[XP]2 installs die elkaar niet kunnen beinvloeden

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Ik ben in het gelukkige bezit van een laptop van de zaak. Deze dient twee doelen:

1) mijn de gelegenheid geven om als ik op een andere bedrijfslocatie ben in te loggen op de LAN met een standaard bedrijfsprofiel
2) testen van van alles en nogwat

Aangezien die twee doelen elkaar nogal bijten (zo mag ik bijvoorbeeld niet eens admin rechten hebben op het bedrijfsprofiel, maar is die vrij noodzakelijk voor testdoeleinden) heb ik besloten om simpelweg aparte installs in aparte partitions. Zo gezegd, zo gedaan... sowieso is het een multiboot bak (WinXP voor bedrijf en WinXP, Linux en (zodra we de licenties geregeld hebben...) Vista voor testdoeleinden).

Partitielayout ziet er nu zo uit:

/dev/hda1 C: Bedrijfsprofiel (NTFS)
/dev/hda2 E: WinXP test (NTFS)
/dev/hda3 *leeg* gereserveerd voor Vista tzt
/dev/hda4 - 6 Linux

Met Linux gaat alles prima, zolang ik de NTFS drives niet writeable mount maakt het geen drol uit wat ik allemaal uitspook, het gaat de Windows partities niet beinvloeden.
Helaas lukt dat niet bij mijn test WinXP install. Dat ding heeft volledige read en vooral ook write acces tot C: :o

Ik heb geprobeerd in Disk Management de schijf te verwijderen, maar ik krijg dan de melding dat ik de system partition niet mag verwijderen. Verder heb ik trouwens aan virtualization gedacht, maar dat is om redenen van performance en realisme onwenselijk (plus dat we zo'n lekker snelle bureaucratie hebben dat het weken zou duren voor ik het op deze bak had in het officiele profiel...)

Vraag:
Zijn er suggesties voor hoe vanuit de testinstall toegang tot de C:-schijf te verhinderen (omgekeerd kan niet omdat ik geen admin rechten heb voor het bedrijfsprofiel en dat ding juist 100% standaard moet blijven) :?

Evt herinstall van testomgeving zijn geen probleem, het is per slot van rekening puur een testbed waar we aan de hand van meldingen van klanten proberen rare situaties te reproduceren en op te lossen.

Omgekeerd is het ook wenselijk dat de testomgeving niet leesbaar of schrijfbaar is vanaf het bedrijfsprofiel, maar dat is minder belangrijk - het gaat er vooral om dat er soms nadrukkelijk onveilige dingen geinstalleerd moeten kunnen worden in de testomgeving en dat dat niet het bedrijfsgedeelte mag verneuken.

Oslik blyat! Oslik!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je zal een goeie bootmanager moeten gebruiken die partities kan hiden voor andere operating systems gok ik :)
Dat zorgt er dan ook voor dat install 2 niet z'n bootfiles op C: (install 1) wegzet > daarom krijgt install 2 ook rechten op install 1, anders kan het systeem niet boot'n.

ACLs zou ik niet gaan misbruiken hiervoor want daarmee vervalt elke support tot een best effort (je maakt dan min of meer je eigen versie van het OS).

Het lastige is natuurlijk wel dat dit lastig te implementeren wordt als je beide installs (of liever 2x WindowsXP en 1x Linux , drie dus) al op de HDD hebt bivakkeren....
Zijn ze daarvoor te porren bij je ICT afdeling?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
ICT afdeling is totaal nergens voor te porren (daarom dat ik het maar zelf moet oplossen), maar muv het niet om zeep helpen van dat bedrijfsprofiel is op zich alles mogelijk, ik kan rustig de testXP en Linux eraf gooien om opnieuw te beginnen.

Misschien als ik dmv Linux fdisk de partition type flag voor /dev/hda1 (Windows C:) tijdelijk op iets totaal anders zet (83, dus Linux native bijvoorbeeld) de WinXP installer er geen raad mee weet en hij volledig op E: installeert...

Oslik blyat! Oslik!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dan hou je nog steeds 2 problemen over :)
1) je Windows C is dan ook voor je bedrijfsprofiel niet te lezen tenzij je dat daarna weer terugzet.
2) Beide Windows versies kunnen dan nog steeds onderling op elkaars data.

Ik zou ook even kijken of DiskPart je hierbij behulpzaam kan zijn trouwens :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device