Elk storage level geeft overhead, ook op kale disks. Hoe meer 'lagen' je softwarematig aanbrengt des te meer CPU verbruik. Maar je moet het niet overdrijven; RAID0 en RAID1 bijvoorbeeld zijn erg simpele RAID-levels die weinig van je CPU zullen vragen (0,5% bijvoorbeeld). RAID5 is een ander verhaal; bij het schrijven kan deze erg veel CPU vragen sterk afhankelijk van welke implementatie van RAID5 je gebruikt. Onboard en Windows RAID5 kent hierbij een belabberde performance en is vaak ook niet erg betrouwbaar.
Is RAID 5 (met 3 HD's) zo belastend voor mijn CPU... en dus ook de snelheid van het systeem, dat ik beter een RAID 0+1 (4 HD's) kan opstellen?
Ligt eraan wat je ermee gaat doen, ik zou geen onboard RAID5 als systeemschijf gebruiken, gebruik je het om je MP3tjes te streamen dan is dat prima te doen.
Dat is ook maar relatief, met schone drivers ben je waarschijnlijk meer CPU cycles kwijt aan de interrupts van je controller dan aan de RAID-driver zelf; onder de 1% dus.
Raid 5 is sneller dacht ik dan Raid 1+0 en je hebt meer GB's.
Qua schrijven helaas in de praktijk vaak erg traag, tenzij je voor een Linux / UNIX oplossing gaat die kunnen wel heel snel schrijven.
frankknopers schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 19:49:
Gewone CPU's zijn niet gemaakt voor pariteitsberekeningen die bij RAID5 horen. Dat geeft dus een vrij hoge CPU load als je softwarebased raid draait. Het kan zo 30% CPU tijd kosten en ook zijn de snelheden in software raid niet hoog.
Nu generaliseer je aangezien je het duidelijk over Windows-based oplossingen hebt. Ook software RAID5 kan 400MB/s write halen. In feite is je CPU vele malen sterker dan de CPU op een Areca. Een moderne CPU kan met gemak 3000MB/s aan XOR-berekeningen halen, dus daar mag het niet aan liggen. Het meest cpu-vretend onderdeel bij RAID5 software zijn geheugentransfers; splits en combines en het samenvoegen van blocks, niet de XOR operatie zelf.