Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 17:56:
Ok hier ben ik weer. En even een samenvatting over wat ik nu weet.
De voeding:
Bedankt voor de uitleg GH45T. Het is me nu duidelijk. Weet alleen niet hoe ik dit moet gaan vergelijken. De originele voeding heb ik helaas niet meer.
Siemens gebruikt gelukkig in mijn ervaring (meerdere borden, o.a. Slot1 Siemens-Nixdorf als So423 Fujitsu-Siemens momenteel in gebruik) gelukkig volstrekt standaard ATX voedingen. Zoals bij alle OEM systemen zijn de voedingen wat minder krachtig dan de hobbyist zou willen, maar het zijn degelijke dingen. Goed nieuws is dus dat je ze met willekeurig welke andere ATX voeding kunt vervangen. Ik heb momenteel een AOpen 300W in een Siemens-Nixdorf kast hangen waar tot kort een dual P3-1000 in hing

Processor.
Ik had nog een pentium 3 liggen en die heb ik er even opgezet. Maar het werkt nog steeds niet.
Zoals Terw_Dan aangeeft, er zijn meerdere soorten P3 (Katmai, Coppermine en Tualatin) en het is allerminst vanzelfsprekend dat ze alledrie op dezelfde bord zouden kunnen. Katmai is er alleen tot 600MHz, dus dat is het alvast niet, maar er is nogal verschil tussen een Coppermine en Tualatin. Geef eens *volledige* specs

Geheugen.
Ik heb nieuw geheugen gehaald maar nog steeds geen beeld. Het probleem is een beejte dat ik niet precies weet wat voor geheugen er in moet aangezien er twee handleidingen zijn van de D1170. Volgens de ene is het sdram 133 en volgens de andere sdram 100. Ik heb nu 133 en volgens de verkoper moet dit goed zijn aangezien het een pentium 3 1ghz processor is.
Dit behoort *echt* tot de zelfwerkzaamheid die we van je verwachten...
Zoals in de PMG FAQ te vinden is, moet je op zoek naar je chipset om te weten welk geheugen gaat werken. Ofwel Google, danwel de Fujitsu-Siemens site, danwel het puur opentrekken van systeem in kwestie en op het moederbord kijken kan je daarbij helpen. Dan kom je afhankelijk van revisie (die jij ook al niet noemt

) uit op een i810 danwel een i810E.
Bovendien geeft de
F-S support pagina voor dit bord aan dat je voor de rev. A met i810E PC133 geheugen nodig hebt en voor de rev. B.+C. met i810 PC100 nodig hebt. Dat had je trouwens ook op
http://balusc.xs4all.nl (link staat ook hier in FAQ) kunnen vinden als je op zoek gaat naar i810(E).
Met beetje extra zoekwerk kun je vinden dat de i810(E) een vaste mem clock heeft ongeacht hoe snel de CPU FSB is, dus ongeacht of er een P3-1000E danwel een P3-1000EB (je geeft ook al niet aan *welke* P3-1000 je hebt...) is, is het het chipset wat de mem clock bepaalt. En aangezien SDR-SDRAM backwards compatible is, is PC133 altijd goed.
Dan hebben we gelijk eerste valkuil te pakken: als je een rev. B of C. bord hebt met i810 chipset, dan is de P3-1000EB (dus met 133MHz FSB) niet supported. Bij een non-OEM bord kun je dan verwachten dat hij gewoon op 100MHz FSB, dus op 750MHz zal draaien. Maar juist borden met afwijkende BIOS kunnen het vertikken om te booten
Tweede valkuil kun je in de FAQ lezen. Veel goedkope PC133 geheugen is opgebouwd uit chips met 4 datalijnen. Hiermee worden modules met 16 chips (8 aan elke kant) gebouwd die electronisch toch enkelzijdig zijn (64 datalijnen totaal). Zoals in de FAQ staat voldoen deze DIMMs niet aan JEDEC spec en weigeren Intel chipsets deze DIMMs te accepteren. Als je een DIMM met chips met 4 datalijnen gebruikt, dan kun je exact deze symptomen verwachten. Maar goed, als je het PMG Beleid gevolgd had, had je al de exacte chipcodes (cijfertjes op de zwarte chips op die DIMM) gepost in je topicstart en hadden we dat al dan niet kunnen uitsluiten.
Ik weet dat het misschien nogal pedant klinkt dat ik keer op keer richting FAQ en beleid verwijs, maar met bovenstaand uitleg wordt hopelijk duidelijk waarom ik dat doe - als je van begin af aan volledig was geweest, had de eerste reply je al uitsluitsel kunnen geven (of in ieder geval de twee grote valkuilen hierboven hebben kunnen uitsluiten), en mogelijk was je er zelf al uitgekomen.
Aangezien het een tijdje is sinds we topics over dit soort oud spul gehad hebben ga ik dit topic niet botweg sluiten, maar ik zou je wel ten zeerste aanraden om de vereiste info alsnog te geven. Misschien dat we je dan zelfs een definitief antwoord kunnen geven
Edit:
Gelijk derde valkuil bedacht:
i81x chipsets ondersteunen maximaal 128Mbit chips en 512MB totaal. Dat betekent dat je maximaal 2x 256MB met elk 16 stuks 16Mx8 chips erop kwijt kunt. Een enkele 512MB module of een of twee 256MB modules met 32Mx8 chips gaat niet werken. Misschien niet relevant - maar tegenwoordig is bijna alle nieuw verkochte PC133 voorzien van 32Mx8 (256Mbit) chips. Ook hier geldt: geef aan wat je hebt, dan kunnen we oordelen.
[
Voor 4% gewijzigd door
dion_b op 19-05-2007 18:51
]