Toon posts:

ADSL aansluiting

Pagina: 1
Acties:
  • 417 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Mijn buren hebben hun telefoonabbonnement bij Belgacom. Nu willen ze er ook graag internet bij, ze merken dat ADSL goedkoper is bij tele2. Tele2 stuurt de modem op, maar blijkbaar is er op de lijn iets nog niet in orde. Een installateur van Belgacom moet langskomen om dat te regelen.
Daar waar de telefoon binnenkwam zag het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://tuingreta.artexanis.be/hansje/oorspronkelijk.jpg
Na dat hij weg was ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://tuingreta.artexanis.be/hansje/na_installatie.jpg
Hij zei dat vanuit die nieuwe stekker die hij heeft gehangen een nieuwe draar omhoog moet om het adsl signaal bij de computer te krijgen.
Heb ik het juist als ik zeg dat die twee loshangende draadjes die naar de telefoon boven gaan daarvoor gebruikt kunnen worden? En dan met een split-stekker boven het adsl en de telefoon uiteenhalen. Als dat kan is die nieuwe groene stopcontacten helemaal niet nodig en zou het moeten werken door de oranje en de blauwe draad bij de binnenkomende telefoon aan te koppelen met de groene en paarse die naar boven gaan, maar... moet oranje aan groen of paars? en hoe moet ik boven de draadjes in het telefoon-stopcontact aankoppelen?

Groetjes
Hans

edit:
Het gaat hier allemaal om rj11 kabel als ik mij niet vergis. Ik kan op het internet niets vinden over hoe deze aangesloten worden of welke kleuren draadjes staan voor welke functie's

Verwijderd

die loshangende draden mooi los laten hangen, daar komt geen signaal door.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik dit zo zie zit het aardig verkeerd. Immers, je moet op de binnenkomende lijn een splitter zetten (die ik in de tekening totaal niet kan vinden) en aan deze splitter hang je je ADSL modem en je telefoon aan.
Vanaf je splitter kun je standaard RJ11 kabels gebruiken, die hoef je niet meer zelf aan elkaar te gaan knopen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik begrijp wat je zegt, maar dat wist ik al.
Ik denk dat ik mijzelf even moet verduidelijken :-)
De Oranje en Blauwe draad die binnenkomen werden oorspronkelijk niet gebruikt, die hingen ook los, nu worden ze gebruikt voor ADSL, de installateur heeft de blauwe en de oranje aangesloten op een bakje waar ik mijn rj11 kabel in kwijt kan, hieruit komt dus internet. De splitter is nergens te zien om de simpele reden dat een splitter doet wat de installateur gedaan heeft, namelijk de twee telefoondraadjes van de adsl draadjes onderscheiden. Maar om nu geen extra draad te moeten leggen naar boven, kan ik niet de twee niet gebruikte draadjes gebruiken die naar boven gaan.
Mijn vraag is dus: hoe moet ik ze aankoppelen, of mss eenvoudiger: als ik ze verkeerd aankoppel, doe ik dan iets kapot als ik het test?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 16:22:
(...)
De splitter is nergens te zien om de simpele reden dat een splitter doet wat de installateur gedaan heeft, namelijk de twee telefoondraadjes van de adsl draadjes onderscheiden. (...)
Dit klopt niet :)

Er komt maar op 2 draadjes 'prik', hierop komen beide je telefoon- en ADSL-signaal binnen. De overige 2 draadjes zijn overbodig.

Een splitter scheidt het laagfrequente telefoonsignaal (0-4KHz) van het hoogfrequente ADSL-signaal (25,875-1104KHz).

In de huidige constructie zal dus ook de ADSL-verbinding wegvallen wanneer de telefoon die boven staat opgepakt zal worden.

[ Voor 12% gewijzigd door CodeCaster op 17-05-2007 16:26 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Nee het gaat dan niet stuk.

Gewoon inderdaad blauw oranje aan groen paars en boven weer splitsen.

Wat je bedoelt is nl volgens mij dat je geen shared lijn hebt, maar dat je een aderpaar met telfonie, en een aderpaar hebt met ADSL. Het adsl aderpaar kan je dus verlengen naar boven, maar hoe langer deze kabel is, hoe meer het tenkoste gaat van de kwaliteit van je DSL signaal.

Dit is bij een platte kabel vele malen erger dan bij een ronde (cat3) kabel.
Dit klopt niet

Er komt maar op 2 draadjes 'prik', hierop komen beide je telefoon- en ADSL-signaal binnen. De overige 2 draadjes zijn overbodig.

Een splitter scheidt het laagfrequente telefoonsignaal (0-4KHz) van het hoogfrequente ADSL-signaal (25,875-1104KHz).

In de huidige constructie zal dus ook de ADSL-verbinding wegvallen wanneer de telefoon die boven staat opgepakt zal worden.
Niet als het dus al op 2 aparte aders binnen komt. :)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2007 16:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ah, dan heb ik het idd goed fout. Als ik het dan goed gezien heb dan zit in die groene stekker de splitter in. Maar waarom worden hier dan alle 4 draadjes gebruikt? 2 voor de telefoon (grijs en wit) en oranje en blauw voor ADSL. Is dit omdat het twee verschillende providers zijn? tele2 vs belgacom, dus grijs en wit zijn van belgacom en de twee andere van tele2?

Als ik dan een rj11 kabel in de nieuwe groene stekker steek, en dan de twee niet gebruikte draadjes gebruiken om het signaal boven te krijgen? Dat is eenvoudiger omdat er boven geen ruimte is voor die splitter.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2007 18:39 ]

Verwijderd

Die laatste optie is misschien nog wel het beste idee :)

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:22

samo

yo/wassup

In Belgie is het wel zo dat ieder wandcontact voorzien wordt van zijn eigen splitter, dus misschien is het daarom zo dat die niet op de tekening staat.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Verwijderd

Topicstarter
Het schijnt te werken, maar alleen voor de duidelijkheid: van de 4 draadjes in zo een rj11 kabel zijn het toch de twee middesten die gebruikt worden?
Ik krijg een groen lichtje voor 'adsl gesynchroniseerd', maar als ik op de modem een connectivity check doet dan zegt hij voor 'ATM': 'kon loopback cell niet versturen' <-- ben nimeer helemaal zeker van de juiste tekst van de foutmelding. Voor PPP geeft hij ook een error. DSL is OK.
Maar het lijkt mij dat het probleem in de modem zelf zit, alles lijkt goed te zitten...
Pagina: 1