Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Toeren/Snelheid Vraagje.

Pagina: 1
Acties:
  • 312 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:42

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Een BMW 520i, 2liter 6cylinder.

Ik heb er even mee gereden, en er valt me iets op...

Ik kan ogenschijnlijk prima doorschakelen bij 1500/2000 toeren. Hij rijd gewoon 50 á 55 in zijn 5e versnelling zonder dat de motor moeite heeft of raar klinkt. Er is me ooit gezegd dat je de hoogste versnelling moet aanhouden waarbij de motor nog goed klinkt. Ondanks het feit dat de auto er totaal geen moeite mee schijnt te hebben, vraag ik me toch af of er BMW bezitters zijn die me kunnen vertellen hoe dit zit? Kan het kwaad?

Als ik hem namelijk over de 4000 toeren jaag, trekt hij als een beer op, wat me doet vermoeden dat het een toerenmotor is, en geen motor met heel veel kracht onderin.

Hoe zit het, wat zijn de karakteristieke eigenschappen van de 2liter 6-in-lijn?

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

Ik heb denk ik ongeveer hetzelfde blok, in een 320i. Het klopt dat je er heerlijk rustig mee kan rijden, langere stukken 50 doe ik vrijwel altijd in de 5. Echt trekken doet hij pas na de 3800 toeren, dus ook daar heb je gelijk. Kwaad kan het zeker niet, je moet alleen opletten dat je als je in een hoge versnelling weinig toeren maakt het gas niet te diep intrapt. Dan is je tank namelijk zo leeg ;)

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb geen praktijk ervaring maar volgens carbase heeft je blok zijn max vermogen @ 6250rpm en zijn max koppel @ 3500rpm. Dus kun je volgens mij het beste ongeveer 3500rpm aanhouden want op max koppel is een auto volgens mij het zuinigste en efficientste.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Die Carbase gaat volgens mij van een veel nieuwer model uit :P

Ik heb een 1988 model, de E34.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:17

mr_petit

opperprutser

Bartjeee schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 01:10:
Ik heb geen praktijk ervaring maar volgens carbase heeft je blok zijn max vermogen @ 6250rpm en zijn max koppel @ 3500rpm. Dus kun je volgens mij het beste ongeveer 3500rpm aanhouden want op max koppel is een auto volgens mij het zuinigste en efficientste.
Dat laatste kan je vergeten.
Ga voor zuinig rijden bij benzine uit van schakelen voor 2500rpm en bij diesels voor 2000rpm (getallen van het nieuwe rijden).
Bij oude auto's (lees voor ca. 1980) kan het verstandig zijn het toerental wat hoger te houden i.v.m. het aan gort draaien van lagers in de motor bij lagere toerentallen.

"man is not truly one, but truly two,"

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als de motor nog gewoon goed loopt zou er geen bezwaar moeten zijn om dat toerental aan te houden. Als je (vlot) wilt acceleren kun je beter even terug schakelen, maar dat is logisch. Vindt de motor het niet lekker dan merk je dat snel genoeg. Ik zou zelf altijd een toerental van minimaal zo'n 1300 rpm aan in een 3,0 liter (dus meer koppel dan een 2,0 liter).

In de handleiding van mijn Alpina B10 3.2 wordt de mogelijkheid om te cruisen met toerentallen van net iets boven de 1000 rpm expliciet aangeprezen. Je mag aannemen dat een fabrikant dit niet doet als het schadelijk is.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

mr_petit schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 01:21:
[...]

Dat laatste kan je vergeten.
Ga voor zuinig rijden bij benzine uit van schakelen voor 2500rpm en bij diesels voor 2000rpm (getallen van het nieuwe rijden).
Bij oude auto's (lees voor ca. 1980) kan het verstandig zijn het toerental wat hoger te houden i.v.m. het aan gort draaien van lagers in de motor bij lagere toerentallen.
Leuk het nieuwe rijden, maar er wordt daarin totaal geen rekening gehouden met de constructie van een motorblok.
Ik heb zelf een BMW 316i uit 1995 en die houdt er absoluut niet van om op 2500 rpm te schakelen. Hij accelereerd traag, gaat grommen (letterlijk) en ik moet het gaspedaal behoorlijk ver intrappen wil ik een reactie krijgen. Trek ik door tot 3000 rpm, dan loopt de motor stil, hij is redelijk vlot (voor echt vlot moet ik door trekken tot 5000 à 6000 rpm) en hij reageert goed. Ik weet daardoor 100% zeker dat mijn auto zuiniger rijdt op 3000 à 3500 rpm dan op de max 2500 die voor VROM wordt aanbevolen.

Wil je weten wanneer je blok lekker loopt, luister en voel het gewoon. Zodra een blok protesteert (grommen of janken) dan maak je resp. te weinig of teveel toeren. Let daarbij niet op je toerenteller, die maakt je alleen maar zenuwachtig.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-11 15:17

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Dan heb je een M20 blok :)

164nm/4000rpm
129pk/6000rpm

Best gewoon zorgen dat je boven of op de 1500 rpm zit. Daaronder zou ik hem niet houden. aan 1500 rpm is normaal al 80% van het koppel beschikbaar ;)

Ik heb net hetzelfde blok, en het zijn heerlijke dingen :) En super boven de 4000rpm. Wel zorgen dat je steeds netjes warm rijd ;)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok, dit is nuttige info :)

Dus gewoon zorgen dat ik om mijn portomonnee te sparen, rustig cruise met 1500 á 2000 toeren, en voor de leuke momenten zorgen dat hij lekker warm is en dan doortrekken boven de 4k, en terugschakelen als je wilt optrekken.

In mijn vorige auto wilde ik nog wel eens wild rijden maar die drang is er met deze auto helemaal niet. Lekker doortuffen op de legale snelheden is heerlijk met dit ding :9

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-05-2007 14:12 ]

Verwijderd

Bartjeee schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 01:10:
Theoretisch heb je gelijk. In de praktijk niet, en wel vanwege 2 redenen:

1) De interne wrijving (van de motor) is recht evenredig met het toerental, dus het optimum zal altijd lager liggen dan 3500 rpm;

2) Jij praat over het zgn "vollastkoppel". In de praktijk zul je echter nooit volgas rijden bij een constante snelheid. Dus is de geometrie van de inlaat (luchtfilter t/m inlaatklep) anders en dus ligt het maximumkoppel bij een ander toerental.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:17

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 12:07:
[...]

Leuk het nieuwe rijden, maar er wordt daarin totaal geen rekening gehouden met de constructie van een motorblok.
Ik heb zelf een BMW 316i uit 1995 en die houdt er absoluut niet van om op 2500 rpm te schakelen. Hij accelereerd traag, gaat grommen (letterlijk) en ik moet het gaspedaal behoorlijk ver intrappen wil ik een reactie krijgen. Trek ik door tot 3000 rpm, dan loopt de motor stil, hij is redelijk vlot (voor echt vlot moet ik door trekken tot 5000 à 6000 rpm) en hij reageert goed. Ik weet daardoor 100% zeker dat mijn auto zuiniger rijdt op 3000 à 3500 rpm dan op de max 2500 die voor VROM wordt aanbevolen.

Wil je weten wanneer je blok lekker loopt, luister en voel het gewoon. Zodra een blok protesteert (grommen of janken) dan maak je resp. te weinig of teveel toeren. Let daarbij niet op je toerenteller, die maakt je alleen maar zenuwachtig.
Mijn reactie ging ook niet over wanneer het blok het lekkerst loopt, maar is eerder een richtlijn over wanneer een auto zuinig rijdt.
Zaken als redelijk vlot, een reactie krijgen als je het gaspedaal intrapt, 'wanneer een blok lekker loopt' e.d. zijn zaken wat iemand kan ervaren als prettig rijden, maar heeft natuurlijk niets te maken met zuinig rijden (zuinig rijden= zo weinig mogelijk brandstof gebruiken zonder dat de motor kapot gaat).
Als je motor bromt of (in het ergste geval) bokt, moet je of het gaspedaal minder intrappen, of schakelen bij een hoger toerental. Dat laatste is natuurlijk geen zuinig rijden.
Het is natuurlijk wel enigzins afhankelijk van de motor (een ferrari v12 verdient een andere behandeling, evenals bijv. een wankelmotor), maar de auto's waar we het hier over hebben, hebben geen speciale motoren.

"man is not truly one, but truly two,"

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
deepbass909 schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 12:07:
Dat klopt :Y Het (de constructie) maakt namelijk ook geen flikker uit. Ooit gehoord van de term pompverliezen?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In 5 toeren op 50 heb je niet eens een monster van een motor voor nodig, mijn Hyundai Excel is ook op 50 bij 1500rpm prima te doen met z'n pietluttige 1.3l benzine. Je moet inderdaad niet willen optrekken bij dat soort toerentallen, maar daarvoor is de derde versnelling uitgevonden :z

Aangezien het op 1500rpm en niet 1100rpm ofzo zit bij 50 is de verhouding van 5 wel vrij laag, keerzijde daarvan is dus dat je op 120 al op/boven de 3500rpm zit...

Oslik blyat! Oslik!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Chevy454 schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 10:42:
[...]

Dat klopt :Y Het (de constructie) maakt namelijk ook geen flikker uit. Ooit gehoord van de term pompverliezen?
Vertel?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 11:16:
In 5 toeren op 50 heb je niet eens een monster van een motor voor nodig, mijn Hyundai Excel is ook op 50 bij 1500rpm prima te doen met z'n pietluttige 1.3l benzine. Je moet inderdaad niet willen optrekken bij dat soort toerentallen, maar daarvoor is de derde versnelling uitgevonden :z

Aangezien het op 1500rpm en niet 1100rpm ofzo zit bij 50 is de verhouding van 5 wel vrij laag, keerzijde daarvan is dus dat je op 120 al op/boven de 3500rpm zit...
Klopt, ik rijd gemiddeld 120/130 bij 3500 toeren. Dat is hoog, al kan ik hem dan nog net wel op 1 op 10 rijden. Voordeel is wel, daar mijn maximaal koppel tussen het 4k/6k bereik ligt, dat ik op de snelweg nog goed kan wegaccelereren als dat nodig is ;)

• jap85
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-11 07:33
Ik kan me voorstellen dat e.e.a. ook met de belading van je auto te maken heeft? Met mijn auto (peugeot 106 xsi 1.6) heb ik het idee dat ik prima 50 in zn 5 kan rijden als ik alleen of met 2 mensen erin zit en rustig rijd (heeft vrij korte versnellingen ook), maar dat ie het minder leuk vind als ik dat doe als er 4 volwassenen inzitten. Klopt dit of lijkt dit maar zo?

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 22:19
Ik vraag me af of de auto niet lekker veel brandstof in gaat spuiten bij 50 in de 5.. je draait dan wel minder toeren maar per ontbranding gaat er veel meer benzine de lucht in??!! Ik rij zelf altijd 30 in de 2 (langer stuk 3), 50 ~ 55 in de 4 en pas vanaf 70 ~ 75 naar de 5 toe.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
de dynamische compressieverhouding is dan hoger en dus rendementtechnisch beter.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Pagina: 1