Toon posts:

Graka cooler ratelt sinds BTX kast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Een tijdje geleden heb ik een nieuwe behuizing gekocht, het gaat hier om een Enermax CS-718. Aangezien dit een BTX kast is hangt dus alles zogezegd op zijn kop. Sinds een tijdje ratelt de koeler van mijn videokaart (ATi Silcencer 5). Ik weet bijna zeker dat dit komt omdat hij nu (na een jaar gewoon gehangen te hebben) omgedraaid hangt.

Ik kan er wel een nieuwe koeler op gaan zetten, maar gaat deze dan ook niet ratelen na een tijdje, omdat deze koelers misschien zijn ontworpen om andersom te hangen? In dat geval zou het zonde van mijn geld zijn.

alvast bedankt!

Verwijderd

Weleens gehoord van slijtage?

Verwijderd

Topicstarter
mijn vraag is dus of hij niet eerder gaat ratelen in "BTX mode" omdat de fan dan andersom hangt. en als je een beetje goed gelezen had, dan had je dat ook begrepen.

edit:
en natuurlijk slijten fans, maar dat hoort niet zo snel te gaan

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2007 14:10 ]

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-01 16:39

Just_I

What did you just say?

Ik vermoed dat het probleem wel aan de slijtage ligt. Omdat de fan al een jaar op de kop heeft gehangen is deze op een bepaalde manier ingesleten. Als je dat de fan daarna omhoog zet krijg je een ander slijtpatroon. De lijstage van het ondersteboven hangen zorgt daardoor waarschijnlijk voor de ratel in de fan.
Als je een nieuwe fan zou instaleren zou het probleem vermoed ik dus weg zijn mits het een nieuwe fan is ;)

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Een simpele oplossing is wellicht een koeblok met "standaard" fanmaat (80mm, 92mm, 120mm) en een goede Papst fan (ik heb hier een 80mm papst al 2 jaar "op z'n kop").

Zowel zwaartekracht als luchtstroom drukken de fan los van de motor in de BTX opstelling, vermoed dat dit dus meer slijtage oplevert dan wanneer zwaartekracht en luchtstroom elkaar enigzins opheffen.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb eens zitten kijken naar thermalright koelblokjes waar een 92mm fan op kan.. dit zou een eventuele oplossing zijn, al moet ik zeggen dat ze wel aardig prijzig zijn. Heeft iemand ervaring met deze koelers?

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-01 12:22
Je tower op zijn kop en draai je cd-rom speler om.

Sorry!!!

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 18:16
als de fan hangt heeft het veel minder weerstand in de lagers dan andersom.

BTX heeft dan wel het systeem dan de warmte beter van de kaart weg kan, terwijl juist steeds meer kaarten een systeem gebruiken die de lucht aanzuigt en dan achter de kast uitblaast, hierbij vervalt eigenlijk het nut van de kaart op de kop te plaatsen in de behuizing.

en als het echt zoveel scheelde hadden videokaarten bakkers allang wel upside down kaartjes gemaakt voor ATX kasten

[ Voor 14% gewijzigd door Bulls op 20-05-2007 02:18 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:41
Die zijn er ook geweest, meende dat Asus daarmee een keer in het nieuws kwam. Het scheelde wel een paar graden.
Cio schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 14:15:

Zowel zwaartekracht als luchtstroom drukken de fan los van de motor in de BTX opstelling, vermoed dat dit dus meer slijtage oplevert dan wanneer zwaartekracht en luchtstroom elkaar enigzins opheffen.
De zwaartekracht probeert hem juist naar beneden te trekken, de fan zelf probeert zich naar boven te werken ;). Anyway, het principe zal iig wel kloppen: de fans zijn er gewoon niet voor gemaakt. Het zal misschien prima kunnen (denk aan de Acellero Xx van Arctic, die heeft een radiaalfan en er dus veel minder last van), maar zodra een fan iets 'gewend' is, kan ie iets anders eigenlijk niet goed doen.

Zo zijn er ook verhalen van HDD's die jaren recht hebben gelegen en nu opeens op hun zijkant worden geplaatst (andere kast bijv. met een verticaal mountingsysteem) en dan hier de verhalen krijgen dat de hardeschijf het na enkele dagen heeft opgegeven (let wel, dat was vooral vroeger zo met ball bearings, tegenwoordig is het meeste met vloeistof gelagerd).

• Godric
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-01 13:02
Ik gebruik zelf een Accelero X1 ook met het mobo in BTX stand. De koeler heeft eerst in ATX stand zijn werk gedaan, toen ik hem erna in BTX zette ging hij na een tijd ratelen. Ik heb toen al aan een RMA zitten denken, maar het even afgewacht (6 jaar garantie bij Artic dus je kan wel even wachten).
Ik heb het even aangekeken, ondertussen heeft het systeem ook nog een paar maandjes in een ATX kast gehangen. De koeler hangt nu alweer een tijd in BTX zonder een geluid te maken, kennelijk slijten de fans ook weer op de andere manier in :).

Nu moet ik er wel bij zeggen dat de Accelero X1 en 2 volgens Artic BTX capable zijn.

Canon EOS 40D | EF 17-40L f/4.0 | EF 70-200L f/4.0 | EF 50 f/1.8 II

Verwijderd

Topicstarter
heeft arctic 6 jaar garantie :>? misschien moet ik hem maar eens opsturen dan....
Pagina: 1