Dualboot zonder Grub/Lilo/ntldr

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:33

Totaalgeflipt

De enige echte

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik zit eraan te denken om geleidelijk te gaan overstappen naar Ubuntu(7.04)

Ik heb 2 schijven in mijn computer (Maxtor 120Gb + Maxtor 200Gb)
Ik heb daarnaast nog een externe harde schijf aan de computer hangen via eSata (Maxtor 80Gb)

Ik heb een Asus P5GDC-V Deluxe als moederbord, en kan bij de startup kiezen welke hardeschijf hij moet booten. (F8 toets)

Nu dacht ik mij zo. Niks geen gedoe met bootloaders en dergelijke, ik heb het namenlijk gewoon in de bios zitten welk hardeschijf systeem ik wil opstarten dus dan zit ik ook niet met fixboot, en fixmbr zooi later.

Nu moet dus op die externe hd Ubuntu komen, cd gedraaid, install gedaan, goede schijf geselecteerd. En toch gooide hij grub over mijn mbr heen, van mijn andere hardeschijf.

Is dit wat ik wil, alleen mogenlijk door mijn interne hardeschijven even los te koppelen van het moederbord, dan Ubuntu te installeren op mijn eSata schijf, en daarna gewoon weer die 2 hd's aan te sluiten?

En dat ik dan gewoon via de bios kies welke hardeschijf ik wil opstarten? Heb ik het dan helemaal mis? Snap ik de functie van bootloader niet, of is het iets anders....

Mocht het antwoord hier al wel te vinden zijn: ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kon niks vinden, misschien niet goed gezocht?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Is dat wel zo handig? Je moet dan toch elke keer het bios in om de opstartschijf te veranderen? Grub is echt retesimpel imho. Zet deze op de Linux partitie. En dan raakt hij het mbr van de Windows schijf helemaal niet aan.

[ Voor 27% gewijzigd door Noork op 17-05-2007 05:08 ]

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-01 17:11
Een moderne distro die eenvoudig te installeren is (zoals Ubuntu) zal zowieso Grub installeren. Een Linux distro kan je tenandere ook voor zover ik weet niet opstarten zonder een bootloader zoals Grub/Lilo te gebruiken.

Dat Grub op uw eerste harddisk geïnstalleerd wordt is helemaal niet onlogisch. Wil je dat verhinderen, dan sluit je enkel de hd op uw moederbord aan waarop Ubuntu geïnstalleerd hoeft te worden.

Ik begrijp niet zo goed wat het probleem daarbij is? Een bootloader maakt het net handig om meerdere OS'en op te starten.

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:41
bedoel je misschien dat je het irritant vindt dat alsje even niet oplet bij het opstarten dat ie dan automatisch windows opstart?
als dat zo is moet je naa het installeren (dacht ik) menu.lst in de map /grub veranderen zodat hij altijd windows opstart als je niets doet

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Topicstarter
Het is niet helemaal wat jullie denken.
Ik wil gewoon windows blijven booten, en wil dus af en toe over kunnen switchen naar ubuntu.
Om een ander boot device te selecteren hoef ik niet in de bios.
Tijdens de POST kan ik op F8 drukken, krijg ik een pop-up met welke schijf hij van moet opstarten.
(3xhd+2xdvd)

Als ik dan van ubuntu wil booten hoef ik alleen maar de schijf te selecteren waar die opstaat en klaar.
Ik ga het dus inderdaad gewoon even proberen door de overige schijven even los te koppelen.

Het punt dat grub geinstalleerd word vind ik niet erg. Maar op de manier hoe ik het wil doen heb ik dus het niet nodig denk ik.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Grub heb je sowieso nodig op de HDD waar je je linux-distro op installeerd. Bij Ubuntu kun je dat bijvoorbeeld aangeven op in het allerlaatste schermpje van de GUI installer (en bij de Alternate cd kun je het ook makkelijk aangeven).

[ Voor 20% gewijzigd door Jungian op 17-05-2007 11:02 ]

0.0

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01 05:06
windows installeren, daarna ubuntu op een andere harde schijf waarbij je de rest hebt losgekoppeld..nu heb je twee bootloaders en twee OS'sen die niet van elkaar's bestaan weten.

zo start je gewoon altijd xp of vista iets windows-achtigs iig, als je ubuntu wil opstarten, dan switch je gewoon naar je ubuntu-schijf via je bios. ( 0f F....bij mij F11 ..asrock...)..ubuntu zal niet afweten van windows, maar heeft gewoon een simpel grubje op zijn /boot...

Verwijderd

neeroeter schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 11:24:
windows installeren, daarna ubuntu op een andere harde schijf waarbij je de rest hebt losgekoppeld..nu heb je twee bootloaders en twee OS'sen die niet van elkaar's bestaan weten.

zo start je gewoon altijd xp of vista iets windows-achtigs iig, als je ubuntu wil opstarten, dan switch je gewoon naar je ubuntu-schijf via je bios. ( 0f F....bij mij F11 ..asrock...)..ubuntu zal niet afweten van windows, maar heeft gewoon een simpel grubje op zijn /boot...
Ja, zo gaat het zeker weten werken !

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Topicstarter
Dat was inderdaad mijn bedoeling.
Dat ga ik dus ook maar doen als ik thuis ben :)

Op het moment dat ik Ubuntu heb geinstalleerd kan ik daarna nog wel bij mijn hardeschijfen lezen, dus waar windows op staat?

Of moet ik die dan nog appart gaan mounten?

In iedergeval, iedereen bedankt voor zijn input.

[ Voor 19% gewijzigd door Totaalgeflipt op 17-05-2007 12:15 ]

• mtak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik zou zeker op de linux partitie een bootloader installeren, anders kun je als je je kernel upgrade en hij doet het onverhoopt niet, niet terug naar je vorige kernel zonder een hele heksenketel.

Je kunt natuurlijk als compromis de "auto-doorgaan" van je bootloader op 1 seconde zetten bijvoorbeeld.

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Topicstarter
Dat zal best, ik ga dus gewoon de schijven eruit halen, en dan linux installeren. Zodat hij wel eventueel een bootloader heeft, maar dat hij nog niks afweet van mijn andere schijven.

Ik post hier nog wel even mijn handelingen

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Je kunt net zo goed op het laatste schermpje van de installatie de juist schijf kiezen (of alleen grub herinstalleren op je externe HDD), maar als je zo nodig moeilijk wilt doen...

0.0

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:59

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Je hoeft de schijven er niet eens uit te halen, maar je moet dan wel de harde-schijf volgorde in je bios tijdelijk veranderen... .maak de schijf waarop je Ubuntu wil zetten de eerste schijf, dan komt daarop ook je grub en herkent hij toch je windows schijven als je Ubuntu geboot hebt.
Pas later eventueel je /etc/fstab en /etc/mtab aan zodat je (windows) partities mbv uuid's gemount worden (volgens mij standaard in 7.04), dan heb je geen probleem met de disk-volgorde als je later vanaf een andere 'eerste schijf' opstart.
Pas eventueel je /boot/grub/menu.lst zo aan dat je meerdere entries hebt voor je besturings-systemen als ze op verschillende schijven staan (qua volgorde dan).
bijv een entry met "root (0,1)" (eerste harde schijf, eerste partitie) en één met "root (1,1)" (tweede harde schijf, eerste partitie.

• dfr0st
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-01 19:38

dfr0st

Geel is mooier

Ik vind het wel een handige opstelling, alleen als je externe HD aanstaat boot hij vanaf die anders niet.
Dus bij de boot check eerste de externe HD die die niet aanwezig dan de interne HD met windows.

Je hoeft trouwens de HD's niet intern los te koppelen, je kunt ze ook in de bios uitzetten.

-

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Topicstarter
Ik had ze eerst in de bios gewoon uitgezet, maar daar hield Ubuntu zich niet aan, ze waren gewoon te vinden. En hij installeerde dus gewoon op mijn windows schijf zijn grub rotzooi.

Ik ga ze zowiezo loskoppelen, wil niet dat mijn partitietabel naar de knoppen gaat...

• Theraven1982
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-07-2011
Ik heb vorige week ook een poging gedaan om ubuntu op externe HD te installeren (USB)... na de installatie kon ik helemaal niks meer opstarten (grub was geinstalleerd op 1e HD).
Was blij dat ik nog een windows cd had liggen, en fixboot/fixmbr kon doen.
Ubuntu er meteen maar weer vanaf gekeild :\

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Waarom wil je perse geen bootloader? Dat is toch veel minder werk dan bios-instellingen aanpassen?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Totaalgeflipt schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 15:03:
Ik had ze eerst in de bios gewoon uitgezet, maar daar hield Ubuntu zich niet aan, ze waren gewoon te vinden. En hij installeerde dus gewoon op mijn windows schijf zijn grub rotzooi.
Klopt, het eerste wat Linux doet is alles wat het bios zegt uit het geheugen mikken :)

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Topicstarter
RemcoDelft schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 15:10:
[...]

Klopt, het eerste wat Linux doet is alles wat het bios zegt uit het geheugen mikken :)
Haha, ja dat blijkt maar.

Nee ik vind persoonlijker F8 op mijn toetsenbord handiger. Ik wil geleidelijk gaan overstappen, dus niet in 1x.

Ik heb hem verbonden via eSata dus krijgt zowiezo geen usb problemen. De bios herkent hem ook gewoon als een Sataschijf.

Ik ga er vanavond eens mee aan de slag :)

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Theraven1982 schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 15:09:
Ik heb vorige week ook een poging gedaan om ubuntu op externe HD te installeren (USB)... na de installatie kon ik helemaal niks meer opstarten (grub was geinstalleerd op 1e HD).
Was blij dat ik nog een windows cd had liggen, en fixboot/fixmbr kon doen.
Ubuntu er meteen maar weer vanaf gekeild :\
En je hebt meteen daarna jezelf gekastijd, omdat je niet goed opgelet had bij het installeren ?

* Jungian reageert voor de rest niet meer op deze thread aangezien deze helemaal nergens over gaat (mensen die niet opletten bij het installeren en dan $distro de schuld geven / bizarre work-arounds gaan bedenken).

[ Voor 16% gewijzigd door Jungian op 17-05-2007 15:27 ]

0.0

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Wat volgens mij een paar mensen vergeten is dat je Grub sowieso MOET hebben om uberhaupt een kernel te booten, die boot niet vanzelf namelijk. Het zal echter perfect werken als Grub enkel op de Linux-schijf wordt geinstalleerd en dan verder inderdaad via het BIOS geregeld. Er zijn al meerdere methoden gegeven om dit te bereiken, je zou zelfs Grub handmatig (is echt niet moeilijk, zeker met een bestaande /boot) op de schijf in kwestie kunnen installeren en voor Windows een fixboot/fixmbr uitvoeren, voor zover je dat nodig acht.

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Topicstarter
Jungian schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 15:21:
[...]

En je hebt meteen daarna jezelf gekastijd, omdat je niet goed opgelet had bij het installeren ?

* Jungian reageert voor de rest niet meer op deze thread aangezien deze helemaal nergens over gaat (mensen die niet opletten bij het installeren en dan $distro de schuld geven).
Volgens mij heb ik nog geen enkele keer gerepd over het slecht functioneren van de $distro.
Dat ik het nou gewoon op mijn eigenmanier wil doen, en daar graag een bevestiging van wil hebben, van de iets ervarender gebruiker, moet toch geen probleem zijn op dit forum.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Vooruit dan maar, nog één reply
Ik zal even de situatie samenvatten voor je
  1. Je hebt Grub nodig
  2. De Ubuntu installer geeft je een optie om de HDD te selecteren waar je Grub op wilt parkeren. Je kunt ook handmatig grub op je externe HDD zetten.
  3. Je interne HDD('s) ontkoppelen slaat helemaal nergens op.
  4. Aangezien je Grub installeert op je externe HDD zal deze niets te maken hebben met je Windows MBR op je andere HDD en kun je in je bios instellen dat hij vanaf die schijf zal moeten blijven booten.
  5. wil niet dat mijn partitietabel naar de knoppen gaat...
    Grub past je partitietabel niet aan (lees hier meer over het MBR)
  6. Iedereen die een PC na 1995 heeft gekocht kan kiezen vanaf welk device hij/zij boot.

[ Voor 8% gewijzigd door Jungian op 17-05-2007 16:25 . Reden: Je reactie na bijna een half uur aanpassen moet kunnen toch ? ]

0.0

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Jungian heeft gelijk over het kunnen kiezen van de schijf waar je Grub installeert, de gekozen work around is geen onzin maar wel een beetje moeilijk doen ;)

Grub is inderdaad een bootloader met als groot voordeel dat je alle OS'sen op je computer kan laten booten en die lijst ook makkelijk kan aanpassen.
Persoonlijk zou ik dus ook gewoon Grub als bootloader gebruiken maar aangezien je vraag erg specifiek is en je Ubuntu al geinstalleerd heb zou ik OF de methode die verder hierboven aangegeven is of Ubuntu install nog eens goed doorlopen, al is het alleen maar voor het leerproces :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Theraven1982
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-07-2011
Jungian schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 15:21:
[...]

* Jungian reageert voor de rest niet meer op deze thread aangezien deze helemaal nergens over gaat (mensen die niet opletten bij het installeren en dan $distro de schuld geven / bizarre work-arounds gaan bedenken).
Nee. Ik weet ook wel dat het nodig is om een bootloader te hebben om daarna het OS op te starten. Maar dan verwacht ik wel dat het gewoon werkt. Als het een bootloader installeert, en het is niet eens mogelijk het net geinstalleerde OS op te starten, en bovendien onmogelijk het reguliere OS op te starten, dan klopt er volgens mij toch iets niet.

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Topicstarter
Nou ik heb het inmiddels toch geprobeerd met die 2 schijven er gewoon aan.
Toen heb ik de hele installatie gedraaid, en zijn alle files geinstalleerd.

Daarna na de reboot kwam hij met een error
code:
1
2
Grub
Error 18

Nou ja beetje zoeken op internet,
Grub handmatig geinstalleerd, mocht niet baten.

Ok dan, die 2 andere schijven er tussenuit. Alleen die 80Gb schijf aangesloten, weer geboot, geinstalleerd, reboot. Potverdomme, weer een:
code:
1
2
Grub
Error 18

Weer handmatig grub geinstalleerd, maar ik blijf die melding houden.
Na de nieuwe install, heb ik wel weer die 80Gb schijf gewist, dus de oude menu.lst is zowiezo overschreven.

Iemand een idee?
Edit
Heb inmiddels aan de hand van dit topic
Ubuntu install: grub geeft Error 18

Een handmatige schijfindeler aangemaakt,
En dit gaat wel goed.
Ubuntu is nu helemaal geinstalleerd en draait als een zonnetje.

Ik kan lekker via de F8 toets regelen als ik linux wil opstarten.
Ik ben helemaal tevreden. :9

[ Voor 42% gewijzigd door Totaalgeflipt op 18-05-2007 10:09 . Reden: Ik ben dom ]

Pagina: 1