Toon posts:

Printer delen wil niet lukken

Pagina: 1
Acties:
  • 353 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
The Story of printersharing...
Ik heb een notebook met ingebouwde netwerkkaart. Windows Vista Home Premium.
Mijn zusje heeft een desktop met een PCI-netwerkkaart. Windows XP Home Edition.
Op de laatstgenoemde computer staat een printer, een HP DeskJet 990Cxi aangesloten,
via de USB-poort van de computer. Ik wil vanaf mijn laptop kunnen printen met die printer.
De printer heb ik op delen gezet, met de gewenste share-naam. Beide computers heb
ik lid gemaakt van dezelfde werkgroep, genaamd PEETERS. Beide computers staan
aangesloten op hetzelfde draadloze netwerk, genaamd Linksys Peeters.
Klaar om te delen zou je dus zeggen. Helaas, het lukt niet. Samen met de buurman zitten
proberen, want die heeft er verstand van... zegt'ie.

De signaalsterte op de desktop met het draadloos netwerk was altijd zó laag dat Windows
het 'Zeer laag' of 'Geen signaal' noemde. Volgens de buurman zou dit de boosdoener
kunnen zijn. Vandaag een gloednieuwe netwerkkaart gekocht, en jawel, de signaalsterkte
is nu 'Uitstekend'. Perfect dus, internet is vele malen sneller, beide computers correcte
verbinding met het netwerk. En nu ga ik dan eindelijk die printer delen.

Maar nee hoor... Weer gezeik. Ik heb de printer verwijderd van de desktop en deze opnieuw
toegevoegd. Opnieuw gedeeld en beide computers zijn nog steeds lid van dezelfde
werkgroep. Geprobeerd op de laptop de printer te vinden, maar weer bestaat hij niet.

Beide computers hebben McAfee Virusscan. De laptop McAfee Virusscan Plus 2007,
waarbij alleen Virusscan geïnstalleerd. De desktop McAfee Virusscan 2006, volledige
installatie. Bij beide computers is de Windows Firewall zo geconfigureerd dat bestands-
en printerdeling wordt toegelaten.

Net kwam ik erachter dat op de laptop het genoemde netwerk nog niet was geaccepteerd
of geweigerd, en dus geen toegang kreeg. Ik heb gekozen het netwerk te vertouwen. In
het schema werd mijn computer, het internet, de router en een onbekende computer
weergegeven. Die onbekende computer zal zeer waarschijnlijk de desktop zijn, aangezien
een andere desktop die zich in het netwerk bevind met een kabel aangesloten is.
Wanneer ik op de onbekende computer klikte kreeg ik de melding dat ik als ik deze
computer wil accepteren de McAfee-netwerkagent moest installeren, en dat deze
standaard bij de 2007-editie geleverd wordt. Dus, 2006 van de desktop verwijderd en
2007 geïnstalleerd. Zoals op de laptop ook hier het netwerk vertouwd, en ook nu staat
de eigen computer, het internet en de router in het schema. Ook weer een onbekede
computer, de notebook dan zeker? Ik klik erop en ook nu de melding dat ik op die machine
die agent moet installeren om te willen communiceren. Pardonia? Die staat erop, wijsneus!
2007 weer verwijderd en 2006 teruggezet, zoals oorspronkelijk het geval was.

Die twee computers verlenen elkaar dus gewoon geen toegang. Of het nou aan mij, McAfee,
Windows of het netwerk ligt, ik weet het niet! En jij? Help mij!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01-2025
Kun je wel naar de desktop pingen?

Verwijderd

Nou ik zou ervan uit gaan dat het die McAfee sjit is. Ik zou dit op beide pc's uitschakelen evenals de firewalls (firewall heb je eigenlijk alleen nodig als je niet aan vernatting doet (en als je bang bent voor mensen binnen je eigen netwerk)).
Pingen is zoals Frogy zegt ook even belangrijk om de connectiviteit te testen.

Verwijderd

En als je het via ipadres doet?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Windows Vista Home ondersteund geen SMB sharing. Probeer het eens met Vista Business.....

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.