Toon posts:

Korte Vraagjes Raid 0

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben helemaal nieuw op het gebied van raid maar aangezien ik een nieuwe pc ga kopen wil ik het gaan proberen.

Ik ben van plan een raid 0 opstelling te gaan draaien op mijn nieuwe pc ik had een paar korte vraagjes
(heb wel search gebruik.. kreeg veel topics maar voornamelijk oude en kwam er toch niet zo goed uit)

Raid 0 omdat striping dus haast 2x zo snel moet gaan.

ik ga 3 harde schijven kopen 2*250gb en 1*320gb

mijn bedoeling is dus de 2 van 250 in een raid opstelling te zetten. die worden gebruikt voor spelletjes/films en de 320gb voor belangrijke data/foto's/muziek

vraagjes:

Windows komt op de raid schijf of is het juist sneller dat hij op de gewone schijf komt?

ik las dat clustersize 32 altijd wel goed was (topics uit 2002) is dat nog steeds het geval?

aangezien het verschil tussen 250 en 320 niet zo groot is kan ik dan niet beter 3*320 kopen (hoewel 640gb voor spelletjes/(windows)/films niet overdreven groot is?

Het is toch mogelijk om naast een raid opstelling ook een gewone harde schijf te zetten?

moederbord: GigaByte GA-P35-DS4,Retail

alvast bedankt (en excuses voor deze domme vragen)

Trackstarzz

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja, RAID & single disk kan op 1 controller.

Kijk voor clustersize ook ff in Stripe size RAID 0

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 21:03:
vraagjes:

Windows komt op de raid schijf of is het juist sneller dat hij op de gewone schijf komt?
RAID is beter, Windows zal iets sneller opstarten. Ook al schijnen die Barracuda 7200.10 schijven wel erg snel te zijn...
ik las dat clustersize 32 altijd wel goed was (topics uit 2002) is dat nog steeds het geval?
Volgens mij heb ik ooit gehoord; hoe groter de bestanden, hoe groter de cluster size. Omdat je ook je OS op deze array zet, lijkt 32kb me een goed compromis.
aangezien het verschil tussen 250 en 320 niet zo groot is kan ik dan niet beter 3*320 kopen (hoewel 640gb voor spelletjes/(windows)/films niet overdreven groot is?
Voor dat 10tje extra, zou ik sowieso 3x320 kopen...
Het is toch mogelijk om naast een raid opstelling ook een gewone harde schijf te zetten?

moederbord: GigaByte GA-P35-DS4,Retail

alvast bedankt (en excuses voor deze domme vragen)
Moet kunnen en graag gedaan :)

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:49
Over RAID en de voor- en nadelen daarvan is echt genoeg te vinden op dit forum. Hele topics die hier aan gewijd zijn en dan heb ik het nog geen eens over de RAID FAQ :)

En koop de disken met de beste prijs per GB, als je voor 10 Euro meer 320 kunt krijgen i.p.v. 250GB kun je beter voor de 320GB gaan (en nee, qua diskomvang bestaat er niet iets als 'overdreven' :P ). Succes :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Dit topic is gesloten.