Toon posts:

[Photoshop?] Thumbnails maken

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment gebruik ik een eigengemaakt Paint Shop Pro script om foto's automatisch klaar te maken voor publicatie op mijn website.

Het script doet dit:
- Van gemaakte selectie een apart thumbnail bestand opslaan van 165x165px. (Voorbeeld)
- Het originele bestand resizen naar max 650px hoogte of breedte.
- Sharpenen, tekst eronder plaatsen en opslaan. (Voorbeeld)

Omdat ik nu bijna altijd Photoshop gebruik (ik vind Photoshop meestal fijner en professioneler werken, het ondersteunt Raw, en de output kwaliteit is in mijn ogen beter dan dat van Paint Shop Pro), wil ik dit script graag voor Photoshop maken.
Dit blijkt echter een verdomd lastige klus te zijn ;) En ook voorbeeldscripts die iets soortgelijks doen kan ik niet vinden.

Nu is mijn vraag aan jullie:
Is er ergens een Photoshop script of plugin te vinden die (ongeveer) doet wat ik wil? Of desnoods een apart programma, mits het klein en simpel is. Ik ken de Web Photo Gallery functie van Photoshop, maar die kan geen vierkante thumbnails fixen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2007 17:12 . Reden: kleine toevoeging ]

• pderaaij
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-08 20:16
Je kan zelf een action maken.

Van deze action maak je dan een droplet. Dit is een excecutable waar je dan de foto's heen kan slepen. Die foto's worden dan automatisch verkleind en neergezet waar je in jij action heb bepaald waar die heen moest.

Hier een stap-voor-stap handleiding ->
http://www.pagecurve.com/tutorial.php?id=5_0_1_0

Verwijderd

Topicstarter
pderaaij schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 18:23:
Je kan zelf een action maken.

Van deze action maak je dan een droplet. Dit is een excecutable waar je dan de foto's heen kan slepen. Die foto's worden dan automatisch verkleind en neergezet waar je in jij action heb bepaald waar die heen moest.

Hier een stap-voor-stap handleiding ->
http://www.pagecurve.com/tutorial.php?id=5_0_1_0
Ja hier was ik inderdaad ook bekend mee. Het probleem hier echter is dat zo'n action niet kan uitrekenen of een foto staand of liggend is (om de goede width/height te bepalen). Ook kan ik daarmee geen tekst naukeurig in de rechter onderhoek plaatsen. Én met een action is niet makkelijk te bepalen welk stukje uit de foto als thumbnail gemaakt moet worden...

Verwijderd

Topicstarter
Heb inmiddels een soortgelijk script (webphoto) gevonden en aangepast zodat het precies doet wat ik wilde. Toch bedankt voor de reactie!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12 14:17

Zoefff

❤ 

Naast de acties van Photoshop kan je ook scripts maken in (een aangepaste versie van?) JavaScript. Daarmee kan je afaik ook berekenen of een foto staand of liggend is en aan de hand daarvan een aantal dingen uitvoeren. Zie ook de zeer uitgebreide JavaScript reference guide van Adobe :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter