Toon posts:

Laptop kopen

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik weet behoorlijk goed wat ik wil, maar kan het gewoon absoluut niet vinden. Ik wil een laptop kopen, om voornamelijk op te gamen en films op te kijken. Verder was ik van plan er wel eens mee rond te sjouwen: gewicht maakt me niet zo veel uit, accu kwaliteit wel, helaas heb ik daar geen verstand van. Mijn budget is ongeveer 1200 euro. Mijn laptop moet in ieder geval aan de volgende eisen voldoen:

- minimaal 256 videogeheugen, niet shared (het liefst Nvidia GeForce)
- 15,4 inch beeldscherm (volgens mij houdt een accu het met een 17 inch beeldscherm niet echt lang vol, bovendien neemt 15,4 inch een stuk makkelijker mee)
- AMD Turion processor (liefst dual core)
- minstens 1 Gb intern geheugen, liefst in 1 kaart
- Windows XP (of is het een sprookje dat al mijn spellen het niet meer zullen doen op Vista?)
- DVD-brander (lightscribe zou leuk zijn O-) )
- Toch zeker 100 Gb aan harde schijf ruimte, met een redelijk rpm.
- Een redelijke beeldkwaliteit

Mijn probleem is dat ik of op een laptop met een beetje teveel van het goede uitkom, en de prijs zo'n 1600 euro bedraagt, of ik kom op een laptop van 900 euro uit, met eigenlijk net ietsje te waardeloze prestaties, en tot slot: een laptop in mijn budget die bijv. 17 inch is en daardoor een aantal andere belangrijke functies mist.

Verder heb ik mij laten vertellen dat:
- Packard Bell te allen tijde niet zo geweldig functioneerd
- Acer een wat mindere beeldkwaliteit aanbiedt
- HP behoorlijk duur is maar wel redelijk functioneerd

Derhalve heb ik liever een HP dan een Acer, en is Packard bell uitgesloten

Misschien heeft een iemand een idee? Ervaring? Momenteel helpt alles :)

Alvast bedankt

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je zegt dat je er wel eens mee wilt rondsjouwen, en dat accuduur belangrijk voor je is. Dan zou je er eens over na kunnen denken om een 14" model te nemen, of misschien wel een 12" of 13". Nadeel van de laatste twee is dat je vaak inlevert op GPU-prestaties, dus geen geweldige games.

Asus heeft een aantal leuke 14" modellen, en ook MSI weet zich in de compacte notebookmarkt goed neer te zetten (2 jaar pick-up & return). Toshiba (meestal 1 jaar pick-up & return inbegrepen) is over het algemeen erg prijzig in de wat kleinere formaten (voor zover ik weet). Acer zou ik inderdaad niet voor gaan.

Nog 1 vraagje voor je:
- Waarom een AMD Turion, en bijv. geen Intel Core 2 Duo?

Verder heeft een hogere rpm heeft niet altijd z'n voordelen, je levert daarmee ook accu-duur in.

[ Voor 3% gewijzigd door Nordlys op 18-05-2007 14:25 ]

• aryan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:46
Deze voldoet aan al je eisen:
http://www.kieskeurig.nl/...FCB46C12572820034D5D0.htm

MSI Megabook M673-010NL

alleen heeft de videokaart wel shared geheugen (Ik denk niet dat er veel laptops in die prijsklasse zijn met 256mb geheugen op de videokaart)

Verwijderd

de turions zijn leuk maar de keuze is een stuk minder, ik ben ook overgestapt naar intel sinds jaren toen ik mijn laptop kocht een half jaar terug.

Mijn ervaring is dat de HP`s (NC8430 b.v) echt super zijn, zeer degelijk, stil , lange batterijduur, en licht.

ik heb zelf een asus F3F, goeie prijs kwaliteit.

Verwijderd

Topicstarter
Aan jvdgeest

Bedankt voor je reactie

Waarom weet ik niet, maar ik had er eventjes niet aangedacht dat een hoger rpm weleens wat accuduur kan kosten. Waarschijnlijk zal een standaard harde schijf het prima doen, zolang er maar genoeg ruimte op zit.

Verder wil echt heel erg graag 15,4". Het is niet zo dat ik elke dag met mijn laptop op stap zou gaan, maar voor die paar keren dat ik het wel doe wil ik niet met een 17" rond zeulen. Bovendien zijn de 14" modellen vaak een beetje duur, als ik deze prestaties wil.

Tot slot heb ik gewoon goede verhalen over AMD gehoord, ik heb er één in mijn desktop, en heb er nog nooit problemen mee gehad. Een goede Intel zou ik niet vreselijk vinden, maar toch liever AMD.

Aan aryan

Ziet er inderdaad goed uit, het enige waar ik dan nog aan twijfel is Vista en het shared videogeheugen. Vooral Vista is een doorn in mijn oog.

• aryan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:46
Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 14:37:
Aan jvdgeest

Bedankt voor je reactie

Waarom weet ik niet, maar ik had er eventjes niet aangedacht dat een hoger rpm weleens wat accuduur kan kosten. Waarschijnlijk zal een standaard harde schijf het prima doen, zolang er maar genoeg ruimte op zit.

Verder wil echt heel erg graag 15,4". Het is niet zo dat ik elke dag met mijn laptop op stap zou gaan, maar voor die paar keren dat ik het wel doe wil ik niet met een 17" rond zeulen. Bovendien zijn de 14" modellen vaak een beetje duur, als ik deze prestaties wil.

Tot slot heb ik gewoon goede verhalen over AMD gehoord, ik heb er één in mijn desktop, en heb er nog nooit problemen mee gehad. Een goede Intel zou ik niet vreselijk vinden, maar toch liever AMD.

Aan aryan

Ziet er inderdaad goed uit, het enige waar ik dan nog aan twijfel is Vista en het shared videogeheugen. Vooral Vista is een doorn in mijn oog.
vrijwel alle nieuwe laptops komen nu met Vista, ik zag zelfs laatst ergens in een krantje een laptop met een sempron processor en die kwam ook met Vista.

En verder zal je met 2 gig werkgeheugen weinig hinder hebben van het shared geheugen.

• Jokuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-01 11:35
Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 14:37:
Ik heb ook een AMD en ik ken mensen met de nieuwe intel c2d's
Dat is nogal een verschil van prestatie.. en dat komt niet door dual core.
Ik raad je echt Core 2 Duo aan.

Verwijderd

Jokuh schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 14:46:
[...]

Wellicht is een Dell Inspiron 6400 laptop wat voor je? Staan grote gebruikerservaringen in dit forum over deze laptop!

• Remco Kramer
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02-2018
Wat voor spellen verwacht jij te gaan spelen op die laptop?
Jokuh schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 14:46:
[...]

Da's wel een beetje heel erg kort door de bocht, niet? De ene AMD is de andere niet... als je een AMD laptop vergelijkt met een Intel en vergelijkbare specs valt dat reuze mee...

[ Voor 79% gewijzigd door Remco Kramer op 18-05-2007 14:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bovendien heeft AMD ook Dual Core processoren. Ach, als een laptop aan alle eisen voldoet behalve de processor, die dan van Intel is, vind ik het prima.

Ik speel voornamelijk grafisch behoorlijk zware spellen, zoals Command & Conquer: Tiberium Wars, The Battle for Middle Earth II, Tomb Raider: Legend, Need for Speed Carbon en nog een aantal anderen. Met 512 shared videogeheugen en 2 Gb werkgeheugen zou ik tevreden zijn, met 256 niet. Dat kan beter.

Ik zal in ieder geval de Inspiron 6400 topics eens opzoeken, kijken wat men daarover te zeggen heeft.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 17:42:
Bovendien heeft AMD ook Dual Core processoren. Ach, als een laptop aan alle eisen voldoet behalve de processor, die dan van Intel is, vind ik het prima.

Ik speel voornamelijk grafisch behoorlijk zware spellen, zoals Command & Conquer: Tiberium Wars, The Battle for Middle Earth II, Tomb Raider: Legend, Need for Speed Carbon en nog een aantal anderen. Met 512 shared videogeheugen en 2 Gb werkgeheugen zou ik tevreden zijn, met 256 niet. Dat kan beter.

Ik zal in ieder geval de Inspiron 6400 topics eens opzoeken, kijken wat men daarover te zeggen heeft.
Dan hoef je niet te gaan kijken naar de Inspiron, die heeft maximaal een x1400. 512 MB shared geheugen, ik neem aan dat je hier 512mb dedicated bedoelt? Er zijn maar 2 notebook's met 512MB geheugen in de 15,4 inch klasse. Ten eerste is dat de Asus G1 en die zit zwaar boven je budget. Ten tweede kun je nadenken over een Compal (Zepto, BTO etc) met een 512 MB 7600.

Voor jouw informatie, je zou het net zo goed met 256MB geheugen kunnen doen, dit soort gpu's zijn gewoon niet snel genoeg om met 512MB te werken. Het verschil in grafische prestaties is dan ook erg klein tussen een 256MB en een 512MB variant.

Verder snap ik niet dat je persé een AMD Turion wil. Het zijn wel aardige cpu's, maar een C2D maakt er echt gehakt van.

• BoyzNDaHood
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2022
Het is zowiezo crap dat je een 512 mb videokaart eist, zonder te kijken welke kaart het is. Niet alle 512 kaarten zijn beter dan 256. En daarnaast draaid een X1600/G7600 makkelijk de games die jij speelt zonder gelijk de 512 mb versie of andere kaarten met 512 mb.

Je bent pas tevreden met 512 mb graka en 2 gb. Daarvoor was het nog 1 gb en 256 mb graka. Gebruik je dat nu ook al met je huidige pc of zeg je dit omdat je denkt dat meer beter is?

[ Voor 37% gewijzigd door BoyzNDaHood op 18-05-2007 18:18 ]

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van een toshiba A100-812

(edit: ) de proc. is een C2D T2250 á 1.73 Ghz ( Centrino Duo )
1 Gb geheugen ( 1xDDR2) en 256 Mb Gforce 7600 Go
verder kwam het met vista home premium, en een 160 Gb Harddisk
en als extra toetje, een bluetooth adapter ingebouwd ( gaat goed samen met mijn BT muis )

Bij Media markt was deze 999,- maar nadat ik ze naar Paradigit heb laten bellen, kreeg ik hem voor 899,- mee

Ik ben niet zo'n fan van Vista, dus heb er de XP-Pro van baaslief opgezet, maar verder tot nog toe een degelijke klapdoos, lijkt me .

[ Voor 14% gewijzigd door FreshMaker op 18-05-2007 18:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, volgens mij wordt ik verkeerd begrepen: ik heb het gewoon niet zo op shared geheugen, als video geheugen shared is, vind ik dat het minstens (tot) 512 mag zijn. 256 dedicated ben ik blij zat mee.

Vervolgens heb ik in mijn vorige reply gezegd dat de soort processor me eigenlijk al niet zo veel meer kan schelen, ik ben inmiddels overtuigd. Het verschil tussen AMD en Intel zal wel niet al te groot zijn.

Verder ben ik Dell.nl wat dingen in gaan voeren, en kwam verassend laag uit:

PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo Processor T5600 (1,83 GHz, 2 MB L2-cache, 667 MHz FSB)
BESTURINGSSYSTEEM Legitieme Windows Vista™ Home Premium - Nederlands
ONDERSTEUNINGS - SERVICES Collect & Return-service, slechts 1 jaar
LCD-SCHERM 15.4" W Screen XGA TFT Display resolution: 1280x800
GEHEUGEN 2.048 MB 533 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM (2 x 1.024)
HARDE SCHIJF 120 GB SATA harde schijf (5.400 rpm)
GRAFISCHE KAART 256MB ATI® MOBILITY™ RADEON® X1400 graphics card, PCI-Express x16
OPTISCH(E) STATION(S) Vast intern 8x DVD+/-RW-combinatiestation met software
HOOFDBATTERIJ 9-cel lithium-ion batterij (85 W/h)
DISKETTE / MEDIASTATIONS Geen optioneel diskettestation

Voor € 1.178,64

Wel Vista (ik weet echt niet meer hoe ik daar onder uit moet komen, hopelijk zijn de nieuwe spellen compatible), ik vroeg me alleen af of het beeldscherm zo'n glimmend laagje heeft wat bij elk merk anders wordt genoemd (Crystal Bright, Bright View, etc.)

Voor de rest klopt het volgens mij redelijk met mijn eisen... Of zie ik iets over het hoofd?

• ipazza
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10-2024
Voor gamen raad ik de x1400 af en voor jouw budget zou ik eeerder een 8400m GT of 8600m GS aanraden...Als je daar het geduld voor hebt om op te wachten.

Anders een go7600 nemen.

I don't hate you, I nothing you

Verwijderd

Ik zou met de spellen die jij speelt of in de toekomst wilt gaan spelen zeker voor een GF7600/X1600 gaan. Alles onder dat is eigenlijk bagger.

Wat vind je van deze setup?

http://www.laptops4u.nl/info/hel80-196-1321.html

• i8086
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-01 07:11
Misschien ietjes boven het budget, maar wel een hele mooie:

http://www.btonotebooks.n...PartnerID=1&ProductID=211

edit: Link met nieuwere vervangen.

Druk op configureren, kies voor een 8 cell batterij ipv. 6 cell, en vergeet niet een besturingssysteem te kiezen.

edit 2 : Eventueel met hogere resolutie beeldscherm:

http://www.btonotebooks.n...PartnerID=1&ProductID=201

Deze is standaard met Vista, maar kan je ook met XP configureren.

[ Voor 65% gewijzigd door i8086 op 18-05-2007 19:21 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
FreshMaker schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 18:25:
Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van een toshiba A100-812

(edit: ) de proc. is een C2D T2250 á 1.73 Ghz ( Centrino Duo )
1 Gb geheugen ( 1xDDR2) en 256 Mb Gforce 7600 Go
verder kwam het met vista home premium, en een 160 Gb Harddisk
en als extra toetje, een bluetooth adapter ingebouwd ( gaat goed samen met mijn BT muis )

Bij Media markt was deze 999,- maar nadat ik ze naar Paradigit heb laten bellen, kreeg ik hem voor 899,- mee

Ik ben niet zo'n fan van Vista, dus heb er de XP-Pro van baaslief opgezet, maar verder tot nog toe een degelijke klapdoos, lijkt me .
Een C2D bestaat niet als T2250, zoals je zelf al aangeeft is het een Centrino Duo, een "gewone" Core Duo dus, nog geen Core2Duo. Deze zitten voor zover ik weet allemaal in de T5xxx en T7xxx serie op dit moment. De T2250 bestaat in feite uit 2 aan elkaar geplakte Centrino's.

Verwijderd

Topicstarter
Net even een beetje onderzoek gedaan naar BTO, ik had er nog nooit eerder van gehoord.

Is het nou een onderdeel van Compal? Blijkbaar heeft Compal een markt aandeel van bijna 19%, dus daar heb ik wel vertrouwen in. Ik heb gewoon het idee dat de laptops wel erg goedkoop zijn voor die kwaliteit. Ik kon even geen duidelijk topic over BTO op de site vinden, eentje die op slot is gezet en inderdaad meer op reclame leek dan op ervaring.

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

uhm....is BTO niet gewoon Build-to-Order? een onderdeel/service van compal?

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Verwijderd

Compal levert barebones voor laptops en brengt ze ook uit onder de eigen naam. BTO is gewoon een merk dat Compal barebones gebruikt, net als Zepto en Ahtec bijv.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar van welke kwaliteit zijn die BTO-Notebooks dan? Ik had er voor deze site nog nooit eerder van gehoord. Is het een A-merk?

• i8086
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-01 07:11
Qua kwaliteit van de barebone doet 'ie dus niets onder ten opzichte van iedere Compal laptop barebone, de toegevoegde onderdelen komen allemaal van a-merken, dus zou de kwaliteit prima moeten zijn.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:42
De Compal HEL80 heeft ook een eigen topic op GoT, btw: Ervaringen Compal HEL80.

Over het algemeen weinig klagers (afgezien van het stuiterende toetsenbord).

Ikzelf had ook de pech dat de laptop na 5 maanden stukging (video hield ermee op). De garantieafhandeling van de importeur is behoorlijk bagger geweest. Sterker nog: ik heb m'n eigen laptop nooit meer terug gezien. Die was blijkbaar kwijtgeraakt/ gejat tijdens transport. Zodoende heb ik een nieuwe gekregen en een gratis upgrade van Laptops4u van Core Duo T2500 naar Core 2 Duo T7200, omdat de T2500 zo slecht leverbaar waren O-). Maargoed, dat mag eigenlijk ook wel na 2 maanden je laptop te zijn kwijtgeweest 8)7.

Voor de rest trouwens weinig klagen over de laptop zelf hoor, geen problemen gehad totdat hij stukging :).

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Sander_1988
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-01 10:07
http://www.laptops4u.nl/info/f3sv-as019c-1432.html

Is dit misschien iets voor jou?

Mooie graka, sterke processor, ruim binnen het budget.

edit:
Ervaringentopic

[ Voor 18% gewijzigd door Sander_1988 op 19-05-2007 02:14 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Als hij per-sé een AMD Turion 64 X2 wil, 256MB NV kaart, oftewel mijn eisen van 10 maanden geleden dan zie ik maar 1 optie:

Een Asus F3T uit Duitsland importeren en er een QWERTY toetsenbord inzetten. Specs van hieronder ongeveer, maar dan een TL-56 en 120GB HDD. Ook een A6T in Nederland vinden is een optie, maar of die nog te vinden is....
Pagina: 1