Toon posts:

Drive letter probleem HD en DVD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Hierbij mijn vraag welke ik toch nog heb (ook na zoeken en advies over my computer-disk management etc).

Enkele gegevens: Win XP, 250Gb SATA HD en ASUS DVD.

Recentelijk heb ik mijn computer in elkaar gezet, ben ermee gaan werken en had toen de volgende partities:

C: Data (100Gb)
D: Programs (150Gb) samen op 1 fysieke schijf
+
E: CD (werd herkend als CD maar dat had ik toen nog niet door)

Dat C en D verkeerd stonden was mijn eigen schuld en het gevolg van de installatie van windows op verkeerde partitie. Tot op zeker moment ik erachter kwam dat mijn DVD speler enkel als CD speler werd herkend, ik heb toen de driver in device management weggegooid en na opstarten werd er succesvol een DVD speler herkend. No Problem.

Totdat ik nu ineens de volgende letters heb:

C: Data
E: Programs

D: DVD

Hoe kan dat? De partitie waarop windows staat is nu zelfs van letter veranderd?
Ik heb Gnome Partition Editor Live CD 0.3.4-3 gedownload, omdat ik hoopte daarmee de letters te kunnen hernoemen maar het is mij niet gelukt om met de cd die ik daarvan brand op te booten. (.iso bestand op cd slepen en branden, is dat correct???) Of had ik dat met een andere tool moeten doen?
Het hernoemen van de DVD speler gaat prima, echter krijg ik de melding in windows dat mijn harde schijf mijn bootschijf is en niet van letter kan veranderen.

Ik heb nu de optie om ermee te leren leven (is onhandig wat nu zijn alle letters anders dan op het werk dus werken sommige programmas lastig, + je leert er niks van) en helaas is een herinstallatie ook niet echt handig (daarvoor staat er al veel te veel data + progs op).

Iemand een suggestie????

Alvast bedankt!! _/-\o_

• Neko Koneko
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
(overleden)
Start > rechtermuisknop op deze computer > beheren > schijfbeheer.

Daar kun je drive letters aanpassen door met de rechtermuisknop op de betreffende partitie te klikken en dan die optie te kiezen. Probeer dat maar eens :)

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Neko Koneko schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 17:12:
Start > rechtermuisknop op deze computer > beheren > schijfbeheer.

Daar kun je drive letters aanpassen door met de rechtermuisknop op de betreffende partitie te klikken en dan die optie te kiezen. Probeer dat maar eens :)
Precies. En dan gewoon beide driveletters verwijderen en opnieuw toewijzen zoals je ze wilt hebben.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Start Menu -> Control Panel -> Administrative Tools -> Computer Management kan ook.

Je krijgt dan zoiets Afbeeldingslocatie: http://www.windowsitpro.com/Files/7884/Screen_01.gif.

Als je met de rechtermuisknop op een station klikt, kan je bij "Change Drive Letters and Path" dingen veranderen. Let wel dat niet links geupdate worden; i.e. als een spel verwacht dat je DVD drive op D zit, kan het vervelend gaan doen als je iets anders dan D neemt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle hulp maar... Sorry, misschien niet expliciet genoeg neergeschreven; als ik via computermanagement naar disk management ga mag ik niet de letter veranderen omdat er dan een klacht komt:

"Windows cannot modify the drive letter of your system volume or boot volume"