Toon posts:

[HTML] Select weergeven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen

Ik heb een select met ruim 1000 waarden. Alles werkt zoals het moet alleen omdat de meeste categorieen meerdere keren voorkomen wordt er wel eens een verkeerde select waarde gekozen.

Ik probeer dit nu te voorkomen. Ik heb al een verschillende achtergrond kleur toegevoegd per vak zoals je ziet.
Hebben jullie nog meer tips. Zat ook te denken aan vetgedrukt en scheefgedrukte teksten maar dat heeft volgens mij weinig zin.

Het liefst los ik het op door alleen achtergrond kleuren aan te passen, scheelt me weer programmeren.
Maar dan krijg ik allemaal kleuren die of te veel op elkaar lijken of niet in de layout passen.

Zie hier een kopie van de pagina:
http://www.ival-webdevelopment.nl/test/test.html

Dus heeft iemand nog een goed idee?

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Oplossen met meerdere selects:

Keuze leerjaar
Keuze vak
Keuze hoofdstuk

De 2e en 3e selects vul je met javascript op basis van de keuze van de voorgaande.
Dat werkt sneller en waarschijnlijk is het een stuk minder foutgevoelig.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:21

momania

iPhone 30! Bam!

Uhm, verdeel het over meerdere selects. ;) Zo is het veels te veel in 1 select box.

Hoofdgroepen van je select dus in een aparte zetten en op basis van de keuze daarin een volgende select vullen met mogelijkheden. :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Topicstarter
Is niet dynamisch genoeg voor mij :S

Als er een nieuw niveau wordt aangemaakt zou er dus ook een nieuw select moeten komen.
Begin ik niet aan :S

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Tja, zoals het nu is is het ook compleet onwerkbaar. Daarnaast is het vast ook wel mogelijk om het extra niveau dynamisch aan te maken afhankelijk van de beschikbare gegevens.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• orf
  • Nu online

orf

Dan maak je het toch dynamisch?
Gebruik een parent kolom. Dan kun je tellen hoe 'diep' je moet gaan. Die diepte is het aantal selects dat je nodig hebt. Met ajax kun je dan voor alle selects (behalve de eerste) de nodes ophalen met de id van de voorgaande select.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:21

momania

iPhone 30! Bam!

Niet dynamisch genoeg? 8)7

Joh, dan laat je het lekker zo en hou je het probleem dat het voor niemand makkelijk is om in zo'n ongelovelijk lange select een keuze te maken. :|

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 13:44
Als je met php/asp/jsp/etc werkt, kun je toch perfect aan dynamisch componentje maken dat verschillende selects rendert adhv een array bv?

Ik snap niet dat je hier om hulpt vraagt als je niet bereid bent er iets voor te doen :)
Imho is een select met 1000 opties gewoon not done, dan mag je er nog zoveel kleurtjes insteken als je wilt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 20:35:
Is niet dynamisch genoeg voor mij :S

Als er een nieuw niveau wordt aangemaakt zou er dus ook een nieuw select moeten komen.
Begin ik niet aan :S
Dat is alleen zo als je het allemaal handmatig in html blijft maken. Er zijn voldoende mogelijkheden om dit zo dynamisch te maken als je zelf wil (zie ook hierboven).

Mocht je het toch alleen met html op willen lossen, dan zou ik om te beginnen optgroups gebruiken en verder wat witregels/lege opties. Maar ik vrees dat het hoe dan ook onoverzichtelijk blijft.

• P.O. Box
  • Niet online
zelfs als je het alleen in html doet kun je het nog best enigszins dynamisch maken... op een centrale plaats (js-file, bovenaan de pagina, whatever) je select waarden in een array proppen en je bent al een heel end... of in een txt-file en met ajax uitlezen... mogelijkheden zat...

Verwijderd

Hier een link naar een javascript AJAX oplossing, tegen webservice aanpraten en dan de geretourneerde waarden gebruiken om volgende select te vullen.

http://www.codeplex.com/JavaScriptSoapClient

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp. Het is ook een dynamische lijst aan de hand van MySQL / PHP.
Maar het gaat er mij om dat het flexibel blijft ookal wordt er een nieuwe sub categorie toegevoegd.

• orf
  • Nu online

orf

Maar het gaat er mij om dat het flexibel blijft ookal wordt er een nieuwe sub categorie toegevoegd.
Hoeveel meer suggesties daarvoor wil je hebben dan de replies hier?

• P.O. Box
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 20:42:
Bedankt voor jullie hulp. Het is ook een dynamische lijst aan de hand van MySQL / PHP.
het is dynamisch, maar toch moet het flexibel blijven... jaja...

• WormLord
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-12 13:49

WormLord

Devver

Dan stap je toch af van een select lijst en ga je over op een tree-view formaat.

Hier is een goed voorbeeld: COOLjsTree.

[ Voor 33% gewijzigd door WormLord op 19-05-2007 12:43 ]

Pagina: 1