Toon posts:

HTPC + Receiver + DVD speler + HDTV aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 2.626 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Door aankoop van een huis (eindelijk!) ben ik ideeën aan het opdoen voor de A/V in de woonkamer. Door alle bomen zie ik het bos niet meer zo goed. Veel topics gaan wel over het aansluiten van deze componenten maar beantwoorden toch niet precies mijn vragen. Bij deze dus...

Ter verduidelijking, ik woon op dit moment in 1 (studenten)kamer, en omwille van het vermijden van allerlei snoeren en budgetgebrek heb nu 1 PC staan waar ik DVD en DivX op kijk, CD's en MP3 afluister en spelletjes op speel, allemaal op dezelfde 19" monitor (met PVR tv-kaart en een 2.0 PC speakerset)

Maar nu, geld gespaard en eindelijk ruimte, wil ik kopen/samenstellen:
- HTPC (a la BBG maart 2007) - voor MP3, DivX/XviD, wat oudere spellen
- Receiver voor mooier geluid bij films en spellen (ik ga maar 2 (!) boxen aansluiten, dus geen 5.1 receiver noodzakelijk)
- HDTV
- DVD speler (heb ik nog over)

Wat ik idealiter wil:
- TV kijken: als ik thuis kom en lekker TV wil kijken, dan zet ik de TV gewoon aan klaar (geluid komt dan dus uit de TV speakers)
- CD's luisteren: ik doe een CD in de DVD speler, en zet de receiver aan
- DVD's kijken: ik doe DVD in DVD speler, zet receiver + TV aan
- MP3's luisteren, DivX films, spelletje spelen: ik zet HTPC + receiver + TV aan

Natuurlijk kan die HTPC ook mijn DVD en CD's afspelen, maar door die externe DVD speler te gebruiken die ik nog heb liggen, scheelt het weer in de stroomkosten...

Mijn eerste vraag gaat over hoe ik dit alles aansluit. Na wat zoekwerk kom ik uit op het volgende:
a. HTPC optisch/digitaal uit in de receiver (audio)
b. HTPC HDMI kabel de TV in
c. DVD speler component/SCART de TV in
d. TV component audio UIT de receiver in
e. een coax kabel de receiver in (voor radio)
f. een coax kabel de TV in (om TV te kijken)
Klopt dit?

Hierop aansluitend nog drie vragen:

1) Wat ik uit bovenstaande niet begrijp is de HDMI... dat zou toch 1 kabel moeten zijn die video en geluid in zich heeft? Dus gaat er dmv een HDMI kabel van de HTPC naar de TV (kabel b) ook audio de TV in? Dat wil ik niet... de HDTV moet zo goed mogelijk video krijgen, dus HDMI. Echter, de audio moet door de receiver worden weergegeven... Betekent dit misschien dat ik kabel a helemaal niet moet leggen?
Ik heb ook receivers gezien met een HDMI in en HDMI uit... moet ik dus misschien de HDMI van HTPC via receiver naar TV leggen? En dus niet meer direct een HDMI kabel van HTPC naar de TV?

2) Als met bovenstaande opstelling alleen de TV aanzet (lekker ff zappen), krijg ik dan wel geluid? Of moet ik nu _altijd_ de receiver aanzetten om geluid te horen? Indien dat laatste, wat kan ik daaraan doen?
(Zoals gezegd wil ik graag dat als ik thuis kom en lekker TV wil kijken, ik gewoon alleen de TV aan kan zetten en klaar (geluid komt dan dus uit de TV speakers). Alleen als ik een DivX wil kijken, hoeft de receiver + HTPC aan. Ik heb hier niemand ooit naar horen vragen, maar dit lijkt me toch een echte basisvraag...)

3) Als laatste een (gerelateerde) vraag over het aansluiten van een HTPC op TV in het algemeen.
Ik ben een HTPC newbie, dus bij voorbaat excuses voor onnozele vragen: wordt de coax kabel van casema altijd op de HTPC aangesloten en daarna van HTPC op de TV? M.a.w. moet altijd de HTPC aanstaan om TV te kijken? Dat lijkt me een beetje zonde (van stroom, en van de tuner die sowieso al in de TV zit).
Waarom deze vraag? In HTPC systemen zit altijd een TV-kaart; waarom zit die kaart daarin als je toch al TV kan kijken via de tuner in je TV? Er is toch alleen een TV kaart nodig in de HTPC als je hem aansluit op een projector of 22" computer beeldscherm? Echter, in alle topics waarin mensen een nieuwe HTPC willen samenstellen en die op een (HD)TV willen aansluiten, willen ze ook een TV-kaart in de HTPC. Ik begrijp het niet...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2007 14:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is er niemand die hier op wil/kan antwoorden?

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-02 10:00
Meeste van deze vragen had je zelf kunnen beantwoorden met een beetje onderzoek.

Gelukkig ben ik de slechste niet.

Antwoord op vraag 1:
Over een HDMI kabel kan iderdaad zowel audio als video, alleen zijn de videokaarten met een interne header voor de digitale audio nog (ze komen wel steeds meer) schaars (geloof dat de ATI 2xxx kaarten dit kunnen). Je kan ook een HDMI kabel gebruiken voor het beeld en een optische (of coaxiale) kabel voor het digitale geluid. HDMI kabel gaat dan de TV in en de optische kabel in de receiver.

Die receivers met HDMI ingang en uitgang moet je volgens mij meer zien als een soort hub (en soms upscaler). Je kan dan eenvoudig meerdere HDMI apparaten aansluiten op je TV, zonder dat je kabel moet gaan verwisselen. Verder kan zo'n receiver natuurlijk over die ene HDMI kabel het geluid zelf verwerken en het beeld doorsturen, maar dan kom je alsnog op 2 kabels uit (aangezien je alsnog je TV aan je receiver moet koppelen).

Ik zou dus zelf voor een HDMI kabel gaan en een losse optische kabel voor de audio (situatie heb ik zelf ook thuis). Tenzij je een videokaart met mogelijkheid tot doorlussen van de audio gaat kopen en een receiver gaat kopen met HDMI in en uit. Dan zou ik toch voor de volledige HDMI oplossing gaan, lekker makkelijk.

Antwoord op vraag 2:
Als je gebruik gaat maken van de tuner in je TV dan hoef je niet de receiver aan te zetten om geluid te krijgen. Tuner ontvangt namelijk het geluid al via de kabel.

Persoonlijk zou ik via de receiver luisteren omdat het geluid dan veel beter zal zijn (ligt natuurlijk helemaal aan speakers en receiver). Geluid uit LCD tv's is over het algemeen echt bagger.
Als je toch met geld gaat smijten, koop dan ook een universal remote (Harmony heeft leuke apparaatjes), hiermee kan je dan doormiddel van een macro toets zowel je TV als receiver in 1 keer aanzetten.

Antwoord op vraag 3:
Er is 1 hele simpele rede voor een tv kaart in je pc: de mogelijkheid om op te nemen op je harddisk.
Je kan natuurlijk ook een dure HDD recorder aanschaffen, maar aangezien je toch al een pc gaat gebruiken is een tv kaart goedkoper.

Ik hoop je hiermee een end op weg te hebben geholpen.

Succes met je nieuwe huis en A/V setup.

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2025

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Aanvuling op vraag 3:
Coax gaat niet alléén naar je PC... primair natuurlijk naar je TV (of naar je decoder), maar gesplitst ook naar je PC. Dan kan je dus ook TV kijken als je PC uitstaat.

Als ik tenminste een gedeelte van jouw vraag goed heb begrepen...

[ Voor 6% gewijzigd door The_Sukkel op 19-05-2007 19:22 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de hulp! Ik had wel gezocht hoor naar antwoorden, maar kon dit dus niet vinden. Ik vind het erg zonde om veel dure spullen aan te schaffen en later erachter te komen dat het niet nodig/nuttig is geweest. Ik heb nou ook niet zooo veel geld. Vandaar dus...

Naar aanleiding van reacties heb ik nog twee vragen:
Erik070 schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 18:04:
Over een HDMI kabel kan iderdaad zowel audio als video, alleen zijn de videokaarten met een interne header voor de digitale audio nog (ze komen wel steeds meer) schaars (geloof dat de ATI 2xxx kaarten dit kunnen). Je kan ook een HDMI kabel gebruiken voor het beeld en een optische (of coaxiale) kabel voor het digitale geluid. HDMI kabel gaat dan de TV in en de optische kabel in de receiver.
Als ik dan zo'n ATI2xxx kaart heb die zowel video als audio via HDMI door kan sturen, en ik doe de opstelling die jij als laatste voorstelt (schuine tekst in de quote hierboven), kan de TV daar dan nog wel chocola van maken? Want dan krijgt de TV toch video EN audio via HDMI, en dan krijgt de receiver daarnaast ook nog audio via de optische kabel? Komt er dan geluid uit zowel de TV speakers als uit de speakers aangesloten op de receiver?
Als je gebruik gaat maken van de tuner in je TV dan hoef je niet de receiver aan te zetten om geluid te krijgen. Tuner ontvangt namelijk het geluid al via de kabel.

Persoonlijk zou ik via de receiver luisteren omdat het geluid dan veel beter zal zijn (ligt natuurlijk helemaal aan speakers en receiver). Geluid uit LCD tv's is over het algemeen echt bagger.
Als je toch met geld gaat smijten, koop dan ook een universal remote (Harmony heeft leuke apparaatjes), hiermee kan je dan doormiddel van een macro toets zowel je TV als receiver in 1 keer aanzetten.
Dat via de coax kabel video en geluid komt, begrijp ik. Je hebt wel gelijk ja, als ik toch die receiver heb, kan ie ook wel aanstaan voor het geluid bij normale TV programma's, want dat is mooier.
Even voor de zekerheid: ik moet dus de audio uit van de TV verbinden op een audio ingang op de receiver, en dan komt er helemaal geen geluid meer uit de TV-speakers, maar alleen uit de receiver-speakers?
Er is 1 hele simpele rede voor een tv kaart in je pc: de mogelijkheid om op te nemen op je harddisk.
Je kan natuurlijk ook een dure HDD recorder aanschaffen, maar aangezien je toch al een pc gaat gebruiken is een tv kaart goedkoper.
The_Sukkel schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 19:20:
Aanvuling op vraag 3:
Coax gaat niet alléén naar je PC... primair natuurlijk naar je TV (of naar je decoder), maar gesplitst ook naar je PC. Dan kan je dus ook TV kijken als je PC uitstaat.
Ja precies, daar zat ik mee! Dus gewoon de coax kabel bij binnenkomst in het huis eerst splitten en dan in zowel de TV als in de HTPC stoppen... (dat geeft geen noemenswaardig signaalverlies?)

En klopt het dat als ik dan iets wil opnemen, dan zet ik de HTPC aan en de TV op het externe/s-video of wat dan ook kanaal, en zap ik via de HTPC? En als ik gewoon wil TV kijken kan de HTPC uitblijven en zap ik "normaal" op de TV?

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2025

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 20:42:
[...]
Ja precies, daar zat ik mee! Dus gewoon de coax kabel bij binnenkomst in het huis eerst splitten en dan in zowel de TV als in de HTPC stoppen... (dat geeft geen noemenswaardig signaalverlies?)
Ik heb het gelijk vanaf de muur gesplitst, maar UPC raadt aan (zichzelf zo indekkende) om het pas na de decoder te splitsen. Maar ik merk geen verschil (gebruik metalen T-splitsers).
En klopt het dat als ik dan iets wil opnemen, dan zet ik de HTPC aan en de TV op het externe/s-video of wat dan ook kanaal, en zap ik via de HTPC? En als ik gewoon wil TV kijken kan de HTPC uitblijven en zap ik "normaal" op de TV?
Opnemen doe je via je HTPC (op je TV zichtbaar via een EXT kanaal). Tijdens het opnemen kan je dan niet meer zappen via je HTPC-tuner.

Zappen doe je dan via je TV-tuner (analoog) of via je decoder (digitaal).
Bij mij zap ik altijd via de UPC mediabox (aangesloten via SCART op een EXT kanaal op TV).

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel voor de hulp!

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-02 10:00
Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 20:42:
Als ik dan zo'n ATI2xxx kaart heb die zowel video als audio via HDMI door kan sturen, en ik doe de opstelling die jij als laatste voorstelt (schuine tekst in de quote hierboven), kan de TV daar dan nog wel chocola van maken? Want dan krijgt de TV toch video EN audio via HDMI, en dan krijgt de receiver daarnaast ook nog audio via de optische kabel? Komt er dan geluid uit zowel de TV speakers als uit de speakers aangesloten op de receiver?
Bij een videokaart die je audio via HDMI meestuurt gaat dit via een interne kabel. Ik geloof dat ze dit ook zonder kabel willen gaan doen (of dat doen ze misschien al) maar dan zal je dat hoogst waarschijnlijk bij je videokaart driver moeten activeren.
Hij stuurt dus niet automatisch je geluid via de HDMI door (tenminste, dat lijkt met het meest logische aangezien het (nog) niet de meest allerdaagse oplossing is).
Pagina: 1