Toon posts:

Notebook voor audiotoepassingen ~ €900

Pagina: 1
Acties:
  • 334 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Yet another " check mijn notebook -topic", maar het is toch een behoorlijke investering en ik zou toch graag eens de meningen van de experts hierover lezen.

Op korte termijn ( 1 à 2 weken) ben ik van plan een nieuwe notebook aan te schaffen. Ik heb hier al veel topics doorgelezen, en het leek me verstanding zelf ook wat advies te vragen hier voordat ik overga tot de uiteindelijke aanschaf.

Waar ga ik de notebook voor gebruiken?

Ik ga de notebook o.a gebruiken voor het produceren en draaien van muziek. Denk hierbij aan programma's als Cubase, Ableton Live en Traktor Scratch.
Bij de keuze van de notebook heb ik deze support-page van Steinberg min of meer als guideline gebruikt. Van de programma's die ik ga draaien, is Cubase nl. het zwaarste, dus als dat lekker loopt, loopt naar alle waarschijnlijkheid alles lekker.
September a.s ga ik ook beginnen met mijn studie (HBO Bedrijfseconomie), dus daar zal ik de notebook ook voor gaan gebruiken.

Budget?

Ik wil zo'n €900 uitgeven aan de notebook

Eisen aan de notebook?

Processor:
Voor mijn gebruik is minimaal een Core Duo processor vereist. Ik kom dan uit bij de Core 2 Duo van Intel of de Turion 64 X2 van AMD. Op de website van Steinberg worden beide processoren
aangeraden. Van wat ik begrepen heb, is de Core 2 Duo wat sneller, wordt hij minder warm en verbruikt minder energie. Daarentegen is de AMD over het algemeen weer wat cheaper. Goed, die warmte
hecht ik niet veel waarde aan, maar ik ga deze notebook ook op school gebruiken, en als de processor wat minder energie gebruikt is dat natuurlijk een pré voor de accutijd. Daarbij is een beetje
snelheid nooit weg, zeker bij zware audioproductie, ik neig dus sterk naar de Core 2 Duo. Of zie ik iets over het hoofd, ik heb hier bijv. ergens op het forum gelezen dat de AMD's een snellere link naar
het geheugen hebben, is dit wellicht van groot belang bij audio-producties en moet de Turion 64 X2 ook serieus overwegen?

RAM:
The more, the better dat moge duidelijk zijn. Om te beginnen wil ik er minimaal 1 gig in. Geheugen gaat me de kop niet meer kosten, uitbreidden kan altijd met de tijd nog.

HDD:
Ik heb hier een iPod (80 GB), waar al mijn muziek op staat en die ik ook als externe HD gebruik. De grootte van de HDD is voor mij dus niet interessant. De snelheid, daarentegen wel.
Zeker bij het gebruik van veel sporen of VSTi's in Cubase kan een 4200 RPM schijf echt een bottleneck worden. Mijn voorkeur gaat dus uit naar een 7200 RPM schijf, maar gezien het feit ik
deze niet echt tegenkom in laptops, denk ik dat ik met mijn budget tevreden zal moeten zijn met een 5400 RPM schijf erin. Wellicht is ook hier met de tijd vervanging door een 7200 RPM schijf nog mogelijk.

Grafische kaart:
Ik ga absoluut geen spellen spelen, de grafische kaart kan dus gewoon een onboard dingetje zijn. Als hij maar geen shared memory heeft met het RAM.

Geluidskaart:
Ik werk met een externe USB 2.0 geluidskaart, de geluidskaart die in de notebook zit is dus van geen enkel belang.

Vista

Overige:
Ik ga de notebook ook meenemen naar optredens, compactibiliteit EN stevigheid zijn dus van belang. Bovendien gaat vanaf september de notebook ook iedere dag mee naar school.
Max. wil ik dus naar een 15.4" Inch beeldscherm, maar mijn voorkeur gaat echt uit naar een 13" of 14" Inch' er. Design is ook belangrijk voor mij, de notebook moet er wel een beetje
leuk uitzien.

Waar dacht ik zelf aan?
Acer & PB zijn voor mij een no no, maar ik heb positieve verhalen gelezen over bijv. Apple. Dell, Sony & MSI. Voor elk van deze merken heb ik gekeken of ze een laptop hebben die een beetje in mijn
straatje past, en dan kom ik hier op uit:

Dell Inspiron 6400
+ prijs/kwaliteitsverhouding
- design
- levertijd
- draagbaarheid

Ik heb bij Dell een 6400 samengesteld, (o.a met de trucjes uit het Dell Inspirion 6400 topic ;) en kwam op het volgende uit:
Dell Inspiron 6400:
- Core 2 Duo T5300 (1.73 Ghz, 533 Mhz)
- 2084 MB Ram
- 160 GB 5400 RPM HDD
- 1 jaar garantie

€825

Heel erg sterke prijs/kwaliteits verhouding dus. Wat mij minder trekt aan deze notebook zijn het 15.4 inch widescreen en ik het design. Bovendien is de levertijd voor deze Dell meer dan maand, en dat is me dus eigenlijk wat te lang. Bovendien twijfel ik ook aan de stevigheid van deze notebook bij intensief gebruikt, ik ken iemand met een inspiron 1501, bij hem is het scherm na minder dan een jaar al behoorlijk kromgetrokken, en hij gebruikt hem enkel voor zijn studie. Iemand die mij wat meer kan vertellen over de degelijkheid van de Dell notebooks?

Sony Vaio VGN N31 M
+ design
+ degelijkheid
+ levertijd
+ beeldkwalitiet
- prijs/kwaliteit verhouding
- draagbaarheid

Sony Vaio VGN N31
- Core 2 Duo T5300
- 1024 MB RAM
- 120 GBB 5400 RPM HDD
- 1 jaar garantie

€916.50

Ik heb gelezen dat de Sony Vaio's erg degelijke notebooks zijn, bovendien zien ze er erg netjes uit. Ook hebben deze notebook heel erg goede schermen. Nadeel tegenover de Dell is weer de prijs, voor ong. 100 euro minder heb ik bij Dell een 40 GB grotere HDD en het dubbele RAM.

MSI S271 SW
+ design
+ draagbaarheid
+ degelijkheid
+ 8 cell accu
- Win XP
- Turion 64 X2
- toetsenbord layout
- bestellen in Duitsland?

MSI S271 SW
- Turion 64 X2 TL 52
- 1024 MB RAM
- 100 GB 5400 RPM HDD
- 2 jaar pick up & return

€841,55

Voordeel van deze notebook is zijn draagbaarheid (12" Inch) en degelijkheid, 2 zaken die erg belangrijk zijn voor mij. Daartegenover staat weer dat ik het hier moet doen met een Turion 64 X2 ipv een Core 2 Duo processor. Ander nadeel vind ik XP ipv Vista, en ook nog eens in het duits. Wat mij betreft valt deze om de 2 laatste redenen af.

Apple MacBook
+ Mac OS X
+ design
+ draagbaarheid
+ degelijkheid
+ processor
+ accutijd
- prijs
- Mac OS X (?)

Apple MacBook
- Intel Core 2 Duo 2.0 Ghz, 667 Mhz
- 1 GB RAM
- 80 GB 5400 RPM HDD
- 1 jaar garantie

€1049.-

Ja, behoorlijk boven mijn budget maar als het het echt waard is ben ik bereid nog even door te sparen ;). In de audio-sfeer worden voornamelijk Macs gebruikt wegens
betrouwbaarheid & stabiliteit. Ik ken mensen die er ook meer werken en ze raden me het van harte aan. Enigste nadeel is de prijs, maar als ik dan iets aanschaf waar
ik echt een tijdje mee vooruit kan, ben ik bereid nog even door te sparen. Na wat ik gelezen heb, wordt het wat mij betreft deze MacBook. Of is er iemand die mij dit
om specifieke reden afraadt? Ik vroeg me voornamelijk af, zijn er mensen die een MacBook gebruiken bij een economische studie? Ik weet dat er Office 2004 for Mac is, maar
van wat ik gelezen heb is de uitwisselbaarheid met Windows-Office gebruikers nog steeds niet 100% (denk aan macro's in Excel, bovendien zit er geen Acces bij Office for Mac)
Dit zijn dingen waar ik vanuit ga dat ik ze toch ga gebruiken bij mijn studie, gaat dit een probleem worden? Ik heb al een mail gestuurd aan de HAN, waar ik volgend jaar ga studeren, of het
een probleem gaat worden als je met MAC OS X werkt ipv Windows Vista/XP. Echter, de enige respons die ik kreeg was dat het niet verplicht was over een notebook te beschikken ;-) Tsjaa, mischien iemand die hier ervaring meer heeft en mij er wat meer over kan vertellen?

Oei, erg lang verhaal maar ik hoop dat jullie me wat advies kunnen geven?
BVD

Verwijderd

Als je voor Intel gaat misschien toch kijken naar een T7200 ipv 5300. sneller en meer cache. Of als je de tijd nog hebt wachten op de Santa Rosa laptops. goedkoper en sneller. En dat is denk ik wel handig voor zware audio bewerking. al heb ik daar zelf geen ervaring mee.

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-01 00:22
en weer een stuk duurder...
als looks ertoe doen dan zou ik voor sony of apple gaan, je betaalt er meer voor, maar dat zijn designkosten zal ik dan maar zeggen....

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, maar dat wachten word niks. Het duurt natuurlijk een tijdje voordat Santa Rosa echt in de markt ' zit', en ik kan de notebook nu eigenlijk al wel gebruiken. Zoals werd aangegeven zal het allemaal ook weer een stuk duurder worden dan, en mijn budget is al niet 'van je dat'
Van wat ik nu heb begrepen is office for mac niet 100% compactibel met office for windows bestanden (vb-macro's in excel, geen acces), en ik denk dat ik op basis hiervan toch de mac laat vallen. Voor audio-producties zou hij ideaal zijn, maar ik ga volgend jaar ook aan een studie beginnen waar ik de notebook ook voor wil gebruiken, en excel zal daar één van de belangrijkere progs zijn. :(

Ik ben me nu vooral dus aan het orienteren op de Sony Vaio's en zit momenteel te twijfelen tussen de FE41E en de C2S/H. De C2S/H heeft een 13,3 inch beeldscherm en ik denk dat het op basis daarvaan de C2S/H wordt.

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Dat de levertijd voor de Inspiron 6400 een maand is, lijkt me sterk. De meesten krijgen hun laptop binnen een week binnen, alleen staat de verwachte leverdatum verder in de toekomst om Dell wat speling te geven.
Ik heb deze laptop zelf, en hij doet me vrij degelijk aan, maar hij is nog maar een maand oud. Je zou in het topic kunnen vragen hoe hij is bij mensen die hem al wat langer hebben.
De draagbaarheid viel me mee, maar het is geen 13"/14", dus verwacht geen wonderen.
Wel een erg goede prijs-kwaliteitsverhouding, zoals je zelf al zei. En de accuduur is prima!

Maar ook de Mac lijkt een goede kanshebber, veel collega's van mij (in de muziek) hebben een Mac. Als je het geld ervoor over hebt, waarom niet? Je hebt dan alleen wel wat minder geheugen, harde schijf, etc. voor meer geld dan de andere laptops die je noemt. Check Apple Talk voor wat meer info over compatibiliteit, problemen etc. in de uitwisseling met Windows-machines.

Vergeet niet, dat je bij een kleinere laptop ook wat inlevert op keyboardgebied. Kleiner scherm, kleinere toetsjes, als je vaak elders werkt, moet je dat wel liggen. Thuis kun je natuurlijk met een docking station een extern toetsenbord/monitor/etc. aansluiten. En staar je niet blind op looks, als je echt langer wilt doen met een laptop, steek je geld dan in goede componenten, niet in een oogstrelende buitenkant! Daarmee wil ik niet zeggen dat de Vaio geen goede keus is, maar je zegt zelf dat je budget aan de "krappe" kant is. Succes met je zoektocht!

Je zou ook nog kunnen kijken naar een Zepto, ze krijgen net nieuwe series, dus met een beetje geluk worden de oude wat goedkoper en passen ze binnen je budget!

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

Verwijderd

Die mac kan je nog iets goedkoper krijgen met studentenkorting. De goedkoopste is dan +/- 990 euro.

Die dell 1501 is trouwens de goedkoopste dell, dan kan je natuurlijk wel raden waarom hij relatief goedkoop is ;)
Ik heb hier een 9400, die is qua bouwkwaliteit gewoon goed, maar hij heeft wel andere problemen..

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2007 10:51 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:06
Die MSI moet je toch echt wel in Nederland kunnen krijgen met Nederlandse Windows hoor. Verder is er ook de MSI S26x serie die hetzelfde is maar dan met Intel CPU.

Tussen AMD en Intel Core 2 Duo. De Intel Core 2 Duo CPU's die hier staat is steeds de T5300 welke een budget variant is met een FSB van 533MHz. In dat geval zal een Turion 64 X2 TL-52 bijna gelijk presteren.

Je zou ook kunnen kijken naar de Asus stal, deze is wel leuk:

Asus F3Tc
AMD Turion 64 X2 TL-56 (1.8GHz "1333MHz FSB") +- T5500-T5600
1x 1GB DDR2-667
GeForce Go 7300 256MB TC
120GB 5400rpm HDD
2 Jaar garantie
Tas en muisje dr bij :)

Kost: ~850 euro. 1GB erbij stoppen en je komt net boven de 900 uit. Heb je wel 2 jaar garantie, snelste CPU van de hier genoemde (behalve macbook) en een GeForce Go 7300 voor spellen en vooral ook HD-beeld encoding :)

Wat je zegt over de geheugenlink van de AMD Turion klopt. Verder valt het verschil tegenwoordig mee in energie verbruik (zeker met de nieuwe 65nm versies).

Vergelijking met CPU's die aan elkaar zijn gewaagd:
TL-50/TL-52 <> Budget Core (2) Duo*
TL-56 <> Core 2 Duo T5500
TL-58 <> Core 2 Duo T5600
TL-60 <> Core 2 Duo T7100
TL-64 <> Core 2 Duo T7200
TL-66 <> Core 2 Duo T7200

*) T2050, T2250, T2060, T2080, T5200, T5300
Pagina: 1