Toon posts:

OC 'probleem'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

sinds woensdag 16 mei heb ik eindelijk mijn langverwacthe upgrade uitgevoerd. Ben van een s754 AMD K8 systeem naar een Intel C2D overgestapt. Na veel lezen over overklokken ben ik eens voorzichtig gaan kijken. En wat schets mijn verbazing; 50% overclock met zeer nette temps :D . Echter verder kom ik niet. Geen Mhz verder. Kan iemand eens aangeven of ik een nog iets kan veranderen?

Specs volgens Everest:
CPU Type DualCore Intel Core 2 Duo E6420, 3200 MHz (8 x 400)
CPU stepping B2
CPU Multiplier 6x / 8x
Temps Idle 31 graden - Stressed 47 graden MAX

Moederbord ID
P5B Deluxe
Core Spanning 1.350 V

Geheugen GeIL CL4-4-4-12 DDR2-800

Northbridge 1.25 V
Southbridge 1.05 V

VGA XFX Geforce 7900GS @ Stock speed

Probleem is dus dat als ik FSB met 1,2, of 3 Mhz omhoog gooi, dan start Windows niet meer stabiel op. Gooi ik hem met meer dan 3 omhoog, dan krijg ik geen beeld.
PCI en PCI-e zijn gelockt. Mem divider staat 1:1

Ik hoop dat iemand mij kan helpen of zit ik aan de top van mijn hardware?
Ik ben al tevreden met mijn overclock, dus echt probleem is het niet, maar wil weten of ik hem nog iets verder kan krijgen.

/edit 17. 51 uur

Inmiddels heb ik alleen mijn multiplier verlaagd naar 7. Dit had als resultaat dat mijn kloksnelheid terug zakte naar 2800 Mhz, maar op de een of andere manier blijft mijn videokaart nu wel stabiel :? .
Heb nu voor het eerst een complete run van 3dmark06 gedraaid met een score van 5743. Niet heel slecht dacht ik te lezen.
Maar iemand een idee wat dat videoprobleem kon zijn? Heeft met overclock te maken imo

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2007 18:01 ]

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:07
Misschien je CPU-voltage iets opschroeven?

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

Verwijderd

Je kan je core spanning omhoog gooien, maar hoger dan 1.5 V zou ik niet gaan. Je moet daarbij wel goed op je temperaturen letten. :)

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 13:28:
Probleem is dus dat als ik FSB met 1,2, of 3 Mhz omhoog gooi, dan start Windows niet meer stabiel op. Gooi ik hem met meer dan 3 omhoog, dan krijg ik geen beeld.
PCI en PCI-X zijn gelockt. Mem divider staat 1:1
Knap, aangezien je geen PCI-X heb op dat mobo. Wel de PCIe gelocked neem ik aan? (groot verschil, moest even).

Al eens gekeken naar geheugen (sub) timings/(nb) voltage? Zat topics over dit mobo en ik vermoed dat je niet echt hebt gezocht (zie het niet staan namelijk).

Edit: Kan ook gewoon FSB wall zijn van de proc (mogelijk icm het mobo) ik zie E6420. 't maar een gok, google anders even.

[ Voor 9% gewijzigd door Cio op 18-05-2007 14:21 ]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Verwijderd

Topicstarter
Na een aantal drukke dagen, toch maar weer eens gekeken of ik nog hoger kon komen.
Momenteel draai ik op 3240 MHz (8*405). Ik krijg de FSB geen MHz hoger en ook het mem voltage niet. Dan wil windows niet meer opstarten namelijk.

Nu: mem voltage = 2,30 V
vcore = 1,40 V

Alle andere voltages staan op auto. Zit ik aan de grens van mijn hardware of kan ik nog ergens mee spelen?

CPU-Z validatie

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 03:57:
Na een aantal drukke dagen, toch maar weer eens gekeken of ik nog hoger kon komen.
Momenteel draai ik op 3240 MHz (8*405). Ik krijg de FSB geen MHz hoger en ook het mem voltage niet. Dan wil windows niet meer opstarten namelijk.

Nu: mem voltage = 2,30 V
vcore = 1,40 V

Alle andere voltages staan op auto. Zit ik aan de grens van mijn hardware of kan ik nog ergens mee spelen?

CPU-Z validatie
Lekker op 400fsb blijven. Bij 401 kom je in een andere strap dat is langzamer dan 400. Pas rond de 450 fsb is dat verschil weer weg.

Verwijderd

je soutbridge voltage iets omhoog en je core op 1,45 zetten

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik weer. ;)

Ik heb inmiddels mijn E6420 kunnen 'ruilen' tegn een E6600. Nu dacht ik; E6420 draaide stabiel op 8x400 dus mijn E6600 zal wel dus 9x400 moeten kunnen draaien. Rare gedachte achteraf. Mijn E6600 draait stabiel tot 9x365. Nog wel iets sneller dan mijn E6420, maar volgens mij doe ik iets fout. De temperaturen blijven stressed max rond de 50 hangen.

Doe ik nu iets fout in mijn bios? Orthos geeft bij iedere FSB hoger dan 370 een error.

Screen bios 1
Screen bios 2
Screen bios 3

Heb vanmiddag geflasht naar laaste versie met AsusUpdate.

Ik zie anderen een FSB halen van ver boven de 400. Als orthos draait geeft ie alleen een foutmelding bij het stressen van het geheugen, niet van de processor

/edit

Zo inmiddels mijn PC een 10 uur durende memtest laten doen met Memtest 3.3 en tot mijn verbazing geen foutje te zien na 10 uur. Orthos geeft wel een foutmelding op het geheugen...
Welke kan ik vertrouwen? Iets zegt me dat Orthos er wel eens naast kan zitten, of memtest toch niet mijn volledige geheugen test....

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2007 10:10 ]

Pagina: 1