HTPC Budget +/- € 800,-

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distael
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-06 16:59
Voor in de woonkamer wil mijn vrouw graag een HTPC. Uiteraard wil ik haar daar graag geheel belangeloos bij helpen O-) . Het Budget is ongeveer 800 euro dus het zou mooi zijn als ik daar onder blijf.
Omdat de HTPC in de woonkamer komt te staan is het wel de bedoeling dat hij super stil wordt. Ik heb al wat spullen bij elkaar gezocht maar wellicht dat jullie er andere ideeen of betere alternatieven voor hebben.

Wat ga ik er mee doen:
- films kijken
- muziek via optische kabel naar de versterker
- tv opnemen/afspelen

De kast: Silverstone SST-LC17B (mATX, Geen PSU, Zwart)

Stijlvol, stil en ruim genoeg om de apparatuur in kwijt te kunnen (en past binnen budget)

Moederbord: Asus P5B, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
Bij het moederbord heb ik wat vraagtekens? Zijn er goedkopere alternatieven die net zo goed zijn en ook nog eens passief zijn gekoeld?

Voeding: Antec SmartPower 2.0 SP-400, 400W (ATX12V v2.0)

Ook hier wat vraagtekens: voeding zal genoeg zijn voor deze set maar is hij ook stil genoeg?

Processor: Intel Core 2 Duo E4300 (S775, 2x1.86GHz, 2MB, 800MHz FSB)

Volgens de test van Anandtech vergelijkbaar met de E6300 maar wel veel meer potentie (overklokken zal waarschijnlijk niet nodig zijn (of zelfs wenselijk ivm de hogere temperaturen in de HTPC maar wie weet?). De koeler ben ik nog niet uit, wie weet een goede stille koeler die in deze kast past?

Grafische Kaart: Asus GeForce 8500 GT 256MB DDR3 (PCI-e, D-Sub/DVI) EN8500GT SILENT/HTD/256M

De 8600 GT presteert bijna 2x zo goed in 3dMark als de 8500 GT; beiden hebben wel hardwarematige H.264 decodering voor mijn HDTV. Zoals FabianNl hieronder aangeeft maakt het niet uit welke kaart je pakt als er toch geen spelletjes gespeeld worden. Dus toch gekozen voor de 8500 GT (voordeel is dan ook weer de passieve koeling)

Geheugen: 1GB PC6400 DDR2, CL5 (TwinMos Twister, DC-512-800-TWI-240-U-16-F-5.0)

Voor Windows MCE is 1 Gig genoeg, spelletjes speel ik wel op mijn andere PC.

DVD (brander): NEC AD-7170S 18x (Dual-layer, SATA, Zwart)

Wordt veel gebruikt, sata dus makkelijk met de kabels.

Harddisk 1: Samsung Spinpoint SP2504C, 250GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ)

Samsung spinpoint staan bekend als stil, 1e schijf voor windows en software

Harddisk 2: Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ)

2e schijf voor opslag media

TV Tuner: Hauppauge WinTV-PVR-150 MCE-Kit

Ik kwam wat commentaar tegen van mensen die de PVR500 hadden en die overgestapt waren op 2 x de PVR 150; Wie heeft er ervaring mee en wat kan ik het beste doen?

Keyboard: Microsoft Remote Keyboard ( for Media Center Edition )

Volgens mij het meest gebruikte toetsenbord bij een HTPC,

IR Receiver: Microsoft Media Center Remote & Receiver 2005 NL

Digitale TV heb ik nu via mijn decoder van Multikabel, dat wil ik voorlopig ook zo laten, via de forums blijkt dat er nog (te) veel problemen zijn om het werkend te krijgen en te houden. Ik verwacht dat er nog wel de nodige problemen bij gaan komen door de fusie met Casema. Wellicht dat ik me hier in vergis maar dan hoor ik het graag.

[ Voor 5% gewijzigd door Distael op 20-05-2007 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Deze kaart presteert bijna 2x zo goed in 3dMark als de 8500 GT; beiden hebben wel hardwarematige H.264 decodering voor mijn HDTV.
Als je dat belangrijk vindt: houd dan nog wel wat budget vrij voor software die daar ook gebruik van maakt (WinDVD, PowerDVD, PureVideo Decoder). "Gratis" codecs als ffdshow gebruiken de hardware acceleratie helemaal niet, dus dan kan je beter geld steken in een snellere cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:45
Weet je zeker dat je op de 800 euro of zelfs minder uit gaat komen? Moet ook rekening houden met je OS en mogelijk verzendkosten/assemblage?

Maar verder heb ik 1 vraagje, hoezo kies je voor een 8600 GT ipv geen 8500 GT? Ik ga persoonlijk namelijk een 8500 GT erin zetten (ben nu ook bezig een HTPC samen te stellen). Jij geeft wel aan dat 3D Mark dubbel zo goede scores geeft, maar wat heb je daar aan als je toch geen spelletjes erop speelt? Beide hebben hardware matige decodering van H.264 (en alle andere formaten) en daar draait het toch alleen om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 14:51
Harddisk 1: Samsung Spinpoint SP2504C, 250GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ)

Samsung spinpoint staan bekend als stil, 1e schijf voor windows en software

Misschien is 250GB voor wat windows en software overkill. Alle media wil je tenslotte toch vanaf die 500GB schijf gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distael
@dreamvoid: het budget is exclusief de software; PowerDVD heb ik hier nog origineel liggen dus dat komt wel goed.

@ FabianNL: Het OS wordt Windows XP MCE; Dat komt inderdaad nog bij de prijs. Je hebt gelijk wat betreft de 8500 GT. Ik ben waarschijnlijk wat te hebberig :9 Ik heb de startpost aangepast naar de 8500 GT.

@ Stijnd: Ik heb 2 schijven gekozen zodat ik het OS op de 1e schijf kan zetten; de media komt op de 2e. Mijn bedoeling was om de 1e schijf een 2e partitie te geven waar ik kan opnemen terwijl ik van de 2e schijf een film bekijk zodat er niet tegelijk gelezen en geschreven hoeft te worden op 1 schijf. Is dat een goed plan of is het niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distael
Ik heb inmiddels de Microsoft IR receiver gevonden. Weet iemand of deze een beetje knap in de kast verwerkt kan worden?
Pagina: 1