken. Is het trouwens niet zo dat vista 64 bit minder goed werkt dan vista32 bit. Als je door driver problemen alleen de 32b goed kan draaien schiet je er wat dat betreft ook niet echt mee op.
Wanneer je een systeem koopt op het moment dat je het ook echt nodig hebt kun je er ook een paar euro meer aan uit geven om een mooi systeem samen te stellen.

Verwijderd

Er is nauwelijks verschil tussen 32 en 64 bits, performancewise. Hier hebben zowel de 32-bit en 64-bit versies van XP en Vista gedraaid, en het is het gewoonweg niet waard om te draaien, aangezien driverondersteuning vaak nog véél te wensen overlaat. En XP ouderwets ? Zeker niet. Ook al draait Vista goed soepel op mijn C2D met 2 GB RAM, het voelt toch bijzonder buggy en niet stabiel aan. Ik weet het niet, maar deze versie van Windows heeft mij niet overtuigd. Na 6 jaar had je gedacht dat ze met iets revolutionairs zouden komen, in mijn ogen is het uiteindelijk toch niet heel veel meer dan een hele mooie UI die bijzonder veel resources vergt. Zit zelfs te kijken naar andere alternatieven zoals linux e.d., maar goed, aangezien XP gewoon zo stabiel draait als een huis, zie ik geen reden behalve de drang for tweaking om iets anders te draaien.

Wat Terw_Dan zegt; je zou eigenlijk gek zijn als je nu nog een P4 zou kopen. Een C2D is op alle fronten een betere processor, een P4 is eigenlijk gewoon nog duur en weggegooid geld. Je hoeft niet eens een E6400 te kopen, want daar zitten opties als VT in verwerkt die 80% van de mensen toch al niet gebruiken. Een E4300 is een heerlijk CPU'tje, die je ook nog eens ruim overklok-potentiëel biedt, dus zelfs een tikkeltje mee kan groeien in de toekomst.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 10:50:
Natuurlijk krijg je wel compatibiliteits probleempjes als je Vista gaat draaien, of 64x met bepaalde software. Maar daar is over het algemeen weer prima omheen te werken door alternatieve software te gebruiken.
Het is wel zo dat je alternatieve software moet willen gebruiken. Ik werk al zodanig lang met bepaalde paketten, dat ik niet mijn pakket meer afstem op mijn besturingssysteem, maar mijn besturingssysteem op mijn gebruikte paketten. Ik heb zelf 2 Vista Business licenties liggen die ik daarom ook niet eens gebruik, ik zou nl moeten afstappen van 2 paketten die ik vaak gebruik, en ik zou geen CoD2 meer kunnen spelen. Als het aan mij ligt blijf ik bij XP zolang de door mij gebruikte paketten daarop draaien, ik zie namelijk geen vooruitging in de Vista. 98 naar XP, dat was een vooruitgang (stabiliteit van XP is gewoonweg goed te noemen, ik krijg nooit crashes), XP ondersteunt momenteel nog alles wat er op de markt is van hardware/software, en Vista doet dat niet (of toch niet perfect). De keuze is voor mij dan ook héél rap gemaakt; XP voor de game-omgeving, Server2003 voor mijn workstation

Misschien dat ik nog overga op Server 2008, maar Vista komt er het eerste jaar niet meer op.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Die C2d doet echt wonderen. Mijn vaders pc is van een oude P4 520 (uit een HP machine) naar een E4300 gegaan. Die pc startte al binnen 1½ minuut op maar nu met die E4300. Binnen 1 minuut. Geen geintje. Gewoon de pc aanzetten en even wat pakken alles staat op scherm. Ik heb wel geinvesteerd in het pctje terwijl deze voor het gewone werk is. Het moederbord is een Intel 965OT Matx bord wat echt lekker snel is. Je ziet geen bios maar gewoon hup erdoor binnen 1 sec. Ik denk dat die nog sneller kan maar dat is meer dan voldoende.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Topicstarter
OK, heldere input. Idd, bij mij draait XP ook beter dan welke voorgangen van Microsoft ook. Ter illustratie: deze XP installatie draait al ruim 2 jaar zonder een herinstal. Dat was met win98 wel anders...

Ik begrijp nu ook dat een 64 bits proc niet onzinnig is op 32 bits software. Dat is mooi. Ik zal nog een paar maanden wachten (tot de T7400 gemeengoed is) en dan aan de core 2 duo beginnen.

Dank!
Pagina: 1