[NIEUWE PC] +/- €800 zonder scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi!

Na bijna 5 jaar dacht ik dat het toch eens tijd werd om een nieuw systeem aan te schaffen. Updates worden echter moeilijk omdat ik mezelf nog moet behelpen met ATA en AGP :) Ook na de aankoop van men nieuwe TFT scherm bleek dat ik toe was aan een betere videokaart daar deze de resolutie niet aankan.

Gelukkig kan ik nog enkele dingen gebruiken uit men oude systeem omdat ik nog enkele PCI kaartjes heb liggen, zodat ik mijn oude HDD's nog kan gebruiken.

Wat ik ga hergebruiken:
1x Samsung 226BW 22" WS TFT
1x Maxtor DiamondMax 11, 160GB (7200rpm, ATA133, 16MB) - Bootdisk
1x Maxtor DiamondMax 9, 200GB (7200rpm, ATA133, 8MB) - Storage
1x Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, ATA133, 16MB) - Storage
1x 450W voeding

Nieuwe aankopen:
Case:
1x Lian Li PC-71 €186,78 - Azerty

Case Coolers:
4x Zalman ZM-F1 80 mm 3000 rpm €2,97 - Azerty

Motherboard:
1x Gigabyte GA-965P-DS3 €111,17 - Azerty

=> Na Reinman zijn reply heb ik besloten om mss toch beter de GigaByte GA-P35-DS3R Intel P35 1.333 GHz DDRII te nemen.

Processor:
1x Intel Core 2 Duo, E6420, Socket 775, Boxed €173,55 - Azerty

=> Dit ga ik waarschijnlijk updaten naar de E6600

Memory
1x TwinMos Memory 1024 MB DDR2 PC6400 €37,71 - Azerty

=> Voorlopig houden we dit zo, ik las op andere fora dat het nuttiger was om dual channel te werken dan single channel. Dan kan ik later beter een extra memorykaartje bijsteken.

Videokaart:
1x ATi Radeon HD 2600 XT - Deze wordt pas in de winkels verwacht op 01/06/2007

Harddisk Cooling:
3x Nexus DiskTwin Aluminum Suspension voor Harde schijf €9,94 - Azerty

Optical Drive:
1x Plextor PX-800A @ €51.98 - Azerty

Ik zou deze PC vooral willen gebruiken voor de standaard dingen. Daar bedoel ik mee: photoshoppen, inventor, programmeren, films kijken,... Ik ben niet echt een gamer, meer een persoon die af en toe wel eens de nieuwe games uitprobeert maar het vrij snel beu is ;)

Ik twijfel nog aan een paar dingen.
1) Kan mijn voeding van 450W dit systeem dragen? JA!
2) Moet ik overwegen om de E6600 te nemen ipv de E6420? JA!
3) Zijn er al single geheugenmodules van 2GB op 800Mhz? JA!
4) Daar ik zeer tevreden ben van ATi videokaarten zal ik ook nu weer een ATi kaartje aanschaffen. Ik was eerst van plan de ATi Radeon 1950XT aan te schaffen, maar nu ik gisteren las dat er een nieuwe reeks ATi kaarten zal verschijnen met DX10 ondersteuning heb ik besloten om daar op te wachten. Dit lijkt mij een logische beslissing? JA!
5) Wat denken jullie van het geluid? Ik moet er echter zeker van zijn dat deze configuratie een beetje naar de stille kant is want ik slaap op 3m afstand van mijn case :D NOG NIET HELEMAAL OK!

Dit is dus het basissysteem dat ik op het oog heb, hopelijk kan ik dit rond juli aanschaffen (Ik ga echter nog even wachten op jullie reacties en de reviews over de nieuwe ATi kaarten).

Alvast bedankt voor jullie reacties...

Grtz!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2007 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Coldcat

HODL

Hallo kwaksalver,
Case:
Leuke kast, alleen ga wel bedenken dat dit bijna een vierde van je budget is. Je kunt ook een hele mooi kast voor €80/90 halen. Scheelt ongeveer €100,- wat je dan aan andere onderdelen kunt besteden.
Processor:
1x Intel Core 2 Duo, E6420, Socket 775, Boxed €173,55 - Azerty
Stop er een E6600, kost misschien €20,- meer.
Denk verder na over een goede CPU koeler, de boxed is niet aan te raden. Voor minder dan 20 euro heb je de Artic Cooler freezer pro.
Case Coolers:
Een 80mm fan van €3,-, kan er bij mij niet in dat dat stil zal zijn. Verder zou ik de voorkeur geven aan 120mm fans omdat die stiller zijn en meer lucht verplaatsen.
Memory
1x TwinMos Memory 1024 MB DDR2 PC6400 €37,71 - Azerty
Zou toch minimaal 2GB nemen in deze tijden, geheugen kost bovendien niets.
Optical Drive:
1x Plextor PX-800A @ €51.98 - Azerty
Misschien beter om de Nec 7170S te nemen, deze wordt over aangeraden (BBG en TH) en bovendien nog een stuk goedkoper.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 15:14:
(...)

1) Kan mijn voeding van 450W dit systeem dragen?
Dat zal wel gaan, zeker als het een voeding van een A-merk zoals Nexus of OCZ of iets dergelijks is.
2) Moet ik overwegen om de E6600 te nemen ipv de E6420?
Zou ik zeker doen. De E6600 is maar een paar tientjes duurder terwijl hij toch best veel beter presteert.
3) Zijn er al single geheugenmodules van 2GB op 800Mhz?
Zoekt en gij zult vinden. O-) Ik ben niet zo goed thuis in geheugen.
4) Daar ik zeer tevreden ben van ATi videokaarten zal ik ook nu weer een ATi kaartje aanschaffen. Ik was eerst van plan de ATi Radeon 1950XT aan te schaffen, maar nu ik gisteren las dat er een nieuwe reeks ATi kaarten zal verschijnen met DX10 ondersteuning heb ik besloten om daar op te wachten. Dit lijkt mij een logische beslissing?
Over die nieuwe serie is nog niet veel bekend, behalve de specificaties. Je zou eventueel ook nog voor een 8600GT(S) kunnen gaan, prima kaarten voor niet teveel geld. In een review las ik dat deze kaart (volgens mij vooral de 8600GTS) erg goed presteert in het decoderen van h.264 en dergelijke (het kijken van HD films dus). Een 1950XT is echter ook geen slechte optie.

Ik denk dat je hierin niet zo'n grote miskoop kan doen, als je een beetje naar reviews, de BBG's en charts als die van Tomshardware.com kijkt.
5) Wat denken jullie van het geluid? Ik moet er echter zeker van zijn dat deze configuratie een beetje naar de stille kant is want ik slaap op 3m afstand van mijn case :D
Die 4 casefans lijken me redelijk nutteloos. Hoe meer koelers, hoe meer lawaai, hoe stil ze ook zijn. Ik zou eerder de boxed cooler van de cpu vervangen. Je zou nog wel een goede/stille koeler voor de airflow kunnen overwegen, in verband met je 3 harde schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Coldcat

HODL

Over die nieuwe serie is nog niet veel bekend, behalve de specificaties. Je zou eventueel ook nog voor een 8600GT(S) kunnen gaan, prima kaarten voor niet teveel geld. In een review las ik dat deze kaart (volgens mij vooral de 8600GTS) erg goed presteert in het decoderen van h.264 en dergelijke (het kijken van HD films dus). Een 1950XT is echter ook geen slechte optie.

Ik denk dat je hierin niet zo'n grote miskoop kan doen, als je een beetje naar reviews, de BBG's en charts als die van Tomshardware.com kijkt.
JE kunt beter een 1950XT kopen dan een 8600GTS, echt een te dure kaart (niet doen). Dan maar even doorsparen voor een 8800GTS als je zo graag DX10 ondersteuning wilt hebben.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-03-2023
Stop er een E6600, kost misschien €20,- meer.
Denk verder na over een goede CPU koeler, de boxed is niet aan te raden. Voor minder dan 20 euro heb je de Artic Cooler freezer pro.
Die boxed koeler is meer dan voldoende als je niet overclockt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik ga hergebruiken:

Dat word een beetje moeilijk. Intel heeft IDE in de ban gedaan. Daarom zit er op P965 chipsets(dus ook de P965-DS3) een extra Jmicron chipset welke voor de IDE aansluiting zorgt. Hierdoor hebben moederborden met P965 vaak maar 1 IDE poort. Ergo, Je kan er maar 2 IDE devices aan hangen.
Dus OF nieuwe HD's er bij kopen of een IDE poorten kaartje.
Zoiets dus:
http://www.sunsway.com.hk/products/PCI-ATA133.html
deze is lekker goedkoop:
pricewatch: Conceptronic SATA/IDE converter
http://www.conceptronic.n...&Prod_ID=748&Prod=CSATAC2

Verder wil ik er op wijzen dat de moederborden met de P35 chipset van Intel er al zijn. Gigabyte heeft de P35-DS3R als goedkoopste (~120,-). Voordeel is dat deze, integenstelling tot de P965-DS3, wel Intel raid heeft. Waar de P965-DS3 het moet doen met de raid op de zwaar inferieure jmicron chipset.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2007 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo kwaksalver,

[...]
Coldcat schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 19:42:Leuke kast, alleen ga wel bedenken dat dit bijna een vierde van je budget is. Je kunt ook een hele mooi kast voor €80/90 halen. Scheelt ongeveer €100,- wat je dan aan andere onderdelen kunt besteden.
Ik weet het, maar dit is de enige case die me een beetje bevalt eigenlijk qua layout en vooral qua ruimte, ik moet een case hebben die een paar jaar meegaat en waar ik dus meer dan ruimte genoeg in heb voor het bijplaatsen van harde schijven...

[...]
Coldcat schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 19:42:Stop er een E6600, kost misschien €20,- meer.
Ja zoiets had ik wel gedacht dat ik het nodig zou hebben. Maakt die boxed dan zoveel geluid? Of koelt hij niet goed? Anders neem ik een CPU koeler zeker in overweging!

[...]
Coldcat schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 19:42:Een 80mm fan van €3,-, kan er bij mij niet in dat dat stil zal zijn. Verder zou ik de voorkeur geven aan 120mm fans omdat die stiller zijn en meer lucht verplaatsen.
Ja die 80mm fans heb ik nodig voor in die Lian Li case... Maar ik zou natuurlijk eens kunnen kijken naar een ander merk of de mogelijkheid om 120mm fans te installeren in de plaats...

[...]
Coldcat schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 19:42:Misschien beter om de Nec 7170S te nemen, deze wordt over aangeraden (BBG en TH) en bovendien nog een stuk goedkoper.
Mja maar daar ik ook zeer tevreden ben van Plextor kan ik dit niet in overweging nemen :)

[...]
Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 20:10:Die 4 casefans lijken me redelijk nutteloos. Hoe meer koelers, hoe meer lawaai, hoe stil ze ook zijn. Ik zou eerder de boxed cooler van de cpu vervangen. Je zou nog wel een goede/stille koeler voor de airflow kunnen overwegen, in verband met je 3 harde schijven.
Hiervoor had ik dus gedacht aan 3x Nexus DiskTwin Aluminum Suspension voor Harde schijf €9,94 - Azerty.. Ik heb enkele reviews gelezen en er waren toch wel een pak mensen die daar zeer tevreden over waren, zo hoef ik niet echt een goede airflow door men case voor men harde schijven...

[...]
Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 10:30:
Wat ik ga hergebruiken:

Dat word een beetje moeilijk.
Ik heb nog 2 PCI-kaartjes liggen ;) Ik heb speciaal gezocht naar een mobo met PCI sloten.... Verder ga ik dat andere moederbord eens checken, want raid kan inderdaad handig zijn binnekort voor mij...

[...]

Okay, dan lijken al mijn problemen opgelost. Ik ga eens kijken naar een goede CPU koeler en dan eventueel nog die 80mm fans vervangen om de airflow te bevorderen... Waarschijnlijk zal ik ook voor de E6600 gaan want binnen een dikke maand (als ik mijn PC ga kopen) is deze waarschijnlijk toch weer wat afgeslagen in prijs :)

Eigenlijk heb ik dan nog maar 1 vraag waar niet echt op geantwoord werd: "Is er al DDR2 geheugen op 800Mhz beschikbaar op 1 latje?". Ik vind hier bijna geen informatie over... Lijkt mij dus nog niet te bestaan? Ik vind enkel 2x 1024MB aanbiedingen enzow!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 15:04
Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 15:14:

Nieuwe aankopen:
Case:

Case Coolers:
Brrr. En dat op 3m van je af de hele nacht? :(

Lian Li maken prima kasten, maar dan een beetje duur. Om zo'n dure Lian Li aan te schaffen om dan vervolgens zo te gaan bezuinigen op de fans, is gewoon misdadig ;)

Als ik jou was zou ik wat naar de goedkopere kasten kijken, en dan een beetje nette fans erbij kopen. En ga asjeblieft niet uit van wat de fabrikant beweert, er wordt bij fans vaak meer airflow en minder geluid belooft dan dat er uiteindelijk uitkomt. Zoek dus gewoon netjes reviews op op silentPCreview.com of anderen ;)

Overigens ben ik het niet geheel eens IIuvatar, als je een fan hebt die redelijk stil is, dan zal je het nauwelijks merken als je er nog zo eentje bij doet. Sterker nog, als Kwaksalver inderdaad de stock cooler gaat gebruiken, dan zal je een paar stille fans sowieso niet horen omdat ze simpelweg niet boven de stock cooler uitkomen.

Edit: Als je echt zo graag de Lian Li wil, en dus met 80mm fans opgescheept zit, zou ik fans met een wat lager tourental uitzoeken, 3000RPM maakt sowieso herrie. Zoveel airflow heb je echt niet nodig. Wat je ook kan doen is de fans op 5 of 7 volt ipv 12 volt laten draaien, dat scheelt vaak ook al een hoop in geluid.

[ Voor 12% gewijzigd door Sylph-DS op 18-05-2007 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sylph-DS schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 11:04:
Overigens ben ik het niet geheel eens IIuvatar, als je een fan hebt die redelijk stil is, dan zal je het nauwelijks merken als je er nog zo eentje bij doet. Sterker nog, als Kwaksalver inderdaad de stock cooler gaat gebruiken, dan zal je een paar stille fans sowieso niet horen omdat ze simpelweg niet boven de stock cooler uitkomen.
Nee oke, dat is wel waar. Als hij echter een alternatieve cpu koeler koopt zoals ik hem aanraadde zal je die 4 casefans wel horen. In ieder geval zal er meer geluid zijn dan zonder de casefans. Bovendien geloof ik niet echt dat die koelertjes van 3 euro erg stil zijn.
Als je toch nog enkele casefans wilt hebben zou ik even kijken naar een beter merk. Welke merken precies is hier vast wel ergens op GoT te vinden, daar weet ik eigenlijk niet zo heel veel over.
Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 10:56:Hiervoor had ik dus gedacht aan 3x Nexus DiskTwin Aluminum Suspension voor Harde schijf €9,94 - Azerty.. Ik heb enkele reviews gelezen en er waren toch wel een pak mensen die daar zeer tevreden over waren, zo hoef ik niet echt een goede airflow door men case voor men harde schijven...
Hmm oke, maar je zegt dat je daardoor geen goede airflow nodig hebt, terwijl je wél 4 casefans koopt. Of lees ik nu een beetje krom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 13:02:

[...]
Hmm oke, maar je zegt dat je daardoor geen goede airflow nodig hebt, terwijl je wél 4 casefans koopt. Of lees ik nu een beetje krom?
Mja ik wil ze eigenlijk gwn vervangen door stillere casefans, dat is eigelijk de bedoeling, want ik heb zoizo nog wel goede airflow nodig voor men andere componenten... Maar dus niet specifiek meer voor mijn HDD's die ik dus met die nexus dingen koel.
Pagina: 1