Toon posts:

route via vpn maakt default gateway stuk

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
OS: Gentoo. Ik heb hier een vpn verbinding (UTwente VPN) die soms aan staat en soms niet. Beveiliging is via MS-Chap-v2.
Als ik deze aanzet, worden wat routing regels toegevoegd zodat verkeer bestemd voor het vpn ook via m'n vpn verbinding loopt.
Zet ik de verbinding weer uit, dan worden deze routing regels weer weggehaald.

Dit lijkt allemaal goed te gaan, met route -n zie ik wat regels verschijnen als ik de vpn verbinding start, bij het uitschakelen staat de oude situatie er weer.
Toch werkt m'n default gateway (een wireless connection) niet meer na het stoppen van de vpnverbinding. Pingen kan wel, maar krijg geen verbinding met een host verder dan 192.168.1.1 (i.e., internet ;))

Als ik dualboot naar Windows werkt het daar ook niet, dus het lijkt net alsof Windows en Linux hun routing table sharen, wat me wat vreemd lijkt? Ik weet nog niet precies hoe, maar als ik in windows wat klooi met route instellingen (del default gw, change metric, en dan verbinding opnieuw starten) dan werkt het soms opeens wel weer, in windows en in linux.

Hier de scripts welke routing regels toevoegen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
#!/bin/bash

# this is a script which is executed after connecting the ppp interface.
# look at man pppd for details

# the followings parameters are available:
# $1 = interface-name
# $2 = tty-device
# $3 = speed
# $4 = local-IP-address
# $5 = remote-IP-address
# $6 = ipparam
GATEWAY="192.168.1.1" # Gateway Wireless Connection
if [ "$6" = "utwente-vpn2" ] ; then
    /sbin/route add $5 gw $GATEWAY
    /sbin/route del $5 dev $1
    /sbin/route add -net 130.89.0.0/16 gw $4
fi

En bij het stoppen van VPN:
code:
1
2
3
4
5
GATEWAY="192.168.1.1"
if [ "$6" = "utwente-vpn2" ] ; then
        /sbin/route del $5 gw $GATEWAY
    /sbin/route del -net 130.89.0.0/16 gw $4
fi

Ik heb al de routing regels ff gelogd om te kijken wat de $x precies zijn, die kloppen gewoon...

Verwijderd

Topicstarter
Klein schopje...

Verwijderd

Het is erg vreemd dat zowel windows als linux last ondervinden van het veranderen van je netwerk settings op een van de OS'n.

Ik neem aan dat je een tunnel interface aanmaakt voor de VPN connectie? Zodra die een ip heeft zou je met:

ip route add 130.89.0.0/16 via 130.89.[6-7].* dev tap0

Al het UT verkeer via de VPN interface laten lopen. Je hebt op je linux systeem dan 2 default gateways, je huidige voor al het verkeer en de vpn gateway puur voor UT verkeer.

Uiteraard wel even de 130.89.[6-7].* en device aanpassen naar jouw gegevens.

Verwijderd

Topicstarter
[noob alert] Wat bedoel je precies met de 130.89.[6-7].* optie? [/noob-alert]

Heb geprobeerd m'n ppp0 adres hier in te vullen, wat iig niet werkt...

Edit 2: Hmm, als ik gewoon alleen het ip-up script uitvoer, en niet het ip-down, dan werkt alles, zowel tijdens als na connecten / verbreken...

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2007 22:45 ]

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

wat is je route list als je route "stuk is"
je kan routes prioriteit geven dus het is niet stuk een instellings fout ^^

>.< >.< >.< >.<

Verwijderd

Topicstarter
Kan nu niet bij de route -n , maar zoals ik in TS zei: de route ziet er na het afsluiten hetzelfde uit als ervoor...

maar zie 2 posts terug, het werkt nu door alleen het ip-up script uit te voeren, en niet het ip-down...

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2007 08:50 ]

Pagina: 1