Energiebesparen

Pagina: 1
Acties:
  • 580 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Is er iemand die heeft nagedacht over stroomverbruik van zijn systeem. En wat voor stappen heb je genomen om het verbruik te beperken. Mijn eigen systeem is een vliegdek schip en verstook vast wel wat energie maar staat nauwelijks aan. Waar ik me meer zorgen over maak zijn mn server(s) en MCE

Server1:

19" 4u behuzing
300W ATX voeding
Intel Woodruff S478WD Moederbord
Pentium 4 2Ghz
1 x 512MB PC2100
3 x 160GB Raid 5
2 x 80GB Raid 1
2 x Intel LAN onboard
1 x ISDN BRI Serverboard
APC Smart UPS 2200VA

Windows 2000 Server. Web/Mail/FTP/Grabit/Files/Backup

Server2:

Compaq Deskpro EN 900MHZ
192MB Geheugen
Standaard voeding
1 x CF256MB als HDD
Intel Dual Port Nic
Intel Quad Port Nic
ISDN Bri Interface

en speelt voor router: www.mikrotik.com

MCE:

300Watt Voeding
1 x 80CM fan op processor en 1 in de kast
MSI Moederbord
Intel P4 2.66Ghz
2 x 512MB PC2100
2 x 160GB ata HDD
1 x 200GB ata HDD
1 x DVD Speler
Nvidea FX5200
Hauppage PVR-500
Create Soundblaster 5.1 Player

Wat zijn de stappen om er voor te zorgen dat er minder stroomverbruikt wordt ? Zijn er bijvoorbeeld voedingen waar je een beduidend verschil ik verbruik kan waarnemen (hoger rendement)

MCE gaat al zelf in slaapstand en er weer uit.

Verwijderd

Het belangrijkste is (vind ik) is het idle verbruik. Als een systeem niets doet wil je natuurlijk ook niet dat de kosten voornamelijk gaan naar het niets doen :P

Een systeem die terug kan klokken is daarom belangrijk. Er zijn ook videokaarten die vrij veel verbruiken in Idle-tijd, en dat is eigenlijk best zonde.

En idd, een B-merk voeding is wat lomper als het komt om effiecientheid. Er zijn verschillende tests gedaan met verschillende voedingen, meestal komen Fortron er uit als het beste. het wil eigenlijk niets meer zeggen dan dat een voeding 'juist' met zijn verbruikte energie weet om te gaan, en het niet verspillen in warmte of onnodig vermogen opbouwen.

Daarom is een A-merk voeding best belangrijk.

Slaapstand is daarom ook prima, maar er zijn ook meerdere manieren om 'm zuiniger te krijgen. Jouw P4 Cpu vervangen door een Amd of P4 die zichzelf kan terugklokken scheelt al een hele hoop (alleen op Idle verbruik dan).

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:43
Gewoon geen P4, P4 is gewoon een stroomslurpend slecht presterend monster. Het is vast niet wat je wilt horen, want als je die vervangt moeten er veel meer onderdelen vervangen worden, maar daar kun je de meeste winst inhalen. Een P4 is gewoon enorm inefficiënt en vervangen door een AMD64 (met cool 'n quiet) of een Core CPU is dan ook aan te raden.

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01 08:33
Vind dat je nogal veel harde schijven hebt meedraaien. Deze kosten zeker veel energie.
Laat je je schijven ook uitschakelen als ze niet actief zijn?
Je kan beter al je schijven verkopen en los een 750 Gb kopen die in slaap zetten en een kleine zuinige (laptop) schijf pakken als bootschijf.

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Haal voor 10e bij de gamma een meter waarmee je het stroomverbruik van elk apparaat kan meten, reken dat om naar wat het je dus per jaar kost om dat apparaat aan te zetten: Is het voor jou dat bedrag waard om hem te gebruiken? Ja, dan lekker aan laten staan, nee: Dan kijken of je geen dingen kunt integreren op 1 machine, of om bijv een goede voeding te kopen.

Indien je in die 2 servers nog orginele/oude voedingen hebt zitten kan het heel veel schelen door deze te vervangen door goede exemplaren die relatief minder gebruiken (betere omzetting etc).

Daarnaast is mijn eigen ervaring dat grote bespareingen niet snel te halen zijn op PC's, eerder op "grote" apparaten als oude koelkasten etc.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Staan ze alle 3 aan ?
Zo ja, kan je niet alles in 1 systeem proppen, zodat je 1 systeem hebt voor al die functies.

Ik heb onlangs een server samengesteld: een Asus N4L-VM DH +C2D Merom CPU (Mobile on Desktop) die ook 24/7 aanstaat.
Hier doe ik ook alles mee: Web / FTP / P2P / gateway / firewall / file server / etc

Verder:
Bij [Setting] - [Control Panel] - [Power options] heb ik de optie: "Minimal Power Management" geselecteerd, zal wel niet veel schelen, maar alle beetjes helpen denk ik dan maar. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door GoT op 18-05-2007 22:20 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ze staan inderdaad alle 2 aan

1e is mn Windows 2000 Server die doet alles. 1 schijf in mn server is niet echt een optie. Ik draai niet voor niks een mirror en een raid5. Been there done that, all data lost geen goeie optie :'(

2e is mn Mikrotik router welke opstart vanaf een CompacFlash kaartje en verder geen HDD heeft

De 3e is mediacenter en staat alleen aan bij het opnemen. Sinds windows Vista worden schijven die niet worden gebruikt uitgeschakeld. Dit hoor je ook regelmatig.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:43
Ik denk dat je die router en server het best kunt combineren, daar haal je hoe dan ook de meeste winst uit. Heeft wel zo zijn voor en nadelen (Server is direct met internet verbonden, kan zowel voor als nadeel zijn, iets meer instellen etc.).

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:24
The__Virus schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 16:53:
Ik denk dat je die router en server het best kunt combineren, daar haal je hoe dan ook de meeste winst uit. Heeft wel zo zijn voor en nadelen (Server is direct met internet verbonden, kan zowel voor als nadeel zijn, iets meer instellen etc.).
Dit bespaart inderdaad behoorlijk veel energie en efficientie. Om de server niet rechtstreeks aan het internet te hangen kun je via VMware/Xen o.i.d. de virtuele netwerkkaarten zo aan elkaar verbinden dat alles eerst via de virtuele router moet. Zo kan je je server los zetten van het internet terwijl je maar 1 systeem gebruikt.

Verder kun je denken aan een geode systeem ofzo. Ik weet je huidige load niet, maar ik gok niet al te hoog. Zorg wel voor veel werkgeheugen, zeker als je virtueel gaat is dat zeer belangrijk.

[ Voor 12% gewijzigd door FireWood op 29-05-2007 17:01 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Of stop er een extra Realtek netwerkkaartje in van Euro 10.
Zulke grote stroomslurpers zijn die netwerkkaarten nou ook weer niet.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Een el cheapo WLAN ding als WRT54g kopen en die b.v. met de DD-WRT firmware als router gebruiken, het ding heeft ook 4 LAN poorten. Of voldoet dat niet aan de eisen ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Persoonlijk gebruik ik C&Q en localcooling. Ik weet niet precies hoeveel KWh ik bespaart heb, het zullen er vast wel een aantal zijn. Localcooling zorgt ervoor dat het scherm binnen x minuten uitspringt, harde schijven na y minuten en het systeem gaan in slaapstand na z minuten uitzonderingen zijn ook in te stellen. Ik zou al 72 KWh bespaart hebben.
Als het een mogelijkheid is zou ik de routerserver weg proberen te halen, je kunt dan beter je eerste server ook als router gebruiken of een standaard router kopen en eventueel aanpassen. Er waren een aantal sweex routers die je zo aan kon passen dat ze linux konden draaien dacht ik.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:21
Sinds ik een verbruiksmeter heb is het voor mij stukken duidelijker geworden wat mijn pc (en andere apparaten in huis) verbruikt. Ik heb eigenlijk niks gedaan om energie te besparen, nou ja, voltage van CPU lager. En ik laat mijn tft scherm niet onnodig aan staan.

Mochtik een server willen gaan die 24/7 aan zou gaan staat, dan zou ik wel een energiezuinig systeem bouwen. Maar wel 1 die goedkoop in aanschaf is. Bijvoorbeeld een pc met eensimpele sempron met een 6100/690v chipset en flink undervolten. Die verbruiken minder dan 50watt :)

[ Voor 4% gewijzigd door PASware op 29-05-2007 18:44 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Ik heb hier thuis 3 servers + een workstation 24/7 draaien.

De p4 stroomslurpers zijn allemaal weg.

De nieuwe servers hebben allemaal een AMD X2 EE.
Machines zijn daardoor ook minder warm, en natuurlijk is het stroom verbruik iets lager.
Ik gebruik zelf ook A-merk voedingen zoals Tagan en Enermax :) (beter rendement).

De 3 servers bij elkaar gebruiken @ 100% load +/- 248watt. Toch niet slecht vind ik :)

In jouw situatie zou ik die P4's proberen te verkopen en andere systemen te nemen ;)
Of dit wat opbrengt is natuurlijk de vraag
Pagina: 1