PC hangt onverklaarbaar

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008

• zaizuney
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-11-2025
Hallo,

De PC van mijn ouders blijft sinds 1 week meerdere malen per dag hangen. Geen BSOD, geen reboot, gewoon het scherm dat blijft hangen en je kan niets doen, zelfs niet met je muis bewegen.

Ik heb totaal geen idee wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn? Weet iemand raad, hoe zou ik het te weten kunnen komen?

Specs

Het is een medion, hij is 4 jaar oud

Microstar international motherboard => MS-7012
P4 3ghz Northwood
2 * 256mb pc3200
Sapphire radeon 9600
HD van 160mb (weet niet welk werk)
DVD-rom
DVD-writer

Alvast bedankt voor de hulp

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Al ff wat standaard troubleshooting dingetjes geprobeerd?

- vreemde entries in je Windows eventlogs?
- temperatuur van je CPU checken
- memtest86+ floppy paar uurtjes draaien

Eventueel booten met live CD tijdje werken en kijken of ie dan ook hangt (kun je Windows/drivers problemen uitsluiten bijv)

[ Voor 4% gewijzigd door roelio op 17-05-2007 09:03 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Wat draai je, XP?
Misschien dit probleem: nieuws: Reparatie defecte XP-patch levert nieuwe problemen op

• zaizuney
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-11-2025
@roelio

CPU temp normaal (wordt altijd in het oog gehouden door Speedfan)

Geen vreemde entries in Windows eventlogs

Memtest nog niet gedraaid, maar waarom zou het aan het ram liggen als het al zo lang goed werkt?

De pc is trouwens niet overclocked

@alibahbah

Ik had ook gedacht aan dat probleem, maar de pc draait niet aan 100%, het hangt gewoon, dus dat is niet het probleem

En idd, ik draai XP sp2 op dat systeem

M'n hoofdvraag is eigenlijk als het probleem hardwarematig of softwarematig zou zijn. Indien sofwarematig formateer ik die pc gewoon ff :)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

memtest: je hebt geen idee waar het probleem zit dus moet je zoeken :)

hardware / software: neem een liveCD en kijk of je daarmee ook problemen krijgt. Of stop er een 2e harddisk in en installeer Windows daarop, ik noem es iets ;)

[ Voor 20% gewijzigd door roelio op 17-05-2007 10:58 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Het kan eigenlijk best veel zijn.
Een warmteprobleem waarschijnlijk niet, aangezien volgens jou de temperaturen normaal zijn.
Een voedingsprobleem wil ik nog niet uitsluiten, meet eens de spanningen en kijk of die binnen de marges liggen. Zit de pc aan een geaard stopcontact, trouwens?

Verder zou ik zeker Memtest draaien, dat iets gisteren werkte, is geen garantie dat het niet kapot kan gaan!
Zuig ook even de hele binnenkant van de pc uit (met name de fans). Check of alle fans draaien.

Het kan ook nog een defect aan je harde schijf zijn.
Daar bestaan testtooltjes voor, die je ook nog kunt runnen.
Op dit moment kun je nog niet met zekerheid zeggen of het aan je hardware of aan je software ligt.

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 16:22
Ik zou je north en south bridge even testen op warmte. Misschien dat deze te warm worden. Deze worden vaak ook vergeten bij een warmte probleem. Laat het systeem draaien en zodra die vastloopt voorzichtig voelen. Blijft je vinger plakken dan zou ik eens kijken of je niet een betere airflow in je kast kunt krijgen.

Carpe Diem

• spacemouse
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-09-2025
Heb je al eens geprobeerd om in Veilige Modus te starten?

Zelf heb ik af en toe ook dat mijn PC stopt bij het opstarten en alleen dat mooie scherm laat zien waar met grote letters Welkom op staat.

Tegenwoordig probeer ik niet eens meer om gewoon te resetten al hij blijft hangen, de ervaring heeft geleerd dat de het systeem meestal weer op hetzelfde punt blijft hangen. Als zoiets gebeurd, dan start ik gelijk op in veilige modus, daana weer normaal opstarten. Dat heeft tot nu toe altijd nog geholpen en meestal ben ik dan weer maanden van het "probleem" verlost.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-01 17:06

Thandor

SilverStreak

CSL policy
Vragen over problemen horen hier niet thuis alsmede vragen en/of discussies over een bepaald hardware onderdeel, daar zijn de andere fora voor.
Dit topic hoort hier dus niet thuis. Ik ga het echter niet verplaatsen. Met behulp van de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, de GoT Search en zelf het e.e.a. uitproberen kun je prima uit de voeten.

Probeer alles. Ga niet afvragen 'waarom het geheugen opeens stuk zou zijn' want het geheugen kán ineens stuk zijn. Als niets 'zomaar' stuk zou zijn zou de PC nu ook nog gewoon werken ;). Ergo: Ga Memtest draaien! Verder lees ik hier het e.e.a. over LiveCD's, dat is een goede tip. Zodra Knoppix of Ubuntu wel goed draaien dan is de kans groot dat het aan de huidige Microsoft Windows installatie ligt en niet aan de hardware.

Heb je na het troubleshooten alsnog vragen dan kun je een topic openen in het juiste subforum. Dat is het subforum welke over de hardware gaat die bij jou problemen veroorzaakt. Vergeet echter niet eerst even de FAQ / Policy aldaar door te nemen. Daar staat vaak interessante informatie in over zowel de hardware als het openen van topics.

[ Voor 4% gewijzigd door Thandor op 17-05-2007 14:18 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.