Toon posts:

Volledige Backup van alle files

Pagina: 1
Acties:
  • 595 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of dit op de juiste plaats gepost is, maar ik hoop alvast van wel. Ik heb een simpel vraagje: aanstaande dinsdag moet ik mijn laptop inleveren omdat de CD-writer/lezer niet meer werkt en de achterkant wat aan het loskomen is. Ofwel wordt die gerepareerd, ofwel geven ze me een nieuwe.

Vandaar dat ik graag alle bestanden had gebackupped zodat ik ze later opnieuw kan gebruiken (op een nieuwe laptop of ondertussen op een andere laptop). Ik ging eerst gewoon alle files die ik wou houden handmatig kopiëren naar mijn externe HD. Maar dan vroeg ik me af of er geen andere manier (een programma of zo?) is om in één keer een soort volledige backup van je hele laptop te nemen. Het klinkt misschien raar maar ik kan het niet anders beschrijven; een soort kopie van je computer op zich, met alle bestanden/folders/settings. Is dit mogelijk of is het gewoon beter om handmatig de bestanden die je wil houden te kopiëren naar de externe HD?

Alvast bedankt.

Verwijderd

Norton Ghost, bijvoorbeeld?

Waarom zou je trouwens alles willen bewaren. Alleen je "prive" documenten op een externe harde schijf zetten is toch voldoende? Ik neem aan dat je harde schijf niet geformatteerd wordt bij het vervangen van een cd speler en dat je je laptop werkend met OS terug krijgt?

• Hellsystem
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-06 06:46
Dit kun je met windows zelfs in een keer doen.

Ga naar:

Start
Alle Programma's
Bureau-accessoires
Systeemwerkset

Backup

Dan kan je precies kiezen waarvan je een backup wilt maken, en je kan het vervolgens ook weer terug zetten
SUCCES 8)

• Neko Koneko
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
(overleden)
Windows Backup is brak, niet gebruiken. Beste is gewoon een directe kopie maken van je files, dan ben je ook zeker weten niet afhankelijk van bepaalde applicaties om het terug te kunnen zetten.

Anders, inderdaad Norton Ghost en gewoon een complete image van je HD maken.

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

Verwijderd

Norton Ghost is een redelijke optie, maar ik zou niet weten waarom je niet gewoon een 1:1 kopie van je hele harde schijf zou maken. Werkt gewoon, en je loopt geen risico dat het norton ghost-bestand beschadigd raakt of iets dergelijks.

Verwijderd

Waarom wil iedereen de hele harde schijf kopieren? Het heeft weinig zin om programmabestanden op te slaan. Zoals gezegd lijkt het me sterk dat de harde schijf geformatteerd wordt bij het plaatsen van een nieuwe cd-speler.

Ik zie het probleem van het kopieren/verplaatsen van persoonlijke bestanden naar een externe harde schijf niet. Dan ben je nergens van afhankelijk, kan je je bestanden met elke computer benaderen en is het makkelijk weer terug te zetten.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Denk ook eens aan de HD ruimte die je vrij hebt op de andere HD. Bij een 1:1 kopie via Norton Ghost, maak je een image die maximaal dezelfde grootte heeft als de hele HD van de laptop. Heb je zoveel ruimte?

Als je voor prive-files backuppen gaat, bedenk dan wel waar je files staan. Instellingen van applicaties staan vaak in de dir %USERPROFILE%; ook dingen zoals de bookmarks van Internet Explorer en Firefox staan hier ergens.

Succes!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-06 21:28

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bel de reparateur; vraag of je HDD essentieel is om mee te leveren? Als mijn laptop defect is (mobo of toetsenbord of scherm ofzo) willen ze juist dat alle drives, zoals HDD en DVD eruit worden gehaald. Op deze manier zijn ze nooit aansprakelijk voor vermiste/corrupte files.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 00:41:
Waarom wil iedereen de hele harde schijf kopieren? Het heeft weinig zin om programmabestanden op te slaan. Zoals gezegd lijkt het me sterk dat de harde schijf geformatteerd wordt bij het plaatsen van een nieuwe cd-speler.

Ik zie het probleem van het kopieren/verplaatsen van persoonlijke bestanden naar een externe harde schijf niet. Dan ben je nergens van afhankelijk, kan je je bestanden met elke computer benaderen en is het makkelijk weer terug te zetten.
Als ie dezelfde soort laptop terug krijgt kan ie dan lijkt me gewoon alles terugkopieeren door de HDD eruit te halen en in een andere pc te zetten, en dan gewoon de laptop weer op starten (maar dat gaat met Ghost dus veel makkelijker)

Verwijderd

Dutch_Razor schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 00:55:
[...]

Als ie dezelfde soort laptop terug krijgt kan ie dan lijkt me gewoon alles terugkopieeren door de HDD eruit te halen en in een andere pc te zetten, en dan gewoon de laptop weer op starten (maar dat gaat met Ghost dus veel makkelijker)
Maar als TS wel of niet dezelfde soort laptop terug krijgt, is dit zeer waarschijnlijk een geinstalleerd systeem en is het alleen maar persoonlijke documenten terug kopieren.

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
MAX3400 schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 00:46:
Bel de reparateur; vraag of je HDD essentieel is om mee te leveren? Als mijn laptop defect is (mobo of toetsenbord of scherm ofzo) willen ze juist dat alle drives, zoals HDD en DVD eruit worden gehaald. Op deze manier zijn ze nooit aansprakelijk voor vermiste/corrupte files.
Nee hoor. Een reparateur wil gewoon dat alles erin zit. In principe is een accu/adapter niet nodig (die hebben ze waarschijnlijk toch wel op voorraad), maar dat hangt van de reparateur af.
Een reparateur ziet misschien ook dat het probleem niet alleen de CD-ROM. Voor hetzelfde geld zijn er nog meer problemen. En ook omdat er al windows opstaat, is het makkelijk te controleren of de nieuwe CD-ROM herkend wordt... etc.

• Mark Kames
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-01-2025
Misschien een domme vraag, al bestaan die niet.
Ik wil een image (back-up) maken van de volledige c: schijf.
De reden dat ik dit wil doen is,
1) natuurlijk als back-up
2) dat ik na een systeemcrash oid niet meteen Windows en alle programma's
hoeft te installeren.

Mijn vraag is nu als ik een back-up maak met B.V. Norton Ghost wordt dan ook
de configuratie en instellingen van alle programma's en het OS in de image aangemaakt.
Ik neem aan van wel omdat volgens mij alle aanpassingen van programma's etc worden opgeslagen
in een soort txt filetje op de hdd, maar zeker weten doe ik het niet.
En wordt de activatie code van Win XP en evt andere code's als Key's/registratie code's etc
ook mee gekopieerd.
Ik vraag dit IVM dat bepaalde games die beveiligt zijn, later vanuit een image (ISO)
het toch niet doen (originele cd/dvd dient in station gedaan te worden of de crack dient er voor gebruikt te worden).
Dus vraag ik me af of de hele schijf met het os zo gekopieerd wordt als in raid1

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Ik weet niet of dit op de juiste plaats gepost is, maar ik hoop alvast van wel.
Helaas, hoort in Client Software Algemeen.

Move CSL -> CSA

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Verwijderd

silmaril8 schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 13:24:
Nee hoor. Een reparateur wil gewoon dat alles erin zit.
Nee hoor ;) En geloof me ik kan het weten, ik ben namelijk die reparateur geweest.

Het is wel fijn, want het is makkelijk. Maar anders heeft een beetje reparatiecenter echt wel schijven en drives liggen met een Knoppix-CD of aanverwanten. Bij sommige bedrijven met wie zo'n center een contract heeft is het zelfs een specifieke eis dat de schijven er niet meer in zitten. En dat is tweeledig. Enerzijds wil het bedrijf niet dat bedrijfsgegevens mogelijk in handen van derden vallen. En anderszijds is het zoals al eerder gezegd een part dat verloren of beschadigd kan raken. Wat je niet hebt kun je niet slopen of kwijt raken.

Wbt. het backuppen: doe het netjes en heb een partitie voor je OS en apps, en eentje voor je data. Ghost/DriveImage/e.d. zijn prima oplossingen, maar kunnen veel tijd kosten. Ik zou je OS-partitie daarmee backuppen, maximum compressie. Dat zal ongeveer 2:1 zijn. En je data kun je gewoon 1 op 1 met een kopieeractie onder je OS doen. Dan kun je ook selectief zijn met wat je wilt backuppen, mocht je niet alles even belangrijk vinden. Een 1 op 1 kopie van je OS-partitie is wel uitermate fijn om te hebben liggen, en je data hoort imo sowieso niet op dezelfde partitie te staan.

Verwijderd

Mark Kames schreef op maandag 28 mei 2007 @ 04:06:
Mijn vraag is nu als ik een back-up maak met B.V. Norton Ghost wordt dan ook
de configuratie en instellingen van alle programma's en het OS in de image aangemaakt.
Ik neem aan van wel omdat volgens mij alle aanpassingen van programma's etc worden opgeslagen
in een soort txt filetje op de hdd, maar zeker weten doe ik het niet.
Als je een image maakt is dat een momentopname van je systeem zoals je het er nu bij hebt staan. Inclusief alle programma's, settings, registersleutels, registratie en activatie. Alles er op en er aan.
En wordt de activatie code van Win XP en evt andere code's als Key's/registratie code's etc
ook mee gekopieerd.
Ik vraag dit IVM dat bepaalde games die beveiligt zijn, later vanuit een image (ISO)
het toch niet doen (originele cd/dvd dient in station gedaan te worden of de crack dient er voor gebruikt te worden).
Alles wordt meegenomen. Het kan echter wel zo zijn dat als je het image op een andere PC terugzet dan degene waar je het op hebt aangemaakt, XP over de zeik gaat ivm activatie en veranderde hardware e.d. En sommige spellen controleren ook of de hardware veranderd is (UT2K4 bv). Zet je het image terug op de machine waar het ook op is gemaakt, dan heb je je hele configuratie terug zoals het was op het moment dat je het image had gemaakt.
Dus vraag ik me af of de hele schijf met het os zo gekopieerd wordt als in raid1
Ja en nee. RAID-1 is echt een 1 op 1 kopie, bit voor bit. Een image zit net wat anders in elkaar, afhankelijk van de settings en parameters die je gebruikt. Je kunt met Ghost bv. een forensisch image maken en die is wel zo goed mogelijk een echte kopie.

Doorgaans is je image gewoon een gecomprimeerd bestand van een paar gieg. Alles zit er in, zoals de bootsector e.d.

• Mark Kames
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-01-2025
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2007 @ 05:30:
[...]

Als je een image maakt is dat een momentopname van je systeem zoals je het er nu bij hebt staan. Inclusief alle programma's, settings, registersleutels, registratie en activatie. Alles er op en er aan.

[...]

Alles wordt meegenomen. Het kan echter wel zo zijn dat als je het image op een andere PC terugzet dan degene waar je het op hebt aangemaakt, XP over de zeik gaat ivm activatie en veranderde hardware e.d. En sommige spellen controleren ook of de hardware veranderd is (UT2K4 bv). Zet je het image terug op de machine waar het ook op is gemaakt, dan heb je je hele configuratie terug zoals het was op het moment dat je het image had gemaakt.

[...]

Ja en nee. RAID-1 is echt een 1 op 1 kopie, bit voor bit. Een image zit net wat anders in elkaar, afhankelijk van de settings en parameters die je gebruikt. Je kunt met Ghost bv. een forensisch image maken en die is wel zo goed mogelijk een echte kopie.

Doorgaans is je image gewoon een gecomprimeerd bestand van een paar gieg. Alles zit er in, zoals de bootsector e.d.
Bedankt! d:)b
Dan ga ik voor Norton Ghost.

• mrrveenman
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-07 12:43
Kijk ook eens naar drive snapshot. Is een goedkoop en snel klein programma. Met dit programma kun je echt veel instellen.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Acronis True Image? :>
Gebruik het zelf en het werkt gewoon prima.
Maak overigens zelf geen complete image, dat zijn me iets te veel gb's 8)7
Pagina: 1