[vervorming] elips-vormige zon? hoe komt dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 386 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:49

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ik wil graag wat leren en daarom deze vraag. Ik heb afgelopen week met m'n digicam een foto gemaakt van een zons-ondergang. Gebruikt materiaal is een Nikon D50 met een Tamron 18-250 lens. Heb verschillende foto's gemaakt en alle zonnen lijken erg vreemd vervormd. Ligt dit aan mijn lens? Aan mijn instellingen? Wat doe ik fout?

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tcls/tmp/zon/small.jpg
hier is het origineel

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-01 21:41
Wat is het effect als je je sluiter wat meer dichtknijpt en/of snellere sluitertijd kiest?

Het lijkt er op dat de 'vervorming' gewoon veroorzaakt word door te veel licht. Zelfde effect als hier lijkt me: http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap070504.html

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:45

sapphire

Die-hard pruts0r

Is het neit gewoon een soort van flare/weerspiegeling in je lens (of filter ofzo) ter hoogte van de lichtbron, de zon dus, waardoor hij eruit ziet als een eclipse op de foto.

Gabriël AM5

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Dit is 'bleeding' van de zon op de sensor: verschillende pixels die overlopen in naburige pixels door een te groot diafragma en teveel licht. Dicht dat diafragma dus naar f/10 of nog kleiner, en het is opgelost. Dit shot hier is daar ook een voorbeeld van, op een wat andere manier.

LinkedIn
Instagram

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Was dit ook niet een bug in een aantal nikon camera's, de D50 is alleen te nieuw hiervoor dacht ik.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Fairy schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 23:46:
Was dit ook niet een bug in een aantal nikon camera's, de D50 is alleen te nieuw hiervoor dacht ik.
Ow, geloof me dat de D50 er echt wel last van kan hebben... :P

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:03

Zoefff

❤ 

De D70 heeft er in ieder geval ook flink last van. Het zal vast aan het ontwerp van de sensor liggen oid, al weet ik dat andere cameramerken hier ook last van kunnen hebben. Je kan het vaak voorkomen door te zorgen dat je camera geen digitale sluiter gebruikt. Bij de D70 wordt deze vanaf 1/250 gebruikt volgens mij. Diafragma lekker dichtschroeven dus, als je tegen de zon in aan het fotograferen bent.

Als je hier rekening mee houdt tijdnes het fotograferen is het vrijwel altijd te voorkomen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Zoefff op 18-05-2007 11:54 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Zoefff schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 11:54:
De D70 heeft er in ieder geval ook flink last van. Het zal vast aan het ontwerp van de sensor liggen oid, al weet ik dat andere cameramerken hier ook last van kunnen hebben. Je kan het vaak voorkomen door te zorgen dat je camera geen digitale sluiter gebruikt. Bij de D70 wordt deze vanaf 1/250 gebruikt volgens mij. Diafragma lekker dichtschroeven dus, als je tegen de zon in aan het fotograferen bent.

Als je hier rekening mee houdt tijdnes het fotograferen is het vrijwel altijd te voorkomen :)
Digitale sluiter? Leg eens uit, je gaat me toch niet vertellen dat de sluitertijd ingekort wordt door de sensor korter te activeren? Dat zou betekenen dat de 1/8000 op mijn 5D helemaal geen 'echte' 1/8000e is.

Zijn hier cijfers van bekend?

• Remy

Remy

De mechanische sluiter van de D70 klikt niet sneller dan 1/250e idd, precies wat Zoefff zegt: als je een sluitertijd kiest boven de 1/250e blijft de sluiter zelf gewoon dezelfde 1/250e doen, maar de sensor gaat korter aan en uit: dat is dus de electronische 'sluiter' om die hoge snelheden tot en met 1/8000e te bereiken :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.sinds1984.nl/dump/got_d50sensor.jpg

Ik heb het zelf ook al enkele malen gezien bij m'n D50. Enkel bij extreem tegenlicht, zoals zonlicht of een lasergame geweer (rode + infrarood LED) zoals op het stukje foto hierboven. Het sensorraster is wel duidelijk te zien hier. De sluitertijd hier was overigens 0,6 sec. Diafragma 2,2 op 50 mm 1.8.

Ach, het gebeurt zelden en doorgaans is je foto toch al (gedeeltelijk) overbelicht.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49

ThunderNet

Flits!

Goed :) ik ben niet snel schijterig in het gebruik van mijn camera's... Maar dit soort dingen zou ik niet opzettelijk doen :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:03

Zoefff

❤ 

Het is ook niet bijzonder verstandig om bewust lasers op je sensor te schijnen, hij gaat er namelijk gewoon kapot van (dooie pixels). De zon is iets minder erg, maar ook dat ding is verdomd sterk :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Remy

Remy

Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 14:35:
[afbeelding]

Ik heb het zelf ook al enkele malen gezien bij m'n D50. Enkel bij extreem tegenlicht, zoals zonlicht of een lasergame geweer (rode + infrarood LED) zoals op het stukje foto hierboven. Het sensorraster is wel duidelijk te zien hier. De sluitertijd hier was overigens 0,6 sec. Diafragma 2,2 op 50 mm 1.8.

Ach, het gebeurt zelden en doorgaans is je foto toch al (gedeeltelijk) overbelicht.
Wat een kunstwerk: moiré en funky kleurtjes in 1. Ik zou hem uitprinten en aan de muur hangen: ccd-frenzy art :9

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Ja, het effect was inderdaad ook niet mijn plan. Maar ze schoot terug ;) De camera werkt nog altijd prima, maar ik vind éénmaal genoeg. Geroosterde CCD's is niet mijn ding :)
Pagina: 1