Toon posts:

Opzetten Netwerk: Hoe aanpakken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb sinds een week m'n eerste zelfgebouwde pc af en ben daar dik tevreden mee.
Internet heb ik nu nog doormiddel van een ouderwetse netwerkkabel maar ik wil z.s.m. vanwege de kabelrompslomp overstappen op een draadloos netwerk.

Globaal ziet de opstelling hier thuis er zo uit:

Kamer 1: Wanadoo livebox (niet de draadloze versie)
PC van m'n pa.

Kamer 2 (pal ernaast): Mijn PC met P5B Deluxe Wifi-AP mobootje.

Maar hoe pak ik het aan om dat signaal van de ene kamer in de andere te krijgen?
Is het verstandig om de antenne van het moederbord als ontvanger te gebruiken?

Mijn eisen zijn stabiliteit en snelheid. Ik wil niet steeds te maken hebben met disconnects bij het gamen en downloaden en het zou fijn zijn als er wat overbleef van de 1,5 mb/s die op de andere pc gehaald wordt. Het gaat me puur om het internet van de ene kamer naar de andere te sluizen..

Ik heb zelf natuurlijk al op internet gezocht en de netwerk faq op tweakers gelezen maar ik krijg het nog niet helder. Gelukkig zijn er altijd tweakers die dat duidelijk uit kunnen leggen! :)

Verwijderd

Als jou eisen stablilteit en snelheid zijn ga dan voor de 'ouderwetse' kabel die echt het beste is. Dan weet je voor 99% zeker dat je niet te maken krijgt met disconnects. Dan heb je ook geen (lees bijna geen) problemen met slechte verbinding door stroring van buitenaf.

Aangezien je toch het e.e.a. aan kabels hebt liggen kan een simpele UTP kabel er vast nog wel bij.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2007 12:24 ]

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Wat de n**k is er mis met 'kabelrompslomp'?
Kabels werken nog altijd het best, zijn sneller, geven minder lag bij het gamen, zijn betrouwbaarder, en imo ook belangrijk: veel goedkoper.
Beetje nette afwerking kost je wat tijd, maar al met al zal het goedkoper zijn dan een brakke draadloze verbinding, zal je minder frustratie opleveren etc.

Ik geef zelf de voorkeur aan draden, ik heb zo alle pc's aangesloten hier, en zelfs mijn macbook hangt regelmatig aan een draadje, maar ook vaak zat draadloos.
Het heeft me 1 keer wat tijd gekost om het allemaal af te werken, en dat is eigenlijk nog steeds niet perfect klaar, maar mijn netwerk is wel zo betrouwbaar dat ik er nooit naar om hoef te kijken.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben zelf ook voor kabels maar m'n ouders zijn niet zo blij met die lelijke kabel over de overloop.. Ik zal nog eens gaan lobbyen maar ik ben bang dat de gewone netwerkkabel geen optie is.

• Dragonslaughter
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-02-2025
Je zegt dat het de kamer pal ernaast is. Lopen er dan geen andere kabels over en weer? Of wellicht kan je hem langs de verwarmingsbuis je kamer in loodsen of iets dergelijk.

En anders kan je ook nog altijd gewoon een klein gaatje boren door de muur waar je de kabel doorheen trekt. Als je dat in een hoekje bij de plint doet zie je dat over het algemeen ook amper.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de ideëen, er zitten zeker bruikbare tussen. Maar ik probeer het toch eerst draadloos. Ik dacht zelf dat ik alleen een stickje nodig had die in de netwerkkaart gaat (of moet daar nog een kaart aan vast zitten?). Het signaal vang ik dan weer op met de antenne van mijn moederbord. Vanwege de korte afstand zou er weinig van de snelheid verloren moeten gaan denk ik. Ik probeer het iig!

Maar wat zijn goede merken voor zo'n stickje?

Edit: ik zie dat die sticks in de usb ingang moeten, waarom niet in de netwerkkaart zoals ik dacht? Of zijn die sticks alleen om te ontvangen en niet om uit te zenden? Verwarring.. :?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2007 13:54 ]

Verwijderd

Je wil stabiliteit maar de adviesen van anderen om kabels te blijven gebruiken sla je in de wind.

Ik doe er toch nog even een schepje boven op: Hou nl. goed in de gaten dat wifi half duplex is, dit betekend dat als je op een pc aan het gamen bent en op de ander flink aan het downloaden, dat de snelheid van je wifi netwerk drastisch achteruit gaat (ook al zitten die pc's en het accesspoint allemaal dicht bij elkaar).

Zoek maar eens op internet wat "half duplex" precies inhoudt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2007 13:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 13:57:
Je wil stabiliteit maar de adviesen van anderen om kabels te blijven gebruiken sla je in de wind.

Ik doe er toch nog even een schepje boven op: Hou nl. goed in de gaten dat wifi half duplex is, dit betekend dat als je op een pc aan het gamen bent en op de ander flink aan het downloaden, dat de snelheid van je wifi netwerk drastisch achteruit gaat (ook al zitten die pc's en het accesspoint allemaal dicht bij elkaar).

Zoek maar eens op internet wat "half duplex" precies inhoudt.
Correctie: m'n pa slaat ze in de wind.. :P

Verwijderd

Correctie: m'n pa slaat ze in de wind.. :P
Dat is een bij mij bekend probleem :)

Totdat ik niet meer langs kwam om z'n wifi problemen op te lossen, tja ik had 'm vanaf het begin gewaarschuwd en het blijft natuurlijk geen feest he.... Nu heeft ie een kabel getrokken.

Nieuwbouw woningen en wifi kan nogal irritant zijn als het accesspoint en wifi kaartje wat verder uit elkaar staan.

En de eerste netwerkkaart, dat was een pci kaart met antenne, heeft m'n moeder gesloopt door met de stofzuiger de antenne af te breken :O

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2007 14:12 ]

• _zer0_
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-01 21:58
Gamen en wireless gaat imho niet samen, je ping gaat zeker 5-10 ms achteruit.
Maar als je toch wireless wil:

Je livebox uitbreiden met een wifi pcmcia kaartje:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1207476/0//adsl%2Cfamily#pcmcia

En gewoon je wifi op je mobo gebruiken, zeker als het maar 1 kamer ver is moet dat voldoende zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door _zer0_ op 18-05-2007 14:19 . Reden: typo ]

Pagina: 1