Toon posts:

Vraagje over airflow in een fan.

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag betreft het design van een fan om de juiste airflow te krijgen.

Ik ben op zoek naar een fan die lucht vanuit de zijkanten kan zuigen en naar de bovenkant toe kan blazen. Vanuit onderen aanzuigen is geen optie, de onderkant zal vast zitten aan de kast, dus lucht aanzuigen is onmogelijk.

Mijn vraag is: hoe moet dan die fan eruit zien? Hoe moeten de vinnen zijn ontworpen? Ik heb overal al gevraagd maar ik kom er niet echt uit.

Ik heb hier een plaatje van een fan waarvan ik heb gehoord dat deze wel aan mijn eisen zou kunnen voldoen, kunnen jullie dat bevestigen?

http://img407.imageshack.us/my.php?image=parlakfandb4.jpg

En als deze fan goed is, hoe moet die dan draaien? Met de klok mee of tegen de klok in.

Alvast bedankt.

Verwijderd

Die fan ja, of anders

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/video/gf8800/gf8800_fan.jpg

Die :) Zo'n zelfde als op 8800 kaarten zit, en ook hedendaagse ATI kaarten.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie!

Zou je me misschien ook kunnen vertellen hoe de fan moet draaien? Ik heb gehoord dat dat ook de airflow beinvloedt.

Verwijderd

Of de fan nou links of rechts draait, dat maakt niet zoveel uit zolang er maar flow naar het punt gebracht wordt naar waar het moet :P

Dus in dit geval zou die eventueel rechts draaien en de lucht naar onderen 'duwen'.

Verwijderd

Die fan die je zelf toont, Notebook-Solut, is een 'gewone' fan, maar dan zonder het grootste deel van het 'frame'. De fan die lism laat zien is wat je bedoelt. Die moet in dit geval linksom draaien; hij zuigt van onder en van boven lucht aan, en blaast dit in alle richtingen weg. Door de fan rondom af te schermen (op een opening na uiteraard) kun je deze luchtstroom een richting geven.

Verwijderd

Topicstarter
Vergeef me cpec, maar ik snap niet wat je bedoelt met gewone fan? Bedoel je het als in deze zal niet werken de manier waarop je het wilt of is het bedoelt als 'ordinaire fan'?
Ik heb die fan van lism nooit gezien, maar het hoeft niets speciaals te zijn. Zolang de airflow dus is zoals ik het wil, namelijk aanzuigen vanaf de zijkanten en blazen naar boven. Aan de onderkant grenst de fan aan een plaat.

Bedankt voor jullie reacties.

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:53
Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 18:11:
Vergeef me cpec, maar ik snap niet wat je bedoelt met gewone fan? Bedoel je het als in deze zal niet werken de manier waarop je het wilt of is het bedoelt als 'ordinaire fan'?
Ik heb die fan van lism nooit gezien, maar het hoeft niets speciaals te zijn. Zolang de airflow dus is zoals ik het wil, namelijk aanzuigen vanaf de zijkanten en blazen naar boven. Aan de onderkant grenst de fan aan een plaat.

Bedankt voor jullie reacties.
Een normale, zoals er zoveel zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.mnm-computers.nl/images/Koeling/Overige/Zalman_ZM-F2.jpg

Zo1 dus. Maar dan zonder veel overtollig plastic werk. Die zal dus op dezelfde manier aan z`n lucht komen als een normale. Je hebt die nodig van Lism

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Verwijderd

Op ebay zijn er voldoende van te vinden. Dingen gaan knetterhard + veel airflow. Zijn eigenlijk wel ideaale fans tov de 'platte'.

In laptops worden ze ook gebruikt. Hoe het met de levensduur zit weet ik niet.

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:53
Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 19:00:
Op ebay zijn er voldoende van te vinden. Dingen gaan knetterhard + veel airflow. Zijn eigenlijk wel ideaale fans tov de 'platte'.

In laptops worden ze ook gebruikt. Hoe het met de levensduur zit weet ik niet.
Dat zal wel meevallen, een normale ventilator is best lastig kapot te krijgen. Denk dat het hetzelfde is bij deze hoor :)

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
volgens mij zoek je dan een centrifugale/radiale fan: http://www.ebmpapst.com/i...ukt_bauart.asp?parent_id= Ze(de diverse producenten) hebben er denk ik allemaal wel een aantal

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 18:26
Wat imho veel couranter is, zijn fan's die van boven aanzuigen, en naar de zijkant blazen, die bestaan érg dun (4mm dik) en klein (40x40 mm), en kunnen erg lang meegaan in erg zware omstandigheden (we gebruiken er in schermen die bij omgevingstemperatuur van 55°, dus werktemperatuur van 70-80°, perfect moeten blijven werken).
Dergerlijke fan's vind je in bijna elke laptop, die zuigt van onder de laptop aan en blaast naar de zijkant door een koelvin.

Dat is dan wel net omgekeerd aan wat je vraagt, maar je kan dat wellicht wel aanpassen zodat het werkt (vanaf zijkant laten blazen, en de lucht naar boven leiden, neemt wat meer plaats maar werkt wel zoals je wil).

[ Voor 19% gewijzigd door naftebakje op 18-05-2007 19:47 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Naftebakje, inderdaad er zijn zulke fans (vooral in laptops etc.). Maar zou je door de fan op zijn kop te plaatsen of andersom te laten draaien niet het effect krijgen wat ik wil?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 18:26
Een fan werkt door een combinatie van de centrifugaalkracht en de traagheid, op de lucht die erdoor passeert in. De lucht wordt naar buiten geslingerd, en de vorm van de ventilatorbladen kunnen de lucht nog enigzinds een richting geven, maar om echt radiaal te gaan zuigen en axiaal te blazen met een "simpele" ventilator, dat gaat je niet lukken.

En dat is niet omkeerbaar, of je nu in de 8baan naar links of naar rechts draait, je wordt altijd weg van het middenpunt van de draaicirkel gestuwd, draaien van de fan zal dus niet werken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-01 12:22
Bedoel je zo'n fan?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1179084073.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Salvatore.NL op 18-05-2007 21:20 ]

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Verwijderd

Topicstarter
Salvatore, ik weet niet hoe de werking van de fan van die ATI kaart is, maar ik gok zo dat die lucht van boven aanzuigt en naar de zijkant toe blaast... Ik moet ook zo iets hebben.
Maar betekent het echt dat ik voor een centrifugale fan moet gaan? Zijn die duurder t.o.v. normale fans? Maar presteren ze dan ook beter? Ik moet en 80x80 fan hebben.

Verwijderd

Je hebt een radiale fan, ook wel blower-type fan genoemd, nodig. Prijzen, formaten en prestaties zul je zelf even op moeten zoeken. Dit soort fans kunnen typisch een groter drukverschil opbouwen dan axiale ('normale') fans, maar hebben vaak weer een kleiner oppervlak waarover dit drukverschil staat.
Fabrikanten geven zelf ook specs op trouwens.
Pagina: 1