[PHP/MySQL] blog aanmaken server

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is het volgende scenario mogelijk en hoe gaat één en ander in zijn werk: een gebruiker die betaalt voor een bepaalde service krijgt een gratis blog op een website. Er wordt automatisch een subdomein aangemaakt (username.sitename.com) en automatisch wordt er een blog geïnstalleerd/geconfigureerd waarop de user kan inloggen.

Hoe gaat dit bij andere websites in zijn werk? En is het bijvoorbeeld hierbij mogelijk van open-source initiatieven gebruik te maken of zal zoiets volledig op maat ontwikkeld moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben bang dat er iets ontwikkeld moet worden. Automatisch subdomeinen aanmaken is niet echt handig. Beter is denk ik wildcard subdomeinen gebruiken en dan via PHP de juiste pagina tonen (virtueel dus).

Betaal systemen zou ik niet weten, heb er nog geen ervaring mee.
Het installeren van een blog zou je als volgt kunnen doen:

Aan de hand van de URL de juiste blog selecteren. Elke blog heeft dezelfde basis bestanden maar allemaal eigen configuratire gegevens. Deze kun je dan het beste in een database opslaan:

Een tabel met klanten
Een tabel met configuratie opties
En tabel die configuratie opties combineert met een klant.
Ook alle entries moeten per klant opgeslagen worden.

Om deze reden ben ik bang dat kant-en-klare blog systemen (zoals WordPress) niet voldoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook met mod_rewrite een "subdomein" vertalen naar iets anders...

subdomein.domein.nl --> www.domein.nl/index.php?page=subdomein (om even een voorbeeld te geven)

Je installeert of maakt verder maar gewoon een blog, die je dus dmv van het subdomein splitst voor de verschillende gebruikers. Dus eigenlijk maar 1 database voor alle blogs, die gewoon dmv een subdomein aanroep verschillen..

voorbeeldje: http://forums.devshed.com...ite-subdomain-355640.html

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2007 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 22:57:
Je kan ook met mod_rewrite een "subdomein" vertalen naar iets anders...

subdomein.domein.nl --> www.domein.nl/index.php?page=subdomein (om even een voorbeeld te geven)
Niet erg nuttig, omdat in praktijk de bezoeker wordt geredirect. Het is niet mogelijk een onzichtbare, interne request uit te laten voeren, dus de domeinnaam in de licatiebalk zal altijd www.domein.nl worden. Dit is vast niet gewenst. Mod rewrite is niet de geschikte tool voor dit soort werk. Een virtual host met wildcard in serveralias is dat wel. Je moet ook een wildcard DNS record hebben wil je dat alles volledig automatisch gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Move naar Programming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 16:46
Het is prima te doen als je een beetje handig bent. Een tijdje terug heb ik een simpel systeem geschreven wat doormiddel van Mollie betalingen registreerd, zie hier. Dus wat je dan nodig hebt is een stukje registratie waarna die gebruiker (na betaling) zichzelf 'activeerd'. Een blog installeren/kopieren is een beetje onnodig. Wou je voor iedere gebruiker een mapje maken met dezelfde bestanden? Beetje overbodig ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

http://mu.wordpress.org/? Dat is ook de engine achter wordpress.com.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1