Toon posts:

HDR/Tonemapping

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben me aan het verdiepen in het HDR/Tone- mapping gebeuren. Tot nu toe heb ik steeds 3 foto's gemaakt van het onderwerp, te weten 1 normaal/correct belicht, 1 onder- en 1 overbelicht. Deze samengevoegd in Photomatix tot een HDR plaatje en bewerkt met Tone-mapping. Ziet er tot nu toe erg goed en natuurlijk uit....................
www.dicasa.nl/HDR

Wat nu als ik meer dan 3 foto's tot 1 HDR plaatje wil maken? Bijvoorbeeld 5 of zelfs 7........................met welke sluitertijden kun je dan het best werken? Tot nu toe maak ik 3 foto's met telkens 2 stops verschil.........+2, 0 en -2. Kun je bij 5 of 7 foto's het best met 1 stop verschil werken? Dus bij 5 .bv......................+2, +1, 0, -2, -1. Bij 7 foto's............+3, +2, +1, 0, -3, -2, -1.
Zie ik dit goed of zit ik er volledig naast met mijn denkwijze? Is het zo dat bij meer dan 3 foto's het detail nog groter wordt in de lichte en donkere partijen?

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:04
Volgens mij is hier geen éénduidig antwoord op te geven. Waar het om draait is hoeveel contrastverschil er in je onderwerp is te zien. Ik kan me bepaalde zonsondergangen voorstellen waarbij het verschil tussen de voor- en achtergrond tot wel 10 stops is te verdelen. Om genoeg mogelijkheden te houden wordt meestal aangeraden om in stappen van 2 stops te fotograferen. Dus bij een contrast range van 10 stops betekent dat zes foto's (0,2,4,6,8,10).

Wat ik hiervoor altijd doe is met vast diafragma het lichtste deel (vaak de lucht) meten, stel: 1/2000
daarna meet ik de donkerste deel van wat ik wil vastleggen met hetzelfde diafragma, stel daar komt 1/30 uit. Dat betekent dus dat ik dus 4 foto's ga nemen: 1/2000, 1/500, 1/125, 1/30.

Een goeie uitleg vind je op Luminous landscape

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

[ Voor 6% gewijzigd door vandermark op 19-05-2007 08:11 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Verwijderd

Topicstarter
Oke tanks, ik zelf ben al zover gekomen tot nu toe:
www.dicasa.nl/HDR.htm