Bij gebruik DVD speler 100% CPU gebruik

Pagina: 1
Acties:

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:39

Snippertje

Light up your life

Topicstarter
Sinds ik een P5B Deluxe heb kan ik niets meer installeren of afspelen zonder dat mijn hele computer hapert en het installeren heel lang duurt. Zodra ik een installatie start en de DVD gaat draaien vertraagt heel mijn computer en gebruikt mijn CPU 100%. Nu weet ik denk ik waar dit aan ligt. De speler staat namelijk ingesteld op PIO modus, maar ik krijg hem met geen mogelijkheid op DMA modus. Ik heb de secundair IDE adapter al verwijdert en opnieuw geinstalleerd, maar dat werkt ook niet. Ook in de bios kan ik nergens DMA kiezen.

De speler betreft een NEC 2510, deze heeft het wel altijd goed gedaan icm met een P4P800E-Deluxe. Het ligt volgens mij dan ook puur aan het moederbord of aan iets softwarematigs.

Op de IDE aansluiting van mijn moederbord hangt ook nog een 120GB Maxtor hdd die wel gewoon op DMA loopt. Aan de kabel zal het dus ook wel niet liggen.

Iemand nog een optie? Ik heb wat gezocht en las dat dit wel meer voorkwam, maar die topics waren redelijk gedateerd dus ik hoop dat er nu eindelijk eens een optie voor is.

Overigens heb ik dit topics hier geplaatst, omdat het probleem mijns inziens in mijn moederbord zit.

Specs:
Asus P5B Deluxe
Intel C2D E4300
2x G.E.I.L. 1024DDR2 Ram 4-4-4-12
Asus X1950 Pro
Nec 2510
1x Maxtor 200GB SATA
1x Maxtor 120GB IDE

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:23
Razor.Timo schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 15:27:

Op de IDE aansluiting van mijn moederbord hangt ook nog een 120GB Maxtor hdd die wel gewoon op DMA loopt. Aan de kabel zal het dus ook wel niet liggen.

Specs:
Asus P5B Deluxe
Intel C2D E4300
2x G.E.I.L. 1024DDR2 Ram 4-4-4-12
Asus X1950 Pro
Nec 2510
1x Maxtor 200GB SATA
1x Maxtor 120GB IDE
je weet het maar nooit, staat op die IDE Maxtor je windows partitie? Anders even erafhalen en alleen brander op die IDE (Master aansluiten)

het kan nooit kwaad om een andere kabel te gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Terryb47 op 17-05-2007 15:35 ]

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Topicstarter
Terryb47 schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 15:34:
[...]

je weet het maar nooit, staat op die IDE Maxtor je windows partitie? Anders even erafhalen en alleen brander op die IDE (Master aansluiten)

het kan nooit kwaad om een andere kabel te gebruiken.
Windows partitie staat er gelukkig niet op. Zal het wel een x proberen, maar ben nu spel aan het installeren (al 45min lang :P) dus dan doe ik het daarna.

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:23
Spel aan het installeren? Het valt me nog mee dat je kan typen :+

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Topicstarter
Aangezien dit probleem nog steeds niet is opgelost. Iemand nog een oplossing? Ik geloof dat ik ALLES onder hand heb geprobeerd...

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Alles? Dan had je het opgelost.
Persoonlijk vindt ik de combi: SATA, HDD, IDE HDD en IDE DvD wel fascinerend.
Ik zou kiezen voor een type aansluiting voor je HDD's. Als je toch een HDD en een DvD op IDE wilt, zou ik daarvoor 2 kabels gebruiken en niet 1.

Hebben je DvD en HDD op de IDE kabel geen ruzie over master / slave? Instellen met jumpers en wellicht ook in je bios prioriteiten bepalen.
Hoe staat je SATA ingesteld in je BIOS, bij mijn P5B-E kan ik verschillende modi kiezen (onder andere IDE, raid uit mijn hoofd). Botst er daar misschien iets?

Gebruik DXDiag en msinfo (weet niet precies hoe dta heet) (wat de bestandjes eindigen op .nfo opent). Dan krijg je erg veel info over pci / IDE / irq /dma enzovoorts. Als ik hier het gerarred manual van de asus site kon openen had ik voor je gezoch naar conflicten en gedeelde irq's /dma's/etcetc. Kijk eens of daar niet dingen scheef zitten?

Ik volg je topic vanaf vandaag. Vind het een boeiend probleem.

There is no place like 127.0.0.1

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Topicstarter
TheMe schreef op woensdag 19 september 2007 @ 08:36:
Alles? Dan had je het opgelost.
Persoonlijk vindt ik de combi: SATA, HDD, IDE HDD en IDE DvD wel fascinerend.
Ik zou kiezen voor een type aansluiting voor je HDD's. Als je toch een HDD en een DvD op IDE wilt, zou ik daarvoor 2 kabels gebruiken en niet 1.

Hebben je DvD en HDD op de IDE kabel geen ruzie over master / slave? Instellen met jumpers en wellicht ook in je bios prioriteiten bepalen.
Hoe staat je SATA ingesteld in je BIOS, bij mijn P5B-E kan ik verschillende modi kiezen (onder andere IDE, raid uit mijn hoofd). Botst er daar misschien iets?

Gebruik DXDiag en msinfo (weet niet precies hoe dta heet) (wat de bestandjes eindigen op .nfo opent). Dan krijg je erg veel info over pci / IDE / irq /dma enzovoorts. Als ik hier het gerarred manual van de asus site kon openen had ik voor je gezoch naar conflicten en gedeelde irq's /dma's/etcetc. Kijk eens of daar niet dingen scheef zitten?

Ik volg je topic vanaf vandaag. Vind het een boeiend probleem.
2 Kabels gaat niet werken. Er is maar 1 IDE kabel aansluiting. Kabel heb ik ook al vervangen.

Master en slave staan goed ingesteld. Als ik het anders instel werkt het niet.

S-ata staat als IDE ingesteld. Als ik raid kies loopt die vast bij windows laden scherm en als ik AHCI kies deed die het ook niet helemaal goed (hoe weet ik even niet meer).

DXdiag zal ik nog wel even proberen.

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Ok ben inmiddels thuis en zit door het manual te bladeren. Voor een hobby-doe klus kwam ik (per-ongeluk) iets tegen dat misschien interessant is voor je.
Check hier zoek onder aan de pagina.

LET WEL OP: als je in je register gaat klooien kun je je Windows (nog verder) verprutsen.

edit: waarschuwing

[ Voor 19% gewijzigd door TheMe op 19-09-2007 15:56 ]

There is no place like 127.0.0.1

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-05 14:58

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

probeer eens je dvd-speler uit te schakelen in je bios, dus primary slave = none

Voor je HD kun je ook IDE(PATA)>SATA convertors kopen. Check maar eens de website van Salland. Ik kan thuis zo checken welk merk/type ik ervoor gebruik. Heb er 4 in gebruik.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Heb je wel de nieuwste drivers van de JMicron controller gedownload van de Asus-site, en geinstalleerd?
De oudere drivers zijn een drama... Soms erg traag, en bepaalde dingen werken gewoon helemaal niet, zoals bv een CDRW of DVDRW wissen of branden met Nero.

Ik heb zelf geen problemen gehad na het installeren van de nieuwe driver, met een Maxtor IDE schijf, ook als Windows-schijf, en een Philips DVD-RW. Dat waren de enige twee drives in het systeem op dat moment.
Nu heb ik een SATA raid, en nog steeds werkt de IDE controller prima, nu met ook een CDRW erbij. Wel moest ik per se de CDRW als master instellen en de DVDRW als slave, anders zag hij maar 1 drive...

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Topicstarter
Ik heb de nieuwste ha, maar niet van de Asus site. Lijkt mij dat die van de Jmicron site zelf ook de nieuwste zijn? Overigens staat de DVD als master en HDD als slave, dat kan ik nog eens omdraaien.

Dat register klooien doe ik liever als allerlaatste redmiddel. Zit nu namelijk met school ed en daarbij kan ik mijn computer niet missen en heb ik geen tijd voor reinstall.

DVD uitschakelen snap ik het nut niet helemaal van aangezien die juist in PIO loopt.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik snap dat nut wel. En je schakelt hem niet uit, je laat hem alleen weg uit de BIOS detect. Windows zoekt dat soort apparaten zelf en zal ze zelf ook instellen, maar er is kans dat het BIOS ergens dwarsligt.
Er staat hier ook een PC waarop Windows niet boot als ik de DVD speler ook door het BIOS laat detecten, zet ik de aansluiting op None dan wil het geheel ineens wel keurig opstarten en spelen.

Je zegt dat je zo'n beetje alles al geprobeerd hebt, dan zou je toch verwachten dat je een dergelijk advies op z'n minst gaat proberen in plaats van het af te wuiven.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Kun je niet gewoon autoplay uitzetten?

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Topicstarter
cybersteef schreef op woensdag 19 september 2007 @ 16:24:
Ik snap dat nut wel. En je schakelt hem niet uit, je laat hem alleen weg uit de BIOS detect. Windows zoekt dat soort apparaten zelf en zal ze zelf ook instellen, maar er is kans dat het BIOS ergens dwarsligt.
Er staat hier ook een PC waarop Windows niet boot als ik de DVD speler ook door het BIOS laat detecten, zet ik de aansluiting op None dan wil het geheel ineens wel keurig opstarten en spelen.

Je zegt dat je zo'n beetje alles al geprobeerd hebt, dan zou je toch verwachten dat je een dergelijk advies op z'n minst gaat proberen in plaats van het af te wuiven.
Ah oke, dat wist ik niet. Zal het dan zeker proberen inderdaad. Bedankt in ieder geval voor de uitleg, was misschien inderdaad iets kort door de bocht geredeneerd van mijn kant. Zal het vanavond even proberen als ik mijn eigen PC tot mijn beschikking heb.

Verwijderd

Lijkt mij dat die van de Jmicron site zelf ook de nieuwste zijn?
Oh, dat kan.
Volgens mij hostte JMicron ze destijds nog niet zelf... net zoals ik bv bij Analog Devices geen Soundmax drivers voor m'n bord kan vinden.
Maar iig, je moet versie 1.17.zoveel hebben, die ouwe zijn sowieso probleemgevallen.
Het omwisselen van master en slave zou wel eens kunnen uitmaken.

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2007 @ 16:35:
[...]

Oh, dat kan.
Volgens mij hostte JMicron ze destijds nog niet zelf... net zoals ik bv bij Analog Devices geen Soundmax drivers voor m'n bord kan vinden.
Maar iig, je moet versie 1.17.zoveel hebben, die ouwe zijn sowieso probleemgevallen.
Het omwisselen van master en slave zou wel eens kunnen uitmaken.
Ik heb dan de nieuwste. Maakt ook geen verschil. Ik heb de verschillende modussen even opgeschreven (heb weer beschikking over mijn pc) en of ze het doen of niet:

Dit is dus niet van Jmicron controller die staat op AHCI, en veranderen maakt geen verschil.
AHCI= Start niet, reboot bij windows logo
RAID=Zelfde als hierboven
IDE= Start wel, maar pio modus
Compatible= Start wel, maar verder niets anders en ook pio modus.

Verder kan ik nergens de DVD speler uitschakelen, omdat hij nergens staat aangegeven, alleen s-ata schijven worden aangegeven.

Edit: Overigens ook autoplay uitgezet, maar maakt geen verschil.

[ Voor 3% gewijzigd door Snippertje op 19-09-2007 16:42 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

cybersteef schreef op woensdag 19 september 2007 @ 16:24:
choeso jei! *O* geinig iemand te zien die die truck ook kent

ikzelf was misschien ook wat te kort door de bocht, maarjah .. aan het werk enzo en snel ff een ideetje @ GoT inkloppen en weer verdergaan ;)

.. dat is dus idd wat ik bedoel. Een bios die roet in het eten gooit. Dus vertel je hem dat ie die dvd-drive moet negeren en windows is wel zo slim dat ie hem alsnog tegen komt. Hij zal hem dan wellicht niet in volledig UDMA aan de slag laten gaan, maar in MW, multi word. Daś al met al toch nogal wat sneller maar vereist iig heel wat minder cpu resources/cycles.

En als je hem hierdoor nog steeds absoluut niet mee krijgt, dan kun je nog de HD verplaatsen naar een SATA aansluiting (denk wel ff aan je opstart verwijzing naar de IDE poort, want anders vind hij je windows niet meer).

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Topicstarter
ing._Buttje schreef op woensdag 19 september 2007 @ 16:53:
[...]

choeso jei! *O* geinig iemand te zien die die truck ook kent

ikzelf was misschien ook wat te kort door de bocht, maarjah .. aan het werk enzo en snel ff een ideetje @ GoT inkloppen en weer verdergaan ;)

.. dat is dus idd wat ik bedoel. Een bios die roet in het eten gooit. Dus vertel je hem dat ie die dvd-drive moet negeren en windows is wel zo slim dat ie hem alsnog tegen komt. Hij zal hem dan wellicht niet in volledig UDMA aan de slag laten gaan, maar in MW, multi word. Daś al met al toch nogal wat sneller maar vereist iig heel wat minder cpu resources/cycles.

En als je hem hierdoor nog steeds absoluut niet mee krijgt, dan kun je nog de HD verplaatsen naar een SATA aansluiting (denk wel ff aan je opstart verwijzing naar de IDE poort, want anders vind hij je windows niet meer).
Ik kan het niet vinden waar ik de DVD speler dan zou moeten disablen. Kan je dat misschien uitleggen?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Het zal er vast wel in staan, IDE Devices en dergelijke.
Ik ga eens even in het manual van je bordje neuzen, dan kan ik je hopelijk op de juiste pagina wijzen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Topicstarter
cybersteef schreef op woensdag 19 september 2007 @ 17:54:
Het zal er vast wel in staan, IDE Devices en dergelijke.
Ik ga eens even in het manual van je bordje neuzen, dan kan ik je hopelijk op de juiste pagina wijzen.
Er staan alleen s-ata devices. Bij IDE devices kan ik alleen instellingen veranderen 8)7

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

http://static.tigerdirect.ca/pdf/Asus_P5B_Manual.pdf

Pagina 4-12 en dan bovenaan, 4.2.4 ... als je dat kunt vinden ben je er.

Mochten deze mobo's nou niet meer deze functie hebben (kennelijk is het dan een plaatje uit een andere manual) zie ik geen andere optie dan een IDE(PATA)>SATA convertor te gebruiken.
Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/14303.gif

#13619 Conceptronic Serieel Naar Ultra ATA Converter € 12,83

Met deze Seriële ATA-naar-Ultra ATA (IDE) converter voor harddisks is het mogelijk om bestaande ultra ATA (IDE) harddisks aan te sluiten op een nieuwe snelle seriële ATA controller.
Bron: http://www.sallandautomatisering.nl/ > PC Onderdelen > I/O Apparatuur > HDD controllers

óf een andere DVD-speler nemen natuurlijk .. maar da's kolder.

Ik heb precies dezelfde dvd-speler NEC2510 @ P5WDG2 prof. WS .. een bijna identiek ASUS mobo en hier draait ie UDMA 2 (onder Vista)

[ Voor 89% gewijzigd door Alfa Novanta op 19-09-2007 18:20 ]

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Topicstarter
ing._Buttje schreef op woensdag 19 september 2007 @ 18:10:

Mochten deze mobo's nou niet meer deze functie hebben (kennelijk is het dan een plaatje uit een andere manual) zie ik geen andere optie dan een IDE(PATA)>SATA convertor te gebruiken.

[...]

Bron: http://www.sallandautomatisering.nl/ > PC Onderdelen > I/O Apparatuur > HDD controllers

Ik heb precies dezelfde dvd-speler NEC2510 @ P5WDG2 prof. WS .. een bijna identiek ASUS mobo en hier draait ie UDMA 2 (onder Vista)
Inderdaad wou al zeggen dat ik die schermen niet heb. Ik heb voor verduidelijking even foto's genomen. Vind het namelijk erg zonde om toch 15 euro uit te geven voor iets dat gewoon zou moeten werken.

Foto's:
Afbeeldingslocatie: http://img220.imageshack.us/img220/4078/dscn3137vo8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img234.imageshack.us/img234/4717/dscn3138ql2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img339.imageshack.us/img339/7166/dscn3139ga0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img441.imageshack.us/img441/1237/dscn3140xc7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img105.imageshack.us/img105/5021/dscn3141qu4.jpg

Wazige foto's, maar hopelijk leesbaar :)

Verwijderd

Razor.Timo schreef op woensdag 19 september 2007 @ 16:39:
[...]

Ik heb dan de nieuwste. Maakt ook geen verschil. Ik heb de verschillende modussen even opgeschreven (heb weer beschikking over mijn pc) en of ze het doen of niet:

Dit is dus niet van Jmicron controller die staat op AHCI, en veranderen maakt geen verschil.
AHCI= Start niet, reboot bij windows logo
RAID=Zelfde als hierboven
IDE= Start wel, maar pio modus
Compatible= Start wel, maar verder niets anders en ook pio modus.
Dat ie niet boot, komt waarschijnlijk omdat het de enige controller in je systeem is.
Windows herkent hem als IDE/compatible, want zo is ie geinstalleerd.
Als je hem overschakelt naar AHCI of RAID, dan ziet Windows dat als een andere controller, en daar heeft ie geen drivers voor, dus kan ie niet verder booten.

Bij mij is het niet meer de primaire controller (heb nu een SATA raid op de Intel-controller), en ik kan ongestraft de JMicron omschakelen. Ik heb hem nu op AHCI staan (dit is overigens alleen voor de SATA/eSATA-poorten, zou geen invloed moeten hebben op de IDE-interface).
Dan krijg je gewoon "Found new hardware".

PIO mode zou kunnen doordat ie teveel fouten heeft ontdekt bij het lezen van een CD/DVD. Na een X aantal mislukte operaties schakelt Windows de DMA-mode uit, omdat ie denkt dat dat het probleem zou kunnen zijn. Die is dus via de registry-patch weer aan te zetten, zoals hierboven al gemeld.
Ik denk dat je daarmee geholpen bent.

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2007 @ 21:36:
[...]

Dat ie niet boot, komt waarschijnlijk omdat het de enige controller in je systeem is.
Windows herkent hem als IDE/compatible, want zo is ie geinstalleerd.
Als je hem overschakelt naar AHCI of RAID, dan ziet Windows dat als een andere controller, en daar heeft ie geen drivers voor, dus kan ie niet verder booten.

Bij mij is het niet meer de primaire controller (heb nu een SATA raid op de Intel-controller), en ik kan ongestraft de JMicron omschakelen. Ik heb hem nu op AHCI staan (dit is overigens alleen voor de SATA/eSATA-poorten, zou geen invloed moeten hebben op de IDE-interface).
Dan krijg je gewoon "Found new hardware".

PIO mode zou kunnen doordat ie teveel fouten heeft ontdekt bij het lezen van een CD/DVD. Na een X aantal mislukte operaties schakelt Windows de DMA-mode uit, omdat ie denkt dat dat het probleem zou kunnen zijn. Die is dus via de registry-patch weer aan te zetten, zoals hierboven al gemeld.
Ik denk dat je daarmee geholpen bent.
Registry patch dus ook al gedaan en werkt ook niet :) (Was weliswaar een andere, maar kwam op hetzelfde neer)

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Topicstarter
ing._Buttje schreef op woensdag 19 september 2007 @ 18:10:

[...]

Even een snel vraagje, omdat ik nu geen andere optie zie. Werkt die convertor ook met DVD drives?

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Razor.Timo schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 11:27:
Even een snel vraagje, omdat ik nu geen andere optie zie. Werkt die convertor ook met DVD drives?
ik meen van niet. Maar waarom zou je dat ook willen?! Gewoon je HD met een convertor op je SATA poort en klaar ben je. Je kunt natuurlijk ook een losse PCI insteekkaart gebruiken met IDE poorten, maar da's wel langzamer dan zo'n IDE>SATA convertor op SATA poort.

[ Voor 29% gewijzigd door Alfa Novanta op 22-09-2007 20:55 ]

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Topicstarter
ing._Buttje schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 20:55:
[...]

ik meen van niet. Maar waarom zou je dat ook willen?! Gewoon je HD met een convertor op je SATA poort en klaar ben je. Je kunt natuurlijk ook een losse PCI insteekkaart gebruiken met IDE poorten, maar da's wel langzamer dan zo'n IDE>SATA convertor op SATA poort.
Ja, maar dan loopt mijn DVD speler nog steeds op PIO modus... Mijn HDD loopt gewoon netjes op DMA.

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Topicstarter
Nou getest op een andere PC. Daar ook PIO modus, andere DVD speler wel gewoon UDMA. Ligt dus gewoon aan de drive... Zit dan weinig anders op dan een nieuwe kopen denk ik...

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb ooit een DVD drive naar de klere geholpen door de IDE kabel er verkeerd omin in te forceren.

Zie http://pinouts.ru/connector/40_pin_IDC_male_connector.shtml voor een uitleg. Doe je de kabel verkeerd om in je DVD drive kan het zijn dat je gezien de kabellayout een pinnetje naar binnen drukt. Laat dat nu net pinnetje 21 zijn, verantwoordleijk voor de DMA requests. Die maakt natuurlijk geen contact meer als ie naar binnen is gedrukt en hup, PIO mode.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Razor.Timo schreef op zondag 23 september 2007 @ 20:28:
Nou getest op een andere PC. Daar ook PIO modus, andere DVD speler wel gewoon UDMA. Ligt dus gewoon aan de drive... Zit dan weinig anders op dan een nieuwe kopen denk ik...
Typisch. Toch, ik heb dezelfde drive en die draait mooi op UDMA. Zodra je de schijf er bij weg trekt en hem op de SATA poort aansluit kun je mooi eens spelen met de IDE aansluiting op je bord. Zoals hier al genoemd werd heeft die meerdere mogelijkheden. Je kunt de ICH7/8 IDE aansluiting uitschakelen, of (legacy?) IDE modus, of RAID modus. En misschien nog wel een 4e optie. Afhankelijk van de optie krijg je nog een paar mogelijkheden erbij.

't Is sowieso wel handig om een IDE>SATA convertor achter de hand te hebben, maar zo duur zijn DVD drives tegenwoordig ook al niet meer dus je moet maar zien :)

edit: kun je niet ergens een SATA schijfje lenen anders? Kun je daar eens wat mee testen..

[ Voor 4% gewijzigd door Alfa Novanta op 24-09-2007 08:43 ]

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Topicstarter
rodie83 schreef op maandag 24 september 2007 @ 01:00:
Ik heb ooit een DVD drive naar de klere geholpen door de IDE kabel er verkeerd omin in te forceren.

Zie http://pinouts.ru/connector/40_pin_IDC_male_connector.shtml voor een uitleg. Doe je de kabel verkeerd om in je DVD drive kan het zijn dat je gezien de kabellayout een pinnetje naar binnen drukt. Laat dat nu net pinnetje 21 zijn, verantwoordleijk voor de DMA requests. Die maakt natuurlijk geen contact meer als ie naar binnen is gedrukt en hup, PIO mode.
OMG! Ik kijk net naar de pinnetjes en inderdaad zit er 1 ingedrukt! Ik hoop dat dit het is!

BEDANKT! Hij doet het! Je wil niet weten hoe dankbaar ik je ben :O Voortaan eerst maar eens naar de hardware kijken met me domme kop 8)7 Dank je! _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Snippertje op 24-09-2007 09:40 ]

• Richub
  • Laatst online: 05:12
Naar aanleiding van de post van Rodie83 ook maar eens naar de pinnekes van de cd drive van mijn server pc gekeken, dat ding wil ook enkel in PIO draaien, en jawel hoor, ook 1 pin plat... ;)

Vandaag maar eens een nieuwe drive scoren dus! :P

Je leert er zo regelmatig wat nieuws bij op GoT. :+

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Topicstarter
Richub schreef op maandag 24 september 2007 @ 09:54:
Naar aanleiding van de post van Rodie83 ook maar eens naar de pinnekes van de cd drive van mijn server pc gekeken, dat ding wil ook enkel in PIO draaien, en jawel hoor, ook 1 pin plat... ;)

Vandaag maar eens een nieuwe drive scoren dus! :P

Je leert er zo regelmatig wat nieuws bij op GoT. :+
Ik heb hem er met een tang uitgetrokken , miss kan je dat proberen.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

whahaaa te gek! Weer wat geleerd! :P

Altijd leuk om de uitkomst te lezen waar het nou uiteindelijk aan gelegen heeft. Blij dat het toch niet aan de drive ligt, de NEC 2510 is anders een fijn apparaatje! Suc6 ermee.

• Richub
  • Laatst online: 05:12
Razor.Timo schreef op maandag 24 september 2007 @ 10:04:
[...]

Ik heb hem er met een tang uitgetrokken , miss kan je dat proberen.
Nop, was al een oud beestje, dus een nieuwe moest er eigenlijk al komen, nu had ik een goede reden om er een te halen. :)

• rodie83
  • Niet online
Razor.Timo schreef op maandag 24 september 2007 @ 09:23:
[...]

OMG! Ik kijk net naar de pinnetjes en inderdaad zit er 1 ingedrukt! Ik hoop dat dit het is!

BEDANKT! Hij doet het! Je wil niet weten hoe dankbaar ik je ben :O Voortaan eerst maar eens naar de hardware kijken met me domme kop 8)7 Dank je! _/-\o_
Blij te horen dat het is opgelost :)
Pagina: 1