Toon posts:

[DSL] Verbindingsproblemen

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Al enkele weken heb ik problemen met mijn (ADSL) internetprovider (Telia in Zweden).

Het modem probeert verbinding te maken, na enkele keren lukt dit, heeft een verbinding tussen de 5 en 30 seconde en verbreekt dan de verbinding weer.

Na hopeloze gesprekken met de helpdesk en het advies om eens een andere modem te proberen (die ik uiteindelijk niet eens kreeg, maar van iemand geleend heb).

Vandaag heb ik deze aangesloten (zelfde model / type Zyxel). Wonderlijk genoeg heeft deze modem direct verbinding en deze wordt niet verbroken. Helemaal blij start ik mijn computer op en kom tot de conclusie dat er zeer veel time-outs ontstaan en dat de gemiddelde downloadsnelheid ongeveer 800 - 900 bps is (ja, bytes per seconde).

De provider beweert dat de lijn prima in orde is, maar hier heb ik mijn twijfels aan. Na op het forum heel veel specificaties (noise margins, etc.) bekeken te hebben en het commentaar gevolgd te hebben, kan ik alleen concluderen dat de noise margin minimaal 6 db moet zijn. Verder heb ik er zeer weinig verstand van, maar dit zijn mijn waardes:

relative capacity occupation: 0%
noise margin upstream: 7 db
output power downstream: 0 db
attenuation upstream: 26 db

relative capacity occupation: 0%
noise margin downstream: 14 db
output power upstream: 0 db
attenuation downstream: 45 db

Als ik dit zo bekijk, denk ik als leek op dit gebied:
* Waarom zijn de output powers 0 db? Hoort dit?
* Waarom zijn de relative capacity occupations 0%? Hoort dit?
* De noise margins zijn > 6 db, dus OK
* De attenuations zijn vrij hoog, is dit een probleem?

Verder heb ik ontdekt dat ik een veel te langzaam downstream verbonden word en iets te snel upstream (moet 8Mbit down / 0,8Mbit up zijn):

WAN Port Statistics:
Link Status: Up
Upstream Speed: 1047 kbps
Downstream Speed: 1763 kbps

Ik heb zo mijn twijfels over de "lijntest" van de provider. Ik heb namelijk het idee dat de lijn helemaal niet zo goed is als dat ze zeggen.

Uiteraard heb ik het hele standaardproces met andere kabeltjes / splitters / modems / telefoons verwijderen / contactpunt opnieuw aansluiten / etc. al vele malen doorgelopen.

Kan iemand mij op weg helpen en wat commentaar geven op de hierboven geposte waardes?

Verwijderd

Attenuation is demping. Je downstreamdemping is verschrikkelijk hoog (45 dB) en up ook best wel (26dB). De 6dB wordt door Alcatel (grootste leverancier DSLAMs, samen met Ericsson) als MINIMALE marge gehouden en dat red je net.
Ik weet niet of je het over kaal koper krijgt of ook nog een PSTN lijn gebruikt, de verhouding moet rodn de 2:1 liggen (dus specifieker, in jou situatie als je ook analoge telefonie erbij hebt 45 down : +-22 up). Bij ISDN is de verhouding als ik het goed herinner 5:3 .
Verder verlies je ongeveer 10dB per kilometer koper. Mijn gok is dat je 2 handicaps hebt nu: de interne bedrading is brak en een verkeerd intrainend modem. Beide zijn zelf goed uit te sluiten: Sluit het modem rechtstreeks op de binnenkomende lijn aan (zo dicht mogelijk waar hij het pand binnenkomt) en controleer of het modem geschikt is voor die provider (ADSL2+ modem op ADSL2+ lijnte, juist ingesteld met VPI/VCI waarden, juiste inlogcodes).

Als de provider zegt dat de lijn in orde is, hebben ze het gemeten tussen de centrale en de splitter in de hoofdverdeler. Vanaf dat punt kan dus de bekabeling brak zijn (heb je ook slechte telefonie op die lijn?) en anders is het echt intern op de klantlocatie en mag je er zelf mee aan de gang :X

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2007 23:22 . Reden: Algemener denken en niet specifiek nederlands ]

Verwijderd

Topicstarter
Voor zo ver ik weet is het geen ADSL2+. Ik weet niet wat een PSTN lijn is, maar ik heb gewoon een analoge aansluiting met telefonie. Ik heb niet helemaal duidelijk beschreven dat ik slechts één aansluitpunt heb, waar het modem ongeveer 15 cm achter hangt. Het lijkt me sterk dat deze bedrading brak is. Ik ga er van uit dat het modem geschikt is voor de provider, omdat deze door de provider geleverd is (net als de geleende modem, die hetzelfde type is en door dezelfde provider is geleverd).

Wat de juiste VPI / VCI waarden zijn, weet ik niet. Inlogcodes heb ik niet. Het modem staat als bridged ingesteld. Zodra er een PC aan wordt gehangen krijg ik door een DHCP server op internet een ip adres op de PC toegewezen.

Ik heb geen slechte telefonie. Den (analoge) verbinding is kraakhelder.

Edit:
Inmiddels is de down snelheid iets hoger en is de noise margin downstream gezakt naar 11 db.

WAN Port Statistics:
Upstream Speed: 1043 kbps
Downstream Speed: 2146 kbps

De werkelijke downloadsnelheid is iets beter, nu ligt het tussen de 4 en 6 KB/s. De nodige time-outs zijn nog steeds aanwezig.

De VPI/VCI staat op 8/35. Ik heb alleen geen idee wat dit betekent, of dit te veranderen is en zo ja wat het moet worden.

Tevens had ik nog niet verteld dat ik eerder twee à drie weken zonder problemen gebruik heb kunnen maken van de verbinding.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2007 23:44 . Reden: Extra informatie ]

Verwijderd

Dan moet ik het antwoord schuldig blijven. 2 modems van dezelfde provider, in bridged mode dus rechtstreeks op de binnenkomende lijn. Wel een splitter aangesloten tussen de binnenkomende lijn en je telefoon - modem aansluitingen? Op de cijfers afgaand zit je vrij ver van de centrale (zag ook een ouder topic van je dat je "ver buiten de bewoonde wereld" verblijft) en terugrekenend op basis van de getallen zit je op ongeveer 4 kilometer van de centrale af. Op een ADSL (1) lijn zal je dan nooit 8 mbit halen, ter vergelijk, ik zit hier in een technisch vrijwel gelijke situatie (4300 meter van centrale) en kan maximaal 6 mbit stabiel halen theoretisch. In praktijk kom ik alleen niet verder dan 3.5 mbit door de kwaliteit van het koper in de grond :( . Heb dus nu maar een 3 mbit abo bij mijn provider lopen, meer heeft geen nut. Is het overigens niet zo dat je provider een "8 mbit max" abo aanbiedt ipv "gegarandeerd 8 mbit" ? Ik heb ooit een blauwe maandag voor een van origine zweedse telco gewerkt (Tele2) en de zweden die toen training kwamen geven gaven ook aan dat zij verschillende abo's hebben maar het hoogste abo was (heb het over 2003) 4 tot 8 mbit... Succes in ieder geval, hoop dat er nog meer mensen zijn die je verder kunnen helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad zit ik een eind van de bewoonde wereld. Volgens de provider zit ik op ongeveer 3200 meter van de centrale (de telefoonlijn loopt recht, terwijl de weg kronkelt) en moet ik daarmee 8 mbit kunnen halen. Er staat nergens in het contract dat het een "2 - 8 mbit" of een "max 8 mbit" abonnement is.

Eerder heb ik ca. 850 KB/s stabiel kunnen halen, maar sinds twee weken krijg ik er niets meer uit. Het zou dus mogelijk moeten zijn. Ook zou ik het helemaal niet erg vinden om een 4mbit of een 2mbit abonnement te nemen als dat wel altijd stabiel is, maar het is niet aan mij om uit te zoeken wat zij kunnen leveren.

In ieder geval bedankt voor je reactie, ik zal die lui nog eens op de nek gaan zitten. Alleen is het zo jammer dat je 3 a 4 keer dezelfde vraag moet stellen voordat je een half antwoord krijgt (op internet). De helpdesk bellen is nog veel erger. Dan hang je 45 minuten aan de telefoon en kunnen ze alleen concluderen dat "de lijn goed is" en verder weten ze het ook niet.

Verwijderd

Wat voor type Zyxel modem heb je?
En wat is de firmware die erin zit?

Als je de firmware in je modem hebt gevonden kijk dan op ftp.zyxel.com.

Hier staan vaak de fabrieksfirmwares, echter als de modem met specifieke firmware speciaal voor de ISP is gemaakt is het meestal niet mogelijk om naar de standaard fabrieksfirmware te gaan.

Los daarvan zijn de aanwezige firmwares op ftp.zyxel.com meestal ouder.
(verkijk je niet op de aangegeven datum op de ftp server die hebben ze een tijd terug bijgewerkt, in de release notes is te zien hoe oud de firmware werkelijk is.)

Vaak geeft de ISP ook firmwares vrij dus zoek met google op hun site naar firmwares misschien levert dat wat op.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2007 12:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Helaas kan ik met mijn brakke verbinding niet op deze ftp komen (time out). Verder heeft het volgens mij weinig met de firmware te maken dat een goede verbinding vanaf een bepaald moment ineens niet meer werkt en niet meer aan de praat is te krijgen.

Verder vind ik het ook vreemd dat de geleende modem wel continue de verbinding behoudt (in ieder geval blijft het DSL lampje branden, zo te zeggen) en mijn eigen modem niet. Mijn eigen modem heb ik een maand geleden gekregen, terwijl de geleende modem al minimaal twee jaar oud is en zeer waarschijnlijk dus ook een oudere firmware heeft.

Ik wil maandag nog één keer contact opnemen. Als ze dan geen concrete actie ondernemen, zeg ik het abonnement op. Het is belachelijk dat ik na twee weken lang elke dag contact opgenomen te hebben nog niet verder geholpen ben dan "er is niets mis met de lijn" en "misschien eens een andere modem proberen". Inbellen is nog sneller dan de "breedband" verbinding die ik nu heb. Bovendien kan ik niets downloaden. Als een bestand groter is dan enkele tientallen kilobytes, dan stort de verbinding in elkaar.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2007 @ 12:18:
Mijn eigen modem heb ik een maand geleden gekregen, terwijl de geleende modem al minimaal twee jaar oud is en zeer waarschijnlijk dus ook een oudere firmware heeft.
Sommige oudere modems kunnen met een firmware upgrade alsnog ADSL 2 aan, vandaar de vraag over types en firmwares.

En ja, je lijkt me een brakke dsl lijn te hebben.

Maar als ik het type heb, 2x zelfde Zyxel en de firmwares zou ik misschien iets meer kunnen zeggen erover.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2007 12:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Geleende (oude) modem:
System Name: v
ZyNOS F/W Version: V3.40(SR.1)b2_20041109 | 11/09/2004
DSL FW Version:TI AR7 03.01.02.00
Standard:Error

Eigen (nieuwe) modem:
System Name: v
ZyNOS F/W Version: V3.40(AHM.3) | 08/17/2006
DSL FW Version:TI AR7 07.00.00.88
Standard:NORMAL

Statistics van eigen modem (waarbij de verbinding steeds verbroken wordt)

WAN Port Statistics:
Upstream Speed: 1019 kbps
Downstream Speed: 1601 kbps

noise margin upstream: 7 db
output power downstream: 22 db
attenuation upstream: 28 db

noise margin downstream: 14 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 43 db

Het gaat dan om de P-660H Triple Play modem van Zyxel.

Verwijderd

Er zijn nogal wat P660 H varianten, dus kijk even op de modem of na de P660H er nog iets meer staat, zoniet graag het serienummer of het mac-adres zodat ik het misschien kan vinden.

De firmware kon ik niet vinden met google, dus zijn waarschijnlijk firmwares via de ISP uitgegeven.

In ieder geval zie ik in het oude modem een oudere modemcode staan, te weten '03.01.02.00' (ADSL 1 variant) en in je nieuwe modem zit versie '07.00.00.88' (ADSL 2 variant).

Dan zou ik graag willen weten wat de ADSL standaard is die jouw ISP gebruikt, want dan zou je via telnet misschien de adsl mode kunnen forceren in je eigen modem en dat je daarmee hopelijk een stabielere dsl verbinding kunnen krijgen.

Ik denk dat jouw modem en de Dslam moeite hebben om met elkaar af te spreken op wat voor manier ze met elkaar moeten communiceren, met als gevolg geen line-sync.
(althans eentje die vaak wegvalt)

Zie een voorbeeld:
http://www.zyxel.nl/support/z150.html

Uitdraai van mijn eigen Zyxel (2602 h-61c) wan adsl opencmd:
glite t1.413 adsl2 adsl2_delt
adsl2+ adsl2+_delt readsl2 readsl2_delt
adsl2_annexm adsl2p_annexm gdmt multimode

(waarbij multimode de standaard instelling is btw)

Echter de instructie ervoor kan verschillen, dat is afhankelijk van type en/of firmware versie.

edit vanwege toevoeging opmerking, grammatica

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2007 15:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is een P660-H Triple Play (oude geleende) en een P660-H D1 Triple Play (nieuwe eigen).

Een conclusie kan dus zijn dat een ADSL(-1) modem (beter) verbinding maakt dan een ADSL-2 modem.

Welke ADSL standaard de provider gebruikt, dat weet ik niet. Als ik ze confronteer met de informatie die ik hier gegeven heb, dan weten ze al niet waar ik het over heb. Ik verwacht ook niet dat ze me die informatie kunnen verstrekken.

Line-sync heb ik wel met het oude modem (neem ik aan) omdat de verbinding NIET weg valt. De verbinding is alleen extreem traag. Als ik een beetje verder blader op de link die je gegeven hebt, wordt er uit gelegd hoe je de bits op de tonen kunt berekenen. Als ik alles bij elkaar optel (correct?) kom ik op 576 bits uit downstream en 282 bits upstream.

Verwijderd

Wat je zou kunnen doen is de instelbare varianten 1 voor 1 instellen en uitproberen, waar je na het instellen direct de modem moet herstarten en dan kijkt wat de beste waardes geeft op je DSL verbinding.

En zie ook opmerking om het aantal Bits te verlagen:
http://www.zyxel.nl/support/a006.html#afentoe

Het is wel treurig dat je ISP je niet eens kan vertellen wat voor soort protocol op hun eigen Dslams wordt gebruikt.

Overigens wat je ook kan doen is jouw nieuwe modem bij je vriend testen en kijken of deze het daar ook niet doet, omdat als dat het geval is dan kan de leverancier vertellen dat jouw nieuwe modem een hardware defect heeft.

Echter ik acht de kans groter dat het een brakke lijn is.
Zie tabel: http://www.zyxel.nl/support/a006.html#langzaam

edit toevoeging links en opmerking

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2007 13:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels (na vandaag precies 2 weken!) heb ik een bericht gekregen (vertaald naar het Nederlands): "Ik heb je probleem naar de "snelheidssupport" gestuurd. Die nemen contact met je op wanneer ze het probleem onderzocht hebben."

Hopelijk kunnen ze me daar wat meer vertellen. De kennis bij de helpdesk gaat niet verder dan splitter op eerste contact en modem wisselen.

Verwijderd

Overigens heb ik wat links en een opmerking aan mijn vorige post toegevoegd...

Verwijderd

Topicstarter
Dat waren de links waar ik eerder op doelde. Een downstream van 576 bit heb ik naar aanleiding daarvan berekend. Het lijkt me ook dat de lijn brak is. Maar hoe leg je je provider uit dat het echt niet aan jezelf ligt en dat het modem echt direct achter de hoofdingang zit en dat er echt geen telefoon voor zit... Ik hoop dat ze nu eens wat mensen er op gaan zetten met wat meer technische kennis. Tot zo ver in ieder geval bedankt! Ik laat nog wel even wat weten als er meer duidelijk is.

Verwijderd

Ik wens je veel succes.

Wat wellicht aan de hand kan zijn is dat op de wijkcentrale bij jou verbinding de kabel is beschadigd en/of de splitter. (ook al een keer hier in Nederland gezien)

Je kan natuurlijk dat nieuwe modem testen op de DSL-verbinding van je vriend (als dat mogelijk is althans) dan heb je tenminste weer een argument erbij naar de ISP, althans als die modem op de andere dsl verbinding zonder problemen werkt natuurlijk.

En als je vriend dezelfde ISP heeft (en liever nog op dezelfde Dslam zit) dan is de kans groot dat je in dat modem dan kan aangeven wat voor protocol ze gebruiken, maar dat kan verschillen per Dslam, dus helemaal zeker weet je het nooit.

Verwijderd

Topicstarter
Na lang klagen gebeurde er zeer weinig. Ik kreeg nogmaals het advies om te controlleren of ik wel de goede jacket gebruik en of er geen apparaten voor zitten :(.

Dezelfde dag werd ik door iemand gebeld die de buren wilden spreken. Foutje, kan gebeuren. Later toen ik wilde bellen bleek dat er een gesprek gaande was op mijn lijn. Dat is toch wel een beetje vreemd. Enig onderzoek wees uit dat de buren gebruik maakten van dezelfde lijn als ik. Vandaag is er een monteur langs geweest die de boel weer op orde heeft gemaakt en nu werkt het weer. Jammer dat het bjina 4 weken heeft moeten duren en dat je moet dreigen met het niet betalen van rekeningen en het opzeggen van het abonnement.

Nu is de enige uitdaging nog het overtuigen dat het niet mijn schuld was en dat ik daarom een x aantal dagen geen abonnementskosten wil betalen.
Pagina: 1