verwijderen chromatische abberatie

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-01 22:35

Goverman

not loaded

Topicstarter
Hoi,

Vanmiddag lekker door Den Haag gewandeld en daar het gedrag van vijvervogels een beetje geprobeerd vast te leggen (test / showcase volgt...). Maar... in sommige foto's zit chromatische abberatie, van witte ganzen op het water bijvoorbeeld.

Nu schijnt chromatische abberatie goed te corrigeren te zijn met plugins of programmaatjes. Weet iemand een plugin die gebruikt kan worden voor Paint Shop Pro 9 of een ander programmaatje waarmee e.e.a. aan chromatische abberatie gefixt kan worden?

Alvast bedankt!!

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:51

Zoefff

❤ 

Je bent absoluut niet de enige die hier last van heeft en tooltjes gebruikt om het te verwijderen. Zelf al gezocht? ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vind het vaak een pain-in-the-ass om te corrigeren hoor. Hoewel het met Lightroom wel makkelijker is geworden (voor sommige foto's in ieder geval).

Wat ik in photoshop altijd doe, is de Replace Color functie, PSP zal ook wel zoiets hebben. Dan vervolgens alle CA randjes 'selecteren' (gewoon een kwestie van op verschillende plekken shiftklikken in Photoshop) en vervolgens met de slider spelen.

Werkt meestal wel prima, alleen als de CA kleur veel in de rest van de foto terug komt is het wel moeilijker.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-01 20:08

EXX

EXtended eXchange

In de engelse versie van PSP 9:

Adjust -> Photo Fix -> Chromatic Aberration

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Precies, PSP heeft daar gewoon een ingebouwde functie voor. In versie 9 zit helaas nog niet de volautomagische "purple fringe fix" geloof ik, maar de "Chromatic Abberation Removal" tool werkt vaak ook prima ja :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-01 22:35

Goverman

not loaded

Topicstarter
hmz... het zit gewoon in PSP9... :X En ik maar denken dat ik het programma kende... 8)7

Dank aan u allen in ieder geval. :)

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Pagina: 1