Vreemd mobo met PCI-E x16 slot midden op mobo - waarvoor?

Pagina: 1
Acties:
  • 410 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Ik heb laatst op de dumpdag een leuk bordje gekocht, een dual xeon geval met een hele hoop kneut erop. Niet dat hij het zou doen, maar hij was maar 2 euro en hij zag er leuk uit voor aan de muur :).

Nu is dit nogal een geval apart, met name de sloten die erop zitten.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/da16efa00dd2df9cf6547b31ba0b826d/full.jpg

Wat weet ik van het bordje:
Het is een HP plank, gemaakt door Hannstar (de KMV-4).
De sloten die erop zitten (die 2 bruine) zijn PCI-X 133 sloten.
Gezien de afwijkende vorm zal het wel een rackmount bordje zijn geweest (uit een proliant ofzo)
En verder zitten er de standaard dingen op (usb, ps/2, serieel, 3x lan en vga).

Wat mij verbaasd is het witte slot achter het PCI-X slot. Er staat namelijk boven dat het gaat om een PCI-E x16 connector. De vraag die ik dan heb, waarom midden op een moederbord? Je kunt er geen zinnige kaart insteken, gezien je de backplate nergens kwijt kan., ook als je met een riser gaat werken.

Een riser is sowieso onwaarschijnlijk, gezien aan de ene kant de chipset zit, en aan de andere kant ruimte is voor een PCI-slot (dat er overigens bij deze niet opzit).

Nu kan ik op geen van de typenummers meer vinden dat het een KMV-4 Hannstar bord is en daarop zoeken levert me neit veel meer op dan dat het een socket 478 bordje is of een TVtuner (en aan de foto is duidelijk te zien dat het hier om een dual s504 plankje gaat).

Wat nog in me opkwam was dat het een proprietary connector is (wat je vaker op serverbordjes ziet), maar waarom dan wel de beschrijven PCI-Express conn erboven? Dat staat er meestal niet bij vermeld.

Een ander ding wat het zou kunnen zijn is een extensie op het PCI-X slot wat ervoor steekt (dit zie je ook nog wel eens op bordjes), maar waarom dan een seriele en parallele standaard met elkaar combineren?

Nu zal ik dit bordje nooit kunnen gebruiken, maar wat ik me toch afvraag, waarom midden op het bord een PCI-E connector. Heeft iemand ooit zoiets gezien? Wie helpt me dit mysterie te ontrafelen zodat ik 's nachts weer lekker kan slapen.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat ik (kijkende naar Proliant rack modellen) denk: het is of een aansluiting voor een uitgebreide riser board, 1 die PCI-X en PCI-E combineert, of een slot voor de RAID controller (of evt uitbreidingsboard voor de onboard controller).

Staat er nergens een HP partnr op? In de vorm 123456-123.

[ Voor 11% gewijzigd door wagenveld op 17-05-2007 22:02 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb een vermoeden dat dit tóch is bestemd voor een of ander breed multi-risercard dat zowel de PCI-X als de PCIe slot vult, waarbij de PCIe eventueel voor extra bandbreedte zorgt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Helaas ontbreekt het HP partnr (meestal hebben die dingen dat wel op stickertjes, maar die zitten er hier niet op.). Op zich niet verwonderlijk, als je bedenkt in welke staat dat dit ding is :P
BalusC schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 22:08:
Ik heb een vermoeden dat dit tóch is bestemd voor een of ander breed multi-risercard dat zowel de PCI-X als de PCIe slot vult, waarbij de PCIe eventueel voor extra bandbreedte zorgt.
Het is iets dat ik nog niet eerder gezien heb (niet dat het daarom niet bestaat natuurlijk :P)
Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat voor monster van een kaart dat dan is :)

[ Voor 54% gewijzigd door TERW_DAN op 17-05-2007 22:11 ]

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-03 23:01
Dit ziet eruit als een bord uit een DL380 DL360 aan de layout te zien (pin me hier niet op vast plz ;) ). Geen idee waarom het slot in het midden zit :X Ik heb de servers vaak van binnen gezien maar dit is me nog nooit opgevallen..

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:33
Aansluiting voor een RAID/SCSI-controller lijkt me het meest voor de hand liggend.
Al lijkt een riser-card me ook goed mogelijk gezien het ontbreken van PCI-sloten.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-03 23:01
PCI sloten gaan volgens mij middels de 2 bruine riser sloten. dan krijg je 90 graden gedraait je PCI-X sloten.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Heb het voor je gevonden (even intern gezocht), het is van een DL140 G2 of G3, en het is idd de aansluiting voor de PCI riser board. Je hebt op deze machine opties voor een PCI-X, een PCI-e x8 of een PCI-e x16 riser board, in het PCI-e geval zit er gewoon een dummy connectie voor het PCI-X slot. De PCI-X optie gebruikt overigens beide sloten, ik kan er alleen geen duidelijk plaatje van vinden. (de goede zijn internal use only)

http://h18004.www1.hp.com.../12509_div/12509_div.html

Verwijderd

Ik heb een DL140 G1, en die lijkt er niet erg op.

Maarum, doet hij het nog? Ik heb wel een cpu-tje voor je om te testen?
Pagina: 1