Flitsen in creative modes

Pagina: 1
Acties:

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik heb een paar dagen geleden maar eens een externe flitser gekocht voor op mijn 300D. Een Speedlite 430EX. Nou heb ik me uiteraard fiks verdiept in hoe het allemaal werkt, en wat best practice is en zo. Als ik op auto schiet, heb ik goed belichte shots, en nette sluitertijden. Maar we willen natuurlijk niet op auto schieten omdat we dan de controle compleet kwijt zijn, dus ik schiet veel in Av, omdat ik het diafragma zelf in de hand wil hebben. De sluiter mag de camera bepalen, om de juiste combinatie zelf te bepalen (dus in M schieten) daar ben ik bij lange na niet goed genoeg voor :P.

Wat blijkt nou, als ik in Av het zelfde diafragma kies als de camera zelf in auto kiest, dan krijg ik sluitertijden van 1/10, 1/5 of nog trager (ipv de 1/60 die de camera zelf combineert met hetzelfde diafragma in Auto stand). Dus krijg ik bewegingsonscherpte, maar nog erger, overbelichte plekken op mijn plaat. En dat is dus precies wat ik niet begrijp. Ik heb overigens wel een vermoeden, en dat is dat in auto evaluative metering wordt gebruikt, en in de creative modes weighted metering. Bij de eerste wordt de hele compositie bekeken door de camera, en wordt de beste overall belichting gepakt. Bij weighted kijkt de camera naar het focuspunt, en een gebied van 9% van het totaalbeeld daar omheen.
De flitser staat op ETTL overigens.

Wat ik daarnaast ook niet helemaal snap, is dat zodra je de flitser in een hoek zet om indirect te kunnen flitsen, alle auto settings van de flitser weg zijn, en op 50 mm worden ingesteld. Waarom? Hij kan toch nog steeds het aantal mm's dat hij van de camera krijgt gebruiken?

Ik zal wel iets fout doen, maar ik ben de draad een beetje kwijt. Kan iemand me even wat bijlichten in het donker? Ik wil namelijk graag vooruit met de aanschaf van een externe flits, niet achteruit :)

Verwijderd

met av pakt hij de sluitertijd die je zou hebben zonder flits dus in het donker moet je je diafragma open gooien of je iso omhoog. in P modus kijkt de cam wat hij denk dat de beste sluitertijd is met flitser.

ik schiet normaal op een halve seconde sluitertijd in het donker en dat gaat prima :+
(en yep je moet wel de lichtjes zien te vermijden)

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
P/auto is 'snapshot modus' en flits zal gebruikt worden om onderwerp te bevriezen. In Av wordt juist vooral het omgevingslicht gemeten en is de flits niet de primaire lichtbron (meer sfeerfoto's). Eea wordt uitgebreid toegelicht in de manuals, maar vooral in de EOS flits bijbel: http://photonotes.org/articles/eos-flash/#faq7
Wat ik daarnaast ook niet helemaal snap, is dat zodra je de flitser in een hoek zet om indirect te kunnen flitsen, alle auto settings van de flitser weg zijn, en op 50 mm worden ingesteld. Waarom? Hij kan toch nog steeds het aantal mm's dat hij van de camera krijgt gebruiken?
Nee, alleen als je direct op je onderwerp mikt, is het nuttig om automatisch de flitskop te zoomen. Zodra je kantelt zijn er teveel onbekende variabelen (afstand tot onderwerp, afmetingen kamer, soort oppervlaktes, kleur oppervlaktes etc,) om jou automatisch te kunnen helpen. Je zal dan zelf de flitskop op een bepaald aantal mm's moeten zetten. :)

Overigens een oude post van mij over de modi:
Voutloos schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 11:56:
De belangrijkste bron voor flitsen met Canon meuk
ModeShutter speedLens aperture
PAutomatically set from 1/60 sec to the camera’s maximum X-sync speed.Automatically set according to the camera’s built-in program.
TvYou can set any shutter speed between 30 seconds and the camera’s maximum X-sync speed.Automatically set to match the shutter speed you have set.
AvAutomatically set between 30 seconds and the camera’s maximum X-sync speed to match the lens aperture you have set.You can set any lens aperture you like.
MYou can set any shutter speed between 30 seconds and the camera’s maximum X-sync speed.You can set any lens aperture you like.

{signature}

• UltraSub
Aaaaaah... beide heren bedankt!!
Er is me een hoop duidelijk geworden, en er ontstaat begrip voor mijn (domme) fouten.
Maar ja, al doende leert men, en ik heb vandaag weer een hoop geleerd. Dank..

Waarom zetten ze geen link naar die EOS flitsbijbel in het boekje van de flitser? :P

Verwijderd

oh en dragging the shutter kan natuurlijk ook niet in het verhaaltje ontbreken :+

http://www.planetneil.com/faq/dragging-the-shutter.html

• UltraSub
Die kende ik al, die had ik gebruikt om mijn eerste stapjes in de wondere wereld van het flitsen te kunnen zetten.. :)

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Interessant zo'n blik op hjet canon flitsgebeuren. Erg goede link over dragging the shutter.

Wat ik iedereen kan aanraden trouwens is om dezelfde scene in een matig verlichte kamer 's te flitsen op verschillende sluitertijden.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Pagina: 1