Laptop blijft rebooten, fan probleem? Of Windows?

Pagina: 1
Acties:
  • 753 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Ik heb een wat oudere Acer laptop van mijn vader gekregen. Helemaal geformateerd, windows opnieuw erop. uren bezig geweest alle updates binnen te slurpen. Toen dat eindelijk achter de rug was moest hij uiteraard ff opnieuw opstarten en dan kon eindelijk het leuke deel beginnen....
Of toch niet.

De laptop start op en ik hoor de fan opspinnen. Hij post, de fan valt uit, en de laptop start opnieuw op. Wat lopen prutsen in bios om het standaard Acer bootscherm weg te krijgen en de post te zien. Hier geeft ie aan dat een probleem met de fan is. Het gekke is alleen. Als ik slowboot aanzet, hij 12345 het geheugen telt (duurt 20 seconden ofzo) dan blijft de fan draaien. Wanneer ik boot naar het cd-rom station, blijft de fan draaien. Echter hij reset zodra hij moet booten vanaf de harde schijf en tegelijkertijd van de fan uit.

De HD lijkt in orde in de bios, en ik heb ook geen enkele reden aan te nemen dat deze opeens stuk is...

Wat nu te doen ?

Geen inspiratie

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:06
Zou het misschien een driver probleem zijn? Heb je al een Linux Live CD geprobeerd zoals die van Ubuntu? Anders zou je misschien nog een keer kunnen proberen windows opnieuw e rop te knallen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hangen en opstarten troubleshooter al doorgenomen? Verder helpt het als je wat specifieke informatie geeft, zoals het type laptop, specificaties etc

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Het ontstaat direct na de post, daar waar windows wilt beginnen met laden.

Heb het troubleshooter ding wel bekeken. Maar hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik denk dat het windows is. En daar baal ik als een stekker van. Want die heb ik dus juist opnieuw erop gezet. En daar was ik net mee klaar...

Tis een Acer laptop, P3 1000Mhz , 256 Mb geheugeb , 20 Gb HD. Dus echt supersnel gaat het installeren ook niet. Dan nog al die updates downloaden... Kost je gewoon een hele dag.

Geen inspiratie

• Neko Koneko
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
(overleden)
Probeer het anders gewoon eens met een Linux liveCD-tje en kijk wat er gebeurt, gewoon om uitsluitsel te geven. Kijk anders even of je Windows in de veilige modus aan de praat kunt krijgen. Verwijder zelf geïnstalleerde drivers (of als je dat niet gedaan heb, installeer ze juist). Download eventueel de Ultimate Boot CD en doe een grondige HD check en een memory check.

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Linux heb ik niet... en geen verstand van ook. zal eens zoeken naar die ultimate boot cd.

Geen inspiratie

• Neko Koneko
  • Niet online
(overleden)
Het gaat er niet om of je verstand van Linux hebt, gewoon even een Ubuntu (of knoppix) live CD-tje downloaden, naar CD branden en ervan booten om te kijken of dat werkt.

Kun je misschien meteen kijken of je het wat vind, Linux is perfect voor oude computers als die laptop ;)

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 12:39

Sebazzz

3dp

True, linux is geen command line meer ;)
Bovendien, aangezien je laptop al aardig oud is, is de kans groot dat al je hardware het doet.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-01 16:14
martijn12345 schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 10:52:
Het ontstaat direct na de post, daar waar windows wilt beginnen met laden.

Heb het troubleshooter ding wel bekeken. Maar hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik denk dat het windows is. En daar baal ik als een stekker van. Want die heb ik dus juist opnieuw erop gezet. En daar was ik net mee klaar...

Tis een Acer laptop, P3 1000Mhz , 256 Mb geheugeb , 20 Gb HD. Dus echt supersnel gaat het installeren ook niet. Dan nog al die updates downloaden... Kost je gewoon een hele dag.
Ik weet niet welke windows je gebruikt, welke bron, maar misschien is het de moeite waard om naar RyanVM te kijken? Is het gewoon een eenmalige install. CD rom branden met nLiteXP en klaar is kees. Moet je wel een SP2 cd als bron hebben EN engelstalig als je RyanVM gebruikt :)

edit:
Reduceer je een dag updaten en installen in gewoon 1 install ;)

edit:
Stomme vraag misschien, maar heb je wel eens op F8 zitten rammen voordat windows begint te laden zodat je in "Safe Mode" kan starten? If so ... enig succes?

[ Voor 11% gewijzigd door LinuX-TUX op 17-05-2007 11:31 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ipv een Linux Live CD kan je ook BartPE gebruiken om een Windows XP Live CD te maken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
De fan spint op zoals ik al zei. Maar valt daarna idd uit. Is het mogelijk dat er iets in de bios of software dit veroorzaakt. Het lijkt me raar dat een fan opspint en daarna stil valt met een technisch oorzaak ?

Geen inspiratie

• Neko Koneko
  • Niet online
(overleden)
Mijn Acer laptop begint ook met een sneldraaiende fan, die na de POST automatisch uitgaat. Volgens mij is dat ook normaal voor veel laptops. Heb je al gekeken of je in de veilige modus van windows kunt komen? Dus tijdens BIOS herhaaldelijk de F8 toets indrukken totdat je een opstart menuutje krijgt. Als je dat namelijk al niet eens krijgt reboot de laptop al voordat de HD wordt aangesproken en kan het probleem eigenlijk niet in Windows liggen.

Voer desnoods met de Ultimate Boot CD een geheugen en harddisk check uit, het kan best zijn dat er wat beschadigt is.

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Ik ben eigenwijs en heb besloten dat het aan windows ligt. Maar het moet iets zijn in het allereerst moment van het laden van windows. Dus heb HD geformateerd en ben nu XP opnieuw aan het installeren. De laptop draait gewoon goed.

Ik kon niet eens bij het F8 punt komen zeg maar. NET op dat punt ging het mis. Maar ben blij dat de laptop in orde is. Wat bovenstaande poster zegt klopt. De fan spint op, valt stil, en gaat indien gewenst weer draaien op een later moment.

Het is natte vingerwerk, maar ik heb 87 updates in 1 keer geinstalleerd. Ik denk dat ik teveel verwachtte van MS... Ik zal het nu in kleinere blokjes doen...

Geen inspiratie

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
martijn12345 schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 15:49:
Ik ben eigenwijs en heb besloten dat het aan windows ligt. Maar het moet iets zijn in het allereerst moment van het laden van windows. Dus heb HD geformateerd en ben nu XP opnieuw aan het installeren. De laptop draait gewoon goed.

Ik kon niet eens bij het F8 punt komen zeg maar. NET op dat punt ging het mis. Maar ben blij dat de laptop in orde is. Wat bovenstaande poster zegt klopt. De fan spint op, valt stil, en gaat indien gewenst weer draaien op een later moment.

Het is natte vingerwerk, maar ik heb 87 updates in 1 keer geinstalleerd. Ik denk dat ik teveel verwachtte van MS... Ik zal het nu in kleinere blokjes doen...
Ga nou maar eerst eens even een Linux Live CD er in stoppen... Dat weet je in ieder geval zeker dat het niet aan Windows ligt.
Om je te helpen:
www.knoppix.nl ga naar de ftp site en download daar de DVD of de CD versie. Brand deze op een CD/DVD, stop deze in je laptop, boot van de cd, druk op enter en voila Linux wordt geladen zonder dat je er wat voor hoef te doen.....
Pagina: 1