Toon posts:

[OSX] Programma's starten niet op*

Pagina: 1
Acties:
  • 374 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na het ene probleem te hebben opgelost komt er weer iets anders tevoorschijn.

Vorige week heb ik een clean-install gedaan (na de update zit ik op mac osx 10.3.9), nadat ik 2dehands een powerbook heb gekocht. Maar nu willen bepaalde programma's niet openen. Eigenlijk alle software waar een installatie aan te pas komt werkt prima (logitech, limewire tot nu toe), maar daar waar je direct het programma download (.dmg of .app) werkt het niet (bitrocket of transmission). Ik hoop dat dit een beetje logisch klinkt, want ik ben nog niet zo'n apple kenner.

Ik zie in het dock wel het 'springende' icoontje verschijnen, maar na een paar keer verdwijnt die ook weer.

Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand is en wat ik er aan kan doen? Ik heb al geruime tijd het internet afgegoogled maar ik kan niks vinden.

Thanks.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ik heb de titel wat aangepast van "probleem met openen programma's" naar "[OSX] Programma's starten niet op" zodat het de lading iets beter dekt :)

Heb je al gekeken in de console.log en system.log (te bekijken via Programma's -> Hulpprogramma's -> Console) voorbij komt als je een programma start?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016

Daenney

42

Het eerste wat je dan altijd moet doen is je Disk checken en Repairen.

Application > Utilities > Disk Utilities, HDD selecteren en de Repair DIsk Permission en Verify Disk draaien en vervolgens even rebooten. Permissies fixen kand e meest wazige problemen fixen.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:10

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Daenney schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 17:01:
Het eerste wat je dan altijd moet doen is je Disk checken en Repairen.

Application > Utilities > Disk Utilities, HDD selecteren en de Repair DIsk Permission en Verify Disk draaien en vervolgens even rebooten. Permissies fixen kand e meest wazige problemen fixen.
Sorry, maar is permissies fixen bij problemen niet heel erg OS X 10.0 ofzo? Ik heb de laastste jaren nooit meer gehoord dat mensen problemen met deze 'oplossing' gefixed hadden. Niet dat de TS deze oplossing niet zou mogen proberen...

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 18-05-2007 17:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die permissions check heb ik inderdaad gedaan, omdat ik al had gelezen dat het veel wazige problemen kan oplossen. Helaas heeft het voor mij niet gewerkt.

Als ik bij de Console kijk in die verschillende .log bestanden dan komt er voor mij de meest onduidelijke tekst voorbij. Heb het hieronder maar even gecopy>paste.

console.log:
Mac OS X Versie 10.3.9 (build 7W98)
2007-05-18 15:27:09 +0200
dyld: /Volumes/BitRocket/BitRocket.app/Contents/MacOS/BitRocket can't open library: /System/Library/Frameworks/Automator.framework/Versions/A/Automator (No such file or directory, errno = 2)

system.log
May 18 16:36:19 localhost kernel: System Sleep
May 18 16:36:22 localhost kernel: System Wake
May 18 16:36:22 localhost kernel: Wake event 0008
May 18 16:36:22 localhost kernel: AppleNMI unmask NMI
May 18 16:36:22 localhost kernel: FWOHCI handleSelfIDInt - nodeID not valid (reset bus and retry 1)
May 18 16:36:22 localhost kernel: ADB present:84
May 18 16:36:22 localhost kernel: AirPort: Link Active: "SX551CF494F" - 0001e3cf494f - chan 13
May 18 16:36:22 localhost kernel: handleAirPortChangesChannelWL fails because POWER IS OFF (the mask is correcty set however)
May 18 16:36:22 localhost configd[84]: SecKeychainFindGenericPassword err= -25308 ( =0xffff9d24) (current= SX551CF494F)
May 18 16:36:26 localhost mDNSResponder[162]: mDNSResponder Waking at 373932
May 18 16:47:20 localhost diskarbitrationd[85]: disk1s2 hfs 44289BC2-2EC0-3CF3-BAFF-128F91EE85D8 BitRocket [not mounted]
May 18 16:47:21 localhost diskarbitrationd[85]: disk1s2 hfs 44289BC2-2EC0-3CF3-BAFF-128F91EE85D8 BitRocket /Volumes/BitRocket
May 18 16:47:32 localhost crashdump: Unable to determine CPSProcessSerNum pid: 346 name: BitRocket
May 18 16:47:32 localhost crashdump: Started writing crash report to: /Users/edokoch/Library/Logs/CrashReporter/BitRocket.crash.log
May 18 16:47:32 localhost crashdump: Finished writing crash report to: /Users/edokoch/Library/Logs/CrashReporter/BitRocket.crash.log

Verwijderd

heeft bitrocket os x 10.4 (tiger) nodig ipv 10.3? automator is volgens mij een 10.4 feature...

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2007 17:13 ]

• punishedbrains
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 19:28
Dit ziet eruit alsof je de nodige frameworks mist. Dit zijn een soort verzamelingen van uit te voeren mogelijkheden voor een programma. Zo heb je het pro-framework, speciaal voor o.a. Aperture en andere "pro" software.

Of je de Automator-framework kan gebruiken in 10.3.9, weet ik eigenlijk niet. Was automator er al voor 10.4? Ik denk dat je toevallig allerlei software hebt proberen te installeren, die niet compatible is met 10.3. Check de readme files maar eens van de software.

Ik zou overwegen om 10.4 te kopen voor je powerbook. Volgens mij werkt dat nog best soepel.

[ Voor 27% gewijzigd door punishedbrains op 18-05-2007 17:15 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Zowel Bitrocket als Transmission hebben minimaal 10.4 nodig, dus dan klopt het wel dat het niet werkt :)

Zijn er nog andere programma's die niet werken, of waren dit de enige twee?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Chris_eBK
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-01 20:54
Het lijkt er ook op alsof je programma's direct draait vanaf hun disk image. Klopt dit? Nu zou dit op zich wel moeten werken, maar het zou ook wel 's problemen kunnen veroorzaken. Beter is het om het 'icoontje' van het programma (= het programma zelf) op de disk image even te slepen naar je "Applications" map in finder (zodat er een kopie van het programma wordt gemaakt op je eigen HD). Op die manier installeer je programma's :). Zie ook (bijv) http://www.macmiep.nl/ met hints voor de beginnende Apple gebruiker.

Overigens lijkt het in dit geval inderdaad te liggen aan dat je 10.4 nodig hebt.

Verwijderd

Topicstarter
10.4 stond er ook op toen ik de powerbook kocht en toen werkte die software inderdaad wel zonder problemen. Inderdaad toch zelf maar overwegen om 10.4 aan te schaffen.

Iemand trouwens een tip voor bittorrent software voor 10.3.9?
Pagina: 1