Toon posts:

30D of D80?

Pagina: 1
Acties:
  • 217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit (weer eens) te twijfelen tussen camera's, het aanbod is zo groot en daardoor is de keuze zo ontzettend moeilijk!
Er zijn igg 2 modellen over waar ik ontzettend tussen twijfel, de EOS 30D en de Nikon D80.
De meningen over Canon/Nikon verschillen nogal en staar me op het merk ook niet zo blind.
Ik was info aan het verzamelen over de Nikon D80 incl. 18-70 kitlens toen ik de superaanbieding van de EOS 30D icm 17-85 IS lens tegen kwam.
Het prijsverschil is niet zo erg groot:

Nikon D80 + 18-70 = +/-1100 euro
EOS 30D + 17-85 IS = 1220 euro

Waar ik nog tussen twijfel:
Pluspunten 30D: groter en fijner vasthouden, iets zwaarder, betere lens
Minpunten 30D: minder MP, ouder model, duurder
Pluspunten D80: meer MP, mooi menu, nieuwer model
Minpunten D80: mindere lens, kleiner en lichter

Ik hoop dat jullie kunnen helpen bij de beslissing want ik kom er maar niet uit |:(

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
Mijn advies, negeer de mpixels, ergonomie, objectieven die je zou willen/kunnen kopen en je doel is belangrijker.

|>

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Je weet het echt niet meer hè?

Eerst twijfel je tussen een Panasonic FZ8 en een Canon 400D. Koop je de 400D, bevalt toch niet. Haal je de Panasonic en dan nu weer een 30D of een D80.

Waarvoor zoek je nu precies een camera en wat bevalt je niet aan je huidige camera?

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik heb een 400D gehad maar vanwege hotpixels heb ik deze teruggebracht naar de winkel.
Omdat ik het toen helemaal gehad had met de sSLR ben ik voor een compact gegaan (de FZ8 dus).
Ik merk nu toch dat ik veel mis en wil weer richting de dSLR gaan...

Verwijderd

Waarin denk je dat een 30D je betere resultaten gaat bieden dan een 400D dan?
Een 400D is een hartstikke goede camera, en dan hou je ook nog wat geld over voor een leuke lens.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2007 18:03 ]

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
30D, absoluut :)

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:16
Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 17:56:
Wat mis je dan? Wees eens concreet. :)

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:00

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 17:56:
Nee ik heb een 400D gehad maar vanwege hotpixels heb ik deze teruggebracht naar de winkel.
Omdat ik het toen helemaal gehad had met de sSLR ben ik voor een compact gegaan (de FZ8 dus).
Besef wel dat een 30D / D80 ook hotpixels zal hebben.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Verwijderd

fuji S5 :Y)

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-01 11:54

YellowCube

Wait...what?

ik ga met Simon z'n mening mee. De term megapixelmythe bestaat niet voor niets.
Ga voor de Canon. Die 17-85 IS lens is simpelweg fraai spul en als jij de ergonomie van de 30D prettiger vind, moet je daar zeker voor gaan. Ga er van uit dat je zo een hele dag met het ding rond kan sjouwen, dan wordt dat een belangrijk punt.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Ik zou zelf niet lang twijfelen tussen die twee, de 30D! al helemaal wanneer je ook graag sport fotografeert, de AF en ISO prestaties van de EOS 30D zijn een stuk beter.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

hotpixels? Bij 1600iso en 5 seconden zeker, da's normaal hoor.

een hotpixel zie je echt niet op een print hoor. Daarnaast lijkt het me sterk dat je die hebt bij normale foto's.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-01 11:54

YellowCube

Wait...what?

raymoendo heeft qua hotpixels gewoon slechte ervaring met z'n vorig Canon.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Kijk ook naar de objectieven die beide fabrikanten leveren :)

De meeste objectieven bieden beide fabrikanten aan, mar er zit soms verschil in. Zou best kunnen dat Canon een objectief aanbiedt die voor jou interessant is, die Nikon niet aanbiedt. Of andersom :)

En ergonomie is belangrijk. Dat is een reden dat ik van een 350D naar een 30D ga. Voor mij is de D80 geen optie omdat ik de 350D nu 1.5j bezit, en ik wat extra objectieven aangeschaft heb ik de tussentijd.

Verwijderd

YellowCube schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 20:50:
raymoendo heeft qua hotpixels gewoon slechte ervaring met z'n vorig Canon.
In dat opzicht :
Besef wel dat een 30D / D80 ook hotpixels zal hebben.
Niet perse ZAL hebben, maar wel KAN hebben. En dat is wel een wezenlijk verschil. Plus dat je evt. kan omruilen..in het geval DAT. (je toch een hotpixel hebt)
Voor mij is de D80 geen optie omdat ik de 350D nu 1.5j bezit, en ik wat extra objectieven aangeschaft heb ik de tussentijd.
Leuk en aardig, maar als je de objectieven kan verkopen, met niet te veel verlies, of met verlies, maar het weeg niet op tegen de gemakken die je evt. kan hebben cq hebt met een ander platform, dan is de overstap naar een ander merk best te rechtvaardigen. Het is allemaal niet zo zwart wit. Zonder ervaring wat dat betreft kan ik best zeggen dat wanneer je eenmaal een bep. merk hebt, het niet perse zo is dat je ook de overstap naar een ander merk niet meer kan maken.
Slecht exemplaar. punt?!
sSLR
wat voor ding ? :P

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 03:29:
[...]

In dat opzicht :

[...]
Niet perse ZAL hebben, maar wel KAN hebben. En dat is wel een wezenlijk verschil. Plus dat je evt. kan omruilen..in het geval DAT. (je toch een hotpixel hebt)
correctie, hij heeft ze, ze treden alleen bij langere sluitertijden (echt lang) en hogere iso's op
[...]
Leuk en aardig, maar als je de objectieven kan verkopen, met niet te veel verlies, of met verlies, maar het weeg niet op tegen de gemakken die je evt. kan hebben cq hebt met een ander platform, dan is de overstap naar een ander merk best te rechtvaardigen. Het is allemaal niet zo zwart wit. Zonder ervaring wat dat betreft kan ik best zeggen dat wanneer je eenmaal een bep. merk hebt, het niet perse zo is dat je ook de overstap naar een ander merk niet meer kan maken.

[...]
Slecht exemplaar. punt?!

[...]
wat voor ding ? :P

|>

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 17:42
Geen twijfel over mogelijk: puur op camera + lens bekeken: de Canon

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Verwijderd

Topicstarter
Nou het is idd de canon geworden! En ik heb er zeker geen spijt van, als ik nu aan de nikon denk, dan denk ik: waar heb ik in godsnaam over nagedacht!?!
Na een dagje gespeeld te hebben met de 30D kan ik jullie zeggen dat het echt een hele goede camera is! ligt lekker in de hand, knopjes op de goede plaats, goed gewicht...
En tot nu toe vind ik de 17-85 lens ook erg goed, mooi contrast en scherp!
Nog bedankt voor jullie hulp :)

• ComBax
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2021
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2007 @ 11:10:
Nou het is idd de canon geworden! En ik heb er zeker geen spijt van, als ik nu aan de nikon denk, dan denk ik: waar heb ik in godsnaam over nagedacht!?!
Heb je ooit de Nikon uitgebreid getest? Anders lijkt me dat een domme uitspraak...

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-12-2025

Mooody

elmoody

Kijk welke objectieven je het interessants vindt en stem daar je camera op af. Je moet jááren met je objectieven doen (als je fatsoenlijke koopt tenminste), een camera vervang je wat makkelijker.

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2007 @ 11:10:
Na een dagje gespeeld te hebben met de 30D kan ik jullie zeggen dat het echt een hele goede camera is! ligt lekker in de hand, knopjes op de goede plaats, goed gewicht...
En tot nu toe vind ik de 17-85 lens ook erg goed, mooi contrast en scherp!
Nog bedankt voor jullie hulp :)
Ben benieuwd wanneer je die weer terug brengt... 7(8)7
Als ik zo je topics bekijk, heb ik mijn vraagtekens.
Over de 400D was er ook in het begin niets dan lof, bovendien stelde je in een eerder topic dat het een eenvoudige camera moest zijn waarmee je vrouw ook overweg kan. Dat kun je imo over de 30D niet zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
@Combax: Ja ik weet natuurlijk niets over de kwaliteit vd Nikon zelf maar ik weet wel dat de 17-85 IS een stuk betere lens is als de 18-70 van Nikon...

@Cyberpost: Nou nou wat negatief allemaal weer... Snap dat je je vraagtekens hebt maar ik heb gewoon veel pech gehad met mn 400D. Had enorm last van hotpixels, waren echt heel duidelijk aanwezig. Achteraf ben ik blij dat het gebeurd is want de 30D past veel beter bij mij (en mn handen ;))
Mijn vriendin is ondertussen wel gewend dat ik veel bezig ben met fotografie en staat er ondertussen zelf ook al wat meer voor open, ze vind de 30D ook een erg mooie camera.
Gaat helemaal goed komen dus, zal binnenkort weer eens wat posten!

Verwijderd

Feli met je aankoop. als het goed is krijg ik volgende week ook de 30D binnen :Y

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:02
Goede keuze :). Ik heb gisteren dezelfde kit aangeschaft en ben er zeer tevreden mee. De ergonomie en snelheid zijn de voornaamste redenen waarom ik de 30D heb verkozen boven de 400D. Nu weer even doorsparen voor een mooie 70-210 L :P...

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Pagina: 1