Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ARBO-regelgeving m.b.t. reparatiewerkbank

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:05

bakvis

Tweakers.Nerd

Topicstarter
Binnen nu en een jaar tijd gaat het bedrijf waar ik als part-timer werk verhuizen naar een nieuw gebouw. Nu heb ik in mijn beoordelingsgesprek aangegeven dat ik een aantal ideeën heb over de nieuwe reparatie ruimte (o.a. werkbank, weg werking van kabels, geordend werken enz.). Nu is er met onze personeelsfunctionaris afgesproken dat ik voor eind mei een idee hierover zou inleveren.

Aangezien het hier om nieuwbouw gaat zal dus ook de reparatie afdeling compleet nieuw ingericht worden. Daarom ben ik op zoek gegaan naar de arbo wetgeving voor een toonbank/reparatie werkbank. Alleen ik heb hier niets over kunnen vinden. De inrichting van een kantoor werkplek is redelijk makkelijk te vinden, maar een toonbank is een stuk ingewikkelder. Website waar ik onderandere informatie gezocht heb zijn:Nu ben ik op deze websites niets tegen gekomen wat direct te maken heeft met de hoogte van de toonbank, regels over het staand werken, het gebruik van een kruk ed.

Nu is mijn vraag: hebben jullie hier informatie over die belangrijk is bij het opnieuw inrichten van een werkplek. Je moet bedenken dat de meest comfortabele manier van werken een staande werkhouding is, de reparatie bank zal dus boven heuphoogte moeten komen. Alleen graag wil ik hier exacte regels voor hebben!

Mijn Specs

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik snap waarom je er zorgen om maakt, maar zover ik weet is het architectenbureau dat jouw nieuwe bedrijf ontwerpt, verantwoordelijk om het gebouw en de inrichting aan de wettelijke regelgevingen te laten voldoen. Dus waarom zou je daar zelf achtereen zitten?

De architect zal luisteren naar de wensen en eisen van de klant, maar hij is verantwoordelijk voor de uiteindelijke deugdelijkheid van het resultaat.

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:05

bakvis

Tweakers.Nerd

Topicstarter
Roamor schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 20:55:
Ik snap waarom je er zorgen om maakt, maar zover ik weet is het architectenbureau dat jouw nieuwe bedrijf ontwerpt, verantwoordelijk om het gebouw en de inrichting aan de wettelijke regelgevingen te laten voldoen. Dus waarom zou je daar zelf achtereen zitten?

De architect zal luisteren naar de wensen en eisen van de klant, maar hij is verantwoordelijk voor de uiteindelijke deugdelijkheid van het resultaat.
Ok, goed punt. Alleen het bedrijf wou ook graat input van de werknemers zelf, omdat hun in de situatie gaan werken en misschien ideeën hebben die nuttig zijn waar een architectenbureau niet aan zou denken. Daarbij hebben ze mij ook gevraagd om (indien mogelijk) informatie op te zoeken over de arbo regels m.b.t. de werktafels. Dit omdat ik toch al met het onderwerp bezig zou zijn op dat moment.

Mijn Specs

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Waar je naar moet kijken is de ergonomie en de veiligheid van het een en ander.

Je moet dan denken aan dingen zoals;

Is de hoogte van de werkplek juist cq. verstelbaar?
Is het gereedschap en zijn de onderdelen makkelijk bereikbaar?
Is er voldoende ruimte op de werkplek?
Is er voldoende licht op de werkplek?
Is er voldoende ventilatie en/of afzuiging?

Kortom allerlei dingen die het werken makkelijker en veiliger maken. Logisch en vanuit de praktijk nadenken dus.

ARME AOW’er

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:01
Eventueel bel je bijvoorbeeld de Arbo-Unie voor een RI&E (Risico-Inventarisatie en Evaluatie) vragenlijst, daar staan de meeste vragen die Guardian Angel al aangaf in.

[ Voor 4% gewijzigd door Xiphalon op 18-05-2007 09:16 ]