500W voeding, 300W nodig. 500W of 300W stroom rekening?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008

• DeX-nl
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-11-2025
Hallo,

is het zo dat als je in je pc een laat zeggen 500watt voeding hebt zitten maar alle hardware bij elkaar niet meer dan 300watt nodig hebben dat hij dan ook niet meer dan 300 neemt?

500watt is namelijk nogal een aanslag op mijn stroom rekening.

Ik wil namelijk een nieuwe voeding kopen omdat mijn huidige voeding maar 1 werkend ventilatortje heeft en ik ga binnen een jaar een nieuw moederbord, video kaart en geheugen kopen maar dan wil ik dus wel dat mijn voeding het nieuwe spul bij kan houden en dat ik niet weer een nieuwe voeding hoef te kopen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Een voeding van 500 Watt kan 500W leveren, maar doet dat niet de hele tijd. Als je systeem 300W trekt dan wordt dat ook verbruikt en niet meer. Wel is het zo dat voedingen meestal efficienter werken als je ze boven een bepaald percentage belast. Als je systeem 300W trekt, dan zou een 400W-voeding dus efficienter zijn dan een voeding van 700W.

The devil is in the details.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De 500W die op de voeidng staat is wat hij max kan leveren, maar dat zal hij nooit continu gebruiken. Je voeding gebruikt gewoon wat hij nodig heeft (+ natuurlijk wat verlies aan efficientie). Een voeding zal over het algemeen efficienter zijn bij een belasting die dichter bij het max zit.
Dus als je een 500W voeding hebt en je hardware 300W nodig heeft zal je voeding bij een efficientie van 75% zo'n 400W verbruiken.

[edit]
Wat die blauwe boven me dus zegt :P

[ Voor 5% gewijzigd door TERW_DAN op 17-05-2007 16:11 ]

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Het aantal watt van een voeding is de capaciteit van de voeding, oftewel, hoeveel kan hij leveren.

Dat heeft niets te maken met hoeveel hij verbruikt. Een 300watt en een 500watt voeding met dezelfde efficientie zullen even veel watt verbruiken bij een systeem van bijvoorbeeld 170 watt.

Wat veel interessanter is voor de stroomrekening is de efficientie. Zo heeft Coolermaster de powergreen serie , en antec heeft ook een product serie met 80%+ efficientie. Daar kan je beter opletten met aanschaf van de voeding.

4015Wp west (Dordrecht)

• DeX-nl
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-11-2025
dankje voor jullie berichten. die greenpower dingen zijn inderdaad erg aantrekkelijk!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welke voeding heb ik nodig? Deel 17

Lees aub wat anderen geschreven hebben voordat je een topic opent om het wiel opnieuw uit te vinden...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.